Klíčové body
- Jak moc se průměrný Čech zadlužil?
- Jaký je výhled do budoucna?
- Průzkum: Do popředí žebříčku nejznámějších českých influencerů pronikl Mikýř
Častěji je využívají lidé s vyššími příjmy, kteří je využívají především na dlouhodobé výdaje, jako je například nákup auta nebo bytu. Vyplývá to z Indexu prosperity a finančního zdraví, který sestavili analytici České spořitelny, portálu Evropa v datech a Sociologického ústavu Akademie věd ČR.
Žádné úvěry, půjčené peníze či nedoplatky nemá podle březnového průzkumu mezi 1520 respondenty 52 procent Čechů, zatímco 48 procent Čechů ano. Nejčastěji jde o hypotéky, které čerpá 38 procent respondentů a spotřebitelské úvěry od banky s 37 procenty. Mnohem méně lidé využívají nebankovních půjček, leasingů nebo úvěrů ze stavebního spoření.

Do splácení svých dluhů Češi nejčastěji investují maximálně pětinu měsíčního příjmu. V případě 5,4 procenta případů však výdaje přesahují polovinu příjmů. Mezi těmito lidmi převažují ti, kteří mají potíže se svým příjmem vycházet. S tím se pojí i skutečnost, že nadpoloviční většinu příjmů do splácení častěji vynakládají ti, kteří si půjčují i na běžné výdaje.
Češi si půjčují nejčastěji tehdy, když potřebují pokrýt nějaký mimořádný výdaj. Takto půjčky využívá 35 procent populace, což je velmi podobný podíl jako u těch, kteří si nepůjčují a půjčkám se cíleně vyhýbají. Čtvrtina populace si půjčuje hlavně na dlouhodobé výdaje, jako je nákup auta či bytu a pět procent Čechů půjčky využívá i na pokrytí běžných výdajů. Zatímco u lidí s čistým osobním příjmem do 15.000 Kč měsíčně si vůbec nepůjčuje 46 procent respondentů, u těch s příjmem nad 50.000 jde o 19 procent.
„Lidé by měli před čerpáním půjček nejdříve zohlednit výši měsíčního rozpočtu. V žádném případě nesmí měsíční splátka přesáhnout čistý příjem, neměla by ohrozit ani pravidelné platby jako nájem či energie. Splátka by neměla v rozpočtu nahradit pravidelné spoření, spoření na důchod či investování,“ uvedl šéf nezajištěných úvěrů v České spořitelně Lukáš Kulhavý.
Neschopnost některých Čechů své dluhy vůbec splácet může v extrémních případech vést až k exekuci. Nyní nebo v minulosti se do exekučního řízení dostalo 22,5 procenta Čechů nebo členů jejich domácností. „Mezi charakteristiky respondentů, jejichž domácnost se dostala do exekučního řízení, nejčastěji patří nízké vzdělání, nízký příjem a nájemní bydlení,“ dodala Kamila Fialová ze Sociologického ústavu Akademie věd.
Na konci měsíce dokáže alespoň nějaké peníze ušetřit polovina české populace. Častěji jde o muže, obyvatele větších měst a jedince s vysokoškolským vzděláním, kteří si pomocí těchto peněz vytvářejí krátkodobou finanční rezervu. Problém nastává v momentě, kdy lidé vyčerpají krátkodobou i dlouhodobou finanční rezervu a nemají kam pro peníze sáhnout, podotkl analytik Evropy v datech Tomáš Odstrčil.

Průzkum: Do popředí žebříčku nejznámějších českých influencerů pronikl Mikýř
Do popředí žebříčku nejznámějších českých influencerů pronikl na druhé místo Martin Mikyska vystupující jako Mikýř například v pořadu Mikýřova úžasná pouť internetem. V čele žebříčku nadále zůstává youtuber Karel Kovář zvaný Kovy. Vyplývá to z pravidelného průzkumu, jehož výsledky ČTK poskytlo Centrum marketingového výzkumu a tržních analýz Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické
„Martina Mikysku alias Mikýře na druhé místo nejznámějšího influencera s největší pravděpodobností katapultovala jeho účast v show Survivor,“ uvedl Radek Tahal, autor Influencer monitoru, který působí na katedře marketingu zmíněné fakulty. Letošní série reality show, kde mají soutěžící za úkol přežít na pustém ostrově, a ve které se Mikýř dostal do finále, končí tento týden.
Mikyska, kterého před dvěma lety širší veřejnost poznala jako moderátora cen České hudební akademie Anděl, se poprvé dostal mezi nejznámější trojici influencerů dlouhodobě tvořenou Kovym, moderátorem Leošem Marešem a herečkou Nikol Leitgeb
„Zatímco v posledních několika letech se seznam českých influencerů, kteří byli v Influencer monitoru spontánně zmiňováni jako první, příliš neměnil, s poslední vlnou průzkumu přišel zásadní posun,“ řekl Tahal.
Leitgeb, která se dlouhodobě držela mezi třemi nejznámějšími osobnostmi, se tentokrát ocitla až na páté příčce. Přeskočila ji Anna Šulc, která nejvyšší příčky dlouhodobě atakovala, a také Mikýř, který dosud v první pětici nebyl. Nyní přeskočil až na druhé místo před třetího Leoše Mareše.
Z patnáctky nejznámějších influencerů úplně vypadl Adam Kajumi, který pravidelně umisťoval v první desítce. Mezi respondenty propadla také Shopaholic Adel.
Za influencera se označuje člověk aktivní na sociálních sítích, který ovlivňuje významné množství lidí, hlavně mladé uživatele. Spolupráce s influencery se v posledních letech stala běžnou a důležitou součástí reklamních i politických kampaní.
<!– DIP popup–>
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky