Podle údajů komoditních analytiků společnosti Kpler se dovoz superchlazeného paliva do Asie v lednu zvýšil na 24,0 mil. tun z prosincových 23,74 mil. tun, čímž se minulý měsíc stal nejsilnějším od ledna 2022.
Mezitím dovoz do Evropy v lednu poklesl na 12,42 milionu tun z prosincových 13,51 milionu, což bylo podle společnosti Kpler historické maximum.
Evropský dovoz zůstává podle historických standardů silný, strukturálně posunutý výše ruskou invazí na Ukrajinu, která vyvolala sankce, jež omezily dodávky ruských plynovodů na kontinent.
Evropa dříve dostávala přibližně 40 % zemního plynu z Ruska, ale od útoku na Ukrajinu 24. února loňského roku toto číslo prudce pokleslo, což vedlo k boji o dodávky zkapalněného zemního plynu. Moskva své akce na Ukrajině označuje za „zvláštní operaci“.
V roce 2021 se měsíční dovoz LNG do Evropy pohyboval od nejnižší hodnoty 4,54 milionu tun po nejvyšší hodnotu 9,15 milionu tun. Od invaze na Ukrajinu se pohybují od minima 8,8 milionu v srpnu loňského roku až po prosincový rekord.
Evropa v podstatě odebrala LNG asijským zemím, a to především díky tomu, že byla ochotna platit více za spotové dodávky, zejména od swingového dodavatele, Spojených států, které jsou mezi největšími světovými přepravci na třetím místě za Austrálií a Katarem.

V lednu se však evropská poptávka po LNG snížila v důsledku mírnější zimy, než je obvyklé, a dostatečných zásob.
Výsledkem byl pokles spotové ceny LNG pro dodávky do severní Asie, která v týdnu do 3. února klesla na 18,50 USD za milion britských termálních jednotek
Cena futures navázaných na asijský benchmark S&P Global Commodity Insights JKM se minulý týden rovněž propadla a 2. února dosáhla minima 18,37 USD za mmBtu.
Spotová cena klesá, protože někteří z hlavních asijských odběratelů těchto krátkodobých nákladů nakupují méně LNG.
Čína, která v roce 2022 přišla o titul největšího světového dovozce LNG zpět ve prospěch Japonska, vyložila v lednu podle společnosti Kpler 6,12 milionu tun, což je méně než 7,28 milionu v prosinci a 7,18 milionu v lednu loňského roku.
Čína má sice uzavřené dlouhodobé nákupní dohody, ale nakupuje také spotové náklady. Od doby, kdy ceny po invazi na Ukrajinu prudce vzrostly a v týdnu do 25. srpna vyvrcholily rekordní hodnotou 70,50 USD za mmBtu, však odebírá nižší objemy.
Dalším odběratelem spotových nákladů je Indie, která v lednu dovezla 1,46 mil. tun, což je o něco více než prosincových 1,33 mil. tun, ale méně než 1,69 mil. tun z ledna 2022.
Japonsko nakupuje více LNG

Tam, kde byla v Asii solidní poptávka, byli tradičnější dovozci LNG, jako je Japonsko, které podle společnosti Kpler zaznamenalo nárůst lednových příjezdů na 6,85 milionu tun z prosincových 6,60 milionu.
Dovoz z Jižní Koreje se v lednu zvýšil na 4,95 milionu tun z prosincových 4,50 milionu, zatímco dovoz z Tchaj-wanu se vyšplhal na 1,76 milionu z prosincových 1,69 milionu.
Otázkou pro trh je, zda spotové ceny klesly natolik, aby přilákaly zpět asijské kupce LNG, kteří se dříve zdráhali.
Podle dvou představitelů státní plynárenské společnosti této jihoasijské země může Bangladéš v příštích měsících nakoupit více spotových dodávek LNG, čímž se mění rozhodnutí zastavit spotové nákupy kvůli vysokým cenám.
I když několik dalších nákladů směřujících do Bangladéše samo o sobě nestačí k tomu, aby způsobilo prudký nárůst poptávky, je to možná znamení, že existuje větší zájem o obnovení spotových nákupů LNG.
Klíčové bude zjistit, zda se také energetické společnosti v Číně, Indii a Pákistánu rozhodnou, že ceny klesly natolik, aby se dovoz LNG opět ekonomicky vyplatil.
V minulých letech spotové ceny LNG klesaly v období mezi vrcholy poptávky v zimě a v létě na severní polokouli, ale pokud existuje odložená poptávka po tomto palivu, může to v nadcházejících měsících omezit pokles.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky