Podle zprávy, kterou tento měsíc zveřejnila společnost Boston Consulting Group, jsou drahé hodinky z druhé ruky značek jako Rolex a Patek Philippe v posledních letech stále oblíbenější, zejména u mladších zákazníků. Podle BCG se použité luxusní hodinky staly cennějšími, protože poptávka rostla, ale nabídka zůstávala omezená.
Tyto hodinky se staly natolik žádanými, že trh s nimi překonal celkový akciový trh a od poloviny roku 2018 do letošního ledna rostl přibližně o 20 % ročně, zatímco roční tempo růstu indexu S&P 500 v tomto období činilo 8 %, uvedla BCG.
Stále více sběratelů vnímá hodinky nejen jako doplněk, ale také jako investici, kterou se mohou pojistit proti inflaci a diverzifikovat svůj majetek. V posledních několika letech patřily k dalším oblíbeným alternativním investicím trh s uměním, baseballové karty a nyní se potýkající kryptoměny.

Sběratelé často zaplatí za hodinky z druhé ruky dvojnásobek nebo trojnásobek ceny, a to i za hodinky, které právě vyšly z obchodu, uvedl Nicolas Llinas, hlavní konzultant v oddělení spotřebitelské praxe společnosti BCG, který se podílel na vypracování zprávy firmy. Například hodinky Rolex Cosmograph Daytona s maloobchodní cenou 14 800 USD se podle BCG nedávno prodávaly na platformách pro prodej z druhé ruky až za 38 500 USD. Jedna taková platforma, WatchBox, pomohla financovat nejnovější výzkum společnosti BCG v oblasti hodinek.
Nové luxusní hodinky se shánějí hůře než obvykle, protože výrobci na začátku pandemie uzavřeli své továrny nebo zpomalili výrobu. Podle BCG sběratelé hledané hodinky spíše najdou na platformách pro secondhand, které se v posledních letech staly sofistikovanějšími.
Některé lidi přitahují luxusní hodinky jako výraz jejich osobního stylu. Jiní v hodinkách vidí dědictví, které může přežít jiné sběratelské předměty. Společnost BCG zjistila, že koš použitých hodinek v uplynulém desetiletí překonal indexy, které sledují kabelky, víno a umění.
Výzkumníci z BCG tvrdí, že existují dva důvody, proč lidé utrácejí tisíce za použité hodinky: platformy pro nákup hodinek z druhé ruky se stávají stále životaschopnějšími místy pro jejich nákup a komunity na sociálních sítích pomohly vyvolat zájem o hodinky jako o investiční kousky.

Jednatřicetiletý Bryan Ang je součástí rostoucí komunity fanoušků luxusních hodinek na Instagramu. Často zveřejňuje příspěvky o kouscích ze své sbírky, včetně svých oblíbených hodinek Rolex Datejust se speciálním bílým ciferníkem.
„Na hodinky z druhé ruky se dívám jako na půjčovnu,“ řekl pan Ang, distributor ovoce v Manile. „Chvíli je nosíte, užíváte si je a pak si uvědomíte, že to asi není nic pro mě.“
Pan Llinas ze společnosti BCG uvedl, že mileniálové častěji kupují použité luxusní hodinky, zatímco starší kupující dávají přednost nákupu nových hodinek. Uvedl, že mileniálové mají při vytváření svých sbírek větší tendenci k obchodnímu přístupu.
„K některým hodinkám nemají tak osobní vztah,“ řekl pan Llinas. „Někdy hodinky přeprodají, aby si pořídili ty, které jsou žádanější.“
Podle BCG tvořily v roce 2021 použité hodinky téměř třetinu celosvětového trhu s luxusními hodinkami v hodnotě 75 miliard dolarů. Prodej preowned hodinek v roce 2020 po vypuknutí pandemie vzrostl o 3 %, přestože prodej nových hodinek v tomto roce klesl o 17 %.

Zástupci luxusních hodinářských firem včetně Rolex a Patek Philippe neodpověděli na žádosti o komentář. Audemars Piguet Holding SA se odmítl vyjádřit.
Podle společnosti BCG se sběratelé častěji obracejí na platformy pro nákup hodinek z druhé ruky, jako jsou Chrono24 a Watchfinder & Co., než aby navštívili hodinářství nebo přihazovali v aukcích. Prodejci zveřejňují své hodinky na stránkách s hodinkami z druhé ruky, kde potenciální kupci hledají nejvzácnější modely a nejzajímavější designy.
Mezi nejoblíbenější hodinky z druhé ruky patří podle BCG Patek Philippe Nautilus, Audemars Piguet Royal Oak a Rolex Daytona. Některé z těchto modelů jsou na platformách pro secondhand nabízeny za desítky až stovky tisíc dolarů.

Mezi nejpestřejší modely, které se tento týden objevily na burzách secondhandů, patřily růžově zlaté hodinky Audemars Piguet s duhovými safíry, které se prodávaly za 315 000 dolarů. Za 3 700 dolarů si sběratel může domů odnést hodinky Richard Mille zdobené smajlíkem a ananasem.
Pan Llinas uvedl, že sběratelé raději zkoušejí štěstí na trhu s použitými hodinkami, než aby čekali roky, než hodináři prodají jejich oblíbené modely.
„Pokud hodinky opravdu chcete a máte pro ně velkou vášeň,“ řekl, „jediný způsob, jak je získat, je prostřednictvím sekundárního trhu.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky