Tesla plánuje představit své plány na autonomní taxislužby, ale odborníci jsou skeptičtí ohledně jejich ziskovosti
Analytik Tom Narayan věří, že robotaxi mají velký potenciál, ale jejich dopad na trh je vzdálený
Waymo a Zoox již provozují nebo připravují autonomní taxíky, ale čelí vysokým provozním nákladům
Trh s autonomními taxíky by mohl do roku 2030 dosáhnout tržeb 1,3 bilionu dolarů, ale výzvy zůstávají
(TSLA) se připravuje na významnou událost, která se uskuteční 10. října, kdy generální ředitel Elon Musk hodlá představit dlouho avizované plány na autonomní taxislužbu neboli „robotaxi“. Tento projekt je součástí Muskova dlouhodobého vidění, jak využít autonomní vozidla k výraznému růstu hodnoty společnosti Tesla. Podle něj by tato technologie mohla zdesetinásobit hodnotu Tesly. Přestože autonomní automobily jsou vnímány jako budoucnost dopravy, někteří odborníci zůstávají vůči této technologii skeptičtí a varují, že dosažení ziskovosti v tomto odvětví může trvat déle, než se očekávalo.
Analytik Tom Narayan ze společnosti RBC Capital Markets, zatímco zůstává optimistický ohledně potenciálního růstu akcií Tesly díky robotickým taxíkům, je zdrženlivý ohledně časového horizontu, v němž by tato technologie mohla přinést zisk. Podle něj jsou robotaxi „daleko v budoucnosti“, což ztěžuje přesné odhady jejich dopadu na podnikání Tesly v krátkodobém výhledu.
Jakmile Tesla vstoupí na trh autonomních taxislužeb, bude čelit silné konkurenci ze strany společnosti Waymo, dceřiné společnosti Alphabetu (Google). Waymo již provozuje flotilu autonomních taxíků v několika velkých městech v USA, jako jsou Los Angeles, San Francisco a Phoenix. Společnost má také plány na rozšíření svých služeb do Austinu. Přesný termín, kdy Tesla uvede své robotaxi do provozu, však zatím nebyl oznámen. Zkušenosti společnosti Waymo, která čelí náročným ekonomickým problémům, naznačují, že autonomní taxislužby mohou být extrémně nákladné a složité na provoz.
Jedním z klíčových rozdílů mezi běžnými taxislužbami, jako jsou Uber a Lyft, a autonomními službami je fakt, že společnosti provozující autonomní taxíky musí vlastnit a spravovat celý svůj vozový park. Tento model klade na provozovatele značnou odpovědnost za údržbu vozidel, pojištění, nabíjecí infrastrukturu a čistotu vozů. Podle zprávy společnosti Lux Research se provozní náklady autonomního taxi pohybují kolem 0,42 USD na míli, což je dvakrát až třikrát více než náklady na vlastnictví běžného automobilu.
Waymo, která k provozu své flotily využívá elektromobily Jaguar I-PACE vybavené pokročilými senzory pro plně autonomní provoz, zatím nezveřejnila přesné údaje o svých příjmech. Je však známo, že obchodní divize Alphabetu, do které Waymo patří, vykázala za první pololetí roku 2023 ztrátu téměř 2 miliardy dolarů. Podle Chrise Robinsona ze společnosti Lux Research náklady na vybavení jednoho autonomního vozidla přesahují 40 000 dolarů, což dále zvyšuje provozní náklady.
Amazonem vlastněná společnost Zoox se pokouší snížit tyto náklady pomocí speciálně navržených vozidel určených výhradně pro autonomní provoz. Její vozidla jsou navržena tak, aby fungovala bez řidiče, a proto postrádají volant, pedály či sedadlo řidiče. Společnost plánuje zahájit svou autonomní službu v Las Vegas v příštím roce. Zoox má ambiciózní plány na expanzi, ale její spoluzakladatel Jesse Levinson přiznává, že by bez finanční podpory Amazonu nebylo možné dosáhnout těchto cílů, protože vývoj autonomního automobilu je velmi nákladný a časově náročný.
Navzdory těmto výzvám optimistické odhady hovoří o velkém potenciálu autonomních taxislužeb. Společnost McKinsey & Co. odhaduje, že trh s autonomními taxíky by mohl do roku 2030 generovat tržby až 1,3 bilionu dolarů. Tesla, jako úspěšný výrobce automobilů, má výhodu v tom, že již disponuje obrovským množstvím dat o řízení, která shromažďuje od milionů svých řidičů. Tato data by mohla společnosti poskytnout důležitý náskok na trhu autonomních vozidel.
Přesto zůstávají otázky, zda Tesla bude schopna autonomní vozidla plně uvést na trh. Elon Musk dosud neposkytl žádné konkrétní informace o tom, jakým způsobem bude flotila robotických taxíků fungovat, a ani neprokázal, že by současná technologie Tesly byla připravena na plně autonomní provoz.
Tom Narayan však věří, že i přes možná zpoždění se robotaxi stanou významnou součástí příjmů společnosti Tesla. Odhaduje, že až polovina hodnoty společnosti by mohla být založena na robotických taxících a předplatném na samořízené vozy. Věří, že tato technologie má velký potenciál a Tesla ji může využít k výraznému růstu svého podnikání.
Zůstává však otázkou, zda se Tesle podaří překonat výzvy spojené s autonomními vozidly a zda se robotaxi stane ziskovým podnikem v dohledné budoucnosti. Odborníci jsou k tomu zatím skeptičtí, především kvůli vysokým nákladům a technickým překážkám, které je nutné překonat. Vývoj autonomní technologie pokračuje, ale dosažení skutečně ziskového modelu může trvat delší dobu, než si Musk a Tesla představují.
se připravuje na významnou událost, která se uskuteční 10. října, kdy generální ředitel Elon Musk hodlá představit dlouho avizované plány na autonomní taxislužbu neboli „robotaxi“. Tento projekt je součástí Muskova dlouhodobého vidění, jak využít autonomní vozidla k výraznému růstu hodnoty společnosti Tesla. Podle něj by tato technologie mohla zdesetinásobit hodnotu Tesly. Přestože autonomní automobily jsou vnímány jako budoucnost dopravy, někteří odborníci zůstávají vůči této technologii skeptičtí a varují, že dosažení ziskovosti v tomto odvětví může trvat déle, než se očekávalo.Analytik Tom Narayan ze společnosti RBC Capital Markets, zatímco zůstává optimistický ohledně potenciálního růstu akcií Tesly díky robotickým taxíkům, je zdrženlivý ohledně časového horizontu, v němž by tato technologie mohla přinést zisk. Podle něj jsou robotaxi „daleko v budoucnosti“, což ztěžuje přesné odhady jejich dopadu na podnikání Tesly v krátkodobém výhledu.Jakmile Tesla vstoupí na trh autonomních taxislužeb, bude čelit silné konkurenci ze strany společnosti Waymo, dceřiné společnosti Alphabetu . Waymo již provozuje flotilu autonomních taxíků v několika velkých městech v USA, jako jsou Los Angeles, San Francisco a Phoenix. Společnost má také plány na rozšíření svých služeb do Austinu. Přesný termín, kdy Tesla uvede své robotaxi do provozu, však zatím nebyl oznámen. Zkušenosti společnosti Waymo, která čelí náročným ekonomickým problémům, naznačují, že autonomní taxislužby mohou být extrémně nákladné a složité na provoz.Jedním z klíčových rozdílů mezi běžnými taxislužbami, jako jsou Uber a Lyft, a autonomními službami je fakt, že společnosti provozující autonomní taxíky musí vlastnit a spravovat celý svůj vozový park. Tento model klade na provozovatele značnou odpovědnost za údržbu vozidel, pojištění, nabíjecí infrastrukturu a čistotu vozů. Podle zprávy společnosti Lux Research se provozní náklady autonomního taxi pohybují kolem 0,42 USD na míli, což je dvakrát až třikrát více než náklady na vlastnictví běžného automobilu.Waymo, která k provozu své flotily využívá elektromobily Jaguar I-PACE vybavené pokročilými senzory pro plně autonomní provoz, zatím nezveřejnila přesné údaje o svých příjmech. Je však známo, že obchodní divize Alphabetu, do které Waymo patří, vykázala za první pololetí roku 2023 ztrátu téměř 2 miliardy dolarů. Podle Chrise Robinsona ze společnosti Lux Research náklady na vybavení jednoho autonomního vozidla přesahují 40 000 dolarů, což dále zvyšuje provozní náklady.Amazonem vlastněná společnost Zoox se pokouší snížit tyto náklady pomocí speciálně navržených vozidel určených výhradně pro autonomní provoz. Její vozidla jsou navržena tak, aby fungovala bez řidiče, a proto postrádají volant, pedály či sedadlo řidiče. Společnost plánuje zahájit svou autonomní službu v Las Vegas v příštím roce. Zoox má ambiciózní plány na expanzi, ale její spoluzakladatel Jesse Levinson přiznává, že by bez finanční podpory Amazonu nebylo možné dosáhnout těchto cílů, protože vývoj autonomního automobilu je velmi nákladný a časově náročný.Navzdory těmto výzvám optimistické odhady hovoří o velkém potenciálu autonomních taxislužeb. Společnost McKinsey & Co. odhaduje, že trh s autonomními taxíky by mohl do roku 2030 generovat tržby až 1,3 bilionu dolarů. Tesla, jako úspěšný výrobce automobilů, má výhodu v tom, že již disponuje obrovským množstvím dat o řízení, která shromažďuje od milionů svých řidičů. Tato data by mohla společnosti poskytnout důležitý náskok na trhu autonomních vozidel.Přesto zůstávají otázky, zda Tesla bude schopna autonomní vozidla plně uvést na trh. Elon Musk dosud neposkytl žádné konkrétní informace o tom, jakým způsobem bude flotila robotických taxíků fungovat, a ani neprokázal, že by současná technologie Tesly byla připravena na plně autonomní provoz.Tom Narayan však věří, že i přes možná zpoždění se robotaxi stanou významnou součástí příjmů společnosti Tesla. Odhaduje, že až polovina hodnoty společnosti by mohla být založena na robotických taxících a předplatném na samořízené vozy. Věří, že tato technologie má velký potenciál a Tesla ji může využít k výraznému růstu svého podnikání.Tesla Inc. Zůstává však otázkou, zda se Tesle podaří překonat výzvy spojené s autonomními vozidly a zda se robotaxi stane ziskovým podnikem v dohledné budoucnosti. Odborníci jsou k tomu zatím skeptičtí, především kvůli vysokým nákladům a technickým překážkám, které je nutné překonat. Vývoj autonomní technologie pokračuje, ale dosažení skutečně ziskového modelu může trvat delší dobu, než si Musk a Tesla představují.
Čínská společnost REFIRE, přední hráč v oblasti vodíkových technologií, oznámila svůj vstup na hongkongskou burzu cenných papírů. Tento krok představuje...