Společnost Amazon (AMZN) v letech 2020 a 2021 vynaložila značné prostředky na vybudování své logistické sítě
Nyní pracuje na optimalizaci této rozsáhlé sítě s cílem snížit náklady a zvýšit rychlost přepravy
Ostatní podniky mohou být ochotny zaplatit za přístup k infrastruktuře, kterou vybudoval
Technologický gigant má všechny předpoklady k vybudování dalšího obrovského podniku.
Amazon (AMZN) se z malého internetového knihkupce stal vedoucí společností na mnoha trzích a možná má zálusk na další 100miliardovou příležitost.
Hlavní činnost společnosti Amazon v oblasti elektronického obchodování již generuje čisté tržby ve výši více než 300 miliard dolarů ročně. Obrat jeho platformy pro cloud computing, Amazon Web Services (AWS), překročil v prvním čtvrtletí 100 miliard dolarů. Reklama je již nyní byznysem v hodnotě 50 miliard dolarů a stále rychle roste. Předplatitelská služba Amazon Prime, která zahrnuje rychlou přepravu a platformu pro streamování videa, v kombinaci s dalšími předplatitelskými službami přidává společnosti dalších více než 40 miliard dolarů.
V tomto kontextu, pokud se Amazon chystá realizovat další obchodní příležitost, musí být velká. Musí mít potenciál dosáhnout 100 miliard dolarů. A Amazon má možná vše, co k vytvoření takového byznysu potřebuje.
Zužitkování velkých investic
Od konce roku 2019 začala společnost Amazon rychle rozšiřovat svou síť plniček. Během následujících dvou let zhruba zdvojnásobil svou síť skladů, fulfillment center, třídicích center, doručovacích stanic a přepravních uzlů.
Nohu z plynového pedálu sundala v letech 2022 a 2023, kdy se více zaměřila na budování svých datových center pro AWS. V uplynulém roce se Amazon zaměřil na to, jak ze své rozšířené plochy vytěžit více. Nyní, když je síť tak rozsáhlá, se vedení rozhodlo změnit její konfiguraci z centralizované celonárodní sítě na síť organizovanou regionálně. Tato změna snížila náklady a zvýšila rychlost přepravy pro zákazníky.
Díky své rozsáhlé síti a regionalizovanému provozu má dobrou pozici k tomu, aby nabízela více logistických a přepravních operací pro zásilky, které nepatří společnosti Amazon. Ačkoli se na tomto trhu v minulosti pohybovala, v poslední době se o to snaží intenzivněji.
Nejprve v dubnu 2022 spustila službu Buy with Prime. Tato funkce umožňuje obchodníkům nabídnout zákazníkům možnost využít výhody dopravy Amazon Prime pro objednávky na jiných webových stránkách. Tato funkce byla zpočátku dostupná pouze pro obchodníky, kteří prodávali na Amazonu a využívali jeho službu Fulfillment by Amazon (FBA). Od té doby byl však přístup rozšířen i na prodejce třetích stran, kteří využívají jeho nejnovější logistickou nabídku Supply Chain by Amazon.
Supply Chain by Amazon umožňuje obchodníkům svěřit řízení svého dodavatelského řetězce do rukou společnosti Amazon. Amazon bude přebírat zásilky přímo od továren a dodavatelů a umisťovat je do svých skladů. Poté strategicky přeposílá zásoby do svých center pro plnění a udržuje optimalizované skladové zásoby pro rychlé dodání a nízké náklady. Jedná se o naprosto stejný proces, který Amazon používá pro manipulaci se svými vlastními produkty.
Podle analytika společnosti Truist Youssefa Squaliho by se přeprava a distribuce mohly stát pro Amazon zdrojem příjmů ve výši 100 miliard dolarů. Generální ředitel Andy Jassy řekl: „Už teď je to něco, co bych považoval za rozumně velký byznys. A myslím, že je to teprve na začátku,“ během dubnového hovoru k výsledkům společnosti Amazon za první čtvrtletí.
Důležité je, že Jassy to nepovažuje za kapitálově náročný byznys. Společnost pouze využívá kapacity a systémy, které již vybudovala. Amazon bude pokračovat v přidávání kapacit s mírným navýšením pro zákazníky z řad dodavatelů třetích stran.
Potenciální hybatel jehly pro akcie Amazonu
Logistický segment společnosti Amazon nevyroste z 0 na 100 miliard dolarů během několika let. Tyto věci vyžadují čas. V logistice se však pro Amazon skrývá vážná příležitost, která by mohla výrazně zvýšit jeho hospodářský výsledek a volné peněžní toky.
Pro představu: Amazon již nyní odesílá více zásilek než UPS nebo FedEx. Má kapacitu posílat ještě více a svou síť neustále rozšiřuje, i když tak nečiní závratným tempem v letech 2020 a 2021.
UPS i FedEx generují ročně tržby ve výši přibližně 90 miliard dolarů. Tržní kapitalizace společnosti UPS činí přibližně 115 miliard dolarů, zatímco tržní kapitalizace společnosti FedEx je přibližně 61 miliard dolarů. Logistická činnost společnosti Amazon by pravděpodobně měla ještě větší hodnotu, protože potřebné kapitálové výdaje by v rámci celkového provozu elektronického obchodu táhly dvojí práci. To stojí za zmínku, protože vzhledem k tomu, že hodnota společnosti Amazon již činí přibližně 2 biliony dolarů, je potřeba něco významného, aby se hodnota akcií společnosti posunula.
Při současné ceně vypadají akcie Amazonu stále atraktivně. Její poměr hodnoty podniku k tržbám je přibližně 3 a obchoduje se za 42,5násobek volného peněžního toku. První hodnota se pohybuje kolem desetiletého mediánu, zatímco druhá je blízko spodní hranice historického oceňovacího rozpětí.
Pokud se logistický byznys Amazonu rozjede, mohl by to být další katalyzátor, který jeho akcie vynese výše.
Technologický gigant má všechny předpoklady k vybudování dalšího obrovského podniku. Amazon se z malého internetového knihkupce stal vedoucí společností na mnoha trzích a možná má zálusk na další 100miliardovou příležitost. Hlavní činnost společnosti Amazon v oblasti elektronického obchodování již generuje čisté tržby ve výši více než 300 miliard dolarů ročně. Obrat jeho platformy pro cloud computing, Amazon Web Services , překročil v prvním čtvrtletí 100 miliard dolarů. Reklama je již nyní byznysem v hodnotě 50 miliard dolarů a stále rychle roste. Předplatitelská služba Amazon Prime, která zahrnuje rychlou přepravu a platformu pro streamování videa, v kombinaci s dalšími předplatitelskými službami přidává společnosti dalších více než 40 miliard dolarů. V tomto kontextu, pokud se Amazon chystá realizovat další obchodní příležitost, musí být velká. Musí mít potenciál dosáhnout 100 miliard dolarů. A Amazon má možná vše, co k vytvoření takového byznysu potřebuje. Zužitkování velkých investic Od konce roku 2019 začala společnost Amazon rychle rozšiřovat svou síť plniček. Během následujících dvou let zhruba zdvojnásobil svou síť skladů, fulfillment center, třídicích center, doručovacích stanic a přepravních uzlů. Nohu z plynového pedálu sundala v letech 2022 a 2023, kdy se více zaměřila na budování svých datových center pro AWS. V uplynulém roce se Amazon zaměřil na to, jak ze své rozšířené plochy vytěžit více. Nyní, když je síť tak rozsáhlá, se vedení rozhodlo změnit její konfiguraci z centralizované celonárodní sítě na síť organizovanou regionálně. Tato změna snížila náklady a zvýšila rychlost přepravy pro zákazníky. Díky své rozsáhlé síti a regionalizovanému provozu má dobrou pozici k tomu, aby nabízela více logistických a přepravních operací pro zásilky, které nepatří společnosti Amazon. Ačkoli se na tomto trhu v minulosti pohybovala, v poslední době se o to snaží intenzivněji. Nejprve v dubnu 2022 spustila službu Buy with Prime. Tato funkce umožňuje obchodníkům nabídnout zákazníkům možnost využít výhody dopravy Amazon Prime pro objednávky na jiných webových stránkách. Tato funkce byla zpočátku dostupná pouze pro obchodníky, kteří prodávali na Amazonu a využívali jeho službu Fulfillment by Amazon . Od té doby byl však přístup rozšířen i na prodejce třetích stran, kteří využívají jeho nejnovější logistickou nabídku Supply Chain by Amazon. Supply Chain by Amazon umožňuje obchodníkům svěřit řízení svého dodavatelského řetězce do rukou společnosti Amazon. Amazon bude přebírat zásilky přímo od továren a dodavatelů a umisťovat je do svých skladů. Poté strategicky přeposílá zásoby do svých center pro plnění a udržuje optimalizované skladové zásoby pro rychlé dodání a nízké náklady. Jedná se o naprosto stejný proces, který Amazon používá pro manipulaci se svými vlastními produkty. Podle analytika společnosti Truist Youssefa Squaliho by se přeprava a distribuce mohly stát pro Amazon zdrojem příjmů ve výši 100 miliard dolarů. Generální ředitel Andy Jassy řekl: „Už teď je to něco, co bych považoval za rozumně velký byznys. A myslím, že je to teprve na začátku,“ během dubnového hovoru k výsledkům společnosti Amazon za první čtvrtletí. Důležité je, že Jassy to nepovažuje za kapitálově náročný byznys. Společnost pouze využívá kapacity a systémy, které již vybudovala. Amazon bude pokračovat v přidávání kapacit s mírným navýšením pro zákazníky z řad dodavatelů třetích stran. Potenciální hybatel jehly pro akcie Amazonu Logistický segment společnosti Amazon nevyroste z 0 na 100 miliard dolarů během několika let. Tyto věci vyžadují čas. V logistice se však pro Amazon skrývá vážná příležitost, která by mohla výrazně zvýšit jeho hospodářský výsledek a volné peněžní toky. Pro představu: Amazon již nyní odesílá více zásilek než UPS nebo FedEx. Má kapacitu posílat ještě více a svou síť neustále rozšiřuje, i když tak nečiní závratným tempem v letech 2020 a 2021. UPS i FedEx generují ročně tržby ve výši přibližně 90 miliard dolarů. Tržní kapitalizace společnosti UPS činí přibližně 115 miliard dolarů, zatímco tržní kapitalizace společnosti FedEx je přibližně 61 miliard dolarů. Logistická činnost společnosti Amazon by pravděpodobně měla ještě větší hodnotu, protože potřebné kapitálové výdaje by v rámci celkového provozu elektronického obchodu táhly dvojí práci. To stojí za zmínku, protože vzhledem k tomu, že hodnota společnosti Amazon již činí přibližně 2 biliony dolarů, je potřeba něco významného, aby se hodnota akcií společnosti posunula. Při současné ceně vypadají akcie Amazonu stále atraktivně. Její poměr hodnoty podniku k tržbám je přibližně 3 a obchoduje se za 42,5násobek volného peněžního toku. První hodnota se pohybuje kolem desetiletého mediánu, zatímco druhá je blízko spodní hranice historického oceňovacího rozpětí. Pokud se logistický byznys Amazonu rozjede, mohl by to být další katalyzátor, který jeho akcie vynese výše.