Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Luxusní značky zažívají propad v souvislosti se změnou spotřebitelských výdajů

Prodejci luxusního zboží se ocitají v úzkých, protože rozhodující část jejich zákazníků začala omezovat své výdaje.

David Škvára Autor: David Škvára
2 června, 2024
5 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • Tržby luxusních značek klesají, protože aspirační zákazníci omezují své výdaje, což vede k nejistotě na tomto trhu
  • Změna spotřebních vzorců trápí trh s luxusem, kde francouzští konglomeráti LVMH a Kering hlásí pokles výdajů
  • Luxusní značky se snaží přilákat méně majetné zákazníky, aby zvýšily své tržby, a hledají odolné strategie uprostřed současného ekonomického prostředí

 

Luxusní značky, které se tradičně spoléhaly na své preferované zákazníky, takzvané “ultra-bohaté” nebo “1 % nejbohatších”, se nyní potýkají se změnou spotřebních vzorců, protože o něco méně majetní nebo “aspirační spotřebitelé” utahují své peněženky.

Výdaje těchto ambiciózních spotřebitelů, kteří se nacházejí těsně pod nejvyššími příjmovými příčkami, se znatelně snížily, a trh s luxusem se tak ocitl na neznámém území. Na tento posun původně upozornila společnost LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton v říjnu a znovu během nedávného hovoru k výsledkům hospodaření. Kering, další francouzský konglomerát vyrábějící luxusní zboží, který vlastní prestižní značky Gucci a Saint Laurent, tyto názory podpořil a označil slabší výdaje této skupiny spotřebitelů, zejména v USA, za faktor vedoucí k pomalému růstu tržeb.

Zdroj: Getty Images

Oliver Chen, analytik společnosti TD Cowen, vyslovil domněnku, že tento pokles výdajů lze přičíst zvýšenému tlaku na inflaci, který tato demografická skupina zažívá zejména v USA a Evropě. “Američtí a evropští zákazníci pociťují větší tlak inflace, a to zejména u aspirační zákaznické základny, přičemž prodej nejluxusnějším zákazníkům je hnací silou růstu,” poznamenal Chen během hovoru k výsledkům společnosti LVMH.

Tento nedávný ústup 10 % ultrabohatých spotřebitelů má široký dopad na trh s luxusním zbožím. Pravdivost tohoto tvrzení se odráží ve výkonnosti fondu Tema Luxury ETF, který nedosahuje výkonnosti širšího trhu. Za poslední rok ztratil 3 %, zatímco index S&P 500 zaznamenal 23% zisk.

Údaje z nedávné studie společnosti McKinsey odhalily, že méně majetní zákazníci tvoří významnou část ročních výdajů na módu, které na sedmi nejdůležitějších trzích s luxusním zbožím na světě činí přibližně 273,5 miliardy dolarů. Luxusní značky zase podle stejné studie získaly v roce 2023 zhruba polovinu svých příjmů od těchto zákazníků na těchto trzích.

Eric Clark, portfolio manažer a člen investičního výboru společnosti Accuvest Global Advisors, naznačil, že luxusní značky potřebují, aby se segment aspiračních zákazníků vrátil k silnému vzorci utrácení, aby sektor zaznamenal významný nárůst tržeb a zisků.

Advertisement

Skupina aspiračních spotřebitelů, jak ji definuje společnost McKinsey, zahrnuje osoby, které si ročně koupí alespoň jeden luxusní předmět a za módu utratí zhruba 3 000 až 10 000 eur (přibližně 3 200 až 13 000 USD). Tito zákazníci se obvykle musí uskromnit nebo šetřit, aby si mohli koupit luxusní zboží, a jsou citlivější na makroekonomické změny ve srovnání s ultrabohatými.

Chcete využít této příležitosti?
Zdroj: Getty Images

Propad výdajů za luxusní zboží se přičítá dvěma příčinám. Za prvé, tržní tlaky, jako je vysoká míra inflace, způsobily, že tato demografická skupina je přísnější v tom, kde utrácí. Navíc nedostatek výrazné a přesvědčivé hodnoty luxusních značek tyto spotřebitele příliš nepovzbuzuje k tomu, aby utráceli více.

Druhým důvodem je nedávný trend spotřebitelů utrácet více za služby než za zboží. Podle předběžných odhadů hrubého domácího produktu Úřadu pro ekonomickou analýzu (Bureau of Economic Analysis) pandemií vyvolané objednávky na pobyt v domácnosti a následné vládní stimulační platby změnily strukturu spotřeby, což vedlo k tomu, že výdaje na služby vzrostly v prvním čtvrtletí roku 2024 oproti předchozímu čtvrtletí o 4 %, zatímco výdaje na zboží dlouhodobé spotřeby klesly o 1,2 %.

Analytici předpokládají, že tyto podmínky jsou dočasné a že méně majetní zákazníci se nakonec vrátí do výloh luxusních obchodů. Mezitím by investoři hledající příležitosti v luxusním sektoru měli zvážit společnosti, které jsou na tomto spotřebitelském segmentu méně závislé.

Společnosti jako Prada, Brunello Cucinelli a Hermès International jsou doporučovány pro svou expozici vůči velmi majetným jednotlivcům, díky čemuž jsou odolnější během ekonomických poklesů. Tyto společnosti nedávno vykázaly zvýšení čtvrtletních tržeb navzdory náročnému prostředí na trhu s luxusním zbožím.

Zdroj: Getty Images

Další prodejci luxusního zboží, jako je LVMH a mateřská společnost Coach, Tapestry, kteří se zaměřují především na aspirační zákazníky, prokázali odolnost navzdory současným změnám na trhu. Společnost Tapestry vykázala během prázdninového čtvrtletí vysoké tržby, zvýšila výhled zisku na rok 2024 a překonala trh, i když jen nepatrně.

Naproti tomu luxusní značky jako Burberry, Salvatore Ferragamo a Kering se snaží udržet své akcie nad vodou v souvislosti s mnohaletými plány na změnu, které se zatím příliš neujaly. Podle Javiera Lastry, portfolio manažera fondu Tema Luxury ETF, je takový obrat náročný i v dobrých časech. “V těžkých časech jsou téměř nemožné,” řekl.

Tema ETF Trust – Tema Luxury ETF (LUX)

LUX
Tema ETF Trust Tema Luxury ETF
NYSEArca
$23.33
$0.045
0.19%

Vzhledem k těmto trendům a faktorům je zřejmé, že luxusní sektor čelí kvůli této změně chování spotřebitelů značné výzvě. Luxusní značky jako takové budou muset inteligentně a inovativně reagovat, aby uprostřed této doby výrazných ekonomických změn přilákaly a znovu získaly svou aspirační spotřebitelskou základnu.

Luxusní značky, které se tradičně spoléhaly na své preferované zákazníky, takzvané “ultra-bohaté” nebo “1 % nejbohatších”, se nyní potýkají se změnou spotřebních vzorců, protože o něco méně majetní nebo “aspirační spotřebitelé” utahují své peněženky.Výdaje těchto ambiciózních spotřebitelů, kteří se nacházejí těsně pod nejvyššími příjmovými příčkami, se znatelně snížily, a trh s luxusem se tak ocitl na neznámém území. Na tento posun původně upozornila společnost LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton v říjnu a znovu během nedávného hovoru k výsledkům hospodaření. Kering, další francouzský konglomerát vyrábějící luxusní zboží, který vlastní prestižní značky Gucci a Saint Laurent, tyto názory podpořil a označil slabší výdaje této skupiny spotřebitelů, zejména v USA, za faktor vedoucí k pomalému růstu tržeb.Oliver Chen, analytik společnosti TD Cowen, vyslovil domněnku, že tento pokles výdajů lze přičíst zvýšenému tlaku na inflaci, který tato demografická skupina zažívá zejména v USA a Evropě. “Američtí a evropští zákazníci pociťují větší tlak inflace, a to zejména u aspirační zákaznické základny, přičemž prodej nejluxusnějším zákazníkům je hnací silou růstu,” poznamenal Chen během hovoru k výsledkům společnosti LVMH.Tento nedávný ústup 10 % ultrabohatých spotřebitelů má široký dopad na trh s luxusním zbožím. Pravdivost tohoto tvrzení se odráží ve výkonnosti fondu Tema Luxury ETF, který nedosahuje výkonnosti širšího trhu. Za poslední rok ztratil 3 %, zatímco index S&P 500 zaznamenal 23% zisk.Údaje z nedávné studie společnosti McKinsey odhalily, že méně majetní zákazníci tvoří významnou část ročních výdajů na módu, které na sedmi nejdůležitějších trzích s luxusním zbožím na světě činí přibližně 273,5 miliardy dolarů. Luxusní značky zase podle stejné studie získaly v roce 2023 zhruba polovinu svých příjmů od těchto zákazníků na těchto trzích.Eric Clark, portfolio manažer a člen investičního výboru společnosti Accuvest Global Advisors, naznačil, že luxusní značky potřebují, aby se segment aspiračních zákazníků vrátil k silnému vzorci utrácení, aby sektor zaznamenal významný nárůst tržeb a zisků.Skupina aspiračních spotřebitelů, jak ji definuje společnost McKinsey, zahrnuje osoby, které si ročně koupí alespoň jeden luxusní předmět a za módu utratí zhruba 3 000 až 10 000 eur . Tito zákazníci se obvykle musí uskromnit nebo šetřit, aby si mohli koupit luxusní zboží, a jsou citlivější na makroekonomické změny ve srovnání s ultrabohatými.Chcete využít této příležitosti?Propad výdajů za luxusní zboží se přičítá dvěma příčinám. Za prvé, tržní tlaky, jako je vysoká míra inflace, způsobily, že tato demografická skupina je přísnější v tom, kde utrácí. Navíc nedostatek výrazné a přesvědčivé hodnoty luxusních značek tyto spotřebitele příliš nepovzbuzuje k tomu, aby utráceli více.Druhým důvodem je nedávný trend spotřebitelů utrácet více za služby než za zboží. Podle předběžných odhadů hrubého domácího produktu Úřadu pro ekonomickou analýzu pandemií vyvolané objednávky na pobyt v domácnosti a následné vládní stimulační platby změnily strukturu spotřeby, což vedlo k tomu, že výdaje na služby vzrostly v prvním čtvrtletí roku 2024 oproti předchozímu čtvrtletí o 4 %, zatímco výdaje na zboží dlouhodobé spotřeby klesly o 1,2 %.Analytici předpokládají, že tyto podmínky jsou dočasné a že méně majetní zákazníci se nakonec vrátí do výloh luxusních obchodů. Mezitím by investoři hledající příležitosti v luxusním sektoru měli zvážit společnosti, které jsou na tomto spotřebitelském segmentu méně závislé.Společnosti jako Prada, Brunello Cucinelli a Hermès International jsou doporučovány pro svou expozici vůči velmi majetným jednotlivcům, díky čemuž jsou odolnější během ekonomických poklesů. Tyto společnosti nedávno vykázaly zvýšení čtvrtletních tržeb navzdory náročnému prostředí na trhu s luxusním zbožím.Další prodejci luxusního zboží, jako je LVMH a mateřská společnost Coach, Tapestry, kteří se zaměřují především na aspirační zákazníky, prokázali odolnost navzdory současným změnám na trhu. Společnost Tapestry vykázala během prázdninového čtvrtletí vysoké tržby, zvýšila výhled zisku na rok 2024 a překonala trh, i když jen nepatrně.Naproti tomu luxusní značky jako Burberry, Salvatore Ferragamo a Kering se snaží udržet své akcie nad vodou v souvislosti s mnohaletými plány na změnu, které se zatím příliš neujaly. Podle Javiera Lastry, portfolio manažera fondu Tema Luxury ETF, je takový obrat náročný i v dobrých časech. “V těžkých časech jsou téměř nemožné,” řekl.Tema ETF Trust – Tema Luxury ETF  Vzhledem k těmto trendům a faktorům je zřejmé, že luxusní sektor čelí kvůli této změně chování spotřebitelů značné výzvě. Luxusní značky jako takové budou muset inteligentně a inovativně reagovat, aby uprostřed této doby výrazných ekonomických změn přilákaly a znovu získaly svou aspirační spotřebitelskou základnu.
Tagy: AkcieburzyluxussvětTema Luxury ETF (LUX)USA


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    22:24

    Immunome se chystá odhalit výsledky fáze 3 studie RINGSIDE pro desmoidní nádory.

    20:54

    Kyverna odhalí klíčové výsledky z fáze 2 studie o syndromu tuhé osoby.

    16:14

    Whale.io odhaluje $WHALE NFT sérii na Solaně: Předtržní fáze nastavena před TGE

    16:04

    Investoři očekávají, že odložená data osvětlí americkou ekonomiku.

    15:04

    Garanti BBVA prodává portfolia nesplácených úvěrů za 263 milionů TL.

    13:54

    Saúdskoarabské akcie klesly při uzavření trhu; Tadawul All Share se snížil o 1,19 %

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    „Tentokrát je to jiné“: Investor věří v nový růst konopného trhu

    14 prosince, 2025

    Akcie konopných společností zažily v závěru minulého týdne prudký růst poté, co se objevily zprávy o možné změně federální klasifikace...

    Zdroj: Getty Images

    Citi vidí v akciích Boeing atraktivní příležitost před novým rokem

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Akcie Meta Platforms mohou být tichým vítězem AI, býci radí kupovat

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Unsplash

    Akcie cestovních společností rostou díky sazbám Fedu a silné poptávce

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Bloomberg

    Akcie Roku už letos posílily o více než 40 %, Jefferies očekává další růst

    11 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Medline Inc.

    Datum IPO: 17 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 55,3 miliardy USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Rok 2026 rozhodne o budoucnosti realitního modelu Opendoor

    13 prosince, 2025

    S&P 500 klesá, akcie Broadcomu dostávají zabrat

    12 prosince, 2025

    S&P 500 končí výše, Fed snížil sazby již potřetí v tomto roce

    10 prosince, 2025

    Broadcom zajistil propad celého technologického sektoru

    12 prosince, 2025

    CSG získává mnohamiliardový kontrakt na munici a posiluje svou globální pozici

    10 prosince, 2025

    Dokáže Meta zopakovat „rok efektivity“ a znovu nastartovat růst akcií v roce 2026?

    13 prosince, 2025

    Intuitive Machines získává důvěru Wall Street díky akvizici Lanteris

    14 prosince, 2025

    S&P 500 uzavřel na rekordním maximu navzdory poklesu Oracle a AI

    11 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: BurzovníSvět.cz
    Tip editora

    Bublina na trhu nezastavila boom umělé inteligence v Silicon Valley

    30 listopadu, 2025

    Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost

      Používáme soubory cookie a podobné technologie, které jsou nezbytné pro provoz webových stránek. Další soubory cookie se používají k provádění analýzy používání webových stránek. Pokračováním v používání našich webových stránek vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. Další informace naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.