Ford (F) může těžit z menšího dopadu cel díky americké výrobě
Kompenzace cel na díly zmírní náklady v prvních dvou letech
Zprávy o clech zvyšují důvěru investorů a stabilizují výhled
Automobilový průmysl se musel vypořádávat s dopady nové celní politiky administrativy prezidenta Donalda Trumpa, která měla potenciál výrazně narušit dodavatelské řetězce i marže jednotlivých výrobců.
Přesto se Fordu(F) podařilo přinést svým investorům alespoň částečně pozitivní zprávu – díky svému výrobnímu modelu zaměřenému na USA totiž čelí menšímu riziku než jeho hlavní konkurenti. V následujících odstavcích se podíváme, proč se akcie Fordu mohou i přes složité makroekonomické podmínky jevit jako zajímavá volba.
Administrativa prezidenta Trumpa zavedla 25% clo na dovážené automobily, dále cla na ocel, hliník a obecné 10% základní clo na dovoz téměř ze všech zemí. Zvláště pro automobilky, jejichž dodavatelské řetězce často překračují hranice několikrát, to představovalo vážnou komplikaci. Cla totiž mohou výrazně navýšit náklady na výrobu, a tím ohrozit marže i konkurenceschopnost.
Dobrou zprávou však bylo oznámení o kompenzacích cel na automobilové díly – v prvním roce bude možné získat zpět 15 % a ve druhém roce 10 % z těchto cel. To sice nemění nic na faktu, že clo na celé dovážené vozidlo zůstává, ale umožňuje výrobcům alespoň částečně tlumit dopady na ceny a marže. Dovoz celého vozu tak i nadále podraží zhruba o 10 000 USD, což může negativně ovlivnit poptávku, zejména u zahraničních modelů.
Zdroj: Bloomberg
Ford mezi vítězi nové politiky
Analytici ze společnosti Wolfe Research upozorňují, že Ford je díky svému výrobnímu nastavení významně méně zranitelný než jeho konkurenti. Zatímco společnosti jako General Motors(GM) nebo Stellantis(STLA) čelí možným nákladům na cla ve výši 2 až 5 miliard dolarů, Ford by měl být schopen tyto náklady udržet pod hranicí 1 miliardy USD.
To je značný rozdíl, který dává Fordu jistý manévrovací prostor při úpravě cen i plánování výroby. Navíc, zatímco General Motors musel v reakci na situaci pozastavit odkup akcií v hodnotě 6 miliard USD, Ford takové kroky zatím nepodnikl, což může naznačovat větší důvěru ve vlastní finanční stabilitu. GM sice zvýšil dividendu, ale celková opatření signalizují, že některé automobilky již musí reagovat aktivně, aby si zachovaly rovnováhu.
Poptávku podporují i prodejní pobídky
Vedle celních úlev přinesl Ford investorům i další pozitivní signál – rozhodl se prodloužit zaměstnanecké slevy na vozidla až do 6. července. Tento program umožňuje snížení ceny většiny modelů o tisíce dolarů, což může výrazně podpořit poptávku. Podle ředitele prodeje Fordu v USA, Roba Kaffla, měla kampaň okamžitý dopad: přinesla dvojciferný růst prodejů a zároveň podpořila očekávané zvýšení tržního podílu.
To je důležité zejména v době, kdy je poptávka po nových automobilech pod tlakem jak vysokých úrokových sazeb, tak celkového ekonomického zpomalení. Ford se tak snaží být pro zákazníky atraktivní nejen cenově, ale i důvěryhodností značky a srozumitelnou marketingovou strategií. Zachování těchto slev je tedy strategický krok, který by mohl přinést výhody nejen v podobě vyššího objemu prodejů, ale i lepší pozice na konkurenčním trhu.
Klidnější prostředí zvyšuje jistotu na trzích
Z pohledu investorů může být aktuální vývoj v oblasti cel alespoň malým ulehčením. Riziko spojené se snížením dividend, které by se dříve či později mohlo stát realitou při výraznějším dopadu cel, se aktuálně mírně snižuje. Pokud automobilky dostanou dostatek času na přizpůsobení výrobních a dodavatelských strategií, mohou i tvrdé celní zásahy zvládnout bez zásadních ztrát.
Je důležité dodat, že nejistota nezmizela – trh stále čeká, zda dojde k dalším úpravám cel, jak dlouho bude současný systém kompenzací platit a jaká bude odpověď jiných států. Prozatím však platí, že Ford díky lokálně orientované výrobě a chytrému řízení nákladů patří mezi ty automobilky, které se v této fázi krize dokázaly přizpůsobit relativně dobře.
Pro investory to může být signál, že akcie Fordu i v současném turbulentním prostředí nabízejí zajímavý poměr rizika a výnosu – zejména pokud hledají dividendový výnos (aktuálně okolo 5 %) a defenzivnější průmyslový titul.
Zdroj: Getty Images
Automobilový průmysl se musel vypořádávat s dopady nové celní politiky administrativy prezidenta Donalda Trumpa, která měla potenciál výrazně narušit dodavatelské řetězce i marže jednotlivých výrobců. Přesto se Fordu podařilo přinést svým investorům alespoň částečně pozitivní zprávu – díky svému výrobnímu modelu zaměřenému na USA totiž čelí menšímu riziku než jeho hlavní konkurenti. V následujících odstavcích se podíváme, proč se akcie Fordu mohou i přes složité makroekonomické podmínky jevit jako zajímavá volba.Administrativa prezidenta Trumpa zavedla 25% clo na dovážené automobily, dále cla na ocel, hliník a obecné 10% základní clo na dovoz téměř ze všech zemí. Zvláště pro automobilky, jejichž dodavatelské řetězce často překračují hranice několikrát, to představovalo vážnou komplikaci. Cla totiž mohou výrazně navýšit náklady na výrobu, a tím ohrozit marže i konkurenceschopnost.Dobrou zprávou však bylo oznámení o kompenzacích cel na automobilové díly – v prvním roce bude možné získat zpět 15 % a ve druhém roce 10 % z těchto cel. To sice nemění nic na faktu, že clo na celé dovážené vozidlo zůstává, ale umožňuje výrobcům alespoň částečně tlumit dopady na ceny a marže. Dovoz celého vozu tak i nadále podraží zhruba o 10 000 USD, což může negativně ovlivnit poptávku, zejména u zahraničních modelů.Ford mezi vítězi nové politikyAnalytici ze společnosti Wolfe Research upozorňují, že Ford je díky svému výrobnímu nastavení významně méně zranitelný než jeho konkurenti. Zatímco společnosti jako General Motors nebo Stellantis čelí možným nákladům na cla ve výši 2 až 5 miliard dolarů, Ford by měl být schopen tyto náklady udržet pod hranicí 1 miliardy USD.To je značný rozdíl, který dává Fordu jistý manévrovací prostor při úpravě cen i plánování výroby. Navíc, zatímco General Motors musel v reakci na situaci pozastavit odkup akcií v hodnotě 6 miliard USD, Ford takové kroky zatím nepodnikl, což může naznačovat větší důvěru ve vlastní finanční stabilitu. GM sice zvýšil dividendu, ale celková opatření signalizují, že některé automobilky již musí reagovat aktivně, aby si zachovaly rovnováhu.Poptávku podporují i prodejní pobídkyVedle celních úlev přinesl Ford investorům i další pozitivní signál – rozhodl se prodloužit zaměstnanecké slevy na vozidla až do 6. července. Tento program umožňuje snížení ceny většiny modelů o tisíce dolarů, což může výrazně podpořit poptávku. Podle ředitele prodeje Fordu v USA, Roba Kaffla, měla kampaň okamžitý dopad: přinesla dvojciferný růst prodejů a zároveň podpořila očekávané zvýšení tržního podílu.To je důležité zejména v době, kdy je poptávka po nových automobilech pod tlakem jak vysokých úrokových sazeb, tak celkového ekonomického zpomalení. Ford se tak snaží být pro zákazníky atraktivní nejen cenově, ale i důvěryhodností značky a srozumitelnou marketingovou strategií. Zachování těchto slev je tedy strategický krok, který by mohl přinést výhody nejen v podobě vyššího objemu prodejů, ale i lepší pozice na konkurenčním trhu. Klidnější prostředí zvyšuje jistotu na trzíchZ pohledu investorů může být aktuální vývoj v oblasti cel alespoň malým ulehčením. Riziko spojené se snížením dividend, které by se dříve či později mohlo stát realitou při výraznějším dopadu cel, se aktuálně mírně snižuje. Pokud automobilky dostanou dostatek času na přizpůsobení výrobních a dodavatelských strategií, mohou i tvrdé celní zásahy zvládnout bez zásadních ztrát.Je důležité dodat, že nejistota nezmizela – trh stále čeká, zda dojde k dalším úpravám cel, jak dlouho bude současný systém kompenzací platit a jaká bude odpověď jiných států. Prozatím však platí, že Ford díky lokálně orientované výrobě a chytrému řízení nákladů patří mezi ty automobilky, které se v této fázi krize dokázaly přizpůsobit relativně dobře.Pro investory to může být signál, že akcie Fordu i v současném turbulentním prostředí nabízejí zajímavý poměr rizika a výnosu – zejména pokud hledají dividendový výnos a defenzivnější průmyslový titul.
Společnost Nucor Corp, jeden z největších amerických výrobců oceli, ve středu překvapila trhy optimistickým výhledem na druhé čtvrtletí letošního roku,...