Nově vydané akcie v hodnotě 120 milionů dolarů budou inzerovány k prodeji na burzách v Nur-Sultanu, hlavním městě Kazachstánu, a také v Londýně
Primární veřejná nabídka by mohla Air Astanu ocenit na jednu miliardu dolarů, což je přibližně 22,5 miliardy korun
Prodej mezinárodním investorům, budou řídit Citigroup Global, Jefferies International a pražská makléřská společnost Wood & Company Financial Services
Air Astana, významná letecká společnost s dobrou pověstí díky svým pevným základům a slibným možnostem expanze na klíčových trzích, oznámila svůj záměr uvést v nadcházejících týdnech své akcie na londýnskou burzu. Tímto krokem se řadí mezi první významné primární nabídky akcií (IPO) na evropských burzách v tomto roce. Rostoucí cestovní ruch po pandemii COVID-19 je pro společnost Air Astana příznivý a zvyšuje její příjmy a zisky. Takto příznivá situace naznačuje pravděpodobný vysoký zájem potenciálních investorů. Peter Foster, generální ředitel letecké společnosti, ve svém tiskovém prohlášení vyjádřil přesvědčení, že tato IPO urychlí budoucí fázi růstu letecké společnosti.
Air Astana je v současné době vlastněna kazašským národním investičním fondem Samruk-Kazyna a britskou společností BAE Systems. Nově vydané akcie v hodnotě 120 milionů dolarů budou inzerovány k prodeji na burzách v Nur-Sultanu, hlavním městě Kazachstánu, a také v Londýně. Získaný kapitál využije letecká společnost především k rozšíření své flotily letadel a počtu destinací, do kterých létá. Kromě toho bude možné koupit i stávající podíl BAE Systems ve společnosti.
Primární veřejná nabídka by mohla Air Astanu ocenit na jednu miliardu dolarů, což je přibližně 22,5 miliardy korun. Fond Samruk-Kazyna vlastní 51 % společnosti, zbytek si ponechá BAE Systems. Tento krok směrem k mezinárodním akciovým trhům není prvním pokusem letecké společnosti, jejíž minulé snahy zmařila pandemie Covid-19 i válka na Ukrajině. Tyto události způsobily chaos na finančních trzích po celém světě, tvrdě zasáhly světový cestovní ruch a dostaly mnoho společností, včetně leteckých společností, do finančních problémů.
I přes tyto neúspěchy však Foster ujišťuje, že společnost bude i nadále dosahovat úspěchů, a zdůrazňuje, že nyní je ideální čas pro IPO. Úpis akcií plánuje zahájit do konce ledna, přičemž prodej mezinárodním investorům, zejména institucionálním, budou řídit Citigroup Global, Jefferies International a pražská makléřská společnost Wood & Company Financial Services. Wood & Company se již dříve významně podílela na loňském velkém evropském IPO rumunské energetické společnosti Hidroelectrica na bukurešťské burze.
Londýnská burza je oblíbenou destinací pro velké kazašské společnosti, jejichž akcie se již obchodují, jako je finanční a e-commerce skupina Kaspi.kz, těžař uranu Kazatomprom a Halyk Bank. Kazašští emitenti, včetně fondu Samryk-Kazyna, obchodují v Londýně také s dluhopisy.
Britská skupina BAE Systems je akcionářem společnosti Air Astana od roku 2002, kdy nabídla investici 8,5 milionu dolarů do nově založených aerolinek a snažila se vyhrát výběrové řízení na prodej radarového systému kazašské vládě. Díky rychlému růstu se Air Astana, která provozuje také nízkonákladového dopravce FlyArystan, stala největším leteckým dopravcem ve střední Asii.
Jen za prvních devět měsíců loňského roku zaznamenala 12% meziroční nárůst a na svých 99 linkách přepravila šest milionů cestujících. Letecká skupina v současné době provozuje 49 letadel, která létají nejen v rámci Střední Asie, ale pokrývají také mnoho oblíbených destinací v oblasti Kavkazu, Turecka v Evropě, na Blízkém východě a v Asii.
Ve stejném období vzrostly tržby společnosti Air Astana meziročně o pětinu na 900 milionů dolarů a její provozní zisk dosáhl 128,9 milionu dolarů, což je o 11 procent více než ve stejném období předchozího roku. Neustálý růst počtu cestujících a finančních ukazatelů společnosti předpokládá zajímavou a jedinečnou investiční příležitost nejen pro jejich potenciální investory, ale i pro plány letecké společnosti na expanzi. Tato IPO umožní dopravci přístup na globální trhy a základní kapitál potřebný pro budoucí expanzivní plány letecké společnosti.
Rok 2023 byl od roku 2019 prvním rokem, kdy letecký provoz nebyl narušen pandemií nebo s ní souvisejícími omezeními. Lze tedy říci, že se jednalo o první „normální“ rok.
Ve srovnání s předkrizovým rokem 2019 zaostaly kapacity evropských leteckých dopravců o pouhých 6,6 %. Počet letů přitom poklesl o 12 %, přičemž průměrná sedačková kapacita se zvýšila o 6 % ze 160 na 170. Průměrná délka segmentu se zvýšila proti roku 2019 jen o 1 % a dosáhla 1 827 km.
Air Astana, významná letecká společnost s dobrou pověstí díky svým pevným základům a slibným možnostem expanze na klíčových trzích, oznámila svůj záměr uvést v nadcházejících týdnech své akcie na londýnskou burzu. Tímto krokem se řadí mezi první významné primární nabídky akcií na evropských burzách v tomto roce. Rostoucí cestovní ruch po pandemii COVID-19 je pro společnost Air Astana příznivý a zvyšuje její příjmy a zisky. Takto příznivá situace naznačuje pravděpodobný vysoký zájem potenciálních investorů. Peter Foster, generální ředitel letecké společnosti, ve svém tiskovém prohlášení vyjádřil přesvědčení, že tato IPO urychlí budoucí fázi růstu letecké společnosti. Air Astana je v současné době vlastněna kazašským národním investičním fondem Samruk-Kazyna a britskou společností BAE Systems. Nově vydané akcie v hodnotě 120 milionů dolarů budou inzerovány k prodeji na burzách v Nur-Sultanu, hlavním městě Kazachstánu, a také v Londýně. Získaný kapitál využije letecká společnost především k rozšíření své flotily letadel a počtu destinací, do kterých létá. Kromě toho bude možné koupit i stávající podíl BAE Systems ve společnosti. Primární veřejná nabídka by mohla Air Astanu ocenit na jednu miliardu dolarů, což je přibližně 22,5 miliardy korun. Fond Samruk-Kazyna vlastní 51 % společnosti, zbytek si ponechá BAE Systems. Tento krok směrem k mezinárodním akciovým trhům není prvním pokusem letecké společnosti, jejíž minulé snahy zmařila pandemie Covid-19 i válka na Ukrajině. Tyto události způsobily chaos na finančních trzích po celém světě, tvrdě zasáhly světový cestovní ruch a dostaly mnoho společností, včetně leteckých společností, do finančních problémů. I přes tyto neúspěchy však Foster ujišťuje, že společnost bude i nadále dosahovat úspěchů, a zdůrazňuje, že nyní je ideální čas pro IPO. Úpis akcií plánuje zahájit do konce ledna, přičemž prodej mezinárodním investorům, zejména institucionálním, budou řídit Citigroup Global, Jefferies International a pražská makléřská společnost Wood & Company Financial Services. Wood & Company se již dříve významně podílela na loňském velkém evropském IPO rumunské energetické společnosti Hidroelectrica na bukurešťské burze. Londýnská burza je oblíbenou destinací pro velké kazašské společnosti, jejichž akcie se již obchodují, jako je finanční a e-commerce skupina Kaspi.kz, těžař uranu Kazatomprom a Halyk Bank. Kazašští emitenti, včetně fondu Samryk-Kazyna, obchodují v Londýně také s dluhopisy. Britská skupina BAE Systems je akcionářem společnosti Air Astana od roku 2002, kdy nabídla investici 8,5 milionu dolarů do nově založených aerolinek a snažila se vyhrát výběrové řízení na prodej radarového systému kazašské vládě. Díky rychlému růstu se Air Astana, která provozuje také nízkonákladového dopravce FlyArystan, stala největším leteckým dopravcem ve střední Asii. Jen za prvních devět měsíců loňského roku zaznamenala 12% meziroční nárůst a na svých 99 linkách přepravila šest milionů cestujících. Letecká skupina v současné době provozuje 49 letadel, která létají nejen v rámci Střední Asie, ale pokrývají také mnoho oblíbených destinací v oblasti Kavkazu, Turecka v Evropě, na Blízkém východě a v Asii. Ve stejném období vzrostly tržby společnosti Air Astana meziročně o pětinu na 900 milionů dolarů a její provozní zisk dosáhl 128,9 milionu dolarů, což je o 11 procent více než ve stejném období předchozího roku. Neustálý růst počtu cestujících a finančních ukazatelů společnosti předpokládá zajímavou a jedinečnou investiční příležitost nejen pro jejich potenciální investory, ale i pro plány letecké společnosti na expanzi. Tato IPO umožní dopravci přístup na globální trhy a základní kapitál potřebný pro budoucí expanzivní plány letecké společnosti. Rok 2023 byl od roku 2019 prvním rokem, kdy letecký provoz nebyl narušen pandemií nebo s ní souvisejícími omezeními. Lze tedy říci, že se jednalo o první „normální“ rok. Ve srovnání s předkrizovým rokem 2019 zaostaly kapacity evropských leteckých dopravců o pouhých 6,6 %. Počet letů přitom poklesl o 12 %, přičemž průměrná sedačková kapacita se zvýšila o 6 % ze 160 na 170. Průměrná délka segmentu se zvýšila proti roku 2019 jen o 1 % a dosáhla 1 827 km.