Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Proč akcie Toyoty porážejí GM a Ford a proč by se to mohlo změnit?

Akcie společnosti Toyota Motor vzrostly na historická maxima, zatímco její americké protějšky, Ford Motor a General Motors (GM), stagnovaly, což naznačuje rozdílnou náladu investorů vůči těmto klíčovým hráčům v automobilovém sektoru.

Jan Golda Autor: Jan Golda
9 února, 2024
5 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

5 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Klíčové body

  • Akcie Toyota dosáhly rekordních hodnot, zatímco Ford a GM stagnují.
  • Toyota se zaměřuje na hybridní technologii, zatímco Ford a GM čelí ztrátám v divizi elektromobilů, což odráží na tržbách.
  • Japonská Toyota se drží konzervativního přístupu, což jí umožňuje dosahovat stabilního růstu tržeb.
  • Investoři preferují japonské automobilky kvůli jejich trvale rostoucím ziskům a předpokládanému vývoji na trhu, což může znamenat příležitost pro akcie Fordu a GM.

 

To není odrazem jejich strategií v oblasti elektromobilů (EV), ale důsledkem nadměrných slibů a nedostatečného plnění.

Ve čtvrtek uzavřely americké depozitní certifikáty (ADR) společnosti Toyota kótované na burze v USA na rekordní hodnotě 226,31 USD. Za poslední rok vykázaly ADR působivý výnos 62 %, včetně reinvestovaných dividend. Naproti tomu index S&P 500 si ve stejném období připsal přibližně 23 %. Mezitím se Fordu podařilo dosáhnout výnosu pouhých 5,6 %, zatímco GM klesl o 4,4 %.

Jedním z vysvětlení tohoto výrazného rozdílu by mohl být promyšlený přístup Toyoty k vývoji a využívání její hybridní technologie a její konzervativnější investice do plně bateriových elektromobilů. Tuto interpretaci podporují i prognózy na fiskální rok končící v březnu, kdy Toyota očekává, že celosvětově prodá přibližně 3,9 milionu elektrifikovaných vozidel, především hybridů. Tyto digitální prodeje by měly tvořit zhruba 38 % celkového objemu prodejů Toyoty, což je výrazný nárůst oproti 24 % v roce 2021.

Toyota Motor Corporation (TM)

Naproti tomu Ford vykázal ve své divizi Model e EV ztrátu v roce 2023 ve výši 4,7 miliardy USD a pro rok 2024 předpokládá ještě větší ztrátu ve výši 5,3 miliardy USD. Více než 90 % prodejů elektrifikovaných vozů Toyota tvoří mild hybridy, včetně modelů, jako je původní Prius, který nevyžaduje zapojení do zásuvky. Tyto vozy využívají malou baterii a elektromotor ke zvýšení úspory paliva. Pro fiskální rok 2024 se předpokládá prodej plug-in hybridních vozidel (PHEV) a bateriových elektromobilů (BEV) značky Toyota v počtu přibližně 300 000 kusů, což představuje méně než 3 % jejích celkových prodejů, oproti přibližně 1 % ve fiskálním roce 2021.

Advertisement

Společnosti Ford, GM a Toyota dosáhly v posledních dvou letech srovnatelného nárůstu prodejů plug-in vozů, což představuje přibližně 3,5 % objemu prodejů společnosti Ford v USA v roce 2023 a 3 % prodejů společnosti GM, což v obou případech odráží dvouprocentní nárůst od roku 2021.

Navzdory značným ztrátám divize Ford EV vykázala společnost v roce 2023 provozní zisk ve výši 10,4 mld. dolarů. Po úpravě zohledňující dopad stávky UAW dosáhl Ford více než 12 miliard USD, což je historicky nejvyšší hodnota. Také GM a Toyota dosáhly v roce 2023 rekordních nebo téměř rekordních hodnot.

Zdroj: Getty Images

Technologická poradenská společnost Gartner vyvinula “hype cyklus”, který nastiňuje trajektorii očekávání pro nově vznikající technologie. Cyklus se pohybuje od počátečního období nadsazených očekávání, přes koryto rozčarování a svah osvícení, až nakonec dosáhne náhorní plošiny produktivity. Podle tohoto cyklu dosáhla očekávání v oblasti BEV v USA vrcholu koncem roku 2021.

Přesto si tyto společnosti uprostřed velkolepých slibů a ambiciózních plánů, které oznámily GM a Ford, nedokázaly udržet hodnotu svých akcií na trhu. To je patrné z poklesu cen jejich akcií od konce roku 2021 do současnosti: Tesla Inc. (TSLA) se v listopadu 2021 obchodovala za více než 400 dolarů za akcii a v současné době se obchoduje za 189,156 dolaru; akcie General Motors Company (GM) byly v listopadu 2021 za více než 63 dolarů a v současné době stojí 38,65 dolaru; akcie Ford Motor Company (F) byly v lednu 2022 za více než 25 dolarů a nyní se pohybují na úrovni 12,83 dolaru.

Bujaré nadšení, které kdysi povzbuzovalo ceny jejich akcií, se od té doby zmenšilo, protože ambiciózní plány rozvoje a vysoká úroveň investic nepřinesly očekávané výnosy. V letech 2021 až 2023 utratí Ford za nové závody a zařízení přibližně 21 miliard dolarů a GM 27 miliard dolarů. Výdaje Fordu představovaly přibližně 4,5 % jeho celkových tržeb, zatímco náklady GM činily asi 5,8 %.

Navzdory působivým výdajům na nové závody a vybavení tyto údaje zastíní Toyota, jejíž výdaje v letech 2021-2023 dosáhnou přibližně 39 miliard USD. Nicméně díky úspornosti Toyoty při řízení očekávání zainteresovaných stran, na rozdíl od velkých slibů Fordu a GM, se akcie japonské automobilky obchodují na přibližně desetinásobku odhadovaného zisku v roce 2024, zatímco Ford a GM se snaží dosáhnout 7, resp. 5násobku.

Za tento trend jsou zodpovědní japonští investoři, hlavní vlastníci akcií japonských automobilek. Ti za akcie automobilek trvale platí více, protože věří růstovým trajektoriím navrhovaným místními analytiky. Tito analytici očekávají, že provozní zisk Toyoty dosáhne v roce 2026 výše 44 miliard USD, což odráží zhruba 40% nárůst oproti roku 2023, zatímco u Hondy je předpokládaný nárůst přibližně 20%.

Zdá se tedy, že za současným úspěchem společnosti Toyota stojí každoroční výkyvy světového automobilového trhu. To by mohlo naznačovat, že akcie společností Ford a GM, nehledě na převládající narativ, by mohly být pro nadcházející rok lepší volbou.

To není odrazem jejich strategií v oblasti elektromobilů , ale důsledkem nadměrných slibů a nedostatečného plnění.Ve čtvrtek uzavřely americké depozitní certifikáty společnosti Toyota kótované na burze v USA na rekordní hodnotě 226,31 USD. Za poslední rok vykázaly ADR působivý výnos 62 %, včetně reinvestovaných dividend. Naproti tomu index S&P 500 si ve stejném období připsal přibližně 23 %. Mezitím se Fordu podařilo dosáhnout výnosu pouhých 5,6 %, zatímco GM klesl o 4,4 %.Jedním z vysvětlení tohoto výrazného rozdílu by mohl být promyšlený přístup Toyoty k vývoji a využívání její hybridní technologie a její konzervativnější investice do plně bateriových elektromobilů. Tuto interpretaci podporují i prognózy na fiskální rok končící v březnu, kdy Toyota očekává, že celosvětově prodá přibližně 3,9 milionu elektrifikovaných vozidel, především hybridů. Tyto digitální prodeje by měly tvořit zhruba 38 % celkového objemu prodejů Toyoty, což je výrazný nárůst oproti 24 % v roce 2021.Toyota Motor Corporation Naproti tomu Ford vykázal ve své divizi Model e EV ztrátu v roce 2023 ve výši 4,7 miliardy USD a pro rok 2024 předpokládá ještě větší ztrátu ve výši 5,3 miliardy USD. Více než 90 % prodejů elektrifikovaných vozů Toyota tvoří mild hybridy, včetně modelů, jako je původní Prius, který nevyžaduje zapojení do zásuvky. Tyto vozy využívají malou baterii a elektromotor ke zvýšení úspory paliva. Pro fiskální rok 2024 se předpokládá prodej plug-in hybridních vozidel a bateriových elektromobilů značky Toyota v počtu přibližně 300 000 kusů, což představuje méně než 3 % jejích celkových prodejů, oproti přibližně 1 % ve fiskálním roce 2021.Společnosti Ford, GM a Toyota dosáhly v posledních dvou letech srovnatelného nárůstu prodejů plug-in vozů, což představuje přibližně 3,5 % objemu prodejů společnosti Ford v USA v roce 2023 a 3 % prodejů společnosti GM, což v obou případech odráží dvouprocentní nárůst od roku 2021.Navzdory značným ztrátám divize Ford EV vykázala společnost v roce 2023 provozní zisk ve výši 10,4 mld. dolarů. Po úpravě zohledňující dopad stávky UAW dosáhl Ford více než 12 miliard USD, což je historicky nejvyšší hodnota. Také GM a Toyota dosáhly v roce 2023 rekordních nebo téměř rekordních hodnot.Technologická poradenská společnost Gartner vyvinula “hype cyklus”, který nastiňuje trajektorii očekávání pro nově vznikající technologie. Cyklus se pohybuje od počátečního období nadsazených očekávání, přes koryto rozčarování a svah osvícení, až nakonec dosáhne náhorní plošiny produktivity. Podle tohoto cyklu dosáhla očekávání v oblasti BEV v USA vrcholu koncem roku 2021.Přesto si tyto společnosti uprostřed velkolepých slibů a ambiciózních plánů, které oznámily GM a Ford, nedokázaly udržet hodnotu svých akcií na trhu. To je patrné z poklesu cen jejich akcií od konce roku 2021 do současnosti: Tesla Inc. se v listopadu 2021 obchodovala za více než 400 dolarů za akcii a v současné době se obchoduje za 189,156 dolaru; akcie General Motors Company byly v listopadu 2021 za více než 63 dolarů a v současné době stojí 38,65 dolaru; akcie Ford Motor Company byly v lednu 2022 za více než 25 dolarů a nyní se pohybují na úrovni 12,83 dolaru. Bujaré nadšení, které kdysi povzbuzovalo ceny jejich akcií, se od té doby zmenšilo, protože ambiciózní plány rozvoje a vysoká úroveň investic nepřinesly očekávané výnosy. V letech 2021 až 2023 utratí Ford za nové závody a zařízení přibližně 21 miliard dolarů a GM 27 miliard dolarů. Výdaje Fordu představovaly přibližně 4,5 % jeho celkových tržeb, zatímco náklady GM činily asi 5,8 %. Navzdory působivým výdajům na nové závody a vybavení tyto údaje zastíní Toyota, jejíž výdaje v letech 2021-2023 dosáhnou přibližně 39 miliard USD. Nicméně díky úspornosti Toyoty při řízení očekávání zainteresovaných stran, na rozdíl od velkých slibů Fordu a GM, se akcie japonské automobilky obchodují na přibližně desetinásobku odhadovaného zisku v roce 2024, zatímco Ford a GM se snaží dosáhnout 7, resp. 5násobku. Za tento trend jsou zodpovědní japonští investoři, hlavní vlastníci akcií japonských automobilek. Ti za akcie automobilek trvale platí více, protože věří růstovým trajektoriím navrhovaným místními analytiky. Tito analytici očekávají, že provozní zisk Toyoty dosáhne v roce 2026 výše 44 miliard USD, což odráží zhruba 40% nárůst oproti roku 2023, zatímco u Hondy je předpokládaný nárůst přibližně 20%.Zdá se tedy, že za současným úspěchem společnosti Toyota stojí každoroční výkyvy světového automobilového trhu. To by mohlo naznačovat, že akcie společností Ford a GM, nehledě na převládající narativ, by mohly být pro nadcházející rok lepší volbou.
Tagy: AkcieautomotoburzyfFord Motor Companygeneral motorsGMTMToyota Motor CorporationUSA

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Advertisement

      Breaking.

      16:36

      Dominance Amazonu a Microsoftu v oblasti cloudových služeb poškozuje hospodářskou soutěž, tvrdí Velká Británie

      16:24

      Zisk společnosti Shell klesl téměř o třetinu kvůli nižším cenám, ale překonal očekávání

      16:12

      Vína a lihoviny z EU budou od 1. srpna podléhat 15% clu USA, oznámila EU

      16:00

      Puma jmenuje bývalého CIO společnosti Adidas Andrease Huberta do funkce COO

      15:48

      Lufthansa a Air France-KLM vzdorují obavám z obchodní války růstem ve druhém čtvrtletí

      15:36

      Tata Motors podala nabídku na akvizici skupiny Iveco, divize obrany bude prodána

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Shutterstock
      Akcie

      Nadšení kolem AI žene vzhůru celý polovodičový sektor a Nvidia stojí v čele

      30 července, 2025

      Analytici upozorňují na „výjimečnou“ sílu poptávky po AI a nové produktové cykly

      Zdroj: Shutterstock

      Cadence Design Systems hlásí silné výsledky a míří výš, akcie rostou

      30 července, 2025
      Zdroj: Bloomberg

      Coinbase má podle Citigroup prostor k dalšímu růstu. Cílová cena jde nahoru

      29 července, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Investiční společnosti sází na obrat Texas Instruments a Charter Communications

      28 července, 2025
      Zdroj: Getty Images

      JPMorgan věří v obrat u Nike. Plán oživení má být víceletý a ambiciózní

      28 července, 2025

      Tip editora.

      Zdroj: Shutterstock
      Akcie

      Tesla sází na Samsung: Klíčová dohoda o výrobě čipů za miliardy má urychlit vývoj AI

      28 července, 2025

      Společnost Tesla oznámila uzavření kontraktu se Samsung Electronics na výrobu nové generace čipů, přičemž hodnota dohody má činit až 16,5...

      Nejčtenější zprávy.

      Visa překonala odhady, opatrný výhled však tlumí nadšení trhu

      30 července, 2025

      S&P 500 klesá kvůli nejistotě ohledně obchodních vztahů mezi USA a Čínou

      29 července, 2025

      Netflix potvrzuje výjimečný růst a zůstává dominantní silou ve streamování

      27 července, 2025

      Dolar se během chaosu opět ocitá v popředí zájmu mezi investory

      29 července, 2025

      USA a EU dosáhly dohody o clech, aby odvrátily obchodní válku

      27 července, 2025

      Index S&P 500 klesá, Fed signalizuje, že úrokové sazby zůstanou beze změny

      30 července, 2025

      Fed odolává tlaku na snížení sazeb, inflace a vnitřní rozpory brzdí rozhodnutí

      31 července, 2025

      Dolar posiluje díky dohodám, ale největší nejistotou zůstává postoj Fedu

      28 července, 2025
      Advertisement

      IPO Radar.

      Revolut Group Holdings Ltd

      Datum IPO: 2025
      Potenciální ocenění: 45 miliard USD

      Buďte u toho
      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • Hospodářské výsledky
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.