Tento termín často používají finanční média a analytici k vysvětlení pohybu trhu, který nelze vysvětlit jinými ukazateli, například fundamentálními ukazateli.
Psychologie trhu popisuje celkové chování trhu na základě emočních a kognitivních faktorů v čistém vyjádření a neměla by být zaměňována s psychologií obchodníka, která se týká stejných faktorů, které však ovlivňují pouze jednotlivce.
Pochopení psychologie trhu
Psychologie trhu je považována za mocnou sílu a může, ale nemusí být odůvodněna konkrétními fundamenty nebo událostmi. Například pokud investoři náhle ztratí důvěru ve zdraví ekonomiky a rozhodnou se stáhnout nákup akcií, indexy, které sledují celkové tržní ceny, klesnou. Ceny jednotlivých akcií budou klesat spolu s nimi, bez ohledu na finanční výsledky společností, které za těmito akciemi stojí.
Chamtivost, strach, očekávání a euforie jsou faktory, které přispívají k celkové psychologii trhů. Schopnost těchto stavů mysli vyvolávat periodické „risk-on“ a risk-off“ – jinými slovy cykly boomu a propadu na finančních trzích – je dobře zdokumentována.
Tyto změny v chování trhu se často označují jako nástup zvířecí nálady. Tento výraz použil John Maynard Keynes ve své knize „Obecná teorie zaměstnanosti, úroku a peněz“ z roku 1936. V knize napsané po velké hospodářské krizi popsal animal spirits jako „spontánní nutkání k akci namísto nečinnosti“.
Zdroj: Unsplash
Konvenční finanční teorie, konkrétně hypotéza efektivního trhu (EMH), je kritizována za to, že dostatečně nezohledňuje psychologii trhu. Popisuje svět, v němž se všichni účastníci trhu chovají racionálně, a nezohledňuje emocionální stránku trhu. Psychologie trhu však může vést k neočekávanému výsledku, který nelze předpovědět studiem základních údajů. Jinými slovy, teorie psychologie trhu jsou v rozporu s přesvědčením, že trhy jsou racionální.
Předpovídání psychologie trhu
V zásadě existují dvě převládající metody výběru akcií, které používají profesionálové, a pouze jedna z nich věnuje velkou pozornost psychologii trhu.
Fundamentální analýza se snaží vybrat vítězné akcie na základě analýzy finančních údajů společnosti v kontextu jejího odvětví. Psychologie trhu má v tomto počítání jen málo místa.
Technická analýza se zaměřuje na trendy, vzorce a další ukazatele, které vedou k růstu nebo poklesu cen akcií. Psychologie trhu je jedním z těchto faktorů.
Kvantitativní obchodní strategie sledování trendů, které používají hedgeové fondy, jsou příkladem investičních technik, které se částečně opírají o využívání posunů v psychologii trhu. Jejich cílem je identifikovat a využít nesrovnalosti mezi fundamentálními údaji nástroje a jeho vnímáním trhem k dosažení zisku.
Výzkum psychologie trhu
Zdroj: Pixabay
Studie zkoumaly vliv psychologie trhu na výkonnost a výnosy investic. Ekonom Amos Tversky a nositel Nobelovy ceny za psychologii Daniel Kahneman jako první zpochybnili konvenční teorii efektivního trhu. To znamená, že nepřijali představu, že lidé na finančních trzích budou vždy činit racionální rozhodnutí na základě veřejně dostupných a relevantních informací v cenách.
Vyvrácením této představy se stali průkopníky oboru behaviorální ekonomie. Jejich teorie a studie se zaměřují na identifikaci systematických chyb v lidském rozhodování, které vyplývají z kognitivních zkreslení, jako je averze ke ztrátě, zkreslení z důvodu opakování a zakotvení. Jejich práce byla široce přijata a aplikována na strategie investování, obchodování a řízení portfolia.
Často kladené otázky
Co nás učí psychologie trhu?
Vzhledem k tomu, že účastníky trhu jsou lidské bytosti, mohou trhy jako souhrn lidských rozhodnutí vykazovat stádní chování a další iracionální tendence, jako je panický prodej a iracionální bujení, které vede k bublinám cen aktiv. Když si uvědomíme existenci psychologie trhu, můžeme pochopit, že trhy nejsou vždy efektivní nebo racionální.
Jak mohou lidé využít psychologii trhu ve svůj prospěch?
Vlastním průzkumem můžete zjistit, kdy psychologie trhu – emoce jako strach nebo chamtivost – vedou k přeprodaným nebo překoupeným podmínkám. Poté můžete provádět kontrariánské obchody – nakupovat, když jsou ostatní přeprodaní, a prodávat, když jsou ostatní překupovaní. Výzkum vám také pomůže včas naskočit na trendy, ale nehonit se za nimi poté, co již překonaly své základy.
Na kterých trzích je přítomna tržní psychologie?
Psychologie trhu se uplatňuje ve všech třídách aktiv, od akcií a dluhopisů po forex, úrokové sazby a kryptoměny.
Jak lze psychologii trhu posoudit?
Existuje několik ukazatelů tržního sentimentu, které lze sledovat, například index VIX, který měří implicitní úroveň strachu nebo chamtivosti na trhu. K odhalení sentimentu na trhu lze také použít nástroje technické analýzy na základě historické cenové akce a objemu.
Tento termín často používají finanční média a analytici k vysvětlení pohybu trhu, který nelze vysvětlit jinými ukazateli, například fundamentálními ukazateli.Psychologie trhu popisuje celkové chování trhu na základě emočních a kognitivních faktorů v čistém vyjádření a neměla by být zaměňována s psychologií obchodníka, která se týká stejných faktorů, které však ovlivňují pouze jednotlivce.Pochopení psychologie trhuPsychologie trhu je považována za mocnou sílu a může, ale nemusí být odůvodněna konkrétními fundamenty nebo událostmi. Například pokud investoři náhle ztratí důvěru ve zdraví ekonomiky a rozhodnou se stáhnout nákup akcií, indexy, které sledují celkové tržní ceny, klesnou. Ceny jednotlivých akcií budou klesat spolu s nimi, bez ohledu na finanční výsledky společností, které za těmito akciemi stojí.Chamtivost, strach, očekávání a euforie jsou faktory, které přispívají k celkové psychologii trhů. Schopnost těchto stavů mysli vyvolávat periodické „risk-on“ a risk-off“ – jinými slovy cykly boomu a propadu na finančních trzích – je dobře zdokumentována.Tyto změny v chování trhu se často označují jako nástup zvířecí nálady. Tento výraz použil John Maynard Keynes ve své knize „Obecná teorie zaměstnanosti, úroku a peněz“ z roku 1936. V knize napsané po velké hospodářské krizi popsal animal spirits jako „spontánní nutkání k akci namísto nečinnosti“.Konvenční finanční teorie, konkrétně hypotéza efektivního trhu , je kritizována za to, že dostatečně nezohledňuje psychologii trhu. Popisuje svět, v němž se všichni účastníci trhu chovají racionálně, a nezohledňuje emocionální stránku trhu. Psychologie trhu však může vést k neočekávanému výsledku, který nelze předpovědět studiem základních údajů. Jinými slovy, teorie psychologie trhu jsou v rozporu s přesvědčením, že trhy jsou racionální.Předpovídání psychologie trhuV zásadě existují dvě převládající metody výběru akcií, které používají profesionálové, a pouze jedna z nich věnuje velkou pozornost psychologii trhu.Fundamentální analýza se snaží vybrat vítězné akcie na základě analýzy finančních údajů společnosti v kontextu jejího odvětví. Psychologie trhu má v tomto počítání jen málo místa.Technická analýza se zaměřuje na trendy, vzorce a další ukazatele, které vedou k růstu nebo poklesu cen akcií. Psychologie trhu je jedním z těchto faktorů.Kvantitativní obchodní strategie sledování trendů, které používají hedgeové fondy, jsou příkladem investičních technik, které se částečně opírají o využívání posunů v psychologii trhu. Jejich cílem je identifikovat a využít nesrovnalosti mezi fundamentálními údaji nástroje a jeho vnímáním trhem k dosažení zisku.Výzkum psychologie trhuStudie zkoumaly vliv psychologie trhu na výkonnost a výnosy investic. Ekonom Amos Tversky a nositel Nobelovy ceny za psychologii Daniel Kahneman jako první zpochybnili konvenční teorii efektivního trhu. To znamená, že nepřijali představu, že lidé na finančních trzích budou vždy činit racionální rozhodnutí na základě veřejně dostupných a relevantních informací v cenách.Vyvrácením této představy se stali průkopníky oboru behaviorální ekonomie. Jejich teorie a studie se zaměřují na identifikaci systematických chyb v lidském rozhodování, které vyplývají z kognitivních zkreslení, jako je averze ke ztrátě, zkreslení z důvodu opakování a zakotvení. Jejich práce byla široce přijata a aplikována na strategie investování, obchodování a řízení portfolia.Často kladené otázkyCo nás učí psychologie trhu?Vzhledem k tomu, že účastníky trhu jsou lidské bytosti, mohou trhy jako souhrn lidských rozhodnutí vykazovat stádní chování a další iracionální tendence, jako je panický prodej a iracionální bujení, které vede k bublinám cen aktiv. Když si uvědomíme existenci psychologie trhu, můžeme pochopit, že trhy nejsou vždy efektivní nebo racionální.Jak mohou lidé využít psychologii trhu ve svůj prospěch?Vlastním průzkumem můžete zjistit, kdy psychologie trhu – emoce jako strach nebo chamtivost – vedou k přeprodaným nebo překoupeným podmínkám. Poté můžete provádět kontrariánské obchody – nakupovat, když jsou ostatní přeprodaní, a prodávat, když jsou ostatní překupovaní. Výzkum vám také pomůže včas naskočit na trendy, ale nehonit se za nimi poté, co již překonaly své základy.Na kterých trzích je přítomna tržní psychologie?Psychologie trhu se uplatňuje ve všech třídách aktiv, od akcií a dluhopisů po forex, úrokové sazby a kryptoměny.Jak lze psychologii trhu posoudit?Existuje několik ukazatelů tržního sentimentu, které lze sledovat, například index VIX, který měří implicitní úroveň strachu nebo chamtivosti na trhu. K odhalení sentimentu na trhu lze také použít nástroje technické analýzy na základě historické cenové akce a objemu.