Mullen má příliš málo peněz na to, aby přežil. Alespoň to tak vypadá
Akcie společnosti Mullen Automotive (NASDAQ:MULN) se tento týden propadly o dalších 50 % poté, co jeden z nejhlasitějších propagátorů firmy projevil pochybnosti.
„K tomuhle jsem se neupsal,“ řekl Lawrence Hardge z Mullenu v živém vysílání na Facebooku. „Nenechám se zabít tím, co jsem si vymyslel. Je mi zle z toho, jak mi lidi volají. Je mi zle z výhrůžek smrtí.“
Na první pohled se řetězec příčin a následků kolem společnosti Mullen zdá být přímočarý. Zakladatel a technologický ředitel společnosti Global EV Technology se předtím oháněl potenciálním obchodem se Saúdskou Arábií v hodnotě 10 miliard dolarů. Pokud by rozzlobení akcionáři přiměli pana Hardgeho k odchodu z Mullenu, opravdu by na tom byla EV firma hůře?
Bližší zkoumání financí společnosti Mullen však ukazuje, že pokles ceny jejích akcií souvisí výhradně s rozvahou. Společnost se dlouho spoléhala na „financování ve spirále smrti“, aby se udržela nad vodou, a nedávno oznámené moratorium na nové financování by tento významný zdroj likvidity ukončilo.
Financování rostoucí společnosti vyrábějící elektromobily je obtížné. Vedení společnosti Mullen by mohlo brzy zjistit, že bez externího financování je to téměř nemožné.
Zdroj: Mullen
Bankroty výrobců elektromobilů: Zkušenosti společnosti Tesla
V roce 2008 se společnost Tesla (NASDAQ:TSLA) ocitla „tři dny od“ bankrotu. „Automobilka se zoufale snaží zkrachovat v každém okamžiku,“ řekl později generální ředitel Elon Musk v rozhovoru pro pořad 60 Minutes. Firma pana Muska jen „těsně unikla“ poté, co si zajistila půjčku ve výši 40 milionů dolarů. V roce 2017 by nejhodnotnější automobilka světa čelila téměř bankrotu znovu. Před zánikem firmu zachránilo jen několik dobře načasovaných emisí dluhopisů.
Automobilky se kvůli své kapitálové náročnosti neustále potýkají s nedostatkem hotovosti. Vybavení továren může stát miliardy a vývoj nových modelů aut trvá roky. Dokonce i v takovém měřítku stojí výroba průměrného vozu Ford (NYSE:F) zhruba 33 500 USD. Náklady na reklamu a režijní náklady konečnou částku ještě zvyšují.
Problém je ještě palčivější pro rychle rostoucí společnosti, jako je Tesla, které se spoléhají na vlastní výrobu. Výroba automobilu vyžaduje skladové zásoby a suroviny, které se rychle sčítají. Podle údajů společnosti Thomson Reuters má Tesla v současné době 14,2 miliardy dolarů utopených v provozním kapitálu, což jsou zhruba dva měsíce tržeb. Jen její zásoby měly v prosinci 2022 hodnotu 12,8 miliardy dolarů, což je téměř tolik jako celá tržní kapitalizace společnosti Nissan Motors (OTCMKTS:NSANY).
Společnost Mullen a její kolegové mají podobné požadavky na hotovost, alespoň v relativním vyjádření. Společnost Workhorse (NASDAQ:WKHS), výrobce užitkových vozidel, má zásoby ve výši 21,9 milionu dolarů – obrovské množství na firmu, která generuje pouze 6,7 milionu dolarů v obratu za posledních 12 měsíců. A dokonce i „úspěšné“ společnosti jako Rivian (NASDAQ:RIVN) se ocitly ve snaze prodat přebytečné zásoby za branami svých továren. Otevřít si prodejnu jako stánek s limonádou se zdá být docela rozumné, když potřebujete hotovost.
Problém společnosti Mullen ve výši 279 milionů dolarů
Mullen se brzy ocitne ve stejné situaci. V prosinci 2022 firma EV oznámila, že uzavřela dohodu o prodeji 6 000 vozidel se skupinou Randy Marion, prodejcem užitkových vozidel se sídlem v Severní Karolíně. Dohoda v hodnotě 200 milionů dolarů by pro společnost Mullen znamenala změnu hry a v následné tiskové zprávě byla hodnota zakázky aktualizována na 279 milionů dolarů.
Dobrá zpráva však s sebou nese i některé významné obavy.
Zdroj: Mullen
Zaprvé, platební podmínky zahrnují platbu v hotovosti při dodání, což znamená, že Mullen neobdrží žádné zálohy na rozpracované práce. Výrobce elektromobilů musí najít dostatečnou hotovostní rezervu, aby mohl zakázku na 6 000 vozidel realizovat.
Za druhé, dohoda umožňuje společnosti Randy Marion vrátit společnosti Mullen po 12 měsících veškeré neprodané zásoby a získat zpět plnou částku. To znamená, že hotovost získaná z úspěšných dodávek nemůže být stoprocentně započítána jako disponibilní hotovost na straně společnosti Mullen. Účetní budou pravděpodobně chtít vidět značnou část uloženou v úschově.
A konečně, vzhledem k malému rozsahu společnosti Mullen by výroba zakázky na 6 000 vozidel mohla trvat mnohem déle než 279 milionů dolarů. Nedávný výpočet zpětné obálky naznačuje, že výroba i 1 000 vozidel by mohla startup v oblasti elektromobilů stát až 196 milionů dolarů. Celá zakázka na 6 000 vozidel se bude blížit miliardě dolarů potřebného kapitálu.
Jaká je vlastně hodnota akcií MULN?
Matematika zjevně nesedí. Poslední aktualizace společnosti Mullen odhalila, že firma má k dispozici pouze 135 milionů dolarů v hotovosti – což je daleko méně než částka potřebná pro splnění dohody s Randy Marionem.
Společnost má také značné průběžné požadavky na hotovost. Její dvě nadměrně velké továrny vyžadují neustálou údržbu a jen během prvního čtvrtletí roku 2023 společnost Mullen vynaložila 47,4 milionu dolarů na provozní výdaje.
To, že společnost Mullen využívá ředící emise akcií, také znamená, že hodnota hotovosti na akcii se neustále snižuje. Podle jejích posledních čtvrtletních zpráv se počet kmenových akcií zvýšil ze 126,3 milionu v březnu 2023 na 172 milionů v polovině května. Aktualizace z 15. června naznačuje, že toto číslo by mohlo dosáhnout až 355 milionů akcií, a aktualizovaný počet akcií, který má být zveřejněn koncem tohoto týdne, by mohl toto číslo zvýšit až na 548 milionů.
To znamená, že firma má pravděpodobně mnohem nižší hodnotu než 38 centů v hotovosti na akcii, jak naznačuje vedení společnosti Mullen. Firma nevytváří žádné významné příjmy – což znamená, že bude neustále krvácet hotovostí – a tým Louise Navelliera věří, že brzy nastane její „game over“ moment.
Konec úspěchů pro Mullen?
To naznačuje, že Mullen bude muset někomu porušit sliby. Pokud společnost dodrží své moratorium na získávání finančních prostředků, její zbývající hotovost ve výši 135 milionů dolarů vynese jen zlomek zakázky na vozidla Randy Marion. Buď bude muset porušit harmonogram dodávek společnosti Randy Marion (porušení smlouvy), nebo se obrátit na smluvní výrobu, aby zaplnila mezeru (další porušení smlouvy).
Na druhou stranu, pokud Mullen dotáhne do konce své četné projekty a agresivní termíny uvedení na trh, bude vedení muset získat finanční prostředky, stejně jako to udělala Tesla a další rostoucí firmy vyrábějící elektromobily. Jejich prohlášení, že Mullen „má k dispozici dostatečný kapitál nejméně na příštích 12 měsíců“, bude velmi obtížné splnit.
Tento měsíc vyšlo najevo, že Tesla možná vyrobila až 36 vozů za 3 měsíce, protože řeší problémy s výrobou. A pokud má již nyní jeden z předních světových výrobců elektromobilů problémy s uváděním výrobků na trh, nevěřte ani na okamžik, že to bude mít začínající výrobce jednodušší.
„K tomuhle jsem se neupsal,“ řekl Lawrence Hardge z Mullenu v živém vysílání na Facebooku. „Nenechám se zabít tím, co jsem si vymyslel. Je mi zle z toho, jak mi lidi volají. Je mi zle z výhrůžek smrtí.“Na první pohled se řetězec příčin a následků kolem společnosti Mullen zdá být přímočarý. Zakladatel a technologický ředitel společnosti Global EV Technology se předtím oháněl potenciálním obchodem se Saúdskou Arábií v hodnotě 10 miliard dolarů. Pokud by rozzlobení akcionáři přiměli pana Hardgeho k odchodu z Mullenu, opravdu by na tom byla EV firma hůře?Bližší zkoumání financí společnosti Mullen však ukazuje, že pokles ceny jejích akcií souvisí výhradně s rozvahou. Společnost se dlouho spoléhala na „financování ve spirále smrti“, aby se udržela nad vodou, a nedávno oznámené moratorium na nové financování by tento významný zdroj likvidity ukončilo.Financování rostoucí společnosti vyrábějící elektromobily je obtížné. Vedení společnosti Mullen by mohlo brzy zjistit, že bez externího financování je to téměř nemožné.V roce 2008 se společnost Tesla ocitla „tři dny od“ bankrotu. „Automobilka se zoufale snaží zkrachovat v každém okamžiku,“ řekl později generální ředitel Elon Musk v rozhovoru pro pořad 60 Minutes. Firma pana Muska jen „těsně unikla“ poté, co si zajistila půjčku ve výši 40 milionů dolarů. V roce 2017 by nejhodnotnější automobilka světa čelila téměř bankrotu znovu. Před zánikem firmu zachránilo jen několik dobře načasovaných emisí dluhopisů.Automobilky se kvůli své kapitálové náročnosti neustále potýkají s nedostatkem hotovosti. Vybavení továren může stát miliardy a vývoj nových modelů aut trvá roky. Dokonce i v takovém měřítku stojí výroba průměrného vozu Ford zhruba 33 500 USD. Náklady na reklamu a režijní náklady konečnou částku ještě zvyšují.Problém je ještě palčivější pro rychle rostoucí společnosti, jako je Tesla, které se spoléhají na vlastní výrobu. Výroba automobilu vyžaduje skladové zásoby a suroviny, které se rychle sčítají. Podle údajů společnosti Thomson Reuters má Tesla v současné době 14,2 miliardy dolarů utopených v provozním kapitálu, což jsou zhruba dva měsíce tržeb. Jen její zásoby měly v prosinci 2022 hodnotu 12,8 miliardy dolarů, což je téměř tolik jako celá tržní kapitalizace společnosti Nissan Motors .Společnost Mullen a její kolegové mají podobné požadavky na hotovost, alespoň v relativním vyjádření. Společnost Workhorse , výrobce užitkových vozidel, má zásoby ve výši 21,9 milionu dolarů – obrovské množství na firmu, která generuje pouze 6,7 milionu dolarů v obratu za posledních 12 měsíců. A dokonce i „úspěšné“ společnosti jako Rivian se ocitly ve snaze prodat přebytečné zásoby za branami svých továren. Otevřít si prodejnu jako stánek s limonádou se zdá být docela rozumné, když potřebujete hotovost.Mullen se brzy ocitne ve stejné situaci. V prosinci 2022 firma EV oznámila, že uzavřela dohodu o prodeji 6 000 vozidel se skupinou Randy Marion, prodejcem užitkových vozidel se sídlem v Severní Karolíně. Dohoda v hodnotě 200 milionů dolarů by pro společnost Mullen znamenala změnu hry a v následné tiskové zprávě byla hodnota zakázky aktualizována na 279 milionů dolarů.Dobrá zpráva však s sebou nese i některé významné obavy.Zaprvé, platební podmínky zahrnují platbu v hotovosti při dodání, což znamená, že Mullen neobdrží žádné zálohy na rozpracované práce. Výrobce elektromobilů musí najít dostatečnou hotovostní rezervu, aby mohl zakázku na 6 000 vozidel realizovat.Za druhé, dohoda umožňuje společnosti Randy Marion vrátit společnosti Mullen po 12 měsících veškeré neprodané zásoby a získat zpět plnou částku. To znamená, že hotovost získaná z úspěšných dodávek nemůže být stoprocentně započítána jako disponibilní hotovost na straně společnosti Mullen. Účetní budou pravděpodobně chtít vidět značnou část uloženou v úschově.A konečně, vzhledem k malému rozsahu společnosti Mullen by výroba zakázky na 6 000 vozidel mohla trvat mnohem déle než 279 milionů dolarů. Nedávný výpočet zpětné obálky naznačuje, že výroba i 1 000 vozidel by mohla startup v oblasti elektromobilů stát až 196 milionů dolarů. Celá zakázka na 6 000 vozidel se bude blížit miliardě dolarů potřebného kapitálu.Matematika zjevně nesedí. Poslední aktualizace společnosti Mullen odhalila, že firma má k dispozici pouze 135 milionů dolarů v hotovosti – což je daleko méně než částka potřebná pro splnění dohody s Randy Marionem.Společnost má také značné průběžné požadavky na hotovost. Její dvě nadměrně velké továrny vyžadují neustálou údržbu a jen během prvního čtvrtletí roku 2023 společnost Mullen vynaložila 47,4 milionu dolarů na provozní výdaje.To, že společnost Mullen využívá ředící emise akcií, také znamená, že hodnota hotovosti na akcii se neustále snižuje. Podle jejích posledních čtvrtletních zpráv se počet kmenových akcií zvýšil ze 126,3 milionu v březnu 2023 na 172 milionů v polovině května. Aktualizace z 15. června naznačuje, že toto číslo by mohlo dosáhnout až 355 milionů akcií, a aktualizovaný počet akcií, který má být zveřejněn koncem tohoto týdne, by mohl toto číslo zvýšit až na 548 milionů.To znamená, že firma má pravděpodobně mnohem nižší hodnotu než 38 centů v hotovosti na akcii, jak naznačuje vedení společnosti Mullen. Firma nevytváří žádné významné příjmy – což znamená, že bude neustále krvácet hotovostí – a tým Louise Navelliera věří, že brzy nastane její „game over“ moment.To naznačuje, že Mullen bude muset někomu porušit sliby. Pokud společnost dodrží své moratorium na získávání finančních prostředků, její zbývající hotovost ve výši 135 milionů dolarů vynese jen zlomek zakázky na vozidla Randy Marion. Buď bude muset porušit harmonogram dodávek společnosti Randy Marion , nebo se obrátit na smluvní výrobu, aby zaplnila mezeru .Na druhou stranu, pokud Mullen dotáhne do konce své četné projekty a agresivní termíny uvedení na trh, bude vedení muset získat finanční prostředky, stejně jako to udělala Tesla a další rostoucí firmy vyrábějící elektromobily. Jejich prohlášení, že Mullen „má k dispozici dostatečný kapitál nejméně na příštích 12 měsíců“, bude velmi obtížné splnit.Tento měsíc vyšlo najevo, že Tesla možná vyrobila až 36 vozů za 3 měsíce, protože řeší problémy s výrobou. A pokud má již nyní jeden z předních světových výrobců elektromobilů problémy s uváděním výrobků na trh, nevěřte ani na okamžik, že to bude mít začínající výrobce jednodušší.