Západní omezení ruských ropných produktů překreslují mapu světové námořní dopravy
Globální dodavatelé paliv se při přepravě své nafty a dalších produktů uchylují k delším a nákladnějším trasám, které produkují více emisí uhlíku, protože západní omezení ruských ropných produktů změnila globální přepravní zvyklosti v oblasti energetiky.
V důsledku zákazu Evropské unie na ruské pohonné hmoty, který začal platit 5. února, cestují tankery převážející čisté ropné produkty, jako je benzin, nafta, letecké palivo a nafta, podle dvou zdrojů z lodní dopravy 16 až 18 dní, aby přivezly ruské dodávky do Brazílie nebo americký náklad do Evropy.
To je více než čtyři až šest dní, které loď dříve potřebovala na cestu z Ruska do Evropy, uvedly dva zdroje, makléř jedné z velkých makléřských společností a nájemce podílející se na ruském obchodu s naftou, která se používá k výrobě plastů a petrochemických výrobků.
Zákaz navazuje na západní omezení ruských ropných produktů do bloku z konce loňského roku a na cenové limity.
Od začátku zákazu se index Clean Tanker Index, který zveřejňuje burza Baltic Exchange a který měří průměrné sazby za přepravu paliv, jako je benzin a nafta, na nejběžnějších světových trasách, více než zdvojnásobil.
Překreslení mapy přepravy podtrhuje vedlejší účinky snahy Západu potrestat Rusko za jeho loňskou invazi na Ukrajinu, což zvyšuje nejistotu dodávek pohonných hmot a tlačí na růst cen, i když se politici obávají inflace a rizika globálního hospodářského poklesu.
„Nejenže jsou plavby mnohem delší, ale změnilo se také chování plavidel, která nepůsobí na jiných trzích s čistými ropnými produkty,“ napsal 31. března Dylan Simpson, analytik nákladní dopravy z analytické společnosti Vortexa.
Zdroj: Getty Images
Podle údajů o přepravě společností Refinitiv a Kpler směřují ruské náklady pohonných hmot ke vzdáleným odběratelům v Brazílii, Turecku, Nigérii a Maroku, protože Moskva kompenzuje ztrátu evropských obchodů, zatímco Evropa dováží více pohonných hmot, jako je nafta, z Asie a Blízkého východu.
Podle dvou zdrojů ze severovýchodní Asie jsou asijské náklady vytěsňovány ruskými palivy v Africe a východním Středomoří a přesměrovávány do směšovacího centra v Singapuru, kde jsou dočasně skladovány.
Evropští dovozci, jejichž náklad nafty putoval z ruských přístavů do Antverp během čtyř dnů před ruskou invazí na Ukrajinu, musí nyní čekat 18 dní na náhradní dodávky ze Spojených států, uvedl zdroj z makléřských firem.
V souvislosti se zákazem EU se USA stávají hlavním dodavatelem paliva do Evropy, zatímco Skupina sedmi zemí, EU a Austrálie omezily ceny ruského benzínu na 45 dolarů za barel a nafty a benzínu na 100 dolarů za barel pro obchody, které využívají západní lodě a pojištění. Mezitím Brazílie, tradiční dovozce nafty z USA, zvyšuje nákupy z Ruska za atraktivnější ceny.
Cesta z Ruska do Brazílie však může trvat 18 dní i déle a náklady na jednu cestu dosahují až 7 milionů dolarů, což je téměř dvojnásobek nákladů na přepravu z USA, uvedl pronajímatel lodí působící na ruském trhu.
Brazílie obdržela v prvních třech březnových týdnech přibližně 240 000 tun ruské nafty a plynového oleje, což představuje čtvrtinu brazilského dovozu, zatímco v únoru činil ruský podíl 12 % a loni méně než 1 %, uvedl Benedict George, vedoucí oddělení cen nafty u poskytovatele údajů o energiích a komoditách Argus.
„Až do února zůstávala Evropa hlavním ruským trhem pro vývoz rafinovaných produktů, nicméně během jednoho měsíce došlo k zásadnímu obratu,“ uvedl v nedávné zprávě makléř E A Gibson.
DELŠÍ VZDÁLENOSTI, VĚTŠÍ ZNEČIŠTĚNÍ
Zdroj: Unsplash
Podle údajů oceňovací společnosti VesselsValue, měřeno v nákladových mílích, které vynásobí množství nákladu v metrických tunách ujetou vzdáleností v námořních mílích, se objem ruských dodávek ropných produktů do Brazílie v březnu zvýšil na 3,07 miliardy námořních mil v tunách (MT-NM) z 941 milionů MT-NM v listopadu. Odhady společnosti VesselsValue ukázaly, že dodávky z Ruska do Nigérie se v březnu zvýšily na 1,88 miliardy MT-NM z nulové hodnoty v listopadu.
Z údajů vyplývá, že náklad čistých produktů do Saúdské Arábie v březnu vzrostl na 1,75 miliardy tun v metrech krychlových z 31 milionů tun v listopadu, zatímco dodávky do Spojených arabských emirátů v březnu činily 4,43 miliardy tun v metrech krychlových z 2,85 miliardy tun v listopadu.
Také v březnu dosáhly dodávky ruských čistých produktů do Toga 973 milionů tun v metrických milionech tun, což je více než v listopadu. V objemovém vyjádření činil brazilský dovoz ropných produktů z Ruska v únoru přibližně 284 000 tun, což je nárůst oproti 73 300 tunám v září, jak ukázaly údaje společnosti VesselsValue. Naopak ruský vývoz do Nizozemska se v únoru snížil na 238 200 tun z 1,15 mil. tun v září.
Tyto delší vzdálenosti se u ruských výrobků překonávají s vyššími náklady než u běžných zásilek z Evropy.
Podle tržních odhadů se sazby za přepravu ze Spojeného království a evropského kontinentu do západní Afriky pohybují na úrovni 55,77 USD za tunu pro tanker se standardním nákladem 37 000 tun. Pro srovnání, orientační sazba za přepravu z ruských baltských přístavů do Nigérie činí 174,24 USD za tunu, do Maroka 103,84 USD a do Egypta přibližně 150 USD.
Vzhledem k tomu, že lodě plují dále, je pravděpodobné, že se to projeví i na vyšších emisích.
Na základě údajů z doby před pandemií by 10% zvýšení počtu ujetých kilometrů u všech cisteren, které cestují do a z evropského hospodářského prostoru, zvýšilo jejich emise o přibližně 1,5 milionu tun oxidu uhličitého, což odpovídá emisím přibližně 750 000 automobilů ročně v Evropě, uvedl Valentin Simon, datový analytik think-tanku Transport & Environment v Bruselu.
V důsledku zákazu Evropské unie na ruské pohonné hmoty, který začal platit 5. února, cestují tankery převážející čisté ropné produkty, jako je benzin, nafta, letecké palivo a nafta, podle dvou zdrojů z lodní dopravy 16 až 18 dní, aby přivezly ruské dodávky do Brazílie nebo americký náklad do Evropy.To je více než čtyři až šest dní, které loď dříve potřebovala na cestu z Ruska do Evropy, uvedly dva zdroje, makléř jedné z velkých makléřských společností a nájemce podílející se na ruském obchodu s naftou, která se používá k výrobě plastů a petrochemických výrobků.Zákaz navazuje na západní omezení ruských ropných produktů do bloku z konce loňského roku a na cenové limity.Od začátku zákazu se index Clean Tanker Index, který zveřejňuje burza Baltic Exchange a který měří průměrné sazby za přepravu paliv, jako je benzin a nafta, na nejběžnějších světových trasách, více než zdvojnásobil.Překreslení mapy přepravy podtrhuje vedlejší účinky snahy Západu potrestat Rusko za jeho loňskou invazi na Ukrajinu, což zvyšuje nejistotu dodávek pohonných hmot a tlačí na růst cen, i když se politici obávají inflace a rizika globálního hospodářského poklesu.„Nejenže jsou plavby mnohem delší, ale změnilo se také chování plavidel, která nepůsobí na jiných trzích s čistými ropnými produkty,“ napsal 31. března Dylan Simpson, analytik nákladní dopravy z analytické společnosti Vortexa.Podle údajů o přepravě společností Refinitiv a Kpler směřují ruské náklady pohonných hmot ke vzdáleným odběratelům v Brazílii, Turecku, Nigérii a Maroku, protože Moskva kompenzuje ztrátu evropských obchodů, zatímco Evropa dováží více pohonných hmot, jako je nafta, z Asie a Blízkého východu.Podle dvou zdrojů ze severovýchodní Asie jsou asijské náklady vytěsňovány ruskými palivy v Africe a východním Středomoří a přesměrovávány do směšovacího centra v Singapuru, kde jsou dočasně skladovány.Evropští dovozci, jejichž náklad nafty putoval z ruských přístavů do Antverp během čtyř dnů před ruskou invazí na Ukrajinu, musí nyní čekat 18 dní na náhradní dodávky ze Spojených států, uvedl zdroj z makléřských firem.V souvislosti se zákazem EU se USA stávají hlavním dodavatelem paliva do Evropy, zatímco Skupina sedmi zemí, EU a Austrálie omezily ceny ruského benzínu na 45 dolarů za barel a nafty a benzínu na 100 dolarů za barel pro obchody, které využívají západní lodě a pojištění. Mezitím Brazílie, tradiční dovozce nafty z USA, zvyšuje nákupy z Ruska za atraktivnější ceny.Cesta z Ruska do Brazílie však může trvat 18 dní i déle a náklady na jednu cestu dosahují až 7 milionů dolarů, což je téměř dvojnásobek nákladů na přepravu z USA, uvedl pronajímatel lodí působící na ruském trhu.Brazílie obdržela v prvních třech březnových týdnech přibližně 240 000 tun ruské nafty a plynového oleje, což představuje čtvrtinu brazilského dovozu, zatímco v únoru činil ruský podíl 12 % a loni méně než 1 %, uvedl Benedict George, vedoucí oddělení cen nafty u poskytovatele údajů o energiích a komoditách Argus.„Až do února zůstávala Evropa hlavním ruským trhem pro vývoz rafinovaných produktů, nicméně během jednoho měsíce došlo k zásadnímu obratu,“ uvedl v nedávné zprávě makléř E A Gibson.DELŠÍ VZDÁLENOSTI, VĚTŠÍ ZNEČIŠTĚNÍPodle údajů oceňovací společnosti VesselsValue, měřeno v nákladových mílích, které vynásobí množství nákladu v metrických tunách ujetou vzdáleností v námořních mílích, se objem ruských dodávek ropných produktů do Brazílie v březnu zvýšil na 3,07 miliardy námořních mil v tunách z 941 milionů MT-NM v listopadu. Odhady společnosti VesselsValue ukázaly, že dodávky z Ruska do Nigérie se v březnu zvýšily na 1,88 miliardy MT-NM z nulové hodnoty v listopadu.Z údajů vyplývá, že náklad čistých produktů do Saúdské Arábie v březnu vzrostl na 1,75 miliardy tun v metrech krychlových z 31 milionů tun v listopadu, zatímco dodávky do Spojených arabských emirátů v březnu činily 4,43 miliardy tun v metrech krychlových z 2,85 miliardy tun v listopadu.Také v březnu dosáhly dodávky ruských čistých produktů do Toga 973 milionů tun v metrických milionech tun, což je více než v listopadu. V objemovém vyjádření činil brazilský dovoz ropných produktů z Ruska v únoru přibližně 284 000 tun, což je nárůst oproti 73 300 tunám v září, jak ukázaly údaje společnosti VesselsValue. Naopak ruský vývoz do Nizozemska se v únoru snížil na 238 200 tun z 1,15 mil. tun v září.Tyto delší vzdálenosti se u ruských výrobků překonávají s vyššími náklady než u běžných zásilek z Evropy.Podle tržních odhadů se sazby za přepravu ze Spojeného království a evropského kontinentu do západní Afriky pohybují na úrovni 55,77 USD za tunu pro tanker se standardním nákladem 37 000 tun. Pro srovnání, orientační sazba za přepravu z ruských baltských přístavů do Nigérie činí 174,24 USD za tunu, do Maroka 103,84 USD a do Egypta přibližně 150 USD.Vzhledem k tomu, že lodě plují dále, je pravděpodobné, že se to projeví i na vyšších emisích.Na základě údajů z doby před pandemií by 10% zvýšení počtu ujetých kilometrů u všech cisteren, které cestují do a z evropského hospodářského prostoru, zvýšilo jejich emise o přibližně 1,5 milionu tun oxidu uhličitého, což odpovídá emisím přibližně 750 000 automobilů ročně v Evropě, uvedl Valentin Simon, datový analytik think-tanku Transport & Environment v Bruselu.