Toyota [TM] samozřejmě patří mezi nejznámější automobilky na světě
Nevyhnuly se jí ale ani nejrůznější krize a skandály
Jaká je cesta tohoto výrobce v současnosti?
Toyota by o tom mohla vyprávět své.
Dne 10. února roku 2010 Toyota oznámila celosvětové stažení přibližně 437 000 hybridních vozů kvůli problémům s brzdami, čímž se společnost dostala do čela světové krize v oblasti závad na vozidlech a bezpečnosti.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1937 – V Berlíně bylo uzavřeno Mezinárodní ujednání o přepravě mrtvol, zaveden tzv. Umrlčí pas.
1940 – Byla zahájena deportace Poláků do SSSR.
1945 – Sovětskou ponorkou S-13 byla potopena německá transportní loď General von Steuben. Zahynulo 3608 osob.
1962 – Zajatý americký špionážní pilot Francis Gary Powers byl vyměněn za zajatého sovětského špióna Rudolfa Abela.
1995 – Lotyšsko se stalo členem Rady Evropy.
1996 – Superpočítač Deep Blue firmy IBM poprvé porazil šachového velmistra Garriho Kasparova.
2000 – Byl oznámen objev kvark–gluonového plazmatu.
2005 – Severní Korea přiznala vlastnictví atomových zbraní.
2006 – Začaly Zimní olympijské hry 2006 v italském Turíně.
2008 – Padla rukou žháře brána Namdemun v jihokorejském Soulu.
2018 – V jihokorejském Pchjongčchangu začaly XXIII. zimní olympijské hry.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1967 – Americký ropný tanker Torrey Canyon najel na mělčinu u pobřeží Cornwallu v Anglii a způsobil jednu z nejničivějších ropných skvrn na světě.
2005 – Severní Korea veřejně přiznala, že vlastní jaderné zbraně, což vyvolalo mezinárodní obavy a podnítilo diplomatické úsilí o řešení situace.
Jak se Toyota stala jedním z nejznámějších výrobců na automobilovém poli?
Toyota Motor Corporation, japonská mateřská společnost skupiny Toyota. V roce 2008 se poprvé stala největší automobilovou značkou a výrobcem na světě a předstihla General Motors. Mnoho z jejích přibližně 1 000 dceřiných a přidružených společností se zabývá výrobou automobilů, automobilových dílů a užitkových a průmyslových vozidel. Sídlo společnosti se nachází v Toyota City, průmyslovém městě východně od Nagoji v Japonsku.
V roce 1933 založil Toyoda Kiichiro společnost, z níž se později stala Toyota Motor Corporation, jako divizi společnosti Toyoda Automatic Loom Works, Ltd. (Továrny na výrobu automatických tkalcovských stavů). (později Toyota Industries Corporation, nyní dceřiná společnost), japonského výrobce založeného jeho otcem Toyodou Sakichim. Její první sériový vůz, sedan Model AA, byl uveden na trh v roce 1936. V následujícím roce byla divize začleněna do společnosti Toyota Motor Company, Ltd., v jejímž čele stál Kiichiro. (Název společnosti byl změněn na Toyota, který má v japonštině příjemnější zvuk). Toyota následně založila několik souvisejících společností, včetně Toyoda Machine Works, Ltd. (1941) a Toyota Auto Body, Ltd. (1945). Během druhé světové války společnost pozastavila výrobu osobních automobilů a soustředila se na nákladní automobily. Tváří v tvář zničeným zařízením a chaotické ekonomice po druhé světové válce společnost obnovila výrobu osobních automobilů až v roce 1947, kdy představila model SA.
V padesátých letech 20. století byly továrny Toyoty na výrobu automobilů opět v plném provozu a v zájmu získání konkurenceschopnosti začala společnost pečlivě studovat americké výrobce automobilů kvůli vnímané technické a ekonomické převaze USA. Vedení společnosti Toyota navštívilo výrobní závody korporací, včetně Ford Motor Company, aby sledovalo nejnovější technologie výroby automobilů, a následně je zavedlo do svých vlastních závodů, což přineslo téměř okamžité zvýšení efektivity. V roce 1957 byla založena společnost Toyota Motor Sales, U.S.A., Inc. a v následujícím roce společnost uvedla na trh sedan Toyopet, svůj první model prodávaný ve Spojených státech; ten byl špatně přijat kvůli vysoké ceně a nedostatečnému výkonu. Land Cruiser, užitkový vůz 4 × 4, uvedený na trh v roce 1958, byl úspěšnější. V roce 1965 byl Toyopet, zcela přepracovaný pro americké řidiče, znovu uveden na trh jako Toyota Corona, což znamenalo první velký úspěch společnosti ve Spojených státech.
V 60. a 70. letech společnost rychle expandovala a začala vyvážet velké množství automobilů na zahraniční trhy. Toyota získala společnosti jako Hino Motors, Ltd. (1966), výrobce autobusů a velkých nákladních automobilů, společnost Nippondenso Company, Ltd., výrobce elektrických automobilových komponentů, a společnost Daihitsu Motor Company, Ltd. (1966). (1967). Po několik desetiletí byla Toyota největším japonským výrobcem automobilů. Společnosti se nadále dařilo i na americkém trhu, kde si získala pověst díky levným, úsporným a spolehlivým vozům, jako je Corolla, která byla uvedena na trh ve Spojených státech v roce 1968.
Zdroj: Getty Images
Svůj současný název přijala společnost v roce 1982, kdy došlo ke sloučení Toyota Motor Company s Toyota Motor Sales Company, Ltd. (Toyota Motor Sales Company, Ltd.). O dva roky později se Toyota stala partnerem společnosti General Motors Corporation při vytváření společnosti New United Motor Manufacturing, Inc. s výrobou dvou značek v Kalifornii, kde Toyota v roce 1986 zahájila výrobu v USA.
Společnost zaznamenala výrazný růst i v 21. století, kdy přišla s inovacemi, jako je luxusní značka Lexus (1989) a první sériově vyráběný vůz s hybridním pohonem na světě Prius (1997). V roce 1999 byla Toyota kótována na londýnské i newyorské burze cenných papírů. Společnost pokračovala v expanzi na nové trhy – konkrétně se zaměřila na mladší zákazníky uvedením své značky Scion (2003) a představením prvního luxusního hybridního vozidla na světě Lexus RX 400h (2005).
Společnost však následně čelila značným finančním problémům: poklesu prodejů v důsledku celosvětové finanční krize v roce 2008 a také mezinárodnímu stažení více než osmi milionů vozidel z trhu v roce 2010, které dočasně zastavilo výrobu a prodej několika jejích špičkových modelů. Od roku 2014 svolávaly regulační orgány ve Spojených státech miliony vozidel vyrobených společností Toyota a několika dalšími automobilkami kvůli potenciálně nefunkčním airbagům vyráběným japonským dodavatelem automobilových dílů Takata. Podle Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu šlo o „největší a nejkomplexnější bezpečnostní svolávací akci v historii USA“.
Toyota má dnes montážní závody a distributory v mnoha zemích. Kromě automobilových výrobků její dceřiné společnosti vyrábějí pryžové a korkové materiály, ocel, syntetické pryskyřice, automatické tkalcovské stavy a bavlněné a vlněné zboží. Další se zabývají obchodem s nemovitostmi, montovanými bytovými jednotkami a dovozem a vývozem surovin.
Zdroj: Getty Images
Toyota by o tom mohla vyprávět své.Dne 10. února roku 2010 Toyota oznámila celosvětové stažení přibližně 437 000 hybridních vozů kvůli problémům s brzdami, čímž se společnost dostala do čela světové krize v oblasti závad na vozidlech a bezpečnosti.Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1937 – V Berlíně bylo uzavřeno Mezinárodní ujednání o přepravě mrtvol, zaveden tzv. Umrlčí pas.
1940 – Byla zahájena deportace Poláků do SSSR.
1945 – Sovětskou ponorkou S-13 byla potopena německá transportní loď General von Steuben. Zahynulo 3608 osob.
1962 – Zajatý americký špionážní pilot Francis Gary Powers byl vyměněn za zajatého sovětského špióna Rudolfa Abela.
1995 – Lotyšsko se stalo členem Rady Evropy.
1996 – Superpočítač Deep Blue firmy IBM poprvé porazil šachového velmistra Garriho Kasparova.
2000 – Byl oznámen objev kvark–gluonového plazmatu.
2005 – Severní Korea přiznala vlastnictví atomových zbraní.
2006 – Začaly Zimní olympijské hry 2006 v italském Turíně.
2008 – Padla rukou žháře brána Namdemun v jihokorejském Soulu.
2018 – V jihokorejském Pchjongčchangu začaly XXIII. zimní olympijské hry.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1967 – Americký ropný tanker Torrey Canyon najel na mělčinu u pobřeží Cornwallu v Anglii a způsobil jednu z nejničivějších ropných skvrn na světě.
2005 – Severní Korea veřejně přiznala, že vlastní jaderné zbraně, což vyvolalo mezinárodní obavy a podnítilo diplomatické úsilí o řešení situace.
Toyota Motor Corporation, japonská mateřská společnost skupiny Toyota. V roce 2008 se poprvé stala největší automobilovou značkou a výrobcem na světě a předstihla General Motors. Mnoho z jejích přibližně 1 000 dceřiných a přidružených společností se zabývá výrobou automobilů, automobilových dílů a užitkových a průmyslových vozidel. Sídlo společnosti se nachází v Toyota City, průmyslovém městě východně od Nagoji v Japonsku.V roce 1933 založil Toyoda Kiichiro společnost, z níž se později stala Toyota Motor Corporation, jako divizi společnosti Toyoda Automatic Loom Works, Ltd. . , japonského výrobce založeného jeho otcem Toyodou Sakichim. Její první sériový vůz, sedan Model AA, byl uveden na trh v roce 1936. V následujícím roce byla divize začleněna do společnosti Toyota Motor Company, Ltd., v jejímž čele stál Kiichiro. . Toyota následně založila několik souvisejících společností, včetně Toyoda Machine Works, Ltd. a Toyota Auto Body, Ltd. . Během druhé světové války společnost pozastavila výrobu osobních automobilů a soustředila se na nákladní automobily. Tváří v tvář zničeným zařízením a chaotické ekonomice po druhé světové válce společnost obnovila výrobu osobních automobilů až v roce 1947, kdy představila model SA.V padesátých letech 20. století byly továrny Toyoty na výrobu automobilů opět v plném provozu a v zájmu získání konkurenceschopnosti začala společnost pečlivě studovat americké výrobce automobilů kvůli vnímané technické a ekonomické převaze USA. Vedení společnosti Toyota navštívilo výrobní závody korporací, včetně Ford Motor Company, aby sledovalo nejnovější technologie výroby automobilů, a následně je zavedlo do svých vlastních závodů, což přineslo téměř okamžité zvýšení efektivity. V roce 1957 byla založena společnost Toyota Motor Sales, U.S.A., Inc. a v následujícím roce společnost uvedla na trh sedan Toyopet, svůj první model prodávaný ve Spojených státech; ten byl špatně přijat kvůli vysoké ceně a nedostatečnému výkonu. Land Cruiser, užitkový vůz 4 × 4, uvedený na trh v roce 1958, byl úspěšnější. V roce 1965 byl Toyopet, zcela přepracovaný pro americké řidiče, znovu uveden na trh jako Toyota Corona, což znamenalo první velký úspěch společnosti ve Spojených státech.V 60. a 70. letech společnost rychle expandovala a začala vyvážet velké množství automobilů na zahraniční trhy. Toyota získala společnosti jako Hino Motors, Ltd. , výrobce autobusů a velkých nákladních automobilů, společnost Nippondenso Company, Ltd., výrobce elektrických automobilových komponentů, a společnost Daihitsu Motor Company, Ltd. . . Po několik desetiletí byla Toyota největším japonským výrobcem automobilů. Společnosti se nadále dařilo i na americkém trhu, kde si získala pověst díky levným, úsporným a spolehlivým vozům, jako je Corolla, která byla uvedena na trh ve Spojených státech v roce 1968.Svůj současný název přijala společnost v roce 1982, kdy došlo ke sloučení Toyota Motor Company s Toyota Motor Sales Company, Ltd. . O dva roky později se Toyota stala partnerem společnosti General Motors Corporation při vytváření společnosti New United Motor Manufacturing, Inc. s výrobou dvou značek v Kalifornii, kde Toyota v roce 1986 zahájila výrobu v USA.Společnost zaznamenala výrazný růst i v 21. století, kdy přišla s inovacemi, jako je luxusní značka Lexus a první sériově vyráběný vůz s hybridním pohonem na světě Prius . V roce 1999 byla Toyota kótována na londýnské i newyorské burze cenných papírů. Společnost pokračovala v expanzi na nové trhy – konkrétně se zaměřila na mladší zákazníky uvedením své značky Scion a představením prvního luxusního hybridního vozidla na světě Lexus RX 400h .Společnost však následně čelila značným finančním problémům: poklesu prodejů v důsledku celosvětové finanční krize v roce 2008 a také mezinárodnímu stažení více než osmi milionů vozidel z trhu v roce 2010, které dočasně zastavilo výrobu a prodej několika jejích špičkových modelů. Od roku 2014 svolávaly regulační orgány ve Spojených státech miliony vozidel vyrobených společností Toyota a několika dalšími automobilkami kvůli potenciálně nefunkčním airbagům vyráběným japonským dodavatelem automobilových dílů Takata. Podle Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu šlo o „největší a nejkomplexnější bezpečnostní svolávací akci v historii USA“.Toyota má dnes montážní závody a distributory v mnoha zemích. Kromě automobilových výrobků její dceřiné společnosti vyrábějí pryžové a korkové materiály, ocel, syntetické pryskyřice, automatické tkalcovské stavy a bavlněné a vlněné zboží. Další se zabývají obchodem s nemovitostmi, montovanými bytovými jednotkami a dovozem a vývozem surovin.