Konzervativní směr se projevil v nezvykle opatrných poznámkách Elona Muska, generálního ředitele společnosti Tesla, během hovoru o výsledcích společnosti za třetí čtvrtletí.
Musk vyjádřil obavy z toho, že se bude naplno tlačit do nejistoty s odkazem na vyšší úrokové sazby, které ovlivňují dostupnost vozidel – což naznačuje, že Tesla má navzdory snižování cen v průběhu roku potíže s prodejem svých zásob. Zdá se, že se generální ředitel blíží k přijetí opatření v této věci, což se odráží v jeho komentářích k připravované továrně v Mexiku, která má vyrábět novou generaci levnějších vozů Tesla.
Muskovu opatrnost lze nalézt v jeho chmurné vzpomínce na problémy, kterým čelil v roce 2009, kdy automobiloví giganti General Motors a Chrysler vyhlásili bankrot a Tesla zůstala viset na vlásku.
Vrhajíc stín nejistoty
Musk deklaroval neochotu spěchat do budoucnosti a připustil, že vysoce očekávaný kybernetický vůz by mohl potřebovat až 18 měsíců k dosažení zisku kvůli obrovskému množství práce, která je nutná k naplnění sériové výroby.

Tento názor je poněkud v rozporu s nadějemi, které do tohoto “užitkového” vozidla vkládali nadšenci Tesly, kteří v něm viděli krok k rozšíření trhu Tesly. O ambiciózním cíli prodat 20 milionů vozů ročně Musk během telefonátu nehovořil.
Ačkoli pomalejší tempo Tesly zatím nevychází jako oficiální strategie společnosti, zdá se, že je závislé na Muskových proměnlivých náladách. Společnost ve svém výhledu na třetí čtvrtletí zmínila plány na co nejrychlejší zvýšení výroby a zachování cíle 50 % průměrného ročního růstu po dobu několika let. Přesto Musk naznačil nepravděpodobnost udržení 50% složeného tempa růstu v dlouhodobém horizontu.
Vzhledem k tomu, že rychlost výroby automobilů zřejmě ustupuje, Musk se postupně zaměřuje na umělou inteligenci. Když ve středu prohlásil, že automobily bez řidiče a humanoidní roboti mají potenciál učinit ze společnosti Tesla “nejhodnotnější společnost na světě”, Musk vyjádřil optimismus v souvislosti s novými technologiemi. Ty se však neobejdou bez značných nákladů.
Ze čtvrtletních výkazů vyplývá, že provozní náklady vzrostly oproti loňskému roku o 43 % a dosáhly rekordních 2,4 miliardy dolarů, z nichž velká část šla na “kybernetické vozy, umělou inteligenci a další výzkumné a vývojové projekty”. Dalších 2,5 miliardy dolarů, o 36 % více než před rokem, šlo na kapitálové výdaje.

Tyto rostoucí výdaje následně ovlivnily výsledky společnosti Tesla za třetí čtvrtletí, které byly nejnižší za poslední roky. Očekávaný nižší zisk v důsledku slabých dodávek a snížení cen spolu s meziročním poklesem zisku na akcii o 44 % podtrhují nesplněná očekávání. Hrubá automobilová marže rovněž klesla na 16,3 % z 18,1 %, což je nejnižší hodnota od poloviny roku 2019.
Investoři budou pravděpodobně pečlivě zkoumat dopad snížených zisků v rámci pomaleji rostoucího automobilového byznysu a značných výdajů na technologický průzkum. Investoři společnosti Tesla, známí svou tolerancí k vysokému riziku, zatím snížené zisky přehlíželi a pokračovali v růstu cen akcií. Společnost se však musí vypořádat s obavami, že zpomalení růstu a snížení zisků z automobilů by mohlo vést k omezení výdajů na umělou inteligenci.
Vzhledem k tomu, že pokrok v oblasti kybernetického vozu slábne, může automobilový byznys společnosti Tesla až do konce roku 2024 čelit těžkým časům. Sázky společnosti na umělou inteligenci proto musí přinést výnosy, což zesiluje Muskovu potřebu ukázat, že samořídící automobily mohou být realitou, aby si společnost udržela vítr v zádech. Nepochybně se jedná o nové cesty pro společnost, která v minulosti mimořádně rostla, a teprve čas určí úspěšnost změny jejího kurzu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky