Microsoft má nyní téměř o 60 % vyšší hodnotu než společnost Alphabet
Zdá se, že společnost Alphabet na trzích s cloudem a umělou inteligencí zaostává
Do konce desetiletí by se mohla snažit dohnat ztrátu
Před deseti lety byla společnost Alphabet (GOOG)(GOOGL), tehdy známá jako Google, technologickým gigantem s hodnotou 377 miliard dolarů. Ve stejné době byl Microsoft (MSFT), kdysi dominantní technologická síla, o níž je známo, že promeškala mobilní vývoj, oceněn na nižších 306 miliard dolarů.
Přesuňme se však do současnosti a Microsoft sedí na vrcholu trhu s oceněním ve výši 3 bilionů dolarů, zatímco Alphabet je v závěsu s oceněním 1,9 bilionu dolarů. Je pozoruhodné, že se Microsoftu podařilo po strategickém přesměrování pod vedením Satyi Nadelly, který nastoupil na pozici generálního ředitele v roce 2014, znovu prosadit jako růstová akcie. Nadellovo úspěšné rozšiřování cloudového, mobilního a umělé inteligence (AI) ekosystému Microsoftu zrychlilo tempo růstu společnosti.
Společnost Alphabet, kterou od roku 2015 vede generální ředitel Sundar Pichai, rovněž zaznamenala růst, ale její podnikání zaměřené na reklamu čelilo tvrdé konkurenci agresivních platforem sociálních médií. Kromě toho společnost Alphabet nedokázala držet krok se zápalem společnosti Microsoft, pokud jde o pokrok na trzích s cloudem a umělou inteligencí. Otázkou, kterou si kladou investoři i analytici trhu, však je, zda Alphabet dokáže do roku 2030 dohnat Microsoft.
V prvních třech čtvrtletích roku 2023 generoval Alphabet významných 78 % svých příjmů z reklamní činnosti společnosti Google, zahrnující vyhledávač, reklamní síť a platformu YouTube. Kromě toho společnost získala 11 % svých příjmů z “ostatních” nereklamních činností společnosti Google, které zahrnují předplatné, prodej obchodu Play a hardwaru. Zbývajících 11 % příjmů společnosti Alphabet přinesla platforma Google Cloud Platform (GCP).
V roce 2020 zaznamenal reklamní byznys společnosti Google zpomalení v důsledku pandemie Covid-19, která přiměla společnosti omezit výdaje na marketing. Zvýšené výdaje společností na cloudové služby však umožnily společnosti Google Cloud tento pokles kompenzovat. V roce 2021 se reklamní byznys společnosti Google zotavil, čemuž odpovídalo zrychlení růstu cloudových služeb.
Bohužel se zdá, že oba motory růstu v posledních dvou letech ochladly. Faktory, jako je inflace, rostoucí úrokové sazby, geopolitické konflikty a další prvky na makroúrovni, donutily mnoho společností snížit své výdaje na služby společnosti Google.
Kromě toho zvýšená konkurence společností TikTok od ByteDance a Reels od Meta Platforms na trhu streamovaného videa podporovaného reklamou a Amazon Web Services (AWS) a Microsoft Azure, které mají vyšší podíl na trhu cloudové infrastruktury, představovaly pro společnost Google významné problémy. Tuto zvýšenou konkurenceschopnost dokládá i pomalé tempo růstu cloudového podnikání společnosti Google, které činí 22 % oproti 29 % u Azure společnosti Microsoft.
Analytici trhu předpokládají, že tržby společnosti Alphabet se v roce 2023 zvýší o 8 % a v letech 2023 až 2025 porostou složenou roční mírou růstu (CAGR) o 11 %. Většinu tohoto růstu by měl pohánět stabilnější reklamní byznys. Ačkoli cloudový byznys může mít problém získat významné tržní podíly proti AWS a Azure, společnost Canalys uvádí, že AWS ve třetím čtvrtletí roku 2023 kontroloval 31 % trhu, Azure držel 25 % podíl, zatímco GCP se umístil na vzdáleném třetím místě s 10% podílem.
Snaha společnosti Alphabet dohnat náskok na trhu s umělou inteligencí přetrvává díky neustálému vývoji čipů s umělou inteligencí, rozšiřování chatbota Bard AI a integraci rozsáhlých jazykových modelů Gemini do svých aplikací. Zůstává nejisté, zda by tyto snahy pomohly společnosti Google dohnat Microsoft a jeho vedoucího partnera OpenAI.
Zajímavé je, že příjmy společnosti Microsoft by měly od fiskálního roku 2023 do fiskálního roku 2026 růst tempem 14 %, což je povzbudivě rychlejší tempo než u společnosti Alphabet. Ačkoli se jedná o povzbudivou prognózu, analytici doporučují opatrnost vzhledem k zefektivněnému vedoucímu postavení společnosti Microsoft na trzích s cloudem a umělou inteligencí a její menší náchylnosti k reklamním odvětvím citlivým na makro.
Pokud jde o trajektorii růstu, společnost Alphabet nemusí Microsoft do roku 2030 dohnat. Microsoft se v současnosti obchoduje na 37násobku forwardového zisku, zatímco Alphabet je relativně levnější na 23násobku. Důležité však je, že očekávání trhu jsou u společnosti Microsoft vysoká, ale u společnosti Alphabet průměrná.
Pokud Microsoft klopýtne a společnost Alphabet začne dosahovat značných výnosů ze svých investic do cloudu a umělé inteligence, rozdíl v tržní kapitalizaci mezi oběma společnostmi by se mohl během následujících šesti let snížit. Navzdory těmto možnostem panuje silné přesvědčení, že Microsoft, který byl v uplynulém desetiletí aktivnější a podstupoval větší rizika než Alphabet, zůstane hodnotnější společností.
Před deseti lety byla společnost Alphabet , tehdy známá jako Google, technologickým gigantem s hodnotou 377 miliard dolarů. Ve stejné době byl Microsoft , kdysi dominantní technologická síla, o níž je známo, že promeškala mobilní vývoj, oceněn na nižších 306 miliard dolarů. Přesuňme se však do současnosti a Microsoft sedí na vrcholu trhu s oceněním ve výši 3 bilionů dolarů, zatímco Alphabet je v závěsu s oceněním 1,9 bilionu dolarů. Je pozoruhodné, že se Microsoftu podařilo po strategickém přesměrování pod vedením Satyi Nadelly, který nastoupil na pozici generálního ředitele v roce 2014, znovu prosadit jako růstová akcie. Nadellovo úspěšné rozšiřování cloudového, mobilního a umělé inteligence ekosystému Microsoftu zrychlilo tempo růstu společnosti. Společnost Alphabet, kterou od roku 2015 vede generální ředitel Sundar Pichai, rovněž zaznamenala růst, ale její podnikání zaměřené na reklamu čelilo tvrdé konkurenci agresivních platforem sociálních médií. Kromě toho společnost Alphabet nedokázala držet krok se zápalem společnosti Microsoft, pokud jde o pokrok na trzích s cloudem a umělou inteligencí. Otázkou, kterou si kladou investoři i analytici trhu, však je, zda Alphabet dokáže do roku 2030 dohnat Microsoft. V prvních třech čtvrtletích roku 2023 generoval Alphabet významných 78 % svých příjmů z reklamní činnosti společnosti Google, zahrnující vyhledávač, reklamní síť a platformu YouTube. Kromě toho společnost získala 11 % svých příjmů z “ostatních” nereklamních činností společnosti Google, které zahrnují předplatné, prodej obchodu Play a hardwaru. Zbývajících 11 % příjmů společnosti Alphabet přinesla platforma Google Cloud Platform . V roce 2020 zaznamenal reklamní byznys společnosti Google zpomalení v důsledku pandemie Covid-19, která přiměla společnosti omezit výdaje na marketing. Zvýšené výdaje společností na cloudové služby však umožnily společnosti Google Cloud tento pokles kompenzovat. V roce 2021 se reklamní byznys společnosti Google zotavil, čemuž odpovídalo zrychlení růstu cloudových služeb. Bohužel se zdá, že oba motory růstu v posledních dvou letech ochladly. Faktory, jako je inflace, rostoucí úrokové sazby, geopolitické konflikty a další prvky na makroúrovni, donutily mnoho společností snížit své výdaje na služby společnosti Google. Kromě toho zvýšená konkurence společností TikTok od ByteDance a Reels od Meta Platforms na trhu streamovaného videa podporovaného reklamou a Amazon Web Services a Microsoft Azure, které mají vyšší podíl na trhu cloudové infrastruktury, představovaly pro společnost Google významné problémy. Tuto zvýšenou konkurenceschopnost dokládá i pomalé tempo růstu cloudového podnikání společnosti Google, které činí 22 % oproti 29 % u Azure společnosti Microsoft. Analytici trhu předpokládají, že tržby společnosti Alphabet se v roce 2023 zvýší o 8 % a v letech 2023 až 2025 porostou složenou roční mírou růstu o 11 %. Většinu tohoto růstu by měl pohánět stabilnější reklamní byznys. Ačkoli cloudový byznys může mít problém získat významné tržní podíly proti AWS a Azure, společnost Canalys uvádí, že AWS ve třetím čtvrtletí roku 2023 kontroloval 31 % trhu, Azure držel 25 % podíl, zatímco GCP se umístil na vzdáleném třetím místě s 10% podílem. Snaha společnosti Alphabet dohnat náskok na trhu s umělou inteligencí přetrvává díky neustálému vývoji čipů s umělou inteligencí, rozšiřování chatbota Bard AI a integraci rozsáhlých jazykových modelů Gemini do svých aplikací. Zůstává nejisté, zda by tyto snahy pomohly společnosti Google dohnat Microsoft a jeho vedoucího partnera OpenAI. Zajímavé je, že příjmy společnosti Microsoft by měly od fiskálního roku 2023 do fiskálního roku 2026 růst tempem 14 %, což je povzbudivě rychlejší tempo než u společnosti Alphabet. Ačkoli se jedná o povzbudivou prognózu, analytici doporučují opatrnost vzhledem k zefektivněnému vedoucímu postavení společnosti Microsoft na trzích s cloudem a umělou inteligencí a její menší náchylnosti k reklamním odvětvím citlivým na makro. Pokud jde o trajektorii růstu, společnost Alphabet nemusí Microsoft do roku 2030 dohnat. Microsoft se v současnosti obchoduje na 37násobku forwardového zisku, zatímco Alphabet je relativně levnější na 23násobku. Důležité však je, že očekávání trhu jsou u společnosti Microsoft vysoká, ale u společnosti Alphabet průměrná. Pokud Microsoft klopýtne a společnost Alphabet začne dosahovat značných výnosů ze svých investic do cloudu a umělé inteligence, rozdíl v tržní kapitalizaci mezi oběma společnostmi by se mohl během následujících šesti let snížit. Navzdory těmto možnostem panuje silné přesvědčení, že Microsoft, který byl v uplynulém desetiletí aktivnější a podstupoval větší rizika než Alphabet, zůstane hodnotnější společností.
Společnost Silvaco Group je poskytovatelem softwaru pro technologické počítačové navrhování (TCAD), elektronické navrhování automatizace (EDA) a polovodičového...