Rozhodnutí Evropské komise uvalit cla na čínská elektrická vozidla by mohlo mít významné důsledky pro evropské výrobce automobilů, zejména pro ty německé. Oznámení vyvolalo u německých výrobců automobilů obavy z možných obchodních ztrát v Číně a také z dopadu na jejich vlastní dovoz automobilů vyrobených v Číně. Cla, která by mohla dosáhnout až 38,1 %, začnou platit od července. Čínské automobilky se však pravděpodobně nenechají odradit, protože mohou dodatečné náklady absorbovat a stále dosahovat zisku. Čínská automobilka Nio sice vyjádřila nesouhlas s tímto rozhodnutím, ale zůstává na evropském trhu s elektromobily. Čínské společnosti BYD a Chery navíc již plánují vyrábět automobily v Evropě, čímž by cla obešly. Pro německé automobilky je to v sázce, protože v prvním čtvrtletí letošního roku tvořila Čína významnou část prodejů značek BMW, Volkswagen a Mercedes-Benz. Jakákoli odveta ze strany Číny by mohla být pro tyto společnosti a německou výrobní ekonomiku bolestivá. Dopad cel přesahuje rámec prodejů, protože evropské automobilky dovážejí pro evropské zákazníky také elektromobily vyrobené v Číně a při výrobě elektromobilů se spoléhají na čínské komponenty. Generální ředitel BMW Oliver Zipse varoval, že obchodní válka by mohla ztížit přechod na elektromobily, protože evropské automobilky nemohou vyrábět automobily bez čínského dovozu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky