Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    Zdroj: BS
    NTSK 19 září, 2025

    Globální lídr v oblasti cloudové kybernetické bezpečnosti

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    Zdroj: BS
    NTSK 19 září, 2025

    Globální lídr v oblasti cloudové kybernetické bezpečnosti

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Západní omezení ruských ropných produktů překreslují mapu světové námořní dopravy

Globální dodavatelé paliv se při přepravě své nafty a dalších produktů uchylují k delším a nákladnějším trasám, které produkují více emisí uhlíku, protože západní omezení ruských ropných produktů změnila globální přepravní zvyklosti v oblasti energetiky.

Andrej Krúpa Autor: Andrej Krúpa
8 června, 2023
5 min. čtení
Zdroj: Reuters

Zdroj: Reuters

5 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

V důsledku zákazu Evropské unie na ruské pohonné hmoty, který začal platit 5. února, cestují tankery převážející čisté ropné produkty, jako je benzin, nafta, letecké palivo a nafta, podle dvou zdrojů z lodní dopravy 16 až 18 dní, aby přivezly ruské dodávky do Brazílie nebo americký náklad do Evropy.

To je více než čtyři až šest dní, které loď dříve potřebovala na cestu z Ruska do Evropy, uvedly dva zdroje, makléř jedné z velkých makléřských společností a nájemce podílející se na ruském obchodu s naftou, která se používá k výrobě plastů a petrochemických výrobků.

Zákaz navazuje na západní omezení ruských ropných produktů do bloku z konce loňského roku a na cenové limity.

Od začátku zákazu se index Clean Tanker Index, který zveřejňuje burza Baltic Exchange a který měří průměrné sazby za přepravu paliv, jako je benzin a nafta, na nejběžnějších světových trasách, více než zdvojnásobil.

Překreslení mapy přepravy podtrhuje vedlejší účinky snahy Západu potrestat Rusko za jeho loňskou invazi na Ukrajinu, což zvyšuje nejistotu dodávek pohonných hmot a tlačí na růst cen, i když se politici obávají inflace a rizika globálního hospodářského poklesu.

Advertisement

„Nejenže jsou plavby mnohem delší, ale změnilo se také chování plavidel, která nepůsobí na jiných trzích s čistými ropnými produkty,“ napsal 31. března Dylan Simpson, analytik nákladní dopravy z analytické společnosti Vortexa.

Zdroj: Getty Images

Podle údajů o přepravě společností Refinitiv a Kpler směřují ruské náklady pohonných hmot ke vzdáleným odběratelům v Brazílii, Turecku, Nigérii a Maroku, protože Moskva kompenzuje ztrátu evropských obchodů, zatímco Evropa dováží více pohonných hmot, jako je nafta, z Asie a Blízkého východu.

Podle dvou zdrojů ze severovýchodní Asie jsou asijské náklady vytěsňovány ruskými palivy v Africe a východním Středomoří a přesměrovávány do směšovacího centra v Singapuru, kde jsou dočasně skladovány.

Evropští dovozci, jejichž náklad nafty putoval z ruských přístavů do Antverp během čtyř dnů před ruskou invazí na Ukrajinu, musí nyní čekat 18 dní na náhradní dodávky ze Spojených států, uvedl zdroj z makléřských firem.

V souvislosti se zákazem EU se USA stávají hlavním dodavatelem paliva do Evropy, zatímco Skupina sedmi zemí, EU a Austrálie omezily ceny ruského benzínu na 45 dolarů za barel a nafty a benzínu na 100 dolarů za barel pro obchody, které využívají západní lodě a pojištění. Mezitím Brazílie, tradiční dovozce nafty z USA, zvyšuje nákupy z Ruska za atraktivnější ceny.

Cesta z Ruska do Brazílie však může trvat 18 dní i déle a náklady na jednu cestu dosahují až 7 milionů dolarů, což je téměř dvojnásobek nákladů na přepravu z USA, uvedl pronajímatel lodí působící na ruském trhu.

Brazílie obdržela v prvních třech březnových týdnech přibližně 240 000 tun ruské nafty a plynového oleje, což představuje čtvrtinu brazilského dovozu, zatímco v únoru činil ruský podíl 12 % a loni méně než 1 %, uvedl Benedict George, vedoucí oddělení cen nafty u poskytovatele údajů o energiích a komoditách Argus.

„Až do února zůstávala Evropa hlavním ruským trhem pro vývoz rafinovaných produktů, nicméně během jednoho měsíce došlo k zásadnímu obratu,“ uvedl v nedávné zprávě makléř E A Gibson.

Chcete využít této příležitosti?

DELŠÍ VZDÁLENOSTI, VĚTŠÍ ZNEČIŠTĚNÍ

aerial photography of tanker ship
Zdroj: Unsplash

Podle údajů oceňovací společnosti VesselsValue, měřeno v nákladových mílích, které vynásobí množství nákladu v metrických tunách ujetou vzdáleností v námořních mílích, se objem ruských dodávek ropných produktů do Brazílie v březnu zvýšil na 3,07 miliardy námořních mil v tunách (MT-NM) z 941 milionů MT-NM v listopadu. Odhady společnosti VesselsValue ukázaly, že dodávky z Ruska do Nigérie se v březnu zvýšily na 1,88 miliardy MT-NM z nulové hodnoty v listopadu.

Z údajů vyplývá, že náklad čistých produktů do Saúdské Arábie v březnu vzrostl na 1,75 miliardy tun v metrech krychlových z 31 milionů tun v listopadu, zatímco dodávky do Spojených arabských emirátů v březnu činily 4,43 miliardy tun v metrech krychlových z 2,85 miliardy tun v listopadu.

Také v březnu dosáhly dodávky ruských čistých produktů do Toga 973 milionů tun v metrických milionech tun, což je více než v listopadu. V objemovém vyjádření činil brazilský dovoz ropných produktů z Ruska v únoru přibližně 284 000 tun, což je nárůst oproti 73 300 tunám v září, jak ukázaly údaje společnosti VesselsValue. Naopak ruský vývoz do Nizozemska se v únoru snížil na 238 200 tun z 1,15 mil. tun v září.

Tyto delší vzdálenosti se u ruských výrobků překonávají s vyššími náklady než u běžných zásilek z Evropy.

Podle tržních odhadů se sazby za přepravu ze Spojeného království a evropského kontinentu do západní Afriky pohybují na úrovni 55,77 USD za tunu pro tanker se standardním nákladem 37 000 tun. Pro srovnání, orientační sazba za přepravu z ruských baltských přístavů do Nigérie činí 174,24 USD za tunu, do Maroka 103,84 USD a do Egypta přibližně 150 USD.

Vzhledem k tomu, že lodě plují dále, je pravděpodobné, že se to projeví i na vyšších emisích.

Na základě údajů z doby před pandemií by 10% zvýšení počtu ujetých kilometrů u všech cisteren, které cestují do a z evropského hospodářského prostoru, zvýšilo jejich emise o přibližně 1,5 milionu tun oxidu uhličitého, což odpovídá emisím přibližně 750 000 automobilů ročně v Evropě, uvedl Valentin Simon, datový analytik think-tanku Transport & Environment v Bruselu.

V důsledku zákazu Evropské unie na ruské pohonné hmoty, který začal platit 5. února, cestují tankery převážející čisté ropné produkty, jako je benzin, nafta, letecké palivo a nafta, podle dvou zdrojů z lodní dopravy 16 až 18 dní, aby přivezly ruské dodávky do Brazílie nebo americký náklad do Evropy.To je více než čtyři až šest dní, které loď dříve potřebovala na cestu z Ruska do Evropy, uvedly dva zdroje, makléř jedné z velkých makléřských společností a nájemce podílející se na ruském obchodu s naftou, která se používá k výrobě plastů a petrochemických výrobků.Zákaz navazuje na západní omezení ruských ropných produktů do bloku z konce loňského roku a na cenové limity.Od začátku zákazu se index Clean Tanker Index, který zveřejňuje burza Baltic Exchange a který měří průměrné sazby za přepravu paliv, jako je benzin a nafta, na nejběžnějších světových trasách, více než zdvojnásobil.Překreslení mapy přepravy podtrhuje vedlejší účinky snahy Západu potrestat Rusko za jeho loňskou invazi na Ukrajinu, což zvyšuje nejistotu dodávek pohonných hmot a tlačí na růst cen, i když se politici obávají inflace a rizika globálního hospodářského poklesu.„Nejenže jsou plavby mnohem delší, ale změnilo se také chování plavidel, která nepůsobí na jiných trzích s čistými ropnými produkty,“ napsal 31. března Dylan Simpson, analytik nákladní dopravy z analytické společnosti Vortexa.Podle údajů o přepravě společností Refinitiv a Kpler směřují ruské náklady pohonných hmot ke vzdáleným odběratelům v Brazílii, Turecku, Nigérii a Maroku, protože Moskva kompenzuje ztrátu evropských obchodů, zatímco Evropa dováží více pohonných hmot, jako je nafta, z Asie a Blízkého východu.Podle dvou zdrojů ze severovýchodní Asie jsou asijské náklady vytěsňovány ruskými palivy v Africe a východním Středomoří a přesměrovávány do směšovacího centra v Singapuru, kde jsou dočasně skladovány.Evropští dovozci, jejichž náklad nafty putoval z ruských přístavů do Antverp během čtyř dnů před ruskou invazí na Ukrajinu, musí nyní čekat 18 dní na náhradní dodávky ze Spojených států, uvedl zdroj z makléřských firem.V souvislosti se zákazem EU se USA stávají hlavním dodavatelem paliva do Evropy, zatímco Skupina sedmi zemí, EU a Austrálie omezily ceny ruského benzínu na 45 dolarů za barel a nafty a benzínu na 100 dolarů za barel pro obchody, které využívají západní lodě a pojištění. Mezitím Brazílie, tradiční dovozce nafty z USA, zvyšuje nákupy z Ruska za atraktivnější ceny.Cesta z Ruska do Brazílie však může trvat 18 dní i déle a náklady na jednu cestu dosahují až 7 milionů dolarů, což je téměř dvojnásobek nákladů na přepravu z USA, uvedl pronajímatel lodí působící na ruském trhu.Brazílie obdržela v prvních třech březnových týdnech přibližně 240 000 tun ruské nafty a plynového oleje, což představuje čtvrtinu brazilského dovozu, zatímco v únoru činil ruský podíl 12 % a loni méně než 1 %, uvedl Benedict George, vedoucí oddělení cen nafty u poskytovatele údajů o energiích a komoditách Argus.„Až do února zůstávala Evropa hlavním ruským trhem pro vývoz rafinovaných produktů, nicméně během jednoho měsíce došlo k zásadnímu obratu,“ uvedl v nedávné zprávě makléř E A Gibson. Chcete využít této příležitosti?DELŠÍ VZDÁLENOSTI, VĚTŠÍ ZNEČIŠTĚNÍPodle údajů oceňovací společnosti VesselsValue, měřeno v nákladových mílích, které vynásobí množství nákladu v metrických tunách ujetou vzdáleností v námořních mílích, se objem ruských dodávek ropných produktů do Brazílie v březnu zvýšil na 3,07 miliardy námořních mil v tunách z 941 milionů MT-NM v listopadu. Odhady společnosti VesselsValue ukázaly, že dodávky z Ruska do Nigérie se v březnu zvýšily na 1,88 miliardy MT-NM z nulové hodnoty v listopadu.Z údajů vyplývá, že náklad čistých produktů do Saúdské Arábie v březnu vzrostl na 1,75 miliardy tun v metrech krychlových z 31 milionů tun v listopadu, zatímco dodávky do Spojených arabských emirátů v březnu činily 4,43 miliardy tun v metrech krychlových z 2,85 miliardy tun v listopadu.Také v březnu dosáhly dodávky ruských čistých produktů do Toga 973 milionů tun v metrických milionech tun, což je více než v listopadu. V objemovém vyjádření činil brazilský dovoz ropných produktů z Ruska v únoru přibližně 284 000 tun, což je nárůst oproti 73 300 tunám v září, jak ukázaly údaje společnosti VesselsValue. Naopak ruský vývoz do Nizozemska se v únoru snížil na 238 200 tun z 1,15 mil. tun v září.Tyto delší vzdálenosti se u ruských výrobků překonávají s vyššími náklady než u běžných zásilek z Evropy.Podle tržních odhadů se sazby za přepravu ze Spojeného království a evropského kontinentu do západní Afriky pohybují na úrovni 55,77 USD za tunu pro tanker se standardním nákladem 37 000 tun. Pro srovnání, orientační sazba za přepravu z ruských baltských přístavů do Nigérie činí 174,24 USD za tunu, do Maroka 103,84 USD a do Egypta přibližně 150 USD.Vzhledem k tomu, že lodě plují dále, je pravděpodobné, že se to projeví i na vyšších emisích.Na základě údajů z doby před pandemií by 10% zvýšení počtu ujetých kilometrů u všech cisteren, které cestují do a z evropského hospodářského prostoru, zvýšilo jejich emise o přibližně 1,5 milionu tun oxidu uhličitého, což odpovídá emisím přibližně 750 000 automobilů ročně v Evropě, uvedl Valentin Simon, datový analytik think-tanku Transport & Environment v Bruselu.
Tagy: benzínbrazílieeuKomoditynaftaRoparuskoSankceUSA

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Advertisement

      Breaking.

      08:22

      Nový šéf ANZ: Razantní změny a propouštění na obzoru

      08:06

      Australské důchodové fondy zvyšují ochranu proti měnovým výkyvům

      08:02

      Danone zaznamenává růst díky čínské výživě a proteinovým hitům

      07:42

      L’Oréal pod tlakem: Jefferies varuje před zpomalením růstu

      07:32

      USA posilují námořní vliv proti čínské přístavní expanzi

      07:12

      Trhy v krizi: Inflace a úrokové sazby otřásají investory

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      Broadcom dominuje trhu AI čipů a analytici čekají další růst akcií

      15 září, 2025

      Společnost Broadcom se opět dostává do středu pozornosti investorů a analytiků, protože její pozice na trhu specializovaných čipů jí zajišťuje...

      Zdroj: Bloomberg

      JPMorgan doporučuje tyto evropské luxusní společnosti, vidí růst

      15 září, 2025
      Zdroj: Unsplash

      Deutsche Bank zvyšuje před výsledky cílovou cenu akcií Micron

      15 září, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Citi doporučuje koupit Union Pacific, akcie jsou podle ní výjimečně levné

      15 září, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Dividendové akcie, které mohou přinést nadprůměrné výnosy

      15 září, 2025

      IPO Radar.

      Netskope, Inc.

      Datum IPO: 19 září, 2025
      Potenciální ocenění: 6,5 miliardy USD

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      O’Reilly Automotive překonavá odhady a dosáhuje nového maxima

      14 září, 2025

      Opendoor mění vedení, akcie rostou na víc než tříleté maximum

      13 září, 2025

      Rekordní růst S&P 500 pokračuje, sázky na snížení úrokových sazeb Fedu sílí

      11 září, 2025

      Lumen Technologies posiluje důvěru investorů díky růstu a novým plánům

      13 září, 2025

      Srpnová inflace pod drobnohledem: rozhodující test pro Fed i trhy

      11 září, 2025

      Tesla spouští robotaxi a vyostřuje souboj s Uberem a Lyftem

      14 září, 2025

      S&P 500 se díky růstu Tesly poprvé uzavřel nad hranicí 6 600 bodů

      15 září, 2025

      Index S&P 500 klesá, ale aktuální trend je více než pozitivní

      12 září, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: Shutterstock
      Komodity

      Zlato láme rekordy a potvrzuje svou roli bezpečného aktiva

      14 září, 2025

      Zlato letos přepisuje historii – investoři už více než třicetkrát sledovali nové rekordní ceny, a to navzdory výrazným výkyvům na...

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.