Klíčové body
- Kanada zavede 100% clo na čínské elektromobily a 25% clo na ocel a hliník, aby ochránila domácí výrobce
- Premiér Justin Trudeau oznámil nová cla jako součást snahy chránit kanadský automobilový průmysl před levnými čínskými výrobky
- Kanada se inspirovala podobnými kroky USA a chce posílit obchodní vztahy s demokratickými spojenci, jako jsou Spojené státy
Kanada zavede nová cla na elektromobily, hliník a ocel vyráběné v Číně, čímž se postaví za západní spojence a podnikne kroky na ochranu domácích výrobců.
Vláda oznámila uvalení 100% cla na elektromobily a 25% cla na ocel a hliník. Premiér Justin Trudeau představil tuto politiku v pondělí v Halifaxu v Novém Skotsku, kde se sešel se zbytkem svého kabinetu na sérii jednání o ekonomice a zahraničních vztazích.
Příplatek na elektromobily vstoupí v platnost 1. října a bude se týkat také některých hybridních osobních automobilů, nákladních vozidel, autobusů a dodávek. Bude přidána ke stávajícímu 6,1% clu, které se vztahuje na čínské elektromobily.
Dávky na hliník a ocel vstoupí v platnost 15. října. Vláda zveřejnila předběžný seznam zboží v pondělí a veřejnost bude mít možnost se k němu vyjádřit, než bude 1. října dokončen.
Trudeauova vláda rovněž zahajuje novou 30denní konzultaci týkající se dalších odvětví, včetně baterií a jejich součástí, polovodičů, solárních výrobků a kritických nerostů.
„Transformujeme kanadský automobilový průmysl, aby se stal světovým lídrem ve výrobě vozidel zítřka,“ řekl Trudeau novinářům v Halifaxu.
„Ale subjekty jako Čína se rozhodly poskytnout si na globálním trhu nespravedlivou výhodu, čímž ohrožují bezpečnost našich kritických průmyslových odvětví a vytlačují oddané kanadské autodělníky a kovodělníky.“
Kanada, jejíž ekonomika je zaměřena na vývoz a která je do značné míry závislá na obchodu s USA, pozorně sledovala kroky Bidenovy administrativy, která chce postavit mnohem vyšší celní zeď proti čínským elektromobilům, bateriím, solárním článkům, oceli a dalším výrobkům. Kanadský automobilový průmysl je vysoce integrován s automobilovým průmyslem svého nejbližšího souseda: Převážná většina její produkce lehkých vozidel, která v loňském roce činila 1,5 milionu kusů, se vyváží do USA.
Ministryně financí Chrystia Freelandová, nejmocnější osoba v Trudeauově kabinetu, je jedním z nejvýraznějších hlasů pro tvrdší přístup k čínskému vývozu vozidel a pro to, aby se Kanada stala bližším obchodním spojencem USA.
Freelandová v Halifaxu uvedla, že čínská politika nadměrné nabídky je postavena na „propastných“ pracovních a ekologických standardech. „Nebudeme budovat kanadskou politiku založenou na zneužívání pracovníků v Číně a na znečištění v Číně,“ řekla.
Vláda rovněž oznámila, že omezí nárok na pobídky pro elektromobily na výrobky vyrobené v zemích, které mají s Kanadou sjednané dohody o volném obchodu.
Nové odvody přezkoumá do jednoho roku od jejich vstupu v platnost.
Všechna nezbytná opatření
Čínské velvyslanectví v Ottawě uvedlo, že tento krok je „typickým aktem obchodního protekcionismu a politické nadvlády“, který odporuje pravidlům Světové obchodní organizace a je v rozporu s pozicí Kanady jako samozvaného zastánce globálního volného obchodu a opatření v oblasti klimatu.
Obvinění Kanady z „nadměrné kapacity“ je neopodstatněné, uvedla Kanada ve svém prohlášení a argumentovala tím, že rychlý rozvoj elektromobilů v Číně se opírá o technologické inovace, solidní výrobu a dostatečnou konkurenci na trhu.
„Čína přijme veškerá nezbytná opatření na ochranu legitimních práv a zájmů čínských podniků,“ uvedlo velvyslanectví.
Čína již dříve podnikla vůči Kanadě odvetná opatření. Již dříve na tři roky omezila dovoz kanadského osiva řepky – tento krok byl považován za odvetu za rozhodnutí kanadských úřadů zatknout ve Vancouveru na základě amerického zatykače na vydání výkonnou ředitelku společnosti Huawei Meng Wan-čou. Meng se do Číny vrátila v roce 2021.
Evropská unie rovněž oznámila návrh nových cel na elektromobily důležité z Číny, i když na nižší úrovni, než navrhují USA a nyní Kanada.
Podle oficiální tiskové agentury Xinhua plánují čínští představitelé otevřít otázku cel při návštěvě poradce pro národní bezpečnost USA Jakea Sullivana tento týden. Sullivan se má setkat s ministrem zahraničí Wangem I a možná se setká i s čínským vůdcem Si Ťin-pchingem.
Podle údajů kanadského statistického úřadu se hodnota čínských elektromobilů dovezených do Kanady v loňském roce vyšplhala na 2,2 miliardy kanadských dolarů, přičemž v roce 2022 to bylo méně než 100 milionů kanadských dolarů. Počet automobilů dovážených z Číny do přístavu ve Vancouveru vyskočil poté, co tam společnost Tesla Inc. začala ze své továrny v Šanghaji dodávat vozy Model Y.
Hlavní obavy kanadské vlády však nepředstavuje společnost Tesla, ale vyhlídka na to, že se časem stanou dostupnými levné automobily vyráběné čínskými automobilkami. Společnost BYD v červenci informovala kanadskou vládu, že hodlá lobbovat u zákonodárců a úředníků ohledně svých plánů na vstup do země.
Trudeau také čelil politickému a průmyslovému tlaku, aby ochránil domácí pracovní místa a mzdy. Vláda hodně vsadila na automobilky a výrobce z řad demokratických spojenců: vláda souhlasila s mnohamiliardovými dotacemi pro továrny na výrobu elektromobilů nebo baterií mimo jiné pro společnosti Stellantis NV, Volkswagen AG a Honda Motor Co.
Vzhledem k nadcházející revizi dohody mezi USA, Mexikem a Kanadou v roce 2026 je pro automobilový průmysl a ekonomiku „jednoduše příliš mnoho v sázce“, pokud se Kanada špatně dohodne s USA, uvedl ve svém prohlášení Brian Kingston, prezident a výkonný ředitel Kanadské asociace výrobců vozidel.
Kanadští výrobci oceli a hliníku také veřejně a opakovaně naléhali na vládu, aby omezila přístup Číny. Catherine Cobdenová, prezidentka a výkonná ředitelka Kanadské asociace výrobců oceli, uvedla, že tento krok nezpůsobí velké problémy v dodavatelském řetězci.
„Samozřejmě bude muset dojít k úpravám, ale jsme přesvědčeni, že existuje dostatek oceli, která uspokojí potřeby kanadských a amerických spotřebitelů bez nespravedlivě obchodované, vysoce dotované čínské oceli,“ řekla v rozhovoru.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky