Trump plánuje zrušit mandát na elektromobily, což by mohlo ovlivnit Teslu a celý automobilový průmysl
Tesla závisí na příjmech z emisních kreditů, které by mohly být zrušeny změnou regulací
Federální daňové úlevy pro elektromobily by mohly být ohroženy legislativními úpravami
Navzdory nejistotě akcie Tesly vykazují výrazné výkyvy a zůstávají v centru zájmu investorů
I přes absenci formálního mandátu jeho prohlášení vybízí ke spekulacím o možných důsledcích pro společnost Tesla a celý americký automobilový průmysl.
“Ukončíme Green New Deal a zrušíme mandát pro elektromobily, čímž zachráníme náš automobilový průmysl a splníme můj svatý slib našim skvělým americkým automobilovým dělníkům,” prohlásil Trump během svého projevu v Kapitolu. “Budete si moci koupit auto podle svého výběru.”
Takzvaný mandát, na který Trump odkazoval, se týká stávajících pravidel EPA, která nutí výrobce automobilů postupně přejít na prodej vozidel výhradně na baterie, aby se vyhnuli značným pokutám spojeným s emisemi. Trump sice disponuje pravomocí zmírnit emisní normy EPA prostřednictvím regulačního procesu, ale tím by tento požadavek definitivně nezanikl.
Kromě federálního dohledu reguluje emise konkrétně v Kalifornii Kalifornská rada pro zdroje ovzduší (CARB) a její normy dodržuje i několik dalších států. Trump by mohl usilovat o zrušení federální výjimky umožňující Kalifornii nahradit EPA, která v případě úspěchu nařizuje, že normy EPA budou platit ve všech státech. Zrušení pravomoci CARB kontrolovat emise jednotlivých států by však mohlo vyžadovat zdlouhavý právní proces.
Výzva federálnímu úřadu CARB by mohla mít na společnost Tesla velký dopad. Normy CARB jsou zdrojem významné části kreditů pro vozidla s nulovými emisemi, které Tesla získává za výrobu většího počtu vozidel ZEV, než odpovídá jejímu podílu. Prodej těchto kreditů přinesl společnosti Tesla od konce roku 2018 tržby ve výši téměř 10 miliard dolarů. To je zhruba 25 % provozního zisku 36 miliard dolarů, který Tesla za stejné období vykázala.
Zdroj: Bloomberg
Klíčovou roli hrají také pro začínající elektromobily. Společnost Rivian Automotive předpovídá, že v roce 2024 budou prodeje na úvěr činit 300 milionů dolarů. „Potenciál narušení regulačních cen úvěrů“ byl jedním z důvodů, proč analytik společnosti BofA Securities John Murphy nedávno snížil hodnocení akcií Rivian na Hold z Buy.
Kromě toho by oslabení Green New Deal a elektromobilů mohlo potenciálně vést ke zrušení federálního daňového kreditu na nákup elektromobilů v hodnotě až 7 500 USD pro nákup kvalifikovaných elektromobilů. To by však bylo možné pouze s legislativními úpravami. Bidenův zákon o snížení inflace byl úspěšně schválen v rámci rozpočtového dohodovacího řízení, které bylo odolné proti obstrukcím. Ke zvrácení by bylo zapotřebí prosté většiny hlasů ve Sněmovně reprezentantů a Senátu.
Snížení norem EPA nemusí být pro domácí automobilový průmysl zcela škodlivé. V ideálním případě by se poptávka po elektromobilech mohla více přizpůsobit předpisům.
Určitou perspektivu by mohly poskytnout nedávné statistiky o nákupech elektromobilů Američany. V roce 2024 se prodalo přibližně 1,3 milionu plně elektrických automobilů, což zahrnuje přibližně 8 % celkového prodeje nových automobilů. Současné prognózy EPA naznačují, že do roku 2032 bude téměř polovina všech prodejů nových automobilů plně elektrických. To znamená pozoruhodné průměrné roční tempo růstu prodeje elektromobilů o 27 % v letech 2024 až 2032 – ambiciózní prognóza, vezmeme-li v úvahu, že v roce 2024 vzrostl prodej elektromobilů v USA o skromných 7 %.
Přestože přesné budoucí kroky Trumpovy administrativy zůstávají nejisté, je jasné, že její politika nebude vůči elektromobilům tak vstřícná jako za Bidenovy administrativy.
Zdroj: Getty Images
Navzdory změně politického klimatu se akciím Tesla při výkyvech na trhu daří. Po úterním ranním obchodování na trhu akcie klesly o 2,6 % na 415,31 USD, přičemž indexy S&P 500 a Dow Jones Industrial Average vzrostly přibližně o 0,5 %.
K poklesu akcií Tesla došlo navzdory dalšímu zvýšení cílové ceny ze strany Alexandra Pottera ze společnosti Piper Sandler, a to z 315 USD na býčích 500 USD. I když investoři vnímají společnost Tesla jako lídra v oblasti umělé inteligence, zejména v oblasti technologie autonomního řízení a humanoidní robotiky, akcie nadále kolísají.
Od prezidentských voleb 5. listopadu vzrostly akcie společnosti Tesla o téměř 70 %. Ačkoli se očekává omezení federální podpory pro elektromobily, investoři nadále doufají, že Trumpovo druhé funkční období by mohlo urychlit zavádění technologie samořízených automobilů prostřednictvím federálních norem, a tedy prospět společnosti Tesla.
Také Wall Street je více optimistická. Od 5. listopadu se průměrná cílová cena analytiků zvýšila přibližně o 91 dolarů na 326 dolarů, což je stále pod úrovní, na které se akcie obchodují.
I přes absenci formálního mandátu jeho prohlášení vybízí ke spekulacím o možných důsledcích pro společnost Tesla a celý americký automobilový průmysl.“Ukončíme Green New Deal a zrušíme mandát pro elektromobily, čímž zachráníme náš automobilový průmysl a splníme můj svatý slib našim skvělým americkým automobilovým dělníkům,” prohlásil Trump během svého projevu v Kapitolu. “Budete si moci koupit auto podle svého výběru.”Takzvaný mandát, na který Trump odkazoval, se týká stávajících pravidel EPA, která nutí výrobce automobilů postupně přejít na prodej vozidel výhradně na baterie, aby se vyhnuli značným pokutám spojeným s emisemi. Trump sice disponuje pravomocí zmírnit emisní normy EPA prostřednictvím regulačního procesu, ale tím by tento požadavek definitivně nezanikl.Kromě federálního dohledu reguluje emise konkrétně v Kalifornii Kalifornská rada pro zdroje ovzduší a její normy dodržuje i několik dalších států. Trump by mohl usilovat o zrušení federální výjimky umožňující Kalifornii nahradit EPA, která v případě úspěchu nařizuje, že normy EPA budou platit ve všech státech. Zrušení pravomoci CARB kontrolovat emise jednotlivých států by však mohlo vyžadovat zdlouhavý právní proces.Výzva federálnímu úřadu CARB by mohla mít na společnost Tesla velký dopad. Normy CARB jsou zdrojem významné části kreditů pro vozidla s nulovými emisemi, které Tesla získává za výrobu většího počtu vozidel ZEV, než odpovídá jejímu podílu. Prodej těchto kreditů přinesl společnosti Tesla od konce roku 2018 tržby ve výši téměř 10 miliard dolarů. To je zhruba 25 % provozního zisku 36 miliard dolarů, který Tesla za stejné období vykázala.Klíčovou roli hrají také pro začínající elektromobily. Společnost Rivian Automotive předpovídá, že v roce 2024 budou prodeje na úvěr činit 300 milionů dolarů. „Potenciál narušení regulačních cen úvěrů“ byl jedním z důvodů, proč analytik společnosti BofA Securities John Murphy nedávno snížil hodnocení akcií Rivian na Hold z Buy.Rivian Automotive, Inc. Kromě toho by oslabení Green New Deal a elektromobilů mohlo potenciálně vést ke zrušení federálního daňového kreditu na nákup elektromobilů v hodnotě až 7 500 USD pro nákup kvalifikovaných elektromobilů. To by však bylo možné pouze s legislativními úpravami. Bidenův zákon o snížení inflace byl úspěšně schválen v rámci rozpočtového dohodovacího řízení, které bylo odolné proti obstrukcím. Ke zvrácení by bylo zapotřebí prosté většiny hlasů ve Sněmovně reprezentantů a Senátu.Snížení norem EPA nemusí být pro domácí automobilový průmysl zcela škodlivé. V ideálním případě by se poptávka po elektromobilech mohla více přizpůsobit předpisům.Určitou perspektivu by mohly poskytnout nedávné statistiky o nákupech elektromobilů Američany. V roce 2024 se prodalo přibližně 1,3 milionu plně elektrických automobilů, což zahrnuje přibližně 8 % celkového prodeje nových automobilů. Současné prognózy EPA naznačují, že do roku 2032 bude téměř polovina všech prodejů nových automobilů plně elektrických. To znamená pozoruhodné průměrné roční tempo růstu prodeje elektromobilů o 27 % v letech 2024 až 2032 – ambiciózní prognóza, vezmeme-li v úvahu, že v roce 2024 vzrostl prodej elektromobilů v USA o skromných 7 %.Přestože přesné budoucí kroky Trumpovy administrativy zůstávají nejisté, je jasné, že její politika nebude vůči elektromobilům tak vstřícná jako za Bidenovy administrativy.Navzdory změně politického klimatu se akciím Tesla při výkyvech na trhu daří. Po úterním ranním obchodování na trhu akcie klesly o 2,6 % na 415,31 USD, přičemž indexy S&P 500 a Dow Jones Industrial Average vzrostly přibližně o 0,5 %.K poklesu akcií Tesla došlo navzdory dalšímu zvýšení cílové ceny ze strany Alexandra Pottera ze společnosti Piper Sandler, a to z 315 USD na býčích 500 USD. I když investoři vnímají společnost Tesla jako lídra v oblasti umělé inteligence, zejména v oblasti technologie autonomního řízení a humanoidní robotiky, akcie nadále kolísají.Tesla Inc. Od prezidentských voleb 5. listopadu vzrostly akcie společnosti Tesla o téměř 70 %. Ačkoli se očekává omezení federální podpory pro elektromobily, investoři nadále doufají, že Trumpovo druhé funkční období by mohlo urychlit zavádění technologie samořízených automobilů prostřednictvím federálních norem, a tedy prospět společnosti Tesla.Také Wall Street je více optimistická. Od 5. listopadu se průměrná cílová cena analytiků zvýšila přibližně o 91 dolarů na 326 dolarů, což je stále pod úrovní, na které se akcie obchodují.