Klíčové body
- Ford zpomaluje zavádění nových elektromobilů, aby snížil ztráty a zároveň využil daňové úlevy z Bidenova zákona o snížení inflace
- Automobilka přesouvá výrobu baterií pro Mustang Mach-E z Polska zpět do USA, aby maximalizovala daňové výhody
- Ford investuje do levnějších lithium-železo-fosfátových baterií a plánuje otevření nové továrny v Michiganu v roce 2026
- Navzdory výzvám na trhu s elektromobily zůstává dlouhodobá poptávka po elektromobilech podle analytiků a agentur slibná
Společnost Ford Motor Company, druhý největší výrobce elektromobilů ve Spojených státech, mění své strategie, aby se přizpůsobila neustále se vyvíjejícímu trhu s elektromobily. Na konci minulého týdne Ford oznámil zpomalení zavádění nových elektromobilů, což je důsledek miliardových ztrát v divizi Model e. Automobilový gigant však zdvojnásobil své investice do výroby lithium-železo-fosfátových baterií vyráběných v tuzemsku, což svědčí o důvěře v pokračující dotace od federální vlády.
Rozhodnutí společnosti minimalizovat své výdaje na elektromobily vyplývá ze strategie snížit ztráty a zároveň čerpat další daňové úlevy ze zákona Bidenovy administrativy o snížení inflace
Kromě toho Ford přesune výrobu baterií pro svůj nejprodávanější Mustang Mach-E z Polska zpět do Spojených států. Tento přesun je dalším naznačeným projevem závislosti na vládou poskytovaných daňových úlevách ze strany IRA. Podle analytika společnosti RBC Capital Markets Toma Narayana “rozhodnutí společnosti Ford potvrzuje něco, co jsme tvrdili již dlouho – totiž že zrušení IRA by bylo pro jakoukoli administrativu velmi obtížné.”
Navzdory dominantnímu postavení společnosti Tesla v sektoru elektromobilů, která v první polovině roku 2024 prodala přibližně 304 000 vozů, se díky rostoucím prodejům Fordu podařilo upevnit pozici dvojky. Na tomto úspěchu mají velkou zásluhu její elektrický Mustang a pickup F-150 Lightning. Podle společnosti Kelley Blue Book prodal Ford v první polovině roku 2024 44 180 elektromobilů, včetně prodejů dodávek E-Transit, čímž předstihl konkurenty, jako jsou Hyundai, Rivian a BMW.
Tyto zisky si však vyžádaly značné náklady; v první polovině letošního roku zaznamenala divize Ford Model e ztrátu více než 2 miliardy dolarů. Na náladu investorů měl negativní vliv pokles zisku v oblasti konvenčních automobilů Ford, což mělo za následek pokles akcií za celý rok přibližně o 9 %.
Jednou ze záchranných brzd pro Ford a další výrobce elektromobilů byly výrazné daňové úlevy pro elektromobily, které začaly platit v loňském roce a které jsou součástí IRA. Daňové úlevy poskytují kupcům nových automobilů až 7 500 USD a výrobci elektromobilů získávají úlevy až 45 USD na kilowatthodinu za výrobu baterií v tuzemsku, což se rovná třetině současné výrobní ceny, která činí přibližně 139 USD za kilowatthodinu.
Ekonom Chris McNally ze společnosti Evercore ISI se domnívá, že by to Fordu mohlo ušetřit “několik set milionů dolarů” ročně. Takové úspory by se mohly potenciálně nahromadit, jakmile se v roce 2026 začne vyrábět nová michiganská továrna společnosti Ford, za předpokladu, že nebudou zrušeny daňové úlevy z Bidenovy éry.
Daňově zvýhodněné prosazování elektromobilů však neexistuje v politickém vakuu. Je třeba vzít v úvahu politické úvahy, jako je potenciální dopad Trumpova návratu do Bílého domu v roce 2025; Trump prohlásil, že by zvážil zrušení daňové úlevy pro elektromobily ve výši 7 500 USD.
To se nicméně lehce říká, než udělá. Ford a další výrobci automobilů investovali miliardy dolarů do závodů na výrobu baterií pro elektromobily ve státech, jako jsou Kentucky, Tennessee a Jižní Karolína, a následně v těchto oblastech vytvořili pracovní místa. Kromě toho by republikáni museli získat většinu v Senátu a udržet si vedení ve Sněmovně reprezentantů, aby mohli provést významné změny zákona o snížení inflace.
Ford Motor Company
Na pozadí svých strategických změn a politické atmosféry Ford a další výrobci automobilů pokračují v masivních investicích do nových závodů na výrobu baterií pro elektromobily po celé zemi. Tyto investice zahrnují 100 miliard dolarů od různých výrobců automobilů do továren, včetně společného provozu společnosti Hyundai s jihokorejskou společností SK On v Georgii v hodnotě 5 miliard dolarů, továrny společnosti General Motors v Indianě se společností Samsung SDI v hodnotě 3 miliard dolarů a továrny společnosti BMW v Jižní Karolíně v hodnotě 1,7 miliardy dolarů.
Nejistota ohledně budoucnosti trhu s elektromobily vedla k poklesu růstu prodejů elektromobilů a snížení podílů společností Tesla a Rivian v roce 2024. Analytik společnosti Argus Research Bill Selesky však poznamenává, že “dlouhodobá poptávka po elektromobilech vypadá povzbudivě”. Mezinárodní energetická agentura rovněž předpovídá, že do roku 2035 budou vozidla na elektrický pohon tvořit 50 % celosvětového prodeje vozidel.
Vzhledem k tomu, že trh s elektromobily zůstává slibný, podniká Ford, kromě jiných výrobců automobilů, kroky k tomu, aby se elektromobily staly dostupnějšími. Maximální využití možností daňových úlev a snížení celkových výrobních nákladů díky levnější technologii baterií jsou některé ze strategií, které se používají k oživení růstu v odvětví, které slibuje budoucnost automobilové technologie.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky