Akcie Fordu klesly o více než 18 %, což naznačuje těžké období pro automobilky
Automobilový trh se normalizuje, s rostoucími zásobami a klesajícími cenami
Přechod na elektromobily přidává další výzvy pro Ford, GM a Stellantis
GM očekává pokles zisku ve druhém pololetí, Ford a Stellantis se drží pozitivních výhledů
Akcie společnosti Ford Motor Company se minulý týden propadly o více než 18 % během jediného dne, což je tempo, které nebylo zaznamenáno od doby, kdy se během velké recese ocitla na pokraji bankrotu. Nejedná se však o žádné varování před bankrotem, spíše to poukazuje na pokračující boj výrobců automobilů v roce 2024, kdy se snaží splnit očekávání Wall Street ohledně zisků v podmínkách měnící se dynamiky trhu.
Americký automobilový průmysl zažívá zlaté časy, s rekordními cenami vozidel, nízkými zásobami a stabilní poptávkou. Tento boom, který trvá již několik let, je částečně důsledkem omezené dostupnosti vozidel způsobené problémy v dodavatelském řetězci a silným zájmem spotřebitelů o nová auta. Nicméně, jak trhy mají tendenci se pohybovat v cyklech, začínají se objevovat signály, že tento růst se může blížit ke svému vrcholu. Zásoby vozidel se začínají zvyšovat a ceny začínají klesat, což naznačuje, že se trh postupně vrací k normálu. Tato změna situace staví automobilky jako Ford, General Motors a Stellantis před nové výzvy, jelikož se budou muset přizpůsobit novým tržním podmínkám, zefektivnit své výrobní procesy a zůstat konkurenceschopné v době, kdy se trh vyrovnává a poptávka možná začne slábnout.
Změna paradigmatu je patrná z nedávných výsledků společnosti Ford. Akcie společnosti zažily nejhorší týden od března 2020 a uzavřely na 11,19 USD – pokles o 20 % – zatímco GM a Stellantis se propadly o 8,7 %, resp. 12,6 %. Podle analytika společnosti Morgan Stanley Adama Jonase to odhaluje strop pro výkonnost automobilek, protože “automobilové základy mohou dosahovat vrcholu”, mohou omezit výdaje a být katalyzátorem fúzí a akvizic.
Dalším rozměrem tohoto nelehkého boje je přechod společností na elektromobily (EV). Automobilky po celém světě investují miliardy do elektromobilů, které však zůstávají z velké části nerentabilní. Tento nejistý přechod přidává do již tak náročného prostředí automobilového průmyslu další vrstvu složitosti.
Pokud se zaměříme konkrétně na výsledky společnosti General Motors, investoři projevili svou nespokojenost s neúspěchy v růstu a předpoklady, že potenciál příjmů společnosti dosáhne vrcholu. Společnost předpokládá, že její zisk ve druhém pololetí bude činit 4,7 až 6,7 miliardy dolarů – pokles oproti 8,3 miliardy dolarů v prvním pololetí. Očekává se, že GM ve druhém pololetí stále dosáhne dobrých výsledků a navzdory obavám ze ztrát z čínských operací a rostoucích nákladů zavede miliardové odkupy akcií.
Mezitím Ford, nejbližší konkurent GM, stanovil odlišnou strategii. Namísto zpětných odkupů vsadil Ford na dividendu, která má investory odměnit, a jako brzdící faktory pro zpětné odkupy uvedl kontrolu hlasovacích práv rodiny Fordů a zvláštní akcie.
Přestože druhé pololetí bude podle očekávání náročnější než první, Ford zůstal ve svém výhledu na rok 2024 optimistický. Ford předpokládá, že ve druhém pololetí letošního roku dosáhne upraveného zisku ve výši 2 až 3 miliard dolarů, což je méně než 5,5 miliardy dolarů v prvním pololetí, i když zůstává ve své pozici pozitivní. Vyšší náklady na záruky vedly ke snížení výhledu pro segment Ford Blue, přičemž finanční ředitel John Lawler uvedl, že společnost se nadále soustředí na poskytování konzistentních peněžních odměn svým akcionářům.
Stellantis, transatlantický výrobce automobilů, je rovněž připraven na náročný zbytek roku. Společnost se potýká s problémy především ve svých amerických provozech a generální ředitel Carlos Tavares nedávno přičetl vysoké ztráty “arogantním chybám” ve výrobě a prodeji.
Navzdory přetrvávajícím obavám se Stellantis držel svého výhledu pro rok 2024, který slibuje dvoucifernou upravenou marži provozního zisku, kladný volný peněžní tok v průmyslu a kapitálové výnosy ve výši nejméně 7,7 miliardy eur (8,3 miliardy USD) ve formě dividend a zpětných odkupů.
Budoucnost automobilek do značné míry závisí na mnoha faktorech, včetně normalizace trhu, přechodu na elektromobily a jejich individuálních strategií. Jak řekl Tavares: “Toto je velmi náročné odvětví, velmi náročné období a každý musí bojovat o výkonnost.” Udržení konkurenceschopnosti bude vyžadovat, aby se tyto společnosti i nadále soustředily na kvalitu, zlepšování nákladů a úspěšné zvládnutí změn na trhu.
Akcie společnosti Ford Motor Company se minulý týden propadly o více než 18 % během jediného dne, což je tempo, které nebylo zaznamenáno od doby, kdy se během velké recese ocitla na pokraji bankrotu. Nejedná se však o žádné varování před bankrotem, spíše to poukazuje na pokračující boj výrobců automobilů v roce 2024, kdy se snaží splnit očekávání Wall Street ohledně zisků v podmínkách měnící se dynamiky trhu. Americký automobilový průmysl zažívá zlaté časy, s rekordními cenami vozidel, nízkými zásobami a stabilní poptávkou. Tento boom, který trvá již několik let, je částečně důsledkem omezené dostupnosti vozidel způsobené problémy v dodavatelském řetězci a silným zájmem spotřebitelů o nová auta. Nicméně, jak trhy mají tendenci se pohybovat v cyklech, začínají se objevovat signály, že tento růst se může blížit ke svému vrcholu. Zásoby vozidel se začínají zvyšovat a ceny začínají klesat, což naznačuje, že se trh postupně vrací k normálu. Tato změna situace staví automobilky jako Ford, General Motors a Stellantis před nové výzvy, jelikož se budou muset přizpůsobit novým tržním podmínkám, zefektivnit své výrobní procesy a zůstat konkurenceschopné v době, kdy se trh vyrovnává a poptávka možná začne slábnout. Ford Motor Company Změna paradigmatu je patrná z nedávných výsledků společnosti Ford. Akcie společnosti zažily nejhorší týden od března 2020 a uzavřely na 11,19 USD – pokles o 20 % – zatímco GM a Stellantis se propadly o 8,7 %, resp. 12,6 %. Podle analytika společnosti Morgan Stanley Adama Jonase to odhaluje strop pro výkonnost automobilek, protože “automobilové základy mohou dosahovat vrcholu”, mohou omezit výdaje a být katalyzátorem fúzí a akvizic.Apartmány Benecko - Investiční apartmány v obci Benecko přímo na sjezdovce Reklama Dalším rozměrem tohoto nelehkého boje je přechod společností na elektromobily . Automobilky po celém světě investují miliardy do elektromobilů, které však zůstávají z velké části nerentabilní. Tento nejistý přechod přidává do již tak náročného prostředí automobilového průmyslu další vrstvu složitosti. Pokud se zaměříme konkrétně na výsledky společnosti General Motors, investoři projevili svou nespokojenost s neúspěchy v růstu a předpoklady, že potenciál příjmů společnosti dosáhne vrcholu. Společnost předpokládá, že její zisk ve druhém pololetí bude činit 4,7 až 6,7 miliardy dolarů – pokles oproti 8,3 miliardy dolarů v prvním pololetí. Očekává se, že GM ve druhém pololetí stále dosáhne dobrých výsledků a navzdory obavám ze ztrát z čínských operací a rostoucích nákladů zavede miliardové odkupy akcií. General Motors Company Mezitím Ford, nejbližší konkurent GM, stanovil odlišnou strategii. Namísto zpětných odkupů vsadil Ford na dividendu, která má investory odměnit, a jako brzdící faktory pro zpětné odkupy uvedl kontrolu hlasovacích práv rodiny Fordů a zvláštní akcie. Přestože druhé pololetí bude podle očekávání náročnější než první, Ford zůstal ve svém výhledu na rok 2024 optimistický. Ford předpokládá, že ve druhém pololetí letošního roku dosáhne upraveného zisku ve výši 2 až 3 miliard dolarů, což je méně než 5,5 miliardy dolarů v prvním pololetí, i když zůstává ve své pozici pozitivní. Vyšší náklady na záruky vedly ke snížení výhledu pro segment Ford Blue, přičemž finanční ředitel John Lawler uvedl, že společnost se nadále soustředí na poskytování konzistentních peněžních odměn svým akcionářům. Stellantis, transatlantický výrobce automobilů, je rovněž připraven na náročný zbytek roku. Společnost se potýká s problémy především ve svých amerických provozech a generální ředitel Carlos Tavares nedávno přičetl vysoké ztráty “arogantním chybám” ve výrobě a prodeji. Stellantis N.V. Navzdory přetrvávajícím obavám se Stellantis držel svého výhledu pro rok 2024, který slibuje dvoucifernou upravenou marži provozního zisku, kladný volný peněžní tok v průmyslu a kapitálové výnosy ve výši nejméně 7,7 miliardy eur ve formě dividend a zpětných odkupů. Budoucnost automobilek do značné míry závisí na mnoha faktorech, včetně normalizace trhu, přechodu na elektromobily a jejich individuálních strategií. Jak řekl Tavares: “Toto je velmi náročné odvětví, velmi náročné období a každý musí bojovat o výkonnost.” Udržení konkurenceschopnosti bude vyžadovat, aby se tyto společnosti i nadále soustředily na kvalitu, zlepšování nákladů a úspěšné zvládnutí změn na trhu.