Akcie Merck klesly o 10 % po přerušení fáze III zkoušek léku Xevinapant
Zrušení studie vyvolalo otázky o výzkumných schopnostech společnosti Merck
Akcie Airbusu klesly o 10 % po snížení výhledu zisku na rok 2024 a oznámení menšího počtu dodávek kvůli problémům v dodavatelském řetězci
Airbus snížil cíl dodávek letadel na tento rok, což ovlivňuje výrobní cíle a finanční prognózy
Akcie společnosti Merck klesly o 10 %, protože farmaceutický gigant zrušil zkoušku slibného léku proti rakovině
Akcie společnosti Merck & Co, kótované na frankfurtské burze, se v úterý ráno propadly o 10 % poté, co farmaceutická společnost nečekaně oznámila, že přerušuje třetí fázi zkoušek svého léku na rakovinu Xevinapant. Toto rozhodnutí vrhá mrak na výzkumné kapacity společnosti a představuje potenciální hrozbu pro její postavení a důvěru v odvětví.
V pondělí farmaceutický gigant se sídlem v New Jersey upřesnil své rozhodnutí zrušit studii fáze III TrilynX přípravku Xevinapant, která byla prováděna na pacientech s rakovinou hlavy a krku. Toto oznámení přišlo poté, co nezávislá komise nabídla kritickou analýzu, v níž dospěla k závěru, že lék pravděpodobně nesplní svůj hlavní cíl, kterým je prodloužení přežití bez příhod u účastníků.
Danny Bar-Zohar, vedoucí globálního výzkumu a vývoje společnosti Merck, zklamaný výsledky, vyjádřil neochvějný závazek firmy slovy: “zůstáváme pevně odhodláni vyvíjet v rámci našeho onkologického portfolia transformativní léky pro oblasti s vysokou mírou neuspokojených potřeb.”
Akcie společnosti Merck & Co, které se obchodují na frankfurtské burze, se v úterý propadly o 10 %. Jednalo se o výrazný propad vzhledem k tomu, že akcie od začátku roku posílily o 5 %.
Nejnovější vývoj byl v rozporu s předpověďmi analytiků společnosti Jeffries, kteří předtím předpovídali mizivou 5% pravděpodobnost neúspěchu pozdní fáze studie Xevinapantu TrilynX. Tým analytiků společnosti Jeffries, vedený Brianem Balchinem, měl pro Xevinapant optimistický výhled a předpokládal maximální tržby až 1,4 miliardy EUR.
Zdroj: Shutterstock
Tento neúspěšný pokus společnosti Merck by mohl vést investory ke zpochybnění výzkumných a vývojových schopností společnosti. Tyto, nyní již opakující se neúspěchy, podtrhuje nedávné přerušení III. fáze studie léku Evobrutinib, určeného k léčbě roztroušené sklerózy, která byla podobně ukončena v prosinci 2023.
Společnost Merck, kdysi známá jako MSD, získala práva na vývoj a komercializaci přípravku Xevinapant poprvé v březnu 2021 od švýcarské biotechnologické firmy Debiopharm International SA. Tato dohoda stála společnost Merck zálohovou platbu ve výši 188 milionů eur a dále ji vázala k zaplacení dalších 710 milionů eur ve formě milníkových plateb.
Po ukončení studie se společnost Merck připravuje na značné finanční ztráty. Očekává se, že odepíše většinu ze své platby ve výši 188 milionů eur, kterou zaplatila společnosti Debiopharm. Analytici společnosti Jeffries předpovídají další snížení hodnoty v souvislosti s ukončením studie ve výši 60 milionů eur ve druhém čtvrtletí tohoto roku.
Opuštěný lék Xevinapant měl inovativní předpoklady. Byl navržen tak, aby zlepšil tradiční léčbu rakoviny blokováním skupiny proteinů známých jako inhibitory apoptózy (IAP) během chemoradioterapie. Tyto proteiny brání rakovinným nádorovým buňkám v odumírání. Lék byl testován na pacientech trpících neresekovaným lokálně pokročilým dlaždicobuněčným karcinomem hlavy a krku, což je poměrně obtížně léčitelné onemocnění.
Příslibem je, že léku Xevinapant byl v roce 2020 udělen Úřadem pro kontrolu potravin a léčiv USA status průlomové léčby. Navzdory těmto velkým nadějím došlo k nečekanému zastavení zkoušek léku, což přimělo lékařskou komunitu, investory i společnost přehodnotit svůj postoj k jeho potenciálu a budoucí strategii společnosti Merck & Co.
Akcie Airbusu klesly o 10 %, protože výrobce letadel snížil výhled a předpovídá méně dodávek
Evropský výrobce letadel Airbus zaznamenal v úterý výrazný pokles akcií poté, co upravil směrem dolů výhled zisku na celý fiskální rok 2024. Společnost dále oznámila snížení očekávaných dodávek letadel v letošním roce kvůli přetrvávajícím problémům v dodavatelském řetězci. Tyto poruchy zaplavily různá odvětví, od motorů a leteckých konstrukcí až po vybavení kabiny, čímž ovlivnily tempo výroby a ovlivnily cíle společnosti Airbus v oblasti dodávek.
Ceny akcií na pařížské burze Euronext, kde je Airbus kótován, klesly o 10 %, což je v ostrém kontrastu s 5% nárůstem zaznamenaným v předchozích 12 měsících. Zpráva společnosti, která byla oznámena po pondělním uzavření evropských trhů, ukázala snížení předpokládaného zisku o přibližně 5,5 miliardy eur (5,9 miliardy Kč) oproti dříve odhadovanému upravenému zisku před úroky a zdaněním (EBIT) ve výši přibližně 6,5-7 miliard eur.
Společnost navíc uvedla, že výroba jejích letadel A320 poroste pomaleji, než se dříve předpokládalo, a to v důsledku narušení dodavatelského řetězce. Airbus tak v letošním roce dosáhne svého cíle dodávek pouze 770 letadel namísto původně zamýšlených 800 letadel.
Tato obtížná situace způsobila také zpoždění v dosažení výrobních cílů, zejména u letounů A320. Z původního plánu dosáhnout výrobního cíle 75 letadel A320 každý měsíc v roce 2026 nyní společnost očekává, že tohoto cíle dosáhne v roce 2027.
Zdroj: Getty Images
Kromě těchto provozních zádrhelů se hrozivou překážkou stala pro divizi Airbus Space neočekávaná úhrada nákladů ve výši 900 milionů eur (989 milionů USD) z účetní závěrky za první pololetí roku 2024. Tato komplikace vyplynula z důkladného technického přezkumu, který provedlo nové vedení divize Space. Hodnocení vedlo k odhalení různých obchodních a technických problémů, které souvisely především s harmonogramy, pracovní zátěží, zajišťováním zdrojů, riziky a náklady po dobu životnosti některých telekomunikačních, navigačních a pozorovacích programů.
V reakci na tuto nepříznivou situaci analytici Citi pod vedením Charlese Armitage předpokládali další pokles zisku společnosti Airbus v letech 2024 až 2027 o 12-19 %. Analytici však zdůraznili, že rozsáhlý objem nevyřízených objednávek by měl i přes tyto problémy dlouhodobě zvyšovat ziskovost společnosti.
“Domníváme se, že 8 500 nevyřízených objednávek letadel podporuje ocenění, a věříme, že současné oslabení představuje nákupní příležitost,” uvedli analytici Citi. Tento optimistický názor však nesdíleli analytici Berenbergu v čele s Philipem Bullerem. Ti vyjádřili názor, že nepříznivá aktualizace ze strany výrobce letadel snižuje šance na zvýšení výnosů pro akcionáře prostřednictvím vyšších dividend nebo dalších programů zpětného odkupu akcií.
“Podle našeho názoru to bude mít také negativní vliv na víceleté tržní prognózy i na vnímané vnitřní ocenění akcií,” uvedli analytici Berenbergu.
Airbus, který je v současné době podle počtu dodávek vedoucím světovým výrobcem letadel před svým americkým konkurentem Boeingem, má zveřejnit své pololetní výsledky 30. července. Navzdory poklesu cen akcií a nižšímu než očekávanému výhledu zisku společnost slibuje, že si i přes tyto problémy udrží dynamiku, částečně podpořenou značným počtem nevyřízených objednávek.
Akcie společnosti Merck klesly o 10 %, protože farmaceutický gigant zrušil zkoušku slibného léku proti rakovině Akcie společnosti Merck & Co, kótované na frankfurtské burze, se v úterý ráno propadly o 10 % poté, co farmaceutická společnost nečekaně oznámila, že přerušuje třetí fázi zkoušek svého léku na rakovinu Xevinapant. Toto rozhodnutí vrhá mrak na výzkumné kapacity společnosti a představuje potenciální hrozbu pro její postavení a důvěru v odvětví. V pondělí farmaceutický gigant se sídlem v New Jersey upřesnil své rozhodnutí zrušit studii fáze III TrilynX přípravku Xevinapant, která byla prováděna na pacientech s rakovinou hlavy a krku. Toto oznámení přišlo poté, co nezávislá komise nabídla kritickou analýzu, v níž dospěla k závěru, že lék pravděpodobně nesplní svůj hlavní cíl, kterým je prodloužení přežití bez příhod u účastníků. Danny Bar-Zohar, vedoucí globálního výzkumu a vývoje společnosti Merck, zklamaný výsledky, vyjádřil neochvějný závazek firmy slovy: “zůstáváme pevně odhodláni vyvíjet v rámci našeho onkologického portfolia transformativní léky pro oblasti s vysokou mírou neuspokojených potřeb.” Akcie společnosti Merck & Co, které se obchodují na frankfurtské burze, se v úterý propadly o 10 %. Jednalo se o výrazný propad vzhledem k tomu, že akcie od začátku roku posílily o 5 %. Nejnovější vývoj byl v rozporu s předpověďmi analytiků společnosti Jeffries, kteří předtím předpovídali mizivou 5% pravděpodobnost neúspěchu pozdní fáze studie Xevinapantu TrilynX. Tým analytiků společnosti Jeffries, vedený Brianem Balchinem, měl pro Xevinapant optimistický výhled a předpokládal maximální tržby až 1,4 miliardy EUR. Tento neúspěšný pokus společnosti Merck by mohl vést investory ke zpochybnění výzkumných a vývojových schopností společnosti. Tyto, nyní již opakující se neúspěchy, podtrhuje nedávné přerušení III. fáze studie léku Evobrutinib, určeného k léčbě roztroušené sklerózy, která byla podobně ukončena v prosinci 2023. Společnost Merck, kdysi známá jako MSD, získala práva na vývoj a komercializaci přípravku Xevinapant poprvé v březnu 2021 od švýcarské biotechnologické firmy Debiopharm International SA. Tato dohoda stála společnost Merck zálohovou platbu ve výši 188 milionů eur a dále ji vázala k zaplacení dalších 710 milionů eur ve formě milníkových plateb. Po ukončení studie se společnost Merck připravuje na značné finanční ztráty. Očekává se, že odepíše většinu ze své platby ve výši 188 milionů eur, kterou zaplatila společnosti Debiopharm. Analytici společnosti Jeffries předpovídají další snížení hodnoty v souvislosti s ukončením studie ve výši 60 milionů eur ve druhém čtvrtletí tohoto roku. Opuštěný lék Xevinapant měl inovativní předpoklady. Byl navržen tak, aby zlepšil tradiční léčbu rakoviny blokováním skupiny proteinů známých jako inhibitory apoptózy během chemoradioterapie. Tyto proteiny brání rakovinným nádorovým buňkám v odumírání. Lék byl testován na pacientech trpících neresekovaným lokálně pokročilým dlaždicobuněčným karcinomem hlavy a krku, což je poměrně obtížně léčitelné onemocnění. Příslibem je, že léku Xevinapant byl v roce 2020 udělen Úřadem pro kontrolu potravin a léčiv USA status průlomové léčby. Navzdory těmto velkým nadějím došlo k nečekanému zastavení zkoušek léku, což přimělo lékařskou komunitu, investory i společnost přehodnotit svůj postoj k jeho potenciálu a budoucí strategii společnosti Merck & Co. Akcie Airbusu klesly o 10 %, protože výrobce letadel snížil výhled a předpovídá méně dodávek Evropský výrobce letadel Airbus zaznamenal v úterý výrazný pokles akcií poté, co upravil směrem dolů výhled zisku na celý fiskální rok 2024. Společnost dále oznámila snížení očekávaných dodávek letadel v letošním roce kvůli přetrvávajícím problémům v dodavatelském řetězci. Tyto poruchy zaplavily různá odvětví, od motorů a leteckých konstrukcí až po vybavení kabiny, čímž ovlivnily tempo výroby a ovlivnily cíle společnosti Airbus v oblasti dodávek. Ceny akcií na pařížské burze Euronext, kde je Airbus kótován, klesly o 10 %, což je v ostrém kontrastu s 5% nárůstem zaznamenaným v předchozích 12 měsících. Zpráva společnosti, která byla oznámena po pondělním uzavření evropských trhů, ukázala snížení předpokládaného zisku o přibližně 5,5 miliardy eur oproti dříve odhadovanému upravenému zisku před úroky a zdaněním ve výši přibližně 6,5-7 miliard eur. Společnost navíc uvedla, že výroba jejích letadel A320 poroste pomaleji, než se dříve předpokládalo, a to v důsledku narušení dodavatelského řetězce. Airbus tak v letošním roce dosáhne svého cíle dodávek pouze 770 letadel namísto původně zamýšlených 800 letadel. Tato obtížná situace způsobila také zpoždění v dosažení výrobních cílů, zejména u letounů A320. Z původního plánu dosáhnout výrobního cíle 75 letadel A320 každý měsíc v roce 2026 nyní společnost očekává, že tohoto cíle dosáhne v roce 2027. Kromě těchto provozních zádrhelů se hrozivou překážkou stala pro divizi Airbus Space neočekávaná úhrada nákladů ve výši 900 milionů eur z účetní závěrky za první pololetí roku 2024. Tato komplikace vyplynula z důkladného technického přezkumu, který provedlo nové vedení divize Space. Hodnocení vedlo k odhalení různých obchodních a technických problémů, které souvisely především s harmonogramy, pracovní zátěží, zajišťováním zdrojů, riziky a náklady po dobu životnosti některých telekomunikačních, navigačních a pozorovacích programů. V reakci na tuto nepříznivou situaci analytici Citi pod vedením Charlese Armitage předpokládali další pokles zisku společnosti Airbus v letech 2024 až 2027 o 12-19 %. Analytici však zdůraznili, že rozsáhlý objem nevyřízených objednávek by měl i přes tyto problémy dlouhodobě zvyšovat ziskovost společnosti. “Domníváme se, že 8 500 nevyřízených objednávek letadel podporuje ocenění, a věříme, že současné oslabení představuje nákupní příležitost,” uvedli analytici Citi. Tento optimistický názor však nesdíleli analytici Berenbergu v čele s Philipem Bullerem. Ti vyjádřili názor, že nepříznivá aktualizace ze strany výrobce letadel snižuje šance na zvýšení výnosů pro akcionáře prostřednictvím vyšších dividend nebo dalších programů zpětného odkupu akcií. “Podle našeho názoru to bude mít také negativní vliv na víceleté tržní prognózy i na vnímané vnitřní ocenění akcií,” uvedli analytici Berenbergu. Airbus, který je v současné době podle počtu dodávek vedoucím světovým výrobcem letadel před svým americkým konkurentem Boeingem, má zveřejnit své pololetní výsledky 30. července. Navzdory poklesu cen akcií a nižšímu než očekávanému výhledu zisku společnost slibuje, že si i přes tyto problémy udrží dynamiku, částečně podpořenou značným počtem nevyřízených objednávek.