Klíčové body
- Letecké společnosti v Číně se zdají být opět připraveny přijmout letouny Boeing 737 MAX, což je pozitivní zpráva pro společnost Boeing (BA) a akcionáře.
- Analytik Deutsche Bank, Scott Deuschle, na základě veřejných dat o sledování letů naznačuje, že dodávky letounů 737 MAX do Číny by mohly být v nadcházejících měsících obnoveny, což by bylo první dodávky od března 2019.
- Čínský letecký trh postupně ožívá, což by mohlo znamenat růst poptávky po letadlech MAX a přispět k celosvětovému oživení leteckého průmyslu.
- Akcie Boeing zatím na zprávy o obnovení dodávek do Číny nereagovaly, ale vzhledem k trvalému růstu v uplynulém měsíci a obnově důvěry investorů může být tato zpráva pozitivní pro budoucí výhled společnosti.
Tento vývoj představuje záblesk pozitivních zpráv pro akcie společnosti Boeing
V nedávné středeční zprávě analytik Deutsche Bank Scott Deuschle pečlivě prozkoumal veřejná data o sledování letů a komentuje: “Na základě našeho přezkumu veřejných dat o sledování letů se zdá, že probíhá předdodávka letounu 737 MAX společnosti China Southern Airlines. Tento let považujeme pro společnost Boeing za pozitivní, neboť naznačuje vyšší pravděpodobnost, že by dodávky letadel 737 MAX do Číny mohly být v nadcházejících měsících obnoveny.” Od společnosti Boeing jsme neobdrželi žádnou bezprostřední odpověď na žádost o komentář k tomuto letu.
Pokud vše půjde podle plánu, bude to poprvé od března 2019, kdy bude čínské letecké společnosti dodáno letadlo MAX. Několik letounů MAX bylo v letech 2021 a 2022 dodáno společnosti ICBC Leasing, vlastněné čínskou bankou, i když není jasné, kde tato letadla nakonec skončila. ICBC se stará o domácí čínské i zahraniční letecké společnosti, jak je uvedeno na jejich webových stránkách.
Dodávka letounů MAX do Číny by podtrhla známku postpandemické normalizace nejen pro čínský letecký byznys, ale i pro celosvětový průmysl letecké dopravy.

V době, kdy se celosvětová letecká doprava zotavuje na 98 % úrovně před pandemií, vykázala letecká doprava v asijsko-pacifickém regionu slibné známky oživení, když v říjnu 2023 byl podle Mezinárodní asociace letecké dopravy zaznamenán meziroční nárůst o 90 %. Postupně se zotavuje i čínský trh, který zpočátku eliminoval potřebu čínských leteckých společností doplňovat své flotily o proudová letadla kvůli nulové blokaci v rámci programu Kovid v roce 2022.
Pozdní oživení v Číně bylo pro společnost Boeing v poslední době výzvou. V důsledku dvou smrtelných nehod byly letouny MAX od března 2019 do listopadu 2020 univerzálně uzemněny. Zatímco většina leteckých společností obnovila provoz letounů MAX koncem roku 2020 nebo začátkem roku 2021 po recertifikaci globálními leteckými regulátory, Čína se zdržela.
Boeing 737 MAX, který byl dočasně zakázán provozovat po celém světě kvůli bezpečnostním obavám po dvou tragických leteckých nehodách, znovu vzlétl na čínském nebi až v říjnu 2022. Tento okamžik byl dlouho očekáván, a to nejen samotnými leteckými společnostmi, ale také cestujícími po celém Číně. Prvním letem společnosti, kterým byl Boeing 737 MAX do Číny přivezen, byl let Mongolian Airlines, což byl významný milník, který symbolizoval návrat tohoto letadla do provozu.
Nicméně, domácí letecké společnosti v Číně si na návrat Boeingů 737 MAX počkaly až do ledna 2023. Tento krok byl důležitý pro obnovu důvěry veřejnosti v bezpečnost tohoto typu letadla a pro zajištění toho, aby všechny bezpečnostní opatření byla pečlivě dodržována. Letecký průmysl v Číně hrál klíčovou roli v obnově provozu Boeingů 737 MAX a přispěl tak k tomu, aby tato moderní letadla opět sloužila cestujícím jako spolehlivý a bezpečný prostředek přepravy.
Návrat Boeingů 737 MAX do provozu v Číně představoval významný mezník nejen v leteckém průmyslu této země, ale také v celosvětovém kontextu. Byl to moment, který ukázal schopnost a odhodlání leteckého průmyslu a regulátorů v Číně a na mezinárodní úrovni řešit bezpečnostní otázky a zajistit, že veřejnost může důvěřovat tomu, že Boeing 737 MAX je opět bezpečným letadlem.
Přestože vyhlídky na dodávky do Číny lze vnímat jako pozitivní znamení, akcie společnosti Boeing na ně zatím nereagovaly. Akcie ve středu uzavřely poklesem o 1,2 % na 260,25 USD, zatímco indexy S&P 500 a Dow Jones Industrial Average klesly o 1,5 %, resp. 1,3 %.
Přesto akcie Boeing v uplynulém měsíci vykazovaly trvalý růst, takže jejich celkový letošní zisk zatím činí přibližně 37 %. To svědčí o obnovené důvěře investorů v oživení letecké dopravy a jeho důsledcích pro zisky a volný peněžní tok společnosti Boeing v dohledné budoucnosti.
Společnost Deuschle si zachovává optimistický pohled na věc a hodnotí akcie jako kupní a stanovuje cílovou cenu 320 USD. V průměru 80 % analytiků, kteří se zabývají akciemi společnosti Boeing, hodnotí akcie jako “Buy” a průměrná cílová cena je přibližně 268 USD. Pro srovnání, průměrný poměr hodnocení Buy pro akcie v rámci akciového indexu S&P 500 je přibližně 55 %.
Toto oživení vztahů společnosti Boeing s Čínou představuje významnou kapitolu v příběhu oživení světového leteckého průmyslu. Navzdory přetrvávajícím negativním vlivům potenciální obnovení dodávek letounů 737 MAX do Číny podtrhuje přetrvávající důvěru v nabídku společnosti Boeing a mohlo by otevřít novou kapitolu čínsko-amerických leteckých vztahů v rámci probíhajícího makroekonomického oživení.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky