Akcie Tesly klesají třetí den v řadě kvůli zpomalující se poptávce po elektromobilech, nárůstu zásob a finančním tlakům
Analytik Vijay Rakesh snižuje hodnocení akcií Tesly, Nia a Rivianu kvůli obtížnému trhu s elektromobily a očekávání levnějších modelů až v letech 2025-2026
Snížení vládních dotací, zvýšené úrokové sazby, náklady na pojištění a cenová dostupnost snižují předpověď růstu prodejů elektromobilů v roce 2024 o 15 %
se v pondělí propadly a zaznamenaly třetí ztrátu v řadě přesahující 1 % poté, co analýza naznačila možný pokles v důsledku zpomalující se poptávky, rostoucích zásob a finančního tlaku. Dřívější příznivec automobilky, analytik Vijay Rakesh, stáhl svůj hlas důvěry ve společnost Tesla a předpokládá, že tyto podmínky ovlivní výkonnost společnosti v příštím roce.
Rakesh vedle Tesly (TSLA) snížil důvěru také akciím společnosti Nio Inc. (NIO)a Rivian Automotive Inc. (RIVN), všechny z nákupního na neutrální hodnocení. Upozornil na kritický okamžik, kterému trh s elektromobily v současné době čelí, přičemž si povšiml pozorovatelného zpomalení růstu prodejů elektromobilů a předpověděl, že levných modelů se dočkáme až v letech 2025-2026.
“Výrobci originálního vybavení pro elektromobily čelí situaci ‘Catch-22’, kdy žonglují se ziskovostí a náběhem výroby a zároveň se potýkají se zvýšenými finančními riziky, přičemž trh s elektromobily v Číně ochladl,” napsal Rakesh ve zprávě pro klienty.
Ve světle těchto faktorů Rakesh revidoval svou prognózu růstu prodeje bateriových elektromobilů v roce 2024 na 15 %, což je výrazné snížení oproti jeho předchozímu odhadu 25 % z doby před pouhými dvěma měsíci. Tuto utlumenou prognózu zcela přisuzuje snížení vládních dotací, zvýšení úrokových sazeb, zvýšeným nákladům na pojištění a cenové dostupnosti, které se promítají do dynamiky poptávky.
Tato zpráva způsobila, že akcie společnosti Tesla, Inc. (TSLA) před otevřením trhu klesly o 1,2 % po 2,7% propadu během posledních dvou seancí. Přestože se akciím minulý týden podařilo zaznamenat růst (4,4 %), během měsíce se zastavily o 15,4 %.
Zdroj: Getty Images
Rakesh snížil svůj cíl pro cenu akcií Tesly na 195 USD, což naznačuje potenciální nárůst o zhruba 14 % oproti poslednímu zaznamenanému pátečnímu obchodování.
Navzdory těmto hodnocením Rakesh trval na tom, že Tesla zůstává nezpochybnitelným lídrem globálního trhu s elektromobily, a upozornil na její bezkonkurenční rozsah a ziskovost. Nicméně upozornil, že trajektorie společnosti by mohla být v nadcházejícím roce ztížena kvůli faktorům, jako je zpomalení růstu, rostoucí konkurence v Číně a narůstající problémy se zásobami.
Tesla, jejíchž 23 % tržeb v roce 2023 pochází z Číny, zažívá cenový boj vyvolaný domácími konkurenty v oblasti elektromobilů. Společnosti jako BYD Co. Ltd., Li Auto Inc. a Xpeng Inc. údajně snížily své ceny o 10 až 15 %, což společnost Tesla donutilo reagovat snížením cen některých modelů až o 3 000 USD, což nevyhnutelně vedlo k omezení výroby.
Jen v březnu již dva podporovatelé společnosti Tesla stáhli svou podporu a jeden z nich se stal medvědem. V průzkumu společnosti FactSet mezi 51 analytiky, kteří se zabývají společností Tesla, se podíl těch, kteří zůstávají býčí, snížil na pouhých 33 %, zatímco 47 % zastává neutrální postoj a 20 % se změnilo na medvědí.
Akcie NIO Inc. (NIO) po vzoru Tesly před pondělním zahájením obchodování klesly o 0,3 %, což znamenalo šestý pokles v řadě a nejnižší otevírací cenu od 2. června 2020. Za posledních pět obchodních dní se již propadly o 12,4 %.
Rakesh naznačil, že společnost Nio by mohla mít potíže s udržením svých cen uprostřed ostrých cenových válek, zejména proto, že její nejlevnější model začíná stanovovat cenu na přibližně 41 000 USD. Dále snížil cílovou cenu akcií Nio na 5,50 USD a snížil svůj odhad dodávek v roce 2024 o 20 % na 183 000 vozů, což je výrazně méně, než odhad konsensu Wall Street, který činí přibližně 204 000 vozů.
Pokles zaznamenaly i akcie společnosti Rivian Automotive, Inc. (RIVN), které se v pondělním předobchodním období propadly o 1,6 % po 4,9% propadu během posledních dvou seancí. Rakesh jako překážku v převládajícím tržním prostředí uvedl nebývale vysoké ceny modelů R1 společnosti Rivian, které se pohybují mezi 70 000 a 95 000 USD.
Podle Rakeshe je očekávaný příchod levnějších modelů R2 a R3 ještě několik let vzdálen, jejich debut se předpokládá v první polovině roku 2026. Následně snížil cílovou cenu akcií společnosti Rivian na 12 USD a svůj odhad dodávek v roce 2024 o 11 % na 74 500 elektromobilů, čímž zaostal za konsensem, který předpokládá přibližně 83 000 elektromobilů.
se v pondělí propadly a zaznamenaly třetí ztrátu v řadě přesahující 1 % poté, co analýza naznačila možný pokles v důsledku zpomalující se poptávky, rostoucích zásob a finančního tlaku. Dřívější příznivec automobilky, analytik Vijay Rakesh, stáhl svůj hlas důvěry ve společnost Tesla a předpokládá, že tyto podmínky ovlivní výkonnost společnosti v příštím roce.Rakesh vedle Tesly snížil důvěru také akciím společnosti Nio Inc. a Rivian Automotive Inc. , všechny z nákupního na neutrální hodnocení. Upozornil na kritický okamžik, kterému trh s elektromobily v současné době čelí, přičemž si povšiml pozorovatelného zpomalení růstu prodejů elektromobilů a předpověděl, že levných modelů se dočkáme až v letech 2025-2026.“Výrobci originálního vybavení pro elektromobily čelí situaci ‘Catch-22’, kdy žonglují se ziskovostí a náběhem výroby a zároveň se potýkají se zvýšenými finančními riziky, přičemž trh s elektromobily v Číně ochladl,” napsal Rakesh ve zprávě pro klienty.Ve světle těchto faktorů Rakesh revidoval svou prognózu růstu prodeje bateriových elektromobilů v roce 2024 na 15 %, což je výrazné snížení oproti jeho předchozímu odhadu 25 % z doby před pouhými dvěma měsíci. Tuto utlumenou prognózu zcela přisuzuje snížení vládních dotací, zvýšení úrokových sazeb, zvýšeným nákladům na pojištění a cenové dostupnosti, které se promítají do dynamiky poptávky.Tato zpráva způsobila, že akcie společnosti Tesla, Inc. před otevřením trhu klesly o 1,2 % po 2,7% propadu během posledních dvou seancí. Přestože se akciím minulý týden podařilo zaznamenat růst , během měsíce se zastavily o 15,4 %.Rakesh snížil svůj cíl pro cenu akcií Tesly na 195 USD, což naznačuje potenciální nárůst o zhruba 14 % oproti poslednímu zaznamenanému pátečnímu obchodování.Navzdory těmto hodnocením Rakesh trval na tom, že Tesla zůstává nezpochybnitelným lídrem globálního trhu s elektromobily, a upozornil na její bezkonkurenční rozsah a ziskovost. Nicméně upozornil, že trajektorie společnosti by mohla být v nadcházejícím roce ztížena kvůli faktorům, jako je zpomalení růstu, rostoucí konkurence v Číně a narůstající problémy se zásobami.Tesla, jejíchž 23 % tržeb v roce 2023 pochází z Číny, zažívá cenový boj vyvolaný domácími konkurenty v oblasti elektromobilů. Společnosti jako BYD Co. Ltd., Li Auto Inc. a Xpeng Inc. údajně snížily své ceny o 10 až 15 %, což společnost Tesla donutilo reagovat snížením cen některých modelů až o 3 000 USD, což nevyhnutelně vedlo k omezení výroby.Jen v březnu již dva podporovatelé společnosti Tesla stáhli svou podporu a jeden z nich se stal medvědem. V průzkumu společnosti FactSet mezi 51 analytiky, kteří se zabývají společností Tesla, se podíl těch, kteří zůstávají býčí, snížil na pouhých 33 %, zatímco 47 % zastává neutrální postoj a 20 % se změnilo na medvědí. Akcie NIO Inc. po vzoru Tesly před pondělním zahájením obchodování klesly o 0,3 %, což znamenalo šestý pokles v řadě a nejnižší otevírací cenu od 2. června 2020. Za posledních pět obchodních dní se již propadly o 12,4 %.Rakesh naznačil, že společnost Nio by mohla mít potíže s udržením svých cen uprostřed ostrých cenových válek, zejména proto, že její nejlevnější model začíná stanovovat cenu na přibližně 41 000 USD. Dále snížil cílovou cenu akcií Nio na 5,50 USD a snížil svůj odhad dodávek v roce 2024 o 20 % na 183 000 vozů, což je výrazně méně, než odhad konsensu Wall Street, který činí přibližně 204 000 vozů. Pokles zaznamenaly i akcie společnosti Rivian Automotive, Inc. , které se v pondělním předobchodním období propadly o 1,6 % po 4,9% propadu během posledních dvou seancí. Rakesh jako překážku v převládajícím tržním prostředí uvedl nebývale vysoké ceny modelů R1 společnosti Rivian, které se pohybují mezi 70 000 a 95 000 USD.Podle Rakeshe je očekávaný příchod levnějších modelů R2 a R3 ještě několik let vzdálen, jejich debut se předpokládá v první polovině roku 2026. Následně snížil cílovou cenu akcií společnosti Rivian na 12 USD a svůj odhad dodávek v roce 2024 o 11 % na 74 500 elektromobilů, čímž zaostal za konsensem, který předpokládá přibližně 83 000 elektromobilů.