BYD [BYDDY] poprvé v Evropě překonala Teslu v prodeji elektromobilů
Tesla [TSLA] čelí propadu poptávky a klesajícím ziskům v Evropě
BYD rychle expanduje, včetně hybridů, které zatím nepodléhají clům
Geopolitické napětí komplikuje čínským značkám budování továren v EU
Společnost BYD [BYDDY], čínský výrobce elektromobilů podporovaný miliardářem Warrenem Buffettem, dosáhla v dubnu historického milníku: poprvé prodala více elektromobilů v Evropě než Tesla [TSLA]. Podle údajů analytické společnosti Jato Dynamics BYD zaregistrovala 7 231 plně elektrických vozů, zatímco Tesla jen 7 165. Tento symbolický moment přichází v době, kdy Tesla čelí několika výzvám – od poklesu poptávky po Model Y přes geopolitické napětí až po slábnoucí image Elona Muska v Evropě.
Pro BYD jde o zásadní úspěch. Ještě na konci roku 2022 působila mimo Norsko a Nizozemsko jen okrajově. Nyní se však stává vážným konkurentem na evropské půdě, a to nejen Tesle, ale i tradičním automobilkám jako jsou Volkswagen (VOW3.DE), Renault (RNO.PA) či BMW (BMW.DE).
Zdroj: Getty Images
Tesla ztrácí dech, BYD expanduje napříč Evropou
Prodeje Tesly na evropských trzích výrazně klesají, a to i přes nedávnou modernizaci Modelu Y. Meziroční pokles registrací o 49 % kontrastuje s 169% nárůstem u BYD. Čínská značka navíc dosáhla rekordního růstu plug-in hybridů, jejichž registrace v Evropě vyskočily o 359 %. Tento trend je zvláště významný, protože hybridy zatím nespadají pod až 45% cla EU na čínské elektromobily.
Mezitím Elon Musk oznámil, že se vzdává vládní funkce v USA, aby se mohl více soustředit na vedení Tesly. Společnost totiž ve čtvrtletí vykázala nejnižší zisky od roku 2020, čímž znepokojila akcionáře i trhy. Na druhé straně BYD úspěšně rozšiřuje nabídku modelů, včetně levného hatchbacku Seagull za 22 990 eur, jenž nemá v tomto cenovém pásmu prakticky žádnou konkurenci.
Čínská dominance a geopolitické překážky
S rostoucím vlivem čínských značek na evropském trhu sílí i politické napětí. Evropská komise zahájila vyšetřování údajného čínského subvencování první evropské továrny BYD v Maďarsku. A plánovaná továrna v Mexiku narazila na překážky v Číně kvůli obavám z možného úniku technologií do USA.
Přesto se BYD snaží těmto problémům čelit lokalizací výroby. Výstavba závodů v Maďarsku a Turecku má pomoci obejít cla a zároveň přiblížit produkci evropskému zákazníkovi. Podle zástupkyně generálního ředitele BYD Europe, Jolin Zhang, chce společnost pokrýt „kompletní spektrum zákazníků“ – od elektromobilů přes plug-in hybridy až po cenově dostupné vozy pro širokou veřejnost.
Podle Jato Dynamics vzrostl v dubnu celkový počet registrovaných elektromobilů čínských značek v Evropě o 59 %, přičemž počet plug-in hybridů téměř osminásobně stoupl na 9 649 vozů. Tato čísla signalizují, že čínské automobilky již nejsou jen levnou alternativou, ale ambiciózními hráči s komplexní strategií.
Zdroj: BurzovniSvet.cz
Evropské značky i Tesla se ocitly pod tlakem
Evropské automobilky čelí tlaku z více stran. Na jedné straně jsou nuceny uvádět levnější elektrické modely, aby splnily nové emisní předpisy EU, a na straně druhé musí reagovat na cenový dumping a technologický pokrok čínských konkurentů. BYD je sice v Evropě stále relativním nováčkem, ale jeho tempo expanze je prudké a koordinované.
Společnosti jako Renault, Škoda, Volkswagen či Audi v dubnu rovněž předstihly Teslu v prodejích čistě elektrických vozidel, což ukazuje na všeobecné slábnutí pozice amerického lídra. Pro Teslu je navíc stále těžší udržet konkurenceschopné ceny při absenci zásadních inovací v produktovém portfoliu.
Zatímco na globální úrovni si Tesla udržuje první místo ve výrobě elektromobilů, její regionální propady v Evropě mohou naznačovat hlubší strukturální problémy, které se týkají zejména řízení, marketingu a image značky na specifických trzích.
Společnost BYD [BYDDY], čínský výrobce elektromobilů podporovaný miliardářem Warrenem Buffettem, dosáhla v dubnu historického milníku: poprvé prodala více elektromobilů v Evropě než Tesla [TSLA]. Podle údajů analytické společnosti Jato Dynamics BYD zaregistrovala 7 231 plně elektrických vozů, zatímco Tesla jen 7 165. Tento symbolický moment přichází v době, kdy Tesla čelí několika výzvám – od poklesu poptávky po Model Y přes geopolitické napětí až po slábnoucí image Elona Muska v Evropě.Pro BYD jde o zásadní úspěch. Ještě na konci roku 2022 působila mimo Norsko a Nizozemsko jen okrajově. Nyní se však stává vážným konkurentem na evropské půdě, a to nejen Tesle, ale i tradičním automobilkám jako jsou Volkswagen , Renault či BMW . Tesla ztrácí dech, BYD expanduje napříč EvropouProdeje Tesly na evropských trzích výrazně klesají, a to i přes nedávnou modernizaci Modelu Y. Meziroční pokles registrací o 49 % kontrastuje s 169% nárůstem u BYD. Čínská značka navíc dosáhla rekordního růstu plug-in hybridů, jejichž registrace v Evropě vyskočily o 359 %. Tento trend je zvláště významný, protože hybridy zatím nespadají pod až 45% cla EU na čínské elektromobily.Mezitím Elon Musk oznámil, že se vzdává vládní funkce v USA, aby se mohl více soustředit na vedení Tesly. Společnost totiž ve čtvrtletí vykázala nejnižší zisky od roku 2020, čímž znepokojila akcionáře i trhy. Na druhé straně BYD úspěšně rozšiřuje nabídku modelů, včetně levného hatchbacku Seagull za 22 990 eur, jenž nemá v tomto cenovém pásmu prakticky žádnou konkurenci. Čínská dominance a geopolitické překážkyS rostoucím vlivem čínských značek na evropském trhu sílí i politické napětí. Evropská komise zahájila vyšetřování údajného čínského subvencování první evropské továrny BYD v Maďarsku. A plánovaná továrna v Mexiku narazila na překážky v Číně kvůli obavám z možného úniku technologií do USA.Přesto se BYD snaží těmto problémům čelit lokalizací výroby. Výstavba závodů v Maďarsku a Turecku má pomoci obejít cla a zároveň přiblížit produkci evropskému zákazníkovi. Podle zástupkyně generálního ředitele BYD Europe, Jolin Zhang, chce společnost pokrýt „kompletní spektrum zákazníků“ – od elektromobilů přes plug-in hybridy až po cenově dostupné vozy pro širokou veřejnost.Podle Jato Dynamics vzrostl v dubnu celkový počet registrovaných elektromobilů čínských značek v Evropě o 59 %, přičemž počet plug-in hybridů téměř osminásobně stoupl na 9 649 vozů. Tato čísla signalizují, že čínské automobilky již nejsou jen levnou alternativou, ale ambiciózními hráči s komplexní strategií.Evropské značky i Tesla se ocitly pod tlakemEvropské automobilky čelí tlaku z více stran. Na jedné straně jsou nuceny uvádět levnější elektrické modely, aby splnily nové emisní předpisy EU, a na straně druhé musí reagovat na cenový dumping a technologický pokrok čínských konkurentů. BYD je sice v Evropě stále relativním nováčkem, ale jeho tempo expanze je prudké a koordinované.Společnosti jako Renault, Škoda, Volkswagen či Audi v dubnu rovněž předstihly Teslu v prodejích čistě elektrických vozidel, což ukazuje na všeobecné slábnutí pozice amerického lídra. Pro Teslu je navíc stále těžší udržet konkurenceschopné ceny při absenci zásadních inovací v produktovém portfoliu.Zatímco na globální úrovni si Tesla udržuje první místo ve výrobě elektromobilů, její regionální propady v Evropě mohou naznačovat hlubší strukturální problémy, které se týkají zejména řízení, marketingu a image značky na specifických trzích.