Akcie společností Rivian a Lucid po zprávách o výsledcích klesají
Výrobci špičkových elektromobilů Rivian Automotive a Lucid Group ve svých číslech za čtvrté čtvrtletí, která byla zveřejněna ve středu večer, vykázali nižší než předpokládané hodnoty.
Tržby společností Rivian a Lucid za čtvrté čtvrtletí zklamaly očekávání, což vedlo ke ztrátám jejich akcií na trhu.
Rivian plánuje vyrobit v roce 2024 méně vozidel než se předpokládalo, což zklamalo investory a snížilo cílovou cenu akcií.
Společnost Lucid zaznamenala také nižší tržby než se očekávalo, což vedlo k obavám z konkurence a také snížení cílové ceny akcií.
Poptávka po luxusních elektromobilech v USA se zdá být nasycená, což představuje výzvu pro výrobce, jako jsou Rivian a Lucid.
V důsledku slabších než očekávaných údajů začaly akcie obou společností ve čtvrtek brzy ráno klesat. Neuspokojivá čísla naznačují nasycení trhu s luxusními elektromobily v USA, a to i přes meziroční nárůst celkových prodejů elektromobilů.
Tržby společnosti Rivian Automotive, Inc. (RIVN) za čtvrté čtvrtletí dosáhly 1,3 miliardy dolarů, což se shoduje s očekáváním Wall Street. Nicméně výhled výroby společnosti byl méně povzbudivý. Rivian plánuje v roce 2024 vyrobit přibližně 57 000 vozidel, což je méně než odhad Wall Street, který podle údajů FactSet počítá s 66 000 kusy. V roce 2023 se výrobci elektromobilů podařilo dodat přibližně 50 000 kusů.
Současně společnost Lucid Group, Inc. (LCID) oznámila tržby za čtvrté čtvrtletí, které zaostaly za očekáváním Wall Street. Výrobce špičkových elektromobilů dosáhl tržeb ve výši zhruba 157 milionů dolarů, přičemž předpovědi činily přibližně 180 milionů dolarů. Společnost Lucid dále vrhla stín na své tržní výsledky a odhalila plány na výrobu přibližně 9 000 vozidel v roce 2024, což je prezentace pod očekáváním Wall Street, která počítala s 12 000 kusy. Pro srovnání, v roce 2023 se společnosti Lucid podařilo dodat přibližně 6 000 vozů.
Analytik společnosti Baird Ben Kallo ve středeční zprávě reagoval na prognózu výroby společnosti Rivian a označil ji za “zklamání”. Následně Kallo snížil cílovou cenu pro akcie Rivianu z 30 na 23 dolarů, přestože ponechal rating Buy. V reakci na výsledky společnosti Lucid dále snížil cílovou cenu akcií Lucid z 8 na 4 USD a ponechal pro ně rating Hold kvůli předpovědi “obtížného roku” 2024.
Díky těmto hodnocením obě akcie utrpěly ztrátu. Akcie společnosti Rivian se v předobchodní fázi čtvrtečního obchodování propadly o téměř 19 % a stojí 12,47 USD, zatímco akcie společnosti Lucid klesly o více než 8 % na 3,39 USD. Celkově se však trhům dařilo solidně, futures na indexy S&P 500 a Nasdaq Composite vzrostly o 1,2 %, respektive 2 %, k čemuž výrazně přispěly solidní výsledky společnosti Nvidia, které byly rovněž oznámeny koncem středy.
Znepokojení kolem zpomalujícího se růstu prodejů společností Rivian a Lucid utváří širší narativ v rámci odvětví elektromobilů a zpochybňuje představu, že po luxusních elektromobilech vyšší třídy je na americkém trhu ohromná poptávka. V roce 2023 si Američané koupili přibližně 1,2 milionu bateriových elektromobilů, což znamená výrazný nárůst o přibližně 46 % oproti roku 2022. Velká část z nich, více než 70 %, se kvalifikuje jako prodej luxusních vozidel. Tesla, která je obecně považována za luxusní značku, představuje významnou konkurenci pro ostatní výrobce elektromobilů. Bez započtení prodejů společnosti Tesla by 25 % všech luxusních vozů prodaných v USA v roce 2023 bylo plně elektrických.
Odvětví elektromobilů proto stojí před výzvou, jak americkým kupujícím nabídnout cenově dostupné možnosti. Analytik společnosti Canaccord George Gianarikas ve své středeční zprávě poznamenal: “R2, potřebujeme tě,” čímž narážel na připravovanou platformu R2 společnosti Rivian. Model R2, který je navržen jako levnější alternativa, se snaží rozšířit zákaznickou základnu společnosti Rivian a má být představen 7. března.
Kromě toho Gianarikas zdůraznil skutečnost, že vyšší úrokové sazby činí všechny automobily méně dostupnými, avšak cenově dostupnějších možností elektromobilů je málo, pomineme-li vozy nižší třídy Model 3 a Y společnosti Tesla. Bohužel poznamenal, že většina současných možností elektromobilů je nevyhovující.
Ačkoli jsou totiž vozidla Lucid a Rivian ve své kategorii výjimečná, cenově se vymykají, přičemž cena sedanu Lucid Air začíná přibližně na 70 000 USD a SUV Rivian R1S na zhruba 75 000 USD.
Gianarikas přepočítal svou cílovou cenu pro akcie společnosti Rivian a snížil ji z 30 USD po zisku na 20 USD, přičemž ponechal rating Buy. Pozoruhodné je, že ve svých analýzách nepokrývá společnost Lucid.
Analytik společnosti CFRA Garrett Nelson ponechal po výsledcích rating Sell pro akcie Lucid s cílovou cenou pouhý 1 USD. S odkazem na vysokou míru návratnosti hotovosti společnosti Lucid a neochotu spotřebitelů platit za její vozidla výraznou prémii oproti Tesle a dalším konkurenčním modelům elektromobilů Nelson upozorňuje, že společnost čelí velkým komplikacím. Jak Lucid, tak Rivian by měly v letošním roce utratit značné množství hotovosti, a to 3,1, resp. 4,1 miliardy dolarů.
Zdroj: Getty Images
Nelson ohodnotil akcie společnosti Rivian jako držet. Obě automobilky tedy mají za úkol tato čísla efektivně minimalizovat. Očekává se, že platforma R2 společnosti Rivian vydláždí cestu vpřed a bude uvedena na trh v roce 2026, zatímco připravovaný vůz společnosti Lucid, luxusní SUV Gravity, by měl být dodán v roce 2024. Bohužel pro motoristické nadšence, kteří touží po cenové dostupnosti, budou levnější vozy společnosti Lucid k dispozici nejdříve v roce 2026.
Souhrnně lze říci, že americký trh špičkových elektromobilů čeká několik klíčových soubojů, mezi nimiž jsou výrobní cíle, cenové zvýhodnění zákazníků a konkurence na trhu. Jakmile se odvětví začne s těmito výzvami vyrovnávat, následující roky ověří, jak efektivně výrobci elektromobilů přeřadí na vyšší rychlostní stupeň.
V důsledku slabších než očekávaných údajů začaly akcie obou společností ve čtvrtek brzy ráno klesat. Neuspokojivá čísla naznačují nasycení trhu s luxusními elektromobily v USA, a to i přes meziroční nárůst celkových prodejů elektromobilů.Tržby společnosti Rivian Automotive, Inc. za čtvrté čtvrtletí dosáhly 1,3 miliardy dolarů, což se shoduje s očekáváním Wall Street. Nicméně výhled výroby společnosti byl méně povzbudivý. Rivian plánuje v roce 2024 vyrobit přibližně 57 000 vozidel, což je méně než odhad Wall Street, který podle údajů FactSet počítá s 66 000 kusy. V roce 2023 se výrobci elektromobilů podařilo dodat přibližně 50 000 kusů.Současně společnost Lucid Group, Inc. oznámila tržby za čtvrté čtvrtletí, které zaostaly za očekáváním Wall Street. Výrobce špičkových elektromobilů dosáhl tržeb ve výši zhruba 157 milionů dolarů, přičemž předpovědi činily přibližně 180 milionů dolarů. Společnost Lucid dále vrhla stín na své tržní výsledky a odhalila plány na výrobu přibližně 9 000 vozidel v roce 2024, což je prezentace pod očekáváním Wall Street, která počítala s 12 000 kusy. Pro srovnání, v roce 2023 se společnosti Lucid podařilo dodat přibližně 6 000 vozů.Analytik společnosti Baird Ben Kallo ve středeční zprávě reagoval na prognózu výroby společnosti Rivian a označil ji za “zklamání”. Následně Kallo snížil cílovou cenu pro akcie Rivianu z 30 na 23 dolarů, přestože ponechal rating Buy. V reakci na výsledky společnosti Lucid dále snížil cílovou cenu akcií Lucid z 8 na 4 USD a ponechal pro ně rating Hold kvůli předpovědi “obtížného roku” 2024. Díky těmto hodnocením obě akcie utrpěly ztrátu. Akcie společnosti Rivian se v předobchodní fázi čtvrtečního obchodování propadly o téměř 19 % a stojí 12,47 USD, zatímco akcie společnosti Lucid klesly o více než 8 % na 3,39 USD. Celkově se však trhům dařilo solidně, futures na indexy S&P 500 a Nasdaq Composite vzrostly o 1,2 %, respektive 2 %, k čemuž výrazně přispěly solidní výsledky společnosti Nvidia, které byly rovněž oznámeny koncem středy. Znepokojení kolem zpomalujícího se růstu prodejů společností Rivian a Lucid utváří širší narativ v rámci odvětví elektromobilů a zpochybňuje představu, že po luxusních elektromobilech vyšší třídy je na americkém trhu ohromná poptávka. V roce 2023 si Američané koupili přibližně 1,2 milionu bateriových elektromobilů, což znamená výrazný nárůst o přibližně 46 % oproti roku 2022. Velká část z nich, více než 70 %, se kvalifikuje jako prodej luxusních vozidel. Tesla, která je obecně považována za luxusní značku, představuje významnou konkurenci pro ostatní výrobce elektromobilů. Bez započtení prodejů společnosti Tesla by 25 % všech luxusních vozů prodaných v USA v roce 2023 bylo plně elektrických.Odvětví elektromobilů proto stojí před výzvou, jak americkým kupujícím nabídnout cenově dostupné možnosti. Analytik společnosti Canaccord George Gianarikas ve své středeční zprávě poznamenal: “R2, potřebujeme tě,” čímž narážel na připravovanou platformu R2 společnosti Rivian. Model R2, který je navržen jako levnější alternativa, se snaží rozšířit zákaznickou základnu společnosti Rivian a má být představen 7. března.Kromě toho Gianarikas zdůraznil skutečnost, že vyšší úrokové sazby činí všechny automobily méně dostupnými, avšak cenově dostupnějších možností elektromobilů je málo, pomineme-li vozy nižší třídy Model 3 a Y společnosti Tesla. Bohužel poznamenal, že většina současných možností elektromobilů je nevyhovující.Ačkoli jsou totiž vozidla Lucid a Rivian ve své kategorii výjimečná, cenově se vymykají, přičemž cena sedanu Lucid Air začíná přibližně na 70 000 USD a SUV Rivian R1S na zhruba 75 000 USD.Gianarikas přepočítal svou cílovou cenu pro akcie společnosti Rivian a snížil ji z 30 USD po zisku na 20 USD, přičemž ponechal rating Buy. Pozoruhodné je, že ve svých analýzách nepokrývá společnost Lucid.Analytik společnosti CFRA Garrett Nelson ponechal po výsledcích rating Sell pro akcie Lucid s cílovou cenou pouhý 1 USD. S odkazem na vysokou míru návratnosti hotovosti společnosti Lucid a neochotu spotřebitelů platit za její vozidla výraznou prémii oproti Tesle a dalším konkurenčním modelům elektromobilů Nelson upozorňuje, že společnost čelí velkým komplikacím. Jak Lucid, tak Rivian by měly v letošním roce utratit značné množství hotovosti, a to 3,1, resp. 4,1 miliardy dolarů.Nelson ohodnotil akcie společnosti Rivian jako držet. Obě automobilky tedy mají za úkol tato čísla efektivně minimalizovat. Očekává se, že platforma R2 společnosti Rivian vydláždí cestu vpřed a bude uvedena na trh v roce 2026, zatímco připravovaný vůz společnosti Lucid, luxusní SUV Gravity, by měl být dodán v roce 2024. Bohužel pro motoristické nadšence, kteří touží po cenové dostupnosti, budou levnější vozy společnosti Lucid k dispozici nejdříve v roce 2026.Souhrnně lze říci, že americký trh špičkových elektromobilů čeká několik klíčových soubojů, mezi nimiž jsou výrobní cíle, cenové zvýhodnění zákazníků a konkurence na trhu. Jakmile se odvětví začne s těmito výzvami vyrovnávat, následující roky ověří, jak efektivně výrobci elektromobilů přeřadí na vyšší rychlostní stupeň.