začínají ozývat.
Konkurenční automobilky, které se vrhají na prudce rostoucí poptávku po elektromobilech, představují pro Teslu v příštích dvou letech největší výzvu právě v době, kdy se Elon Musk zdá být roztržitý díky svým významným podnikům, od sociálních médií a cestování do vesmíru až po umělou inteligenci.
To tvrdí respondenti nejnovějšího průzkumu Markets Live Pulse. Z 630 globálních přispěvatelů průzkumu MLIV Pulse označilo 54 % zvýšené riziko konkurence v odvětví, zatímco 26 % z nich vybralo jako klíčovou obavu pro akcionáře společnosti Tesla chování a rozhodnutí jejího rtuťovitého šéfa.
„Musk je prostě tak nepředvídatelný člověk, že bych ho zařadil mezi jedno z hlavních rizik pro Teslu,“ řekl v rozhovoru Matthew Tuttle, výkonný ředitel společnosti Tuttle Capital Management.
Vzhledem k tomu, že se ziskové marže ztenčují, přibližně 67 % účastníků průzkumu uvedlo, že by se měl miliardářův výkonný ředitel automobilce více věnovat. Jejich varování přichází v návaznosti na zdánlivě nepravděpodobnou 128% rally Tesly v letošním roce, kterou podpořil obnovený apetit investorů po technologických megakapitálech a Muskova předpověď, že éra plně autonomních vozidel je blízko.

Přestože má Tesla v současné době značný náskok před ostatními společnostmi, ať už jde o zavedené automobilky, nebo startupy, velká část jejího pozoruhodně vysokého tržního ocenění spočívá v předpokladu, že si tuto dominanci dokáže udržet i v budoucnosti, kdy budou elektromobily běžnější.
Konkurenti společnosti Tesla však zrychlují tempo. Jen na začátku tohoto měsíce čínská společnost BYD Co. dosáhla prodejního rekordu za druhé čtvrtletí a dodala 352 163 plně elektrických vozidel. To ukazuje, jak rychle získala náskok před společností Tesla, která zákazníkům po celém světě předala 466 140 elektromobilů, což je rovněž rekordní počet.
Protiargumentem je, že řada konkurentů společnosti Tesla se stále potýká s počátečními problémy. Například prodej elektromobilů společnosti Ford Motor Co. v USA ve druhém čtvrtletí klesl poté, co musela počátkem letošního roku pozastavit výrobu v mexické továrně, kde se vyrábí Mustang Mach-E.
Přesto analytici a investoři varují, že současný náskok společnosti Tesla se může rychle vytratit, protože vládní politiky, jako je americký zákon o snižování inflace, povzbuzují ostatní výrobce automobilů k zavádění elektrických vozidel. Vzhledem k tomu, že konkurenti posilují svou hru, pověstně drahé akcie společnosti Tesla – obchodované na 75násobku forwardového zisku – ponechávají jen malý prostor pro chyby. Pro srovnání, GM se obchoduje za přibližně šestinásobek odhadovaných zisků a Ford za přibližně devítinásobek.
„Konkurence je pro Teslu dlouhodobě nejdůležitějším rizikovým faktorem a i průměrná realizace úrody přibližně 100 nových elektromobilů, které letos přijdou na trh, bude na Teslu vyvíjet tlak,“ uvedl Craig Irwin, analytik společnosti Roth Capital Partners. „Současný náskok před konkurencí je velmi reálný, ale musíme pochopit, jak se zmenšuje.“

Obhajoba tržního podílu je spojena s náklady. Přibližně 63 % respondentů průzkumu MLIV Pulse očekává, že společnost bude i nadále snižovat ceny, aby získala vyšší objemy. V důsledku toho již nyní utrpěla újmu její vysoká zisková marže. Další škrty pravděpodobně způsobí, že se marže ještě více ztenčí a sníží se rozdíl oproti ostatním automobilkám.
Dopad všech nedávných snížení cen na zisky společnosti Tesla bude jasný tuto středu, kdy společnost oznámí výsledky za druhé čtvrtletí. Průměrný odhad zisku za toto čtvrtletí se snížil o 29 % oproti hodnotám, které byly před šesti měsíci.
„Vítězné akcie zvyšují tržby a marže. Obojí je nezbytné,“ řekl Nicholas Colas ze společnosti DataTrek Research.
Mezitím se „Muskovo riziko“ obsažené v akciích Tesly dostalo do centra pozornosti v loňském roce, kdy se miliardář zapojil do velmi veřejné nabídky na koupi sociální mediální platformy Twitter a prodal velké kusy akcií Tesly, aby zaplatil za akvizici. Tlak z prodeje a obavy, že Musk začal být příliš roztěkaný na to, aby řídil Teslu, se tehdy na akciích silně podepsaly.
Od té doby se snížila i hodnota samotného Twitteru. Přibližně 67 % respondentů průzkumu uvedlo, že neočekávají, že Twitter bude mít někdy takovou hodnotu, jakou za něj Musk zaplatil.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky