Klíčové body
- Průzkum Gallup ukázal, že 22 % pracovníků se obává, že jejich práce bude kvůli AI zastaralá
- 70 % pracovníků si myslí, že by se vzdělávání a rozvoj (L&D) v jejich organizaci mohlo zlepšit
- Organizace mohou využívat automatizované platformy k zajištění vzdělávacích příležitostí, což zjednoduší proces a umožní soustředit se na klíčové úkoly
S nárůstem umělé inteligence se zaměstnanci stále více obávají nedostatku dovedností. Průzkum společnosti Gallup v roce 2024 zjistil, že 22 % pracovníků se obává, že jejich práce bude kvůli AI zastaralá, přičemž v roce 2021 to bylo 15 %.
Navíc nedávný průzkum mezi 4 500 pracovníky v USA, Velké Británii a Mexiku zjistil, že 70 % z nich má pocit, že by se vzdělávání a rozvoj
Napříč generacemi však mnoho pracovníků raději zvýší kvalifikaci pro novou pozici ve své současné společnosti, než aby si našli novou pozici v jiné firmě. A pokud není udržení zaměstnanců dostatečným důvodem pro investice do zvyšování kvalifikace, může to také podpořit inovace.
Kultura učení pomáhá zaměstnancům pěstovat „růstové myšlení“: termín psycholožky Carol Dweckové, který označuje, že jsou vždy otevřeni získávání nových znalostí a dovedností. Namísto toho, aby se členové týmu smířili se stávajícím stavem jen proto, že se tak děje, neustále hledají nová a lepší řešení.
ZAŘAĎTE UČENÍ DO PRACOVNÍHO DNE
Pokud jde o zajištění toho, aby zaměstnanci využívali možnosti zvyšování kvalifikace, měli by manažeři začít tím, že zdůrazní, jak jim zvyšování kvalifikace může prospět, pokud jde o odměňování a postup.
Studie zjistily, že zaměstnanci, kteří se přihlásí do bezplatných vzdělávacích programů, získají v prvním roce dalšího vzdělávání 2,4krát vyšší mzdu než nestudující a mají o 80 % vyšší pravděpodobnost povýšení.
Největší překážkou zvyšování kvalifikace je však čas. Výzkumy ukazují, že během průměrného 40hodinového pracovního týdne mají zaměstnanci na vzdělávání pouze 24 minut.

Proto začlenění příležitostí L&D do stávajícího pracovního procesu zaměstnance usnadňuje jeho další vzdělávání. To znamená začlenit vzdělávání do míst, platforem a činností, kterým se již věnují.
Mohou například využít umělou inteligenci k tomu, aby se vyškolili v nástroji, který budou používat k dokončení aktuálního projektu. Jak uvedla Kathryn Diazová, ředitelka pro lidi ve společnosti Cognizant, pro Financial Times, zaměstnanci se nyní v práci učí v kratších intervalech.
Namísto půldenního školení v učebně absolvují někteří techničtí pracovníci online školení během pouhých pěti minut, když se během jejich pracovního dne objeví nějaký problém.
Může to vyžadovat změnu myšlení, ale v konečném důsledku začlenění zvyšování kvalifikace do pracovního procesu maximalizuje dopad L&D a zároveň snižuje časovou náročnost pro zaměstnance.
PŘIZPŮSOBTE ŠKOLENÍ JEDNOTLIVÝM ZAMĚSTNANCŮM
Možná jste viděli titulky o tom, že společnosti z žebříčku Fortune 500 platí svým zaměstnancům tituly MBA. Je to velkorysá myšlenka, ale nemusí být pro všechny organizace dosažitelná – nebo pro všechny zaměstnance žádoucí.
Dnešní zaměstnanci chtějí zvyšování kvalifikace, které je přizpůsobeno jejich konkrétním kariérním potřebám. Průzkum společnosti 2024 zjistil, že 68 % pracovníků se domnívá, že vzdělávání na pracovišti je univerzální.
Na druhou stranu personalizované školení může zvýšit spokojenost a výkonnost zaměstnanců. Stejný průzkum zjistil, že 89 % pracovníků uvedlo, že by se cítili povzbuzeni, kdyby jejich zaměstnavatelé nabízeli školení šité na míru jejich pracovním pozicím.
Vedoucí pracovníci by tedy měli při nabízení vzdělávacích příležitostí během pracovního dne zajistit, aby zaměstnanci mohli školení přizpůsobit svým cílům.
Umělá inteligence může být v tomto ohledu mocným nástrojem, a to jak pro vzdělávání obecně, tak zejména pro získávání schopností v oblasti umělé inteligence.
Jak vysvětluje společnost IBM, zaměstnavatelé mohou využít generativní AI k vytváření vzdělávacích příležitostí na míru, přičemž školicí programy kombinují požadované vzdělání v oblasti AI se specifickými pokyny pro jedinečnou práci zaměstnance.
V obecnější rovině mohou vedoucí pracovníci zavádět pravidelné kontroly a spolupracovat se zaměstnanci na vytváření kariérních plánů s odpovídajícími vzdělávacími cíli. Vzhledem k tomu, že se technologie na pracovišti neustále vyvíjejí, je nezbytné neustále se dotýkat a upravovat cíle L&D.
AUTOMATIZUJTE PŘÍLEŽITOSTI KE VZDĚLÁVÁNÍ
Usnadnění vzdělávání zaměstnanců by mohlo být prací samo pro sebe. Většina organizací však nemá zdroje na vytvoření takové role a ani to nepotřebuje. Rostoucí počet automatizovaných nástrojů může učinit vzdělávání nedílnou součástí firemní kultury.
Některé organizace se například spoléhají na automatizované platformy, které dohlížejí na celý proces vzdělávání – od automatizace kontrol, přes přiřazování zaměstnanců k dovednostem až po jejich propojení s mentory.

Na podrobnější úrovni mohou nástroje pro řízené učení umožnit zaměstnancům zvyšovat si kvalifikaci podle jejich rozvrhu a cílů s minimální asistencí zvenčí.
Můžete identifikovat vzdělávací potřeby, automatizovat „úkoly“ a další. Organizace mohou automatizované nástroje využívat také k vyhodnocování a zlepšování školicích programů. Díky automatizaci se mohou manažeři a zaměstnanci soustředit na smysluplnější úkoly a nenechat upskilling na vedlejší koleji.
Tradiční zvyšování kvalifikace již nestačí. Dnešní vedoucí pracovníci mají za úkol vytvářet pracoviště, která kladou důraz na další vzdělávání. Tyto snahy však nevyjdou naprázdno, pokud vedoucí pracovníci neumožní zaměstnancům, aby si čas na vzdělávání zařadili do svých pracovních dnů. Je to malá každodenní investice, která se časem bohatě vrátí.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky