Saúdská Arábie, čínští turisté a čínsko-saúdské vztahy
Posilování vztahů mezi Saúdskou Arábií a Čínou je pro Rijád i Peking stále důležitější, protože království prosazuje svou vizi 2030 a Čína svou iniciativu Pásmo a cesta (BRI).
Geoekonomický obrat Saúdské Arábie směrem na východ a rostoucí vliv Číny na ekonomiku království zdůrazňují, jak se v posledních letech posilují dvoustranné vazby.
Synergie mezi Vizí 2030, ambiciózním programem Saúdské Arábie pro diverzifikaci hospodářství, který byl představen v roce 2016, a iniciativou BRI nabízí potenciál pro další propojení obou zemí v nadcházejících letech.
Cestovní ruch je jedním z pilířů Saúdské vize 2030 a Čína se v roce 2019 umístila na prvním místě na světě jako zdroj turistů, přičemž Číňané uskutečnili 155 milionů výjezdů a během dovolené mimo Čínu utratili více než 250 miliard dolarů. Kvůli pandemii COVID se čísla pro roky 2020 a 2021 snížila na 20, resp. 26 milionů turistů.
Saúdská vláda se snaží do konce tohoto desetiletí dosáhnout ročních příjmů z cestovního ruchu ve výši 46 miliard dolarů, a pokud do Saúdské Arábie přijede více čínských turistů, může dosáhnout značného růstu. V roce 2019, těsně předtím, než pandemie COVID způsobila propad příjmů Saúdské Arábie z cestovního ruchu, dosáhly příjmy království z tohoto odvětví 19,85 miliardy dolarů – nejvíce v historii.
Rosteme společně?
Zdroj: Getty Images
S tím, jak se Čína vzpamatovává z velkých ekonomických problémů způsobených přísnou politikou Zero-Covid, se Saúdská Arábie zaměřuje na využití svého trhu cestovního ruchu, protože počet Číňanů cestujících do zahraničí jako turisté přirozeně poroste. V březnu se generální ředitel Saúdského úřadu pro cestovní ruch Fahd Hamidaddin setkal s náměstkem čínského ministra kultury a cestovního ruchu Rao Quanem, aby projednali zahájení společných iniciativ v oblasti cestovního ruchu, jejichž cílem je pomoci království přilákat do roku 2030 téměř čtyři miliony čínských turistů ročně.
Peking považuje úspěch Vize 2030 za nesmírně důležitý pro vlastní zájmy Číny na Blízkém východě. Pokud se ekonomice království nepodaří diverzifikovat své hospodářství nad rámec ropy, dojde ke zničujícímu hospodářskému krachu, který by mohl vést k novým vrstvám nestability v regionu a ohrozit tak BRI a globální obchodní ambice Číny, která má z trvalého míru a stability na Arabském poloostrově největší prospěch.
Saúdové jsou „odhodláni učinit z cestovního ruchu a zábavy svůj národní průmysl číslo dvě po ropě a energetice. Čínský cestovní ruch je pro ně potenciálně obrovským trhem,“ uvedl pro Al-Džazíru Husajn Ibiš, vedoucí vědecký pracovník Institutu arabských států Perského zálivu ve Washingtonu (AGSIW). „Pokud se jim podaří využít tento obrovský potenciál, bude to další velký krok vpřed v překonání úplné závislosti na uhlovodících v oblasti deviz a obchodu.“
„Mnoho turistických center v Perském zálivu doufá, že využije návratu čínských turistů po letech výluky v Číně,“ řekl Robert Mogielnicki, vedoucí vědecký pracovník AGSIW, pro Al-Džazíru.
Ibiš dodává, že Saúdská Arábie se snaží stát jedním z těchto center: „Existuje mnoho možných důvodů, proč by se čínští turisté měli vydat na cestu, třeba jen proto, aby poznali kulturu a prostředí, které se od jejich vlastního radikálně liší.“
Jak vysvětlil Ibish, království má tři hlavní atrakce, které by mohly přilákat mnoho turistů. Zaprvé, starobylá saúdská místa, jako je oázové město al-Ula v provincii Medína, mají jedny z nejstarších památek na Zemi. Za druhé, saúdskoarabské pobřeží Rudého moře, hory a skalnaté krajiny mají přírodní krásy, které by mohly turisty přilákat. Zatřetí, s diverzifikací saúdské ekonomiky roste zábavní sektor, který nabízí koncerty, kulturní veletrhy, sportovní akce, automobilové přehlídky a podobně, zatímco Neom – plánované megaměsto na severozápadě Saúdské Arábie, kde by do roku 2030 měly žít až 2 miliony lidí – může potenciálně nalákat do království mnoho turistů.
Podle Ahmeda Aboudouha, nerezidentního spolupracovníka blízkovýchodních programů Atlantické rady, Saúdská Arábie zřejmě velmi pečlivě prostudovala japonskou národní strategii cestovního ruchu a australský strategický plán Čína 2020.
Tyto plány zahrnují „uvolnění vízové politiky, zlepšení leteckého spojení, modernizaci cestovních služeb a další cílené přístupy, včetně využití tradičních čínských médií a populárních platforem sociálních médií k propagaci saúdských destinací a zavedení technologických platebních řešení“, uvedl Aboudouh.
„Kupní síla čínských turistů bude nejen zásobovat místní trh a vytvářet pracovní místa v Saúdské Arábii, ale také upevní dodavatelské řetězce mezi Čínou a Perským zálivem a podpoří letecký průmysl v regionu. Kromě [jejich] obrovského potenciálu podpořit saúdské plány na diverzifikaci ekonomiky … jsou čínští turisté klíčovou součástí kulturní výměny v rámci komplexního strategického partnerství mezi oběma zeměmi,“ dodal.
Regionální a mezinárodní soutěž
Zdroj: Getty Images
O konkurenci čínských turistů lze říci mnohé. Pokud jich Saúdská Arábie přiláká více, mohlo by to oslabit počet čínských turistů, které zatím přitahují ostatní státy Perského zálivu a evropské země.
„Rozhodně existuje regionální konkurence pro turisty,“ vysvětlil Mogielnicki. „Pokud jde o hlavní čínské turistické destinace v Perském zálivu, budou zde vítězové a poražení.“
Aboudouh pro Al Jazeeru uvedl, že pobídky království pro čínský cestovní ruch mohou vyvolat konkurenci se sousedním Ománem a SAE, což se „projeví ve více pobídkách, nabídkách a předpisech zaměřených na posílení místních cestovních kanceláří a obchodů s čínským cestovním trhem“.
V rámci Rady pro spolupráci v Perském zálivu (GCC) by mohla sílící konkurence o čínské turisty postavit Peking do obtížné pozice, pokud jde o jeho „zajišťovací“ strategii, jejímž cílem je vyvážit dobré vztahy Pekingu se všemi zeměmi Perského zálivu tím, že se vyhne přílišnému přiblížení k některé ze zemí. Aboudouh proto očekává „vyváženou politiku čínského výjezdového cestovního ruchu do známých destinací v Perském zálivu a zaměření na využití iniciativy BRI a globálního rozvoje, aby nedošlo k odcizení některého z čínských partnerů v regionu Perského zálivu“.
Odborníci se však domnívají, že pro země Perského zálivu nepůjde nevyhnutelně o soutěž s nulovým součtem. Podle Mogielnického by železniční a vízové systémy mohly sloužit ke zvýšení propojení mezi Saúdskou Arábií a ostatními pěti členskými státy GCC, což „může zemím Perského zálivu umožnit rozprostřít přicházející turistické bohatství po celém regionu způsobem, který byl v minulosti obtížněji proveditelný“.
Význam cestovního ruchu pro čínsko-saúdské vztahy
Zdroj: Getty Images
Většina diskusí o mnohostranných vztazích království s Čínou se netýká cestovního ruchu, který není nejdůležitějším aspektem vztahů mezi oběma zeměmi. Zdá se, že nejdůležitějšími aspekty čínsko-saúdských vztahů jsou ropa, obchod a citlivé technologie.
Rostoucí vazby v oblasti cestovního ruchu však budou mít velký vliv na prohloubení čínsko-saúdských vztahů, a to nejen v ekonomické oblasti. „Turistický ruch pomáhá doplnit různé obrysy těchto rozšiřujících se vztahů,“ řekl Mogielnicki pro Al-Džazíru.
„Větší příliv turistů z Číny do Saúdské Arábie bude mít rovněž sociální a kulturní dopad na království.“
Jak vysvětlil Ibiš, rozšířené čínsko-saúdské vazby v oblasti cestovního ruchu „by výrazně přispěly k posílení saúdské hospodářské transformace a k podpoře mezilidské výměny a porozumění, což může být základem pro další aspekty silnějšího partnerství.“
Geoekonomický obrat Saúdské Arábie směrem na východ a rostoucí vliv Číny na ekonomiku království zdůrazňují, jak se v posledních letech posilují dvoustranné vazby.Synergie mezi Vizí 2030, ambiciózním programem Saúdské Arábie pro diverzifikaci hospodářství, který byl představen v roce 2016, a iniciativou BRI nabízí potenciál pro další propojení obou zemí v nadcházejících letech.Cestovní ruch je jedním z pilířů Saúdské vize 2030 a Čína se v roce 2019 umístila na prvním místě na světě jako zdroj turistů, přičemž Číňané uskutečnili 155 milionů výjezdů a během dovolené mimo Čínu utratili více než 250 miliard dolarů. Kvůli pandemii COVID se čísla pro roky 2020 a 2021 snížila na 20, resp. 26 milionů turistů.Saúdská vláda se snaží do konce tohoto desetiletí dosáhnout ročních příjmů z cestovního ruchu ve výši 46 miliard dolarů, a pokud do Saúdské Arábie přijede více čínských turistů, může dosáhnout značného růstu. V roce 2019, těsně předtím, než pandemie COVID způsobila propad příjmů Saúdské Arábie z cestovního ruchu, dosáhly příjmy království z tohoto odvětví 19,85 miliardy dolarů – nejvíce v historii.Rosteme společně?S tím, jak se Čína vzpamatovává z velkých ekonomických problémů způsobených přísnou politikou Zero-Covid, se Saúdská Arábie zaměřuje na využití svého trhu cestovního ruchu, protože počet Číňanů cestujících do zahraničí jako turisté přirozeně poroste. V březnu se generální ředitel Saúdského úřadu pro cestovní ruch Fahd Hamidaddin setkal s náměstkem čínského ministra kultury a cestovního ruchu Rao Quanem, aby projednali zahájení společných iniciativ v oblasti cestovního ruchu, jejichž cílem je pomoci království přilákat do roku 2030 téměř čtyři miliony čínských turistů ročně.Peking považuje úspěch Vize 2030 za nesmírně důležitý pro vlastní zájmy Číny na Blízkém východě. Pokud se ekonomice království nepodaří diverzifikovat své hospodářství nad rámec ropy, dojde ke zničujícímu hospodářskému krachu, který by mohl vést k novým vrstvám nestability v regionu a ohrozit tak BRI a globální obchodní ambice Číny, která má z trvalého míru a stability na Arabském poloostrově největší prospěch.Saúdové jsou „odhodláni učinit z cestovního ruchu a zábavy svůj národní průmysl číslo dvě po ropě a energetice. Čínský cestovní ruch je pro ně potenciálně obrovským trhem,“ uvedl pro Al-Džazíru Husajn Ibiš, vedoucí vědecký pracovník Institutu arabských států Perského zálivu ve Washingtonu . „Pokud se jim podaří využít tento obrovský potenciál, bude to další velký krok vpřed v překonání úplné závislosti na uhlovodících v oblasti deviz a obchodu.“„Mnoho turistických center v Perském zálivu doufá, že využije návratu čínských turistů po letech výluky v Číně,“ řekl Robert Mogielnicki, vedoucí vědecký pracovník AGSIW, pro Al-Džazíru.Ibiš dodává, že Saúdská Arábie se snaží stát jedním z těchto center: „Existuje mnoho možných důvodů, proč by se čínští turisté měli vydat na cestu, třeba jen proto, aby poznali kulturu a prostředí, které se od jejich vlastního radikálně liší.“Jak vysvětlil Ibish, království má tři hlavní atrakce, které by mohly přilákat mnoho turistů. Zaprvé, starobylá saúdská místa, jako je oázové město al-Ula v provincii Medína, mají jedny z nejstarších památek na Zemi. Za druhé, saúdskoarabské pobřeží Rudého moře, hory a skalnaté krajiny mají přírodní krásy, které by mohly turisty přilákat. Zatřetí, s diverzifikací saúdské ekonomiky roste zábavní sektor, který nabízí koncerty, kulturní veletrhy, sportovní akce, automobilové přehlídky a podobně, zatímco Neom – plánované megaměsto na severozápadě Saúdské Arábie, kde by do roku 2030 měly žít až 2 miliony lidí – může potenciálně nalákat do království mnoho turistů.Podle Ahmeda Aboudouha, nerezidentního spolupracovníka blízkovýchodních programů Atlantické rady, Saúdská Arábie zřejmě velmi pečlivě prostudovala japonskou národní strategii cestovního ruchu a australský strategický plán Čína 2020.Tyto plány zahrnují „uvolnění vízové politiky, zlepšení leteckého spojení, modernizaci cestovních služeb a další cílené přístupy, včetně využití tradičních čínských médií a populárních platforem sociálních médií k propagaci saúdských destinací a zavedení technologických platebních řešení“, uvedl Aboudouh.„Kupní síla čínských turistů bude nejen zásobovat místní trh a vytvářet pracovní místa v Saúdské Arábii, ale také upevní dodavatelské řetězce mezi Čínou a Perským zálivem a podpoří letecký průmysl v regionu. Kromě [jejich] obrovského potenciálu podpořit saúdské plány na diverzifikaci ekonomiky … jsou čínští turisté klíčovou součástí kulturní výměny v rámci komplexního strategického partnerství mezi oběma zeměmi,“ dodal.Regionální a mezinárodní soutěžO konkurenci čínských turistů lze říci mnohé. Pokud jich Saúdská Arábie přiláká více, mohlo by to oslabit počet čínských turistů, které zatím přitahují ostatní státy Perského zálivu a evropské země.„Rozhodně existuje regionální konkurence pro turisty,“ vysvětlil Mogielnicki. „Pokud jde o hlavní čínské turistické destinace v Perském zálivu, budou zde vítězové a poražení.“Aboudouh pro Al Jazeeru uvedl, že pobídky království pro čínský cestovní ruch mohou vyvolat konkurenci se sousedním Ománem a SAE, což se „projeví ve více pobídkách, nabídkách a předpisech zaměřených na posílení místních cestovních kanceláří a obchodů s čínským cestovním trhem“.V rámci Rady pro spolupráci v Perském zálivu by mohla sílící konkurence o čínské turisty postavit Peking do obtížné pozice, pokud jde o jeho „zajišťovací“ strategii, jejímž cílem je vyvážit dobré vztahy Pekingu se všemi zeměmi Perského zálivu tím, že se vyhne přílišnému přiblížení k některé ze zemí. Aboudouh proto očekává „vyváženou politiku čínského výjezdového cestovního ruchu do známých destinací v Perském zálivu a zaměření na využití iniciativy BRI a globálního rozvoje, aby nedošlo k odcizení některého z čínských partnerů v regionu Perského zálivu“.Odborníci se však domnívají, že pro země Perského zálivu nepůjde nevyhnutelně o soutěž s nulovým součtem. Podle Mogielnického by železniční a vízové systémy mohly sloužit ke zvýšení propojení mezi Saúdskou Arábií a ostatními pěti členskými státy GCC, což „může zemím Perského zálivu umožnit rozprostřít přicházející turistické bohatství po celém regionu způsobem, který byl v minulosti obtížněji proveditelný“.Význam cestovního ruchu pro čínsko-saúdské vztahyVětšina diskusí o mnohostranných vztazích království s Čínou se netýká cestovního ruchu, který není nejdůležitějším aspektem vztahů mezi oběma zeměmi. Zdá se, že nejdůležitějšími aspekty čínsko-saúdských vztahů jsou ropa, obchod a citlivé technologie.Rostoucí vazby v oblasti cestovního ruchu však budou mít velký vliv na prohloubení čínsko-saúdských vztahů, a to nejen v ekonomické oblasti. „Turistický ruch pomáhá doplnit různé obrysy těchto rozšiřujících se vztahů,“ řekl Mogielnicki pro Al-Džazíru.„Větší příliv turistů z Číny do Saúdské Arábie bude mít rovněž sociální a kulturní dopad na království.“Jak vysvětlil Ibiš, rozšířené čínsko-saúdské vazby v oblasti cestovního ruchu „by výrazně přispěly k posílení saúdské hospodářské transformace a k podpoře mezilidské výměny a porozumění, což může být základem pro další aspekty silnějšího partnerství.“
Společnost AppLovin, významný hráč v oblasti reklamních technologií, znovu přitáhla pozornost investorů i analytiků poté, co ve středu oznámila výsledky...