Klíčové body
- Toyota zvýšila svou celoroční prognózu provozního zisku o téměř 9 % díky slabšímu jenu a silným prodejům hybridních modelů, což vedlo k růstu akcií.
- Navzdory pesimismu v automobilovém průmyslu se očekává, že Toyota letos překoná konkurenty díky poptávce po hybridních vozidlech.
- Prodej hybridů stoupl o 46 %, přispívajíc k celkovému nárůstu prodejů vozidel o 11 %.
- Toyota si v roce 2023 počtvrté za sebou zajistila pozici nejprodávanějšího výrobce automobilů na světě.
Toto oznámení vyvolalo prudký růst akcií Toyoty, který vyústil v impozantní jednodenní nárůst o 4,8 %, největší za téměř osm měsíců.
Tato zvýšená prognóza se liší od temnějších předpovědí konkurentů v automobilovém průmyslu, z nichž mnozí předpovídali mírný růst prodeje a oznámili snížení výroby v souvislosti s vysokými úrokovými sazbami a klesající poptávkou po elektromobilech.
Přestože je Toyota na trhu s elektromobily pomalejším nováčkem, očekává, že letos překoná své konkurenty, a to díky solidní poptávce po hybridních vozidlech – v oblasti, v níž sehrála před více než pětadvaceti lety průkopnickou roli uvedením modelu Prius.
Analytik Seiji Sugiura z Tokai Tokyo Research Institute předpovídá, že Toyota bude těžit z relativně vyšších marží u hybridů a ze skutečnosti, že některé varianty bývají dražší. Poukázal také na to, že absence slev vede k vyšším prodejním cenám.
Toyota Motor Corporation
Finanční ředitel Toyoty Yoichi Miyazaki prozradil, že změna výroby tak, aby vyhovovala požadavkům populárních modelů, pomohla Toyotě prodávat vozy bez závislosti na typických slevách a pobídkách.
Automobilový gigant zvýšil svůj odhad zisku pro rok končící v březnu na 4,9 bilionu jenů
Provozní zisk Toyoty za třetí čtvrtletí, které skončilo 31. prosince, překonal průměrný odhad zisku, který devět analytiků společnosti LSEG uvedlo jako 1,3 bilionu jenů, a dosáhl impozantní výše 1,68 bilionu jenů.
Prodej hybridů zaznamenal výrazný nárůst o 46 %, což přispělo k celkovému nárůstu prodeje vozidel o 11 %. Tyto hybridy tvořily zhruba třetinu celkových prodejů, které v loňském roce přesáhly 10 milionů vozů, mezi něž patří jak značka Toyota, tak luxusní Lexus automobilky.
Slabý jen, který od konce roku 2022 klesl vůči dolaru přibližně o 10 %, umocnil dopady silných celosvětových prodejů Toyoty.
Většina tohoto růstu připadá na Severní Ameriku, která jako nejobjemnější trh Toyoty zaznamenala nárůst prodejů o 28 %. Vzhledem k vysokým cenám elektromobilů a obavám z jejich dojezdu se v USA zvýšila preference hybridních vozidel.
Poptávka po hybridech je ve skutečnosti tak silná, že podle některých zpráv amerických prodejců je v současné době téměř roční čekací doba na dodání některých modelů, například víceúčelového vozidla Toyota Sienna.
Finanční ředitel Miyazaki uvedl, že podíl hybridů na prodeji se zlepšil na všech trzích, včetně Číny, kde to zahraniční automobilky, mezi něž patří i Toyota, mají stále těžší kvůli rostoucí konkurenci místních výrobců elektrických vozidel. Nicméně upozornil, že Toyota i nadále není příliš optimistická, pokud jde o podmínky na automobilovém trhu v Číně, která v současnosti drží titul největšího automobilového trhu na světě.
Japonsko, domovský trh Toyoty, zaznamenalo růst na úrovni skromných 5 %, ale vykázalo nejvyšší zisky a marže ze všech hlavních trhů. Japonsko se na čtvrtletním zisku Toyoty podílelo téměř dvěma třetinami a dosáhlo 20% marže provozního zisku, čímž výrazně překonalo celkovou marži společnosti ve výši 14 % a 3,4 % v Severní Americe.
Zisková marže Toyoty ve výši 14 % také pohodlně překonává 8,2% marži společnosti Tesla, protože americký výrobce elektromobilů musel snížit ceny vozidel na klíčových trzích, včetně USA a Číny, aby udržel poptávku.

I když je solidní ziskové rozpětí ve výši 14 % povzbudivé, analytik Sugiura varoval, že udržení prodejních výsledků může být s rostoucí konkurencí mezi automobilkami náročné. Upozornil také na zužující se ekonomické vyhlídky různých klíčových trhů, jako jsou Spojené státy, Čína a jihovýchodní Asie, v kombinaci s rostoucími náklady na pracovní sílu ve Spojených státech a Japonsku.
Navzdory těmto překážkám si Toyota v roce 2023 počtvrté za sebou zajistila pozici nejprodávanějšího výrobce automobilů na světě, když zaznamenala rekordní roční prodeje ve výši 11,2 milionu vozů.
Společnost se však v současné době potýká s řadou skandálů týkajících se společností její skupiny v souvislosti s postupy certifikace výrobků, což ohrožuje její pověst v oblasti kvality a bezpečnosti. Předseda představenstva společnosti Toyota se minulý týden omluvil za obavy způsobené incidenty nesprávného postupu ve dvou dceřiných a přidružené společnosti.
Kromě toho společnost v úterý oznámila snížení svého ročního cíle prodeje vozidel o 150 000 kusů na 9,45 milionu vozidel, což odráží dopad pozastavení dodávek z její jednotky malých vozů Daihatsu Motor, která je zapletena do probíhajícího vyšetřování skandálu s certifikací bezpečnosti.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky