Klíčové body
- Amazon rozšiřuje dodávky potravin do 2 300 lokalit do konce roku
- Akcie DoorDash a Instacart po oznámení Amazonu krátkodobě oslabily
- Analytici vidí pro DoorDash i Instacart značný růstový potenciál
- Expanze Amazonu může spíše rozšířit celý trh než oslabit konkurenty
Do konce roku 2025 chce pokrýt alespoň 2 300 lokalit, což znamená, že její služba bude dostupná pro miliony domácností, které dosud neměly možnost využívat doručení během jednoho dne. Tento krok okamžitě vyvolal reakci na akciových trzích – akcie DoorDash oslabily o 4 % a Instacart dokonce o 14 %. Pokles zaznamenal také Walmart, který rovněž poskytuje dodávky potravin ve stejný den, a to o více než 3 %.
Investoři se logicky začali obávat, že posílení Amazonu by mohlo oslabit pozice konkurence. Analytici ale upozorňují, že výprodej akcií Instacart a DoorDash je možná přehnaný. Bernsteinův analytik Zhihan Ma zdůraznil, že trh s online dodávkami potravin má stále obrovský prostor k růstu. Domnívá se, že Amazon sice zvyšuje svou přítomnost, ale rozhodně to neznamená konec stávajících hráčů. Naopak se dá očekávat, že penetrace online služeb poroste a maloobchodní řetězce budou stále více využívat partnerských platforem, aby oslovily zákazníky.

Podle analýzy může Instacart svou konkurenceschopnost posílit například snížením limitu pro bezplatné doručení, čímž by přilákal nové zákazníky. Společnost navíc těží z výhody širokého výběru obchodních partnerů, mezi které patří velká jména jako Costco nebo Kroger. Spotřebitelé oceňují možnost objednávat si své oblíbené potraviny z konkrétních supermarketů, což je silný argument, proč by mohli zůstat loajální právě Instacartu, a nikoli přejít k Amazonu.
Další výhodou Instacartu je rychlost a flexibilita doručování. Až 40 % jeho objednávek je klasifikováno jako prioritní, tedy s velmi krátkými dodacími lhůtami. K tomu se přidává efektivní síť založená na modelu gig pracovníků, která zajišťuje nákladovou efektivitu a optimalizované pokrytí. Analytici proto očekávají, že i přes tlak ze strany Amazonu má Instacart šanci růst a zvyšovat svůj podíl na trhu.
Maplebear Inc.
Podobně se situace vyvíjí i u DoorDash. Akcie společnosti sice po zprávě Amazonu klesly, ale od začátku roku si připsaly téměř 48 %, což ukazuje na silnou důvěru investorů. Bernstein přesto doporučuje akcie DoorDash k nákupu, protože věří, že jejich růstový potenciál zdaleka není vyčerpán. Zhihan Ma stanovila cílovou cenu na 310 USD, což naznačuje možnost růstu o dalších 25 % oproti páteční závěrečné ceně. Podle jejího názoru se základní teze o ziskovosti společnosti nemění a DoorDash bude nadále těžit jak z hlavního segmentu dodávek jídla, tak z expanze do nových oblastí a zlepšování marží.
Chcete využít této příležitosti?
Ma je dokonce optimističtější než průměrný analytický konsenzus, který očekává přibližně 17% růst akcií DoorDash v následujících 12 měsících. V případě Instacartu odhaduje průměrný konsenzus růst o 34 %, zatímco Bernstein vidí prostor až pro 43% růst s cílovou cenou 63 USD. Akcie Instacart zatím v roce 2025 vzrostly jen o 6 %, což naznačuje, že investoři mohou být opatrnější, ale zároveň se zde otevírá atraktivní růstový potenciál.
Podle analytika Deutsche Bank Leeho Horowitze bude pro DoorDash i Instacart klíčová především loajalita zákazníků. Obě společnosti totiž umožňují nakupujícím zůstat věrní svým oblíbeným obchodům a supermarketům, což je faktor, který Amazon nemůže jednoduše nahradit. Spotřebitelé často preferují známé značky a obchodní řetězce, kde jsou zvyklí nakupovat, a Instacart i DoorDash jim tuto možnost poskytují.
DoorDash, Inc.
Horowitz navíc upozorňuje, že expanze Amazonu nemusí nutně znamenat oslabení trhu pro ostatní hráče. Spíše může dojít k celkovému růstu trhu s online potravinami, protože více zákazníků si vyzkouší pohodlí doručení domů. V krátkodobém horizontu tak rozšíření služeb Amazonu může paradoxně přispět k posílení celého sektoru a přilákání nových uživatelů, kteří by se následně mohli stát i zákazníky konkurenčních platforem.
Celkově tedy platí, že DoorDash a Instacart nejsou ohroženy zánikem, i když Amazon stupňuje svůj tlak. Obě společnosti mají jasně definované konkurenční výhody, ať už jde o široký výběr partnerů, rychlost doručování nebo loajalitu zákazníků. Analytici proto očekávají, že jejich akcie mohou v následujících letech stále růst, a to navzdory přítomnosti silného rivala v podobě Amazonu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky