Společnost BYD [BYDDY] vám možná nic neříká, ale nebylo by špatné ji nazvat čínskou Teslou.
Výrobce lithiových baterií QuantumScape [QS] by se v příštím roce mohl stát skutečným nositelem příjmů z elektromobilů.
Ačkoli Toyota [TM] ve světě elektromobilů zrovna neudělala díru do světa, její strategie se jí může brzy ve velkém vyplatit.
Čekají tento sektor světlejší zítřky?
Letošní rok nebyl pro akcionáře většiny akcií elektromobilů (EV) příliš úspěšný. Zatímco index S&P 500 od konce roku 2023 vzrostl, index S&P Kensho Electric Vehicles za stejnou dobu klesl. Tesla (TSLA)je jednou z mála výjimek z tohoto trendu, ale i v tomto případě lze velkou část této síly přičíst odrazu od slabosti v letech 2022 a 2023.
Na vině je především přechodová dynamika. Odvětví bylo nuceno přizpůsobit se skutečnosti, že mnoho lidí stále pochybuje o praktičnosti elektromobilů. Současně nová konkurence vyžadovala, aby se všichni výrobci stali cenově konkurenceschopnějšími, než kdykoli předtím museli být. Byli také nuceni zvýšit provozní efektivitu.
Přesto je hnutí elektromobilů sotva mrtvé. Společnost Gartner, která se zabývá průzkumem technologického trhu a poradenstvím, se domnívá, že do konce příštího roku bude po světových silnicích jezdit více než 85 milionů elektromobilů, což je o 35 % více než v současnosti, kdy jich jezdí 64 milionů. Většina tohoto nárůstu bude (opět) pocházet z poptávky po běžných BEV, tedy vozidlech poháněných bateriemi, na rozdíl od hybridů.
Tato pokračující expanze samozřejmě znamená příležitost pro investory. Zde je bližší pohled na tři akcie elektromobilů, které by mohly v příštím roce vyletět vzhůru jen díky tomu, že zachytí tento pomyslný tržní vítr v zádech a příslib další rally.
Společnost BYD
Možná si myslíte, že Tesla je největší světovou značkou v oblasti elektromobilů, měřeno podle počtu vyrobených kusů. V jednu chvíli to byla pravda.
Existuje však důvod, proč čínská společnost BYD Company(BYDDY) překonala domácího amerického výrobce elektromobilů. Totiž, že po kvalitních elektromobilech je větší poptávka mimo Spojené státy než v nich. Čínský trh, který společnost BYD obsluhuje, je ve skutečnosti zdaleka největším jednotlivým trhem pro tyto automobily a společnost BYD na tomto trhu snadno vede.
Tento rok nebyl pro akcionáře společnosti BYD špatný. Ve skutečnosti akcie od začátku roku vzrostly o 35 % (i když to je stále jen na úrovni, kde byly oceněny na začátku roku 2021). Tato býčí nálada by mohla snadno přetrvat a vynést akcie na rekordní maxima v nadcházejícím roce, a to z jednoho klíčového důvodu: Oživení čínské ekonomiky, která se potácí v problémech.
Ne každý to vidí. Je pravda, že letošní rok byl pro čínskou ekonomiku náročný a stále se ozývají dozvuky tvrdých pandemických opatření. Obzvláště bolavým místem zůstává i trh s nemovitostmi.
Začínají se však objevovat důkazy, že tento trh sílí. Například maloobchodní tržby v Číně od konce loňského roku každý měsíc v určité míře rostou a v říjnu zrychlily tempo růstu na 4,8 %. Je zřejmé, že lidé si v tomto prostředí přicházejí alespoň s trochou peněz navíc.
Průmyslová produkce země minulý měsíc také meziročně vzrostla o 5,3 %, a to díky veledůležitému vývozu. Goldman Sachs(GS)očekává, že čínská ekonomika v příštím roce poroste o zdravých 4,5 %. To není tak pevný růst jako letošních 4,9 %, ale stále je to pokrok, který může většina ostatních zemí jen závidět.
To je pro společnost BYD v dohledné budoucnosti dobrým znamením, protože to usnadňuje pokračující poptávku po elektromobilech v Číně. Za tímto účelem se analytická komunita domnívá, že horní výhled tržeb této společnosti v příštím roce vzroste o více než 20 %, přičemž zisk bude tomuto zlepšení víceméně odpovídat.
Zdroj: Getty Images
QuantumScape
Existuje velká pravděpodobnost, že jste o společnosti QuantumScape(QS) nikdy neslyšeli. Nejenže si nevysloužila místo v našem žebříčku největších světových společností vyrábějících elektromobily, ale dokonce ani není výrobcem elektromobilů. Přesto stojí za zařazení do tohoto seznamu akcií elektromobilů, které by mohly v roce 2025 dosahovat neuvěřitelně dobrých výsledků. Zde je důvod.
Společnost vyvíjí baterie, které by mohly dostat elektromobily přes pověstnou hranici přijetí. Ačkoli jsou baterie, které se nacházejí ve většině moderních elektromobilů, dostatečně účinné, QuantumScape je vylepšuje. O kolik lepší? Na základě prvních testů její technologie by konvenční lithiová baterie schopná pohánět elektromobil na vzdálenost 350 mil mohla dosáhnout dojezdu až 500 mil, kdyby se jednalo o polovodičovou baterii.
Očekává se také, že polovodičové baterie QuantumScape vydrží až 300 000 mil jízdy, zatímco většina lithiových baterií, které se v současnosti používají v elektromobilech, má záruku na 100 000 mil. Ačkoli tato technologie může být zpočátku dražší, tyto dvě konkurenční výhody řeší dvě největší obavy, které budoucím majitelům elektromobilů brání v tom, aby se do nich pustili.
Co konkrétně však činí rok 2025 pro společnost QuantumScape perspektivním? Mohl by to být rok, kdy společnost konečně vyprodukuje první komerční příjmy z elektromobilů.
Zatímco společnost QuantumScape zdokonaluje svou technologii již několik let, výrobci elektromobilů testují její výrobky ve skutečných elektromobilech teprve v posledních několika měsících. Například v červenci uzavřel Volkswagen(VOW3.DE)(mimochodem jeden z největších světových hráčů na poli elektromobilů) smlouvu, která potenciálně počítá až s jedním milionem baterií QuantumScape ročně – zatím největší a nejlepší vyhlídkou.
Je to jen jedna dohoda na trhu s lithiovými bateriemi, na kterém působí řada hráčů. Toto řešení polovodičových baterií je však lepší než ostatní technologie lithium-iontových baterií – natolik, že společnost Straits Research předpovídá, že celosvětový trh s polovodičovými bateriemi poroste do roku 2024 ročním tempem 36,4 %. Většina tohoto růstu by měla být způsobena použitím v elektrických vozidlech, ačkoli tato technologie je vhodná pro širokou škálu potřeb v oblasti skladování energie.
Zdroj: Shutterstock
Toyota Motor
Nakonec si na seznam akcií elektromobilů, které by mohly v příštím roce prudce vzrůst, přidejtespolečnost Toyota Motor(TM). Na první pohled se nejedná o příliš známé jméno v oblasti elektromobilů. Pouze asi třetinu její produkce tvoří elektromobily, přičemž většinu z nich tvoří hybridy, nikoliv elektrifikované automobily pouze na baterie, jako je tomu u Tesly.
Zdá se, že automobilka se stejně tak zajímá o méně osvědčené pohonné jednotky, jako jsou vodíkové palivové články a dokonce i spalovací motory na vodík, i když tato řešení mají ještě mnoho let šanci dostat se do hlavního proudu (pokud se tak vůbec někdy stane).
Nevykládejte si však navigaci Toyoty v tomto stále ještě mladém odvětví špatně. Společnost nepřistupuje k elektromobilům pasivně. Přistupuje k nim promyšleně a rozvážně, místo aby se snažila jednoduše získat vedoucí postavení na novém trhu.
Japonská automobilka si například mnohem dříve než většina ostatních výrobců elektromobilů uvědomila, že hybridní elektromobily jsou přijatelným řešením pro lidi, kteří by jinak mohli mít výhrady k vozidlům vyžadujícím pravidelné nabíjení – zvláště když nabíjecí infrastruktura nemusí být snadno dostupná všude, kde majitel vozu jezdí.
Tato vypočítavá moudrost v poslední době akciím příliš nepomohla. Akcie se od svého březnového maxima propadly o 30 % a sklouzly až na cenu z konce roku 2021. Investoři jsou pochopitelně znepokojeni globální ekonomickou letargií.
Prodejci překonali svůj cíl a stáhli akcie Toyoty na 12měsíční poměr ceny k zisku, který činí pouze 8,4, a na cenu, která je o 17 % nižší než konsenzuální cíl analytiků ve výši 212,81 USD. Do hry vstoupí i nováčci, zatímco výhledový dividendový výnos činí úctyhodná 3 %. Dokonce i sebemenší býčí pobídky pro globální ekonomiku by mohly tuto akcii v roce 2025 postavit do zcela nového světla a vyvolat radikální zvrat současného pesimismu investorů.
A co je hlavní: na světě pravděpodobně neexistuje automobilka, která by měla lepší a prodejnější pověst kvality než Toyota. Až bude připravena tento byznys pořádně rozjet, může se stát monstrem na poli elektromobilů.
Zdroj: Getty Images
Čekají tento sektor světlejší zítřky?Letošní rok nebyl pro akcionáře většiny akcií elektromobilů příliš úspěšný. Zatímco index S&P 500 od konce roku 2023 vzrostl, index S&P Kensho Electric Vehicles za stejnou dobu klesl. Tesla je jednou z mála výjimek z tohoto trendu, ale i v tomto případě lze velkou část této síly přičíst odrazu od slabosti v letech 2022 a 2023.Na vině je především přechodová dynamika. Odvětví bylo nuceno přizpůsobit se skutečnosti, že mnoho lidí stále pochybuje o praktičnosti elektromobilů. Současně nová konkurence vyžadovala, aby se všichni výrobci stali cenově konkurenceschopnějšími, než kdykoli předtím museli být. Byli také nuceni zvýšit provozní efektivitu.Přesto je hnutí elektromobilů sotva mrtvé. Společnost Gartner, která se zabývá průzkumem technologického trhu a poradenstvím, se domnívá, že do konce příštího roku bude po světových silnicích jezdit více než 85 milionů elektromobilů, což je o 35 % více než v současnosti, kdy jich jezdí 64 milionů. Většina tohoto nárůstu bude pocházet z poptávky po běžných BEV, tedy vozidlech poháněných bateriemi, na rozdíl od hybridů.Tato pokračující expanze samozřejmě znamená příležitost pro investory. Zde je bližší pohled na tři akcie elektromobilů, které by mohly v příštím roce vyletět vzhůru jen díky tomu, že zachytí tento pomyslný tržní vítr v zádech a příslib další rally.Společnost BYDMožná si myslíte, že Tesla je největší světovou značkou v oblasti elektromobilů, měřeno podle počtu vyrobených kusů. V jednu chvíli to byla pravda.Existuje však důvod, proč čínská společnost BYD Company překonala domácího amerického výrobce elektromobilů. Totiž, že po kvalitních elektromobilech je větší poptávka mimo Spojené státy než v nich. Čínský trh, který společnost BYD obsluhuje, je ve skutečnosti zdaleka největším jednotlivým trhem pro tyto automobily a společnost BYD na tomto trhu snadno vede.Tento rok nebyl pro akcionáře společnosti BYD špatný. Ve skutečnosti akcie od začátku roku vzrostly o 35 % . Tato býčí nálada by mohla snadno přetrvat a vynést akcie na rekordní maxima v nadcházejícím roce, a to z jednoho klíčového důvodu: Oživení čínské ekonomiky, která se potácí v problémech. Ne každý to vidí. Je pravda, že letošní rok byl pro čínskou ekonomiku náročný a stále se ozývají dozvuky tvrdých pandemických opatření. Obzvláště bolavým místem zůstává i trh s nemovitostmi.Začínají se však objevovat důkazy, že tento trh sílí. Například maloobchodní tržby v Číně od konce loňského roku každý měsíc v určité míře rostou a v říjnu zrychlily tempo růstu na 4,8 %. Je zřejmé, že lidé si v tomto prostředí přicházejí alespoň s trochou peněz navíc.Průmyslová produkce země minulý měsíc také meziročně vzrostla o 5,3 %, a to díky veledůležitému vývozu. Goldman Sachs očekává, že čínská ekonomika v příštím roce poroste o zdravých 4,5 %. To není tak pevný růst jako letošních 4,9 %, ale stále je to pokrok, který může většina ostatních zemí jen závidět.To je pro společnost BYD v dohledné budoucnosti dobrým znamením, protože to usnadňuje pokračující poptávku po elektromobilech v Číně. Za tímto účelem se analytická komunita domnívá, že horní výhled tržeb této společnosti v příštím roce vzroste o více než 20 %, přičemž zisk bude tomuto zlepšení víceméně odpovídat.QuantumScapeExistuje velká pravděpodobnost, že jste o společnosti QuantumScape nikdy neslyšeli. Nejenže si nevysloužila místo v našem žebříčku největších světových společností vyrábějících elektromobily, ale dokonce ani není výrobcem elektromobilů. Přesto stojí za zařazení do tohoto seznamu akcií elektromobilů, které by mohly v roce 2025 dosahovat neuvěřitelně dobrých výsledků. Zde je důvod.Společnost vyvíjí baterie, které by mohly dostat elektromobily přes pověstnou hranici přijetí. Ačkoli jsou baterie, které se nacházejí ve většině moderních elektromobilů, dostatečně účinné, QuantumScape je vylepšuje. O kolik lepší? Na základě prvních testů její technologie by konvenční lithiová baterie schopná pohánět elektromobil na vzdálenost 350 mil mohla dosáhnout dojezdu až 500 mil, kdyby se jednalo o polovodičovou baterii.Očekává se také, že polovodičové baterie QuantumScape vydrží až 300 000 mil jízdy, zatímco většina lithiových baterií, které se v současnosti používají v elektromobilech, má záruku na 100 000 mil. Ačkoli tato technologie může být zpočátku dražší, tyto dvě konkurenční výhody řeší dvě největší obavy, které budoucím majitelům elektromobilů brání v tom, aby se do nich pustili. Co konkrétně však činí rok 2025 pro společnost QuantumScape perspektivním? Mohl by to být rok, kdy společnost konečně vyprodukuje první komerční příjmy z elektromobilů.Zatímco společnost QuantumScape zdokonaluje svou technologii již několik let, výrobci elektromobilů testují její výrobky ve skutečných elektromobilech teprve v posledních několika měsících. Například v červenci uzavřel Volkswagen smlouvu, která potenciálně počítá až s jedním milionem baterií QuantumScape ročně – zatím největší a nejlepší vyhlídkou.Je to jen jedna dohoda na trhu s lithiovými bateriemi, na kterém působí řada hráčů. Toto řešení polovodičových baterií je však lepší než ostatní technologie lithium-iontových baterií – natolik, že společnost Straits Research předpovídá, že celosvětový trh s polovodičovými bateriemi poroste do roku 2024 ročním tempem 36,4 %. Většina tohoto růstu by měla být způsobena použitím v elektrických vozidlech, ačkoli tato technologie je vhodná pro širokou škálu potřeb v oblasti skladování energie.Toyota MotorNakonec si na seznam akcií elektromobilů, které by mohly v příštím roce prudce vzrůst, přidejte společnost Toyota Motor . Na první pohled se nejedná o příliš známé jméno v oblasti elektromobilů. Pouze asi třetinu její produkce tvoří elektromobily, přičemž většinu z nich tvoří hybridy, nikoliv elektrifikované automobily pouze na baterie, jako je tomu u Tesly.Zdá se, že automobilka se stejně tak zajímá o méně osvědčené pohonné jednotky, jako jsou vodíkové palivové články a dokonce i spalovací motory na vodík, i když tato řešení mají ještě mnoho let šanci dostat se do hlavního proudu .Nevykládejte si však navigaci Toyoty v tomto stále ještě mladém odvětví špatně. Společnost nepřistupuje k elektromobilům pasivně. Přistupuje k nim promyšleně a rozvážně, místo aby se snažila jednoduše získat vedoucí postavení na novém trhu.Japonská automobilka si například mnohem dříve než většina ostatních výrobců elektromobilů uvědomila, že hybridní elektromobily jsou přijatelným řešením pro lidi, kteří by jinak mohli mít výhrady k vozidlům vyžadujícím pravidelné nabíjení – zvláště když nabíjecí infrastruktura nemusí být snadno dostupná všude, kde majitel vozu jezdí.Tato vypočítavá moudrost v poslední době akciím příliš nepomohla. Akcie se od svého březnového maxima propadly o 30 % a sklouzly až na cenu z konce roku 2021. Investoři jsou pochopitelně znepokojeni globální ekonomickou letargií. Prodejci překonali svůj cíl a stáhli akcie Toyoty na 12měsíční poměr ceny k zisku, který činí pouze 8,4, a na cenu, která je o 17 % nižší než konsenzuální cíl analytiků ve výši 212,81 USD. Do hry vstoupí i nováčci, zatímco výhledový dividendový výnos činí úctyhodná 3 %. Dokonce i sebemenší býčí pobídky pro globální ekonomiku by mohly tuto akcii v roce 2025 postavit do zcela nového světla a vyvolat radikální zvrat současného pesimismu investorů.A co je hlavní: na světě pravděpodobně neexistuje automobilka, která by měla lepší a prodejnější pověst kvality než Toyota. Až bude připravena tento byznys pořádně rozjet, může se stát monstrem na poli elektromobilů.