Klíčové body
- Aston Martin zaznamenal propad akcií o více než 12 % kvůli prudkému nárůstu ztráty v prvním čtvrtletí a 10% poklesu tržeb
- Ztráty téměř zdvojnásobily na 110,5 milionu liber a tržby klesly o 10%, což způsobilo pokles akcií
- Společnost Aston Martin si stále klade ambiciózní cíle růstu a plánuje uvést na trh nové modely, podobně jako Stellantis
Neuspokojivé výsledky souvisejí s rozhodnutím společnosti ukončit výrobu svých hlavních modelů před plánovaným uvedením zcela nové řady vozů na trh koncem tohoto roku. V důsledku této zprávy se akcie společnosti Aston Martin propadly o více než 12 % během počátečního obchodování v Londýně. Přesto se do 14:25 podařilo ztráty snížit na 6,4 %.
Oproti ztrátě 57,3 milionu liber v předchozím roce se upravená ztráta před zdaněním téměř zdvojnásobila na 110,5 milionu liber
Na pozadí přetrvávajících obav z nadměrného zadlužení společnosti, které sehrálo významnou roli v prudkém poklesu ceny akcií od vstupu společnosti na burzu v roce 2018, analytici Jefferies po zjištění 26% poklesu objemů uvedli, že došlo k “velkému propadu napříč ukazateli”.
Aston Martin Lagonda Global Holdings plc
Ve snaze zvrátit situaci Aston Martin ve středu uvedl, že jeho plánované představení čtyř nových modelů v roce 2024 bude stát v čele “významného růstu” ve druhé polovině roku a v dalších letech.
“Naše výsledky za první čtvrtletí odrážejí toto očekávané přechodné období, neboť jsme ukončili výrobu a dodávky našich odcházejících základních modelů před náběhem výroby nového modelu Vantage, modernizovaného modelu DBX707 a našeho chystaného vlajkového sportovního vozu s motorem V12, jehož uvedení jsme dnes oznámili,” vysvětlil předseda představenstva Lawrence Stroll. Stroll dodal, že společnost v tomto čtvrtletí dosáhla “významného kroku” k upevnění své rozvahy, neboť po zvýšení úvěrového ratingu uzavřela refinancování s lepšími podmínkami u pětiletých prioritních zajištěných dluhopisů.
Aston Martin navíc věří, že do konce roku bude mít “jedinečnou pozici” se zcela revitalizovanou kolekcí klíčových modelů.
Z regionálního hlediska se velkoobchodní objemy propadly o 35 % v Severní a Jižní Americe, o 30 % ve Velké Británii a o 17 % v regionech Evropy, Středního východu a Afriky. V asijsko-pacifickém regionu se objemy snížily o 14 %. Následně došlo k 63% poklesu velkoobchodních objemů SUV v důsledku “přechodného snížení objemů před nově oznámeným uvedením nového modelu DBX707 na trh,” vysvětlila společnost.
Susannah Streeterová, vedoucí oddělení peněz a trhů společnosti Hargreaves Lansdown, uvedla, že společnost se zřejmě stala “obětí tíživého vlivu vysokých úrokových sazeb”. Streeterová tvrdila, že vysoké finanční náklady na automobily ovlivnily poptávku po luxusních vozech, a zdůraznila, že ani bohatí ctižádostiví kupci nejsou imunní vůči současným ekonomickým problémům. Dále dodala, že načasování uvedení nových vozů na trh nechává více než žádoucí.

I přes obtížné čtvrtletí si společnost Aston Martin stanovila ambiciózní cíle pro celoroční výsledky, s jednociferným procentuálním růstem ve velkoobchodním objemu. Tento cíl ukazuje odhodlání společnosti udržet si růstový trend a překonat překážky, které mohou vzniknout v turbulentním prostředí automobilového průmyslu. Zároveň je klíčové, že společnost Aston Martin zaměřuje svou pozornost i na zlepšení hrubé marže, směřující k dlouhodobě udržitelné hranici 40 %. Tato strategie má za cíl posílit finanční stabilitu a ziskovost společnosti v dlouhodobém horizontu, což je zásadní pro udržení konkurenceschopnosti a tržní pozice.
Společnost se těší, že na podzim přivítá na pozici nového generálního ředitele současného šéfa Bentley Adriana Hallmarka. Hallmark by byl třetím novým generálním ředitelem společnosti od roku 2020.
Zajímavým paralelismem je fakt, že výsledky společnosti Aston Martin následují výsledky globální automobilky Stellantis, která také čelí zpomalení prodejů. Tento trend je zvláště významný, protože Stellantis plánuje v letošním roce spustit výrobu řady nových modelů, což by mohlo ovlivnit dynamiku automobilového trhu. Společnost Aston Martin a Stellantis jsou tak v podobné situaci, kdy obě čelí tlaku na inovaci a konkurenceschopnost ve stále se měnícím tržním prostředí. Jejich strategie a úspěch při zavádění nových modelů budou důležité pro hodnocení jejich budoucího výkonnosti a postavení na trhu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky