Proč akcie Toyoty porážejí GM a Ford a proč by se to mohlo změnit?
Akcie společnosti Toyota Motor vzrostly na historická maxima, zatímco její americké protějšky, Ford Motor a General Motors (GM), stagnovaly, což naznačuje rozdílnou náladu investorů vůči těmto klíčovým hráčům v automobilovém sektoru.
Akcie Toyota dosáhly rekordních hodnot, zatímco Ford a GM stagnují.
Toyota se zaměřuje na hybridní technologii, zatímco Ford a GM čelí ztrátám v divizi elektromobilů, což odráží na tržbách.
Japonská Toyota se drží konzervativního přístupu, což jí umožňuje dosahovat stabilního růstu tržeb.
Investoři preferují japonské automobilky kvůli jejich trvale rostoucím ziskům a předpokládanému vývoji na trhu, což může znamenat příležitost pro akcie Fordu a GM.
To není odrazem jejich strategií v oblasti elektromobilů (EV), ale důsledkem nadměrných slibů a nedostatečného plnění.
Ve čtvrtek uzavřely americké depozitní certifikáty (ADR) společnosti Toyota kótované na burze v USA na rekordní hodnotě 226,31 USD. Za poslední rok vykázaly ADR působivý výnos 62 %, včetně reinvestovaných dividend. Naproti tomu index S&P 500 si ve stejném období připsal přibližně 23 %. Mezitím se Fordu podařilo dosáhnout výnosu pouhých 5,6 %, zatímco GM klesl o 4,4 %.
Jedním z vysvětlení tohoto výrazného rozdílu by mohl být promyšlený přístup Toyoty k vývoji a využívání její hybridní technologie a její konzervativnější investice do plně bateriových elektromobilů. Tuto interpretaci podporují i prognózy na fiskální rok končící v březnu, kdy Toyota očekává, že celosvětově prodá přibližně 3,9 milionu elektrifikovaných vozidel, především hybridů. Tyto digitální prodeje by měly tvořit zhruba 38 % celkového objemu prodejů Toyoty, což je výrazný nárůst oproti 24 % v roce 2021.
Naproti tomu Ford vykázal ve své divizi Model e EV ztrátu v roce 2023 ve výši 4,7 miliardy USD a pro rok 2024 předpokládá ještě větší ztrátu ve výši 5,3 miliardy USD. Více než 90 % prodejů elektrifikovaných vozů Toyota tvoří mild hybridy, včetně modelů, jako je původní Prius, který nevyžaduje zapojení do zásuvky. Tyto vozy využívají malou baterii a elektromotor ke zvýšení úspory paliva. Pro fiskální rok 2024 se předpokládá prodej plug-in hybridních vozidel (PHEV) a bateriových elektromobilů (BEV) značky Toyota v počtu přibližně 300 000 kusů, což představuje méně než 3 % jejích celkových prodejů, oproti přibližně 1 % ve fiskálním roce 2021.
Společnosti Ford, GM a Toyota dosáhly v posledních dvou letech srovnatelného nárůstu prodejů plug-in vozů, což představuje přibližně 3,5 % objemu prodejů společnosti Ford v USA v roce 2023 a 3 % prodejů společnosti GM, což v obou případech odráží dvouprocentní nárůst od roku 2021.
Navzdory značným ztrátám divize Ford EV vykázala společnost v roce 2023 provozní zisk ve výši 10,4 mld. dolarů. Po úpravě zohledňující dopad stávky UAW dosáhl Ford více než 12 miliard USD, což je historicky nejvyšší hodnota. Také GM a Toyota dosáhly v roce 2023 rekordních nebo téměř rekordních hodnot.
Zdroj: Getty Images
Technologická poradenská společnost Gartner vyvinula “hype cyklus”, který nastiňuje trajektorii očekávání pro nově vznikající technologie. Cyklus se pohybuje od počátečního období nadsazených očekávání, přes koryto rozčarování a svah osvícení, až nakonec dosáhne náhorní plošiny produktivity. Podle tohoto cyklu dosáhla očekávání v oblasti BEV v USA vrcholu koncem roku 2021.
Přesto si tyto společnosti uprostřed velkolepých slibů a ambiciózních plánů, které oznámily GM a Ford, nedokázaly udržet hodnotu svých akcií na trhu. To je patrné z poklesu cen jejich akcií od konce roku 2021 do současnosti: Tesla Inc. (TSLA) se v listopadu 2021 obchodovala za více než 400 dolarů za akcii a v současné době se obchoduje za 189,156 dolaru; akcie General Motors Company (GM) byly v listopadu 2021 za více než 63 dolarů a v současné době stojí 38,65 dolaru; akcie Ford Motor Company (F) byly v lednu 2022 za více než 25 dolarů a nyní se pohybují na úrovni 12,83 dolaru.
Bujaré nadšení, které kdysi povzbuzovalo ceny jejich akcií, se od té doby zmenšilo, protože ambiciózní plány rozvoje a vysoká úroveň investic nepřinesly očekávané výnosy. V letech 2021 až 2023 utratí Ford za nové závody a zařízení přibližně 21 miliard dolarů a GM 27 miliard dolarů. Výdaje Fordu představovaly přibližně 4,5 % jeho celkových tržeb, zatímco náklady GM činily asi 5,8 %.
Navzdory působivým výdajům na nové závody a vybavení tyto údaje zastíní Toyota, jejíž výdaje v letech 2021-2023 dosáhnou přibližně 39 miliard USD. Nicméně díky úspornosti Toyoty při řízení očekávání zainteresovaných stran, na rozdíl od velkých slibů Fordu a GM, se akcie japonské automobilky obchodují na přibližně desetinásobku odhadovaného zisku v roce 2024, zatímco Ford a GM se snaží dosáhnout 7, resp. 5násobku.
Za tento trend jsou zodpovědní japonští investoři, hlavní vlastníci akcií japonských automobilek. Ti za akcie automobilek trvale platí více, protože věří růstovým trajektoriím navrhovaným místními analytiky. Tito analytici očekávají, že provozní zisk Toyoty dosáhne v roce 2026 výše 44 miliard USD, což odráží zhruba 40% nárůst oproti roku 2023, zatímco u Hondy je předpokládaný nárůst přibližně 20%.
Zdá se tedy, že za současným úspěchem společnosti Toyota stojí každoroční výkyvy světového automobilového trhu. To by mohlo naznačovat, že akcie společností Ford a GM, nehledě na převládající narativ, by mohly být pro nadcházející rok lepší volbou.
To není odrazem jejich strategií v oblasti elektromobilů , ale důsledkem nadměrných slibů a nedostatečného plnění.Ve čtvrtek uzavřely americké depozitní certifikáty společnosti Toyota kótované na burze v USA na rekordní hodnotě 226,31 USD. Za poslední rok vykázaly ADR působivý výnos 62 %, včetně reinvestovaných dividend. Naproti tomu index S&P 500 si ve stejném období připsal přibližně 23 %. Mezitím se Fordu podařilo dosáhnout výnosu pouhých 5,6 %, zatímco GM klesl o 4,4 %.Jedním z vysvětlení tohoto výrazného rozdílu by mohl být promyšlený přístup Toyoty k vývoji a využívání její hybridní technologie a její konzervativnější investice do plně bateriových elektromobilů. Tuto interpretaci podporují i prognózy na fiskální rok končící v březnu, kdy Toyota očekává, že celosvětově prodá přibližně 3,9 milionu elektrifikovaných vozidel, především hybridů. Tyto digitální prodeje by měly tvořit zhruba 38 % celkového objemu prodejů Toyoty, což je výrazný nárůst oproti 24 % v roce 2021.Toyota Motor Corporation Naproti tomu Ford vykázal ve své divizi Model e EV ztrátu v roce 2023 ve výši 4,7 miliardy USD a pro rok 2024 předpokládá ještě větší ztrátu ve výši 5,3 miliardy USD. Více než 90 % prodejů elektrifikovaných vozů Toyota tvoří mild hybridy, včetně modelů, jako je původní Prius, který nevyžaduje zapojení do zásuvky. Tyto vozy využívají malou baterii a elektromotor ke zvýšení úspory paliva. Pro fiskální rok 2024 se předpokládá prodej plug-in hybridních vozidel a bateriových elektromobilů značky Toyota v počtu přibližně 300 000 kusů, což představuje méně než 3 % jejích celkových prodejů, oproti přibližně 1 % ve fiskálním roce 2021.Společnosti Ford, GM a Toyota dosáhly v posledních dvou letech srovnatelného nárůstu prodejů plug-in vozů, což představuje přibližně 3,5 % objemu prodejů společnosti Ford v USA v roce 2023 a 3 % prodejů společnosti GM, což v obou případech odráží dvouprocentní nárůst od roku 2021.Navzdory značným ztrátám divize Ford EV vykázala společnost v roce 2023 provozní zisk ve výši 10,4 mld. dolarů. Po úpravě zohledňující dopad stávky UAW dosáhl Ford více než 12 miliard USD, což je historicky nejvyšší hodnota. Také GM a Toyota dosáhly v roce 2023 rekordních nebo téměř rekordních hodnot.Technologická poradenská společnost Gartner vyvinula “hype cyklus”, který nastiňuje trajektorii očekávání pro nově vznikající technologie. Cyklus se pohybuje od počátečního období nadsazených očekávání, přes koryto rozčarování a svah osvícení, až nakonec dosáhne náhorní plošiny produktivity. Podle tohoto cyklu dosáhla očekávání v oblasti BEV v USA vrcholu koncem roku 2021.Přesto si tyto společnosti uprostřed velkolepých slibů a ambiciózních plánů, které oznámily GM a Ford, nedokázaly udržet hodnotu svých akcií na trhu. To je patrné z poklesu cen jejich akcií od konce roku 2021 do současnosti: Tesla Inc. se v listopadu 2021 obchodovala za více než 400 dolarů za akcii a v současné době se obchoduje za 189,156 dolaru; akcie General Motors Company byly v listopadu 2021 za více než 63 dolarů a v současné době stojí 38,65 dolaru; akcie Ford Motor Company byly v lednu 2022 za více než 25 dolarů a nyní se pohybují na úrovni 12,83 dolaru. Bujaré nadšení, které kdysi povzbuzovalo ceny jejich akcií, se od té doby zmenšilo, protože ambiciózní plány rozvoje a vysoká úroveň investic nepřinesly očekávané výnosy. V letech 2021 až 2023 utratí Ford za nové závody a zařízení přibližně 21 miliard dolarů a GM 27 miliard dolarů. Výdaje Fordu představovaly přibližně 4,5 % jeho celkových tržeb, zatímco náklady GM činily asi 5,8 %. Navzdory působivým výdajům na nové závody a vybavení tyto údaje zastíní Toyota, jejíž výdaje v letech 2021-2023 dosáhnou přibližně 39 miliard USD. Nicméně díky úspornosti Toyoty při řízení očekávání zainteresovaných stran, na rozdíl od velkých slibů Fordu a GM, se akcie japonské automobilky obchodují na přibližně desetinásobku odhadovaného zisku v roce 2024, zatímco Ford a GM se snaží dosáhnout 7, resp. 5násobku. Za tento trend jsou zodpovědní japonští investoři, hlavní vlastníci akcií japonských automobilek. Ti za akcie automobilek trvale platí více, protože věří růstovým trajektoriím navrhovaným místními analytiky. Tito analytici očekávají, že provozní zisk Toyoty dosáhne v roce 2026 výše 44 miliard USD, což odráží zhruba 40% nárůst oproti roku 2023, zatímco u Hondy je předpokládaný nárůst přibližně 20%.Zdá se tedy, že za současným úspěchem společnosti Toyota stojí každoroční výkyvy světového automobilového trhu. To by mohlo naznačovat, že akcie společností Ford a GM, nehledě na převládající narativ, by mohly být pro nadcházející rok lepší volbou.