Klíčové body
- Akcie by měly začít rok 2024 slabě, než dojde k oživení
- Ústup sektoru někteří investoři vnímají jako příležitost k nákupu
S příchodem roku 2024 se zdá, že se situace na trhu s luxusním zbožím vedeném titány, jako jsou LVMH, Richemont a Kering SA, vlastník značky Gucci, ve srovnání s rokem 2023 obrátí. Analytici předpovídají pomalý začátek roku následovaný oživením ve druhé polovině, což naznačuje “hru dvou poločasů”. Tato změna perspektivy následuje po roce, který začal silně, v čele s otevřením Číny a prudkým nárůstem výdajů za luxus, aby v průběhu roku ztratil na dynamice.
LVMH, konglomerát stojící za značkami jako Louis Vuitton, Dior a Dom Perignon, zaznamenal, že jeho tržní hodnota v roce 2023 dočasně překonala 500 miliard dolarů. Tento úspěch se vytratil, protože ekonomické ukazatele naznačují, že oživení v Číně ztrácí na síle. Tento trend je významný vzhledem k tomu, že čínští spotřebitelé představují přibližně 25 % celosvětového trhu s luxusem, jehož hodnota se odhaduje na 362 miliard eur
Flavio Cereda, investiční manažer společnosti GAM UK Ltd, tvrdí, že okolnosti by se mohly do Velikonoc změnit. Mohou se objevit náznaky obratu v poptávce po luxusu, zejména ze strany klíčového prvku na trhu s luxusním zbožím: Čínští spotřebitelé. Zvýšení poptávky z Číny bude zásadním potvrzením prognóz silnějšího výkonu ve druhé polovině roku 2024.
Výkonnost luxusního sektoru během pandemie podtrhla jeho trvalou přitažlivost a vyvolala srovnání s vlivnými technologickými akciemi v USA. Významné značky disponují impozantní cenovou silou, která obvykle překonává inflaci a působí jako pojistka ziskových marží. Tato síla se projevuje v rostoucí poptávce po kabelkách Hermès International, jejichž ceny se pohybují v řádu desítek tisíc dolarů. Žádanost tohoto zboží vynesla akcie Hermès na rekordní úroveň za nepříznivých tržních podmínek.
Těžké váhy luxusního zboží jako LVMH a Richemont jsou však stále více než 15 % pod svou maximální hodnotou z roku 2023. Tento rozdíl představuje investiční příležitosti pro ty, které nepřesvědčil rozkolísaný start luxusu do roku 2024. Raphael Thuin, vedoucí oddělení strategií kapitálových trhů ve společnosti Tikehau Capital, poznamenává, že díky nedávnému poklesu trhu je lákavá doba pro zvýšení podílů v tomto sektoru.
Existují však obavy pro začátek roku 2024. Analytik Chris Gao ze společnosti CLSA Ltd. naznačil, že po nákupním vrcholu, který čínští spotřebitelé zažili na počátku roku 2023, může být v roce 2024 k vidění nevýrazné první čtvrtletí. Podle analytičky Deborah Aitkenové z Bloomberg Intelligence však druhá polovina roku slibuje jiný příběh. Očekává se oživení díky opětovnému růstu cestovního ruchu a oživené poptávce čínských spotřebitelů, která posune podíl na světovém trhu na rekordních 25 %.
Nicméně výkonná ředitelka poradenské skupiny Telsey Dana Telsey varuje před možnou překážkou. Naznačuje, že spotřebitelé luxusu, kteří významně přispěli během cyklu konjunktury, mohou změnit své preference spíše směrem k zážitkům než k luxusnímu zboží. Tyto obavy umocňuje stále přítomné riziko ekonomické nestability a předpokládané oslabení poptávky. Nedávno banky JPMorgan & Morgan Stanley snížily rating akcií LVMH na neutrální a HSBC drasticky snížila cílové ceny akcií luxusního sektoru s odkazem na zranitelnost odvětví vůči recesi.
Navzdory této bouři pochybností jsou společnosti vyrábějící luxusní zboží mnohými považovány za odolné, a to především díky síle svých značek. “V krátkodobém horizontu nevidím návrat těchto momentových investorů, protože chybí katalyzátory,” říká Olivier Rudigoz ze společnosti BNP Paribas Asset Management. Ohledně dlouhodobých vyhlídek luxusního sektoru však zůstává optimistický, zejména směrem k rozvíjejícím se trhům, jako je Čína, kde roste kupní síla střední třídy. Až se vydáme do roku 2024, budou se zraky upírat na tyto trhy jako na potenciálně rozhodující hráče o osudech sektoru luxusního zboží.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky