Cla Trumpovy administrativy zvyšují ceny od hraček po auta
Walmart [WMT], Mattel [MAT] i Best Buy [BBY] potvrzují nevyhnutelné zdražování
Online prodejci Shein a Temu zdražili až o desítky procent
Automobilky a výrobci domácích potřeb přenáší náklady na zákazníky
Od dubna 2025 vstoupila v platnost nová vlna celních tarifů, které se dotýkají široké škály zboží – od elektroniky přes hračky až po automobily a každodenní spotřební zboží. Základní clo ve výši 10 % se vztahuje na většinu dovozu, zatímco 30% clo zasáhlo převážně zboží z Číny. Ocel a hliník čelí ještě přísnějším sazbám.
Trumpova administrativa apeluje na podniky, aby náklady „nesly na svých bedrech“, ale jak upozorňují generální ředitelé největších amerických firem, v praxi to není možné. V důsledku nízkých marží v maloobchodě a rostoucích nákladů na suroviny, logistiku a zpracování nemají firmy jinou možnost než promítnout zvýšené náklady do cen pro konečné zákazníky.
Maloobchodní giganti varují: ceny půjdou nahoru
Mezi prvními, kdo potvrdil nevyhnutelné zdražení, byl řetězec Walmart (WMT). Jeho generální ředitel Douglas McMillon 15. dubna uvedl, že vzhledem k rozsahu cel „není možné absorbovat všechen cenový tlak“. Finanční ředitel John David Rainey navíc upozornil, že spotřebitelé mohou čekat další růst cen během května a června.
Rovněž výrobce hraček Mattel (MAT) oznámil zvýšení cen a připustil, že pouze 40–50 % produktů zůstane pod hranicí 20 USD. Trump na oplátku pohrozil uvalením 100% cla na hračky, pokud firma nepřesune výrobu zpět do USA.
Zdroj: Getty Images
Elektronický prodejce Best Buy varoval, že dodavatelé přenášejí náklady na cla na maloobchodníky, což se zákonitě promítne do vyšších cen pro spotřebitele. Situace se dotkla také společností Sony a Nintendo, které upravují ceny svých produktů a příslušenství podle aktuálních tržních podmínek.
Online módní giganti Shein a Temu také přistoupili ke zdražení
Čínští e-commerce obři Shein a Temu, dříve chránění výjimkou „de minimis“ (pro zásilky pod 800 USD), ztratili tuto výhodu po novém exekutivním příkazu prezidenta. Obě společnosti následně oznámily úpravy cen kvůli rostoucím provozním nákladům. CNN například zjistila, že cena plavek na Sheinu vzrostla o 91 % během jediného dne – z 4,39 USD na 8,39 USD.
Na Temu se podobné skokové změny týkaly například zahradního nábytku. Takové výkyvy nejsou výjimkou, ale důsledkem strukturálních změn v celní politice USA, které cílí na omezování levného dovozu z Číny.
Zdroj: Shein
Automobilky a výrobci domácích potřeb jdou stejnou cestou
Automobilky jako Ford (F) a Subaru (FUJHF) patří mezi další firmy, které již přiznaly, že kvůli celnímu zatížení dojde ke zdražení vozů. Ford oznámil očekávané zvýšení cen až o 1,5 %, přičemž do července prodloužil propagační nabídku, aby spotřebitelé mohli nakoupit ještě před platností nových tarifů. Subaru v prohlášení uvedlo, že „změny byly provedeny s cílem vyrovnat zvýšené náklady“.
Výrobce domácích spotřebičů Procter & Gamble (PG) zvažuje úpravy cen ve vybraných kategoriích, jak oznámil 24. dubna generální ředitel Jon Moeller. Ten zároveň upozornil, že „cla jsou ze své podstaty inflační“.
Podobně reaguje i Stanley Black & Decker(SWK), jehož značky elektrického nářadí pocítily cenový tlak. Společnost již v dubnu zvýšila ceny v průměru o vyšší jednociferné procento a plánuje další vlnu zdražení do konce roku.
Zdroj: Getty Images
Zdražení se dotkne i sportovního a spotřebního zboží
Výrobce sportovního oblečení Adidas (ADS) přiznal, že cenová strategie se musí přizpůsobit nejistému vývoji ve vztazích USA s vývozními zeměmi. Generální ředitel Bjørn Gulden uvedl, že konečné ceny pro americké spotřebitele pravděpodobně vzrostou, protože „zvýšení nákladů v důsledku cel nelze ignorovat“.
Obavy ohledně konečných nákladů a nejistoty kolem dodavatelských řetězců se tedy netýkají pouze výrobců nebo obchodníků, ale v konečném důsledku hlavně běžných amerických domácností, které budou muset počítat s vyššími cenami prakticky ve všech kategoriích spotřebního zboží.
Od dubna 2025 vstoupila v platnost nová vlna celních tarifů, které se dotýkají široké škály zboží – od elektroniky přes hračky až po automobily a každodenní spotřební zboží. Základní clo ve výši 10 % se vztahuje na většinu dovozu, zatímco 30% clo zasáhlo převážně zboží z Číny. Ocel a hliník čelí ještě přísnějším sazbám.Trumpova administrativa apeluje na podniky, aby náklady „nesly na svých bedrech“, ale jak upozorňují generální ředitelé největších amerických firem, v praxi to není možné. V důsledku nízkých marží v maloobchodě a rostoucích nákladů na suroviny, logistiku a zpracování nemají firmy jinou možnost než promítnout zvýšené náklady do cen pro konečné zákazníky.Maloobchodní giganti varují: ceny půjdou nahoruMezi prvními, kdo potvrdil nevyhnutelné zdražení, byl řetězec Walmart . Jeho generální ředitel Douglas McMillon 15. dubna uvedl, že vzhledem k rozsahu cel „není možné absorbovat všechen cenový tlak“. Finanční ředitel John David Rainey navíc upozornil, že spotřebitelé mohou čekat další růst cen během května a června.Rovněž výrobce hraček Mattel oznámil zvýšení cen a připustil, že pouze 40–50 % produktů zůstane pod hranicí 20 USD. Trump na oplátku pohrozil uvalením 100% cla na hračky, pokud firma nepřesune výrobu zpět do USA.Elektronický prodejce Best Buy varoval, že dodavatelé přenášejí náklady na cla na maloobchodníky, což se zákonitě promítne do vyšších cen pro spotřebitele. Situace se dotkla také společností Sony a Nintendo, které upravují ceny svých produktů a příslušenství podle aktuálních tržních podmínek. Online módní giganti Shein a Temu také přistoupili ke zdraženíČínští e-commerce obři Shein a Temu, dříve chránění výjimkou „de minimis“ , ztratili tuto výhodu po novém exekutivním příkazu prezidenta. Obě společnosti následně oznámily úpravy cen kvůli rostoucím provozním nákladům. CNN například zjistila, že cena plavek na Sheinu vzrostla o 91 % během jediného dne – z 4,39 USD na 8,39 USD.Na Temu se podobné skokové změny týkaly například zahradního nábytku. Takové výkyvy nejsou výjimkou, ale důsledkem strukturálních změn v celní politice USA, které cílí na omezování levného dovozu z Číny.Automobilky a výrobci domácích potřeb jdou stejnou cestouAutomobilky jako Ford a Subaru patří mezi další firmy, které již přiznaly, že kvůli celnímu zatížení dojde ke zdražení vozů. Ford oznámil očekávané zvýšení cen až o 1,5 %, přičemž do července prodloužil propagační nabídku, aby spotřebitelé mohli nakoupit ještě před platností nových tarifů. Subaru v prohlášení uvedlo, že „změny byly provedeny s cílem vyrovnat zvýšené náklady“.Výrobce domácích spotřebičů Procter & Gamble zvažuje úpravy cen ve vybraných kategoriích, jak oznámil 24. dubna generální ředitel Jon Moeller. Ten zároveň upozornil, že „cla jsou ze své podstaty inflační“. Podobně reaguje i Stanley Black & Decker , jehož značky elektrického nářadí pocítily cenový tlak. Společnost již v dubnu zvýšila ceny v průměru o vyšší jednociferné procento a plánuje další vlnu zdražení do konce roku.Zdražení se dotkne i sportovního a spotřebního zbožíVýrobce sportovního oblečení Adidas přiznal, že cenová strategie se musí přizpůsobit nejistému vývoji ve vztazích USA s vývozními zeměmi. Generální ředitel Bjørn Gulden uvedl, že konečné ceny pro americké spotřebitele pravděpodobně vzrostou, protože „zvýšení nákladů v důsledku cel nelze ignorovat“.Obavy ohledně konečných nákladů a nejistoty kolem dodavatelských řetězců se tedy netýkají pouze výrobců nebo obchodníků, ale v konečném důsledku hlavně běžných amerických domácností, které budou muset počítat s vyššími cenami prakticky ve všech kategoriích spotřebního zboží.
Technologický sektor nabízí investorům širokou škálu možností, ale v období zvýšené volatility a geopolitické nejistoty se zvláštní pozornost obrací na...