Pokud společnost Enel tento plán, který oznámila ve čtvrtek, uskuteční, přibude 10 000 veřejných rychlonabíječek, které jsou považovány za jeden z klíčových prvků nezbytných pro širší rozšíření elektromobilů. Enel uvedl, že očekává, že požádá o dotace americké vlády, které byly nabídnuty společnostem ochotným vybudovat potřebnou infrastrukturu.
Bidenova administrativa tento týden navrhla nová, přísnější omezení emisí z výfuků, která mají urychlit přechod na elektromobily a snížit závislost USA na fosilních palivech, která produkují skleníkové plyny. Nové normy pro lehká užitková vozidla by se vztahovaly na modelové roky 2027 až 2032.
Ambice Bidena v oblasti elektromobilů budou z velké části záviset na dostupnosti veřejných míst, kde se lze spolehlivě připojit k elektrické síti a doplnit energii, což je síť, která z velké části neexistuje. Její vybudování nebude snadné.
Zatímco vláda vkládá miliardy dolarů do rozvoje národní sítě dálničních nabíjecích stanic, mnoho společností si není jistých, jak na tomto vznikajícím byznysu vydělají. Rychlé nabíjení vyžaduje nákladnou infrastrukturu a projekty se často potýkají s problémy v dodavatelském řetězci a dlouhými čekacími dobami na připojení k síti.
Z tohoto důvodu se poskytovatelé rychlého nabíjení musí snažit o správné načasování výstavby, ne tak brzy, aby se zařízení nevyužívalo, nebo příliš pozdě, aby to řidiče, kteří hledají nabíjení, frustrovalo nebo odradilo.
„Cílem je vybudovat síť, která bude splňovat požadavky a očekávání veřejnosti, aby po přistavení k nabíječce fungovala tak, jak má,“ řekl Albert Gore, výkonný ředitel Asociace pro bezemisní dopravu, profesní skupiny podporující zavádění elektromobilů.

Společnost Enel ve čtvrtek uvedla, že očekává, že v tomto desetiletí v Severní Americe přibudou nejméně dva miliony nabíječek. Většina z tohoto počtu by měla pocházet z prodeje domácích nabíječek, které nabíjejí baterii elektromobilu několik hodin, což je nejběžnější způsob nabíjení, ačkoli její plány na výstavbu veřejných rychlonabíječek by z ní učinily jednoho z největších provozovatelů na tomto trhu.
Chris Baker, ředitel dceřiné společnosti Enel X Way North America, uvedl, že vládní pobídky a nárůst počtu elektromobilů přesvědčily společnost, že nastal čas vstoupit na trh veřejného nabíjení.
„Můžeme přijít, přijmout velký závazek a zaujmout k němu dlouhodobý postoj,“ řekl Baker. „Jde o infrastrukturu.“ Výši investice neprozradil.
Domácí nabíjení je nejlevnějším způsobem doplňování paliva, ale trvá dlouho, zatímco rychlonabíječky dokáží doplnit energii do autobaterie přibližně za 30 minut. Ceny se liší v závislosti na účinnosti elektromobilu a trhu s elektřinou, ale rychlonabíjení může u středně velkého vozu stát přibližně 13 dolarů na ujetí 100 mil.
Ve Spojených státech je nyní k dispozici přibližně 11 500 rychlonabíjecích portů, které jsou otevřené pro všechny druhy vozidel, zatímco lídr na trhu s elektromobily Tesla Inc. jich má podle vládních údajů pro své řidiče k dispozici přibližně 18 700.
Obchodní model rychlého nabíjení je problematický, protože na většině míst zatím není dostatek elektromobilů, aby nabíjení přinášelo zisk. Přesto zastánci elektromobilů tvrdí, že mnoho řidičů bude ochotno kupovat vozidla pouze tehdy, pokud bude rychlé nabíjení široce dostupné.
Energetické společnosti a čerpací stanice se v několika státech přou o to, kdo bude vlastnit a provozovat nabíječky pro elektromobily. Předmětem sporu jsou zejména drahé účty za energie, které mohou vzniknout v důsledku rychlých dodávek energie. Mezitím se mladé společnosti, které poskytují nabíjecí zařízení a služby, potýkají s poruchami zařízení, vandalismem a platebními systémy řidičů, které jsou častým zdrojem poruch.

Vládní financování má ulehčit růst a nastartovat vznikající odvětví.
Společnost Enel se při budování rychlonabíjecích stanic zaměří na USA, kde vláda vyčlenila miliardy na vytvoření celostátní dálniční sítě těchto zařízení, aby zmírnila „dojezdovou úzkost“, tedy stres řidičů z nedostatku energie při delších cestách.
Bidenova administrativa začala poskytovat státům 7,5 miliardy dolarů na několik let na financování výstavby nabíjecích stanic, které jsou součástí zákona o infrastruktuře v hodnotě 1 bilionu dolarů schváleného Kongresem v roce 2021. Státní ministerstva dopravy budou patřit mezi klíčové strážce federálních infrastrukturních dolarů. Nedávné technické pokyny nastiňují ustanovení pro zařízení vyrobená v Americe. Daňové úlevy na instalaci nabíječek pro elektromobily byly rovněž schváleny v rámci loňského zákona o snížení inflace.
Společnost Enel by se mohla ucházet o vládní financování spolu s poskytovateli nabíjení, jako jsou Electrify America LLC, EVgo Inc., ChargePoint Holdings Inc., Blink Charging Co. a kanadská síť FLO. Sítě rychlého nabíjení plánují různé společnosti, od společnosti Hertz Global Holdings Inc., která se zabývá pronájmem automobilů a spolupracuje s BP PLC, přes zastávky kamionů TravelCenters of America Inc. a Pilot Co. až po Walmart, který tento měsíc uvedl, že plánuje vybudovat vlastní síť rychlého nabíjení elektromobilů v provozovnách Walmart a Sam’s Club.
Až dosud se společnost Enel zaměřovala na prodej nabíjecích zařízení pro domácnosti a soukromé komerční využití v Severní Americe, ačkoli v Evropě má rozsáhlou síť veřejných nabíjecích stanic. Velká část její práce v Mexiku je zaměřena na nabíjení vozových parků. Další dceřiná společnost Enel North America je také velkým developerem projektů obnovitelných zdrojů energie a baterií v USA a masivně se prosazuje ve výrobě solárních panelů.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky