Walmart (WMT) jistě není třeba nikomu představovat
V podstatě se jedná o symbol amerického konzumu
Tato tradiční společnost stále dokáže konkurovat navíc i moderním hráčům
Dne 20. února roku 2018 Walmart oznámil výsledky hospodaření za čtvrté čtvrtletí, které ukázaly výrazný růst online prodeje, což znamenalo významný posun v jeho obchodní strategii, aby mohl konkurovat gigantům v oblasti elektronického obchodu, jako je Amazon. Walmart se zkrátka vždy dokázal ubránit moderním vlivům. A jeho strategie mu stále vychází…
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1547 – Eduard VI. byl ve Westminsterském opatství korunován králem Anglie a Irska.
1570 – Císař Maxmilián II. Habsburský vydal mandát, v němž nařizoval, aby se v Praze prodávalo maso, ryby a chleba na váhu a na libry s pevně stanovenými cenami. Nový pořádek se vůbec neosvědčil a po třech týdnech bylo nařízení opět zrušeno.
1811 – Císař František I. podepsal finanční patent, kterým snížil cenu papírových peněz o čtyři pětiny nominální hodnoty. Šlo vlastně o velkou měnovou reformu.
1919 – V Polsku byla přijata tzv. Malá ústava, platící do roku 1921.
1948 – Nekomunističtí ministři československé vlády podali demisi (viz Únor 1948).
1952 – Praga – Automobilové závody Klementa Gottwalda vyrobily první funkční vzorek vojenského třítunového speciálního automobilu Praga V3S.
1975 – Na náměstí Republiky v Praze byl otevřen obchodní dům Kotva.
1985 – Z observatoře na Kleti objevil Antonín Mrkos planetku Purkyně.
2014 – Během protestů Euromajdan na Ukrajině bylo zabito na 100 protestujících, většina z nich zastřelena ostřelovači
2017 – Soukromá vesmírná raketa Falcon 9 společnosti SpaceX dopravila na oběžnou dráhu nákladní loď Dragon se zásobami pro Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) a první stupeň rakety přistál na letecké základně Cape Canaveral.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1792 — Založení Newyorské burzy cenných papírů (NYSE), kdy 24 makléřů podepsalo Buttonwoodskou dohodu.
1962 – John Glenn uskutečnil historický let do vesmíru, který měl i obchodní dopady, neboť upozornil na pokrok Spojených států v oblasti vesmírných technologií a jejich možné komerční využití.
2008 – Londýnská burza cenných papírů oznámila, že vede jednání o fúzi s milánskou burzou cenných papírů, což vedlo k diskusím o vytvoření celoevropské burzy cenných papírů.
Walmart a příběh o tom, jak měnil americkoé nákupní chování
Společnost Walmart, Inc. (WMT) je americký nadnárodní provozovatel diskontních prodejen a jedna z největších společností v celosvětovém maloobchodním průmyslu. Sídlo společnosti se nachází v Bentonville ve státě Arkansas.
Obchodní strategie společnosti Walmart vychází z maloobchodního modelu „five and-dime“ z konce 19. století, ale přidává k němu silnou kombinaci provozní efektivity, nejmodernějších technologických přístupů a soutěživosti „na loket“ připomínající kapitalismus zlatého věku.
Produkty a služby
Společnost Walmart, která vzešla z obchodního prostředí „obchodů s pěti desítkami dolarů“, se transformovala v globálního maloobchodního giganta, kterým je dnes, a to díky rozšíření a inovacím strategií a principů, které definovaly její odvětví.
Tyto přepracované běžné obchodní postupy se staly konkurenční výhodou společnosti Walmart:
Geografické „měkké“ monopoly. Strategie společnosti Walmart umisťovat prodejny do venkovských oblastí, aby se vyhnula velké maloobchodní konkurenci, byla klíčem k jejímu počátečnímu úspěchu. Šla však ještě dál a nasytila obchody oblasti v blízkosti svých hlavních distribučních center, čímž vytvořila koncentrované, ale rozsáhlé středisko působení na trhu. Tento přístup se stal také předmětem kritiky a sporů, protože pravděpodobně vedl k uzavření místních malých podniků, které nebyly schopny konkurovat. Agresivní snaha o efektivitu. Walmart se zaměřil na zefektivnění dodavatelských řetězců, zavádění nových technologií, snižování množství odpadu a úzkou spolupráci s dodavateli. Společnost expandovala především ve venkovských oblastech, zpočátku proto, aby se vyhnula velkým maloobchodním konkurentům. Kritici tvrdí, že tato strategie zasadila tvrdý úder menším konkurentům, kteří nebyli schopni nebo ochotni vyrovnat se cenám nebo efektivitě Walmartu.
Cenová konkurence. Společnost Walmart, která má svůj původ v řetězci Five and Dime, využila své místní konkurenční pozice, modelu efektivity, rozsáhlého výběru výrobků a značky, aby přenesla úspory na své zákazníky. Walmart byl také jednou z prvních společností v maloobchodním odvětví, která dosáhla úspor z rozsahu – schopnosti výrazně snížit výrobní náklady zvýšením produkce. Soukromé značky. Společnost Walmart nabízí několik výrobků soukromých značek, včetně značek Great Value, Sam’s Choice a Equate. Tyto privátní značky umožňují společnosti Walmart nabízet výrobky se značkou obchodu za nižší ceny než značková konkurence.
Na počátku 60. let 20. století zahájil Sam Walton, vizionář, který stál za vznikem jednoho z nejvýznamnějších maloobchodních řetězců na světě, svou cestu otevíráním diskontních prodejen ve venkovských oblastech. Jeho cílem bylo dosáhnout růstu tím, že se zaměří na zákazníky, kteří nebyli dostatečně obslouženi maloobchodními giganty, jako jsou Sears a Kmart, a zároveň se vyhne přímé konkurenci s nimi a dalšími dominantními obchodními domy.
Walton otevřel svůj první obchod Walmart v roce 1962 v Rogersu v Arkansasu pod názvem Wal-Mart Discount City. Tento nový podnik vznikl po deseti letech zkušeností s provozováním diskontního obchodu v Bentonville v Arkansasu s názvem Walton’s 5&10 (franšíza Ben Franklin five-and-dime). Na letáku k otevření tohoto prvního obchodu bylo uvedeno 22 oddělení včetně obuvi, všech druhů oděvů, domácích potřeb, drobných spotřebičů, dárků, péče o vlasy a sportovních potřeb.
Model Walmartu kombinoval pocit rodného města jako v obchodech s pěti desítkami s velikostí, výběrem a efektivitou dodavatelského řetězce velkoměstského obchodního domu – v době, kdy se americká maloměsta stávala mobilnějšími, propojenějšími a s větším volným příjmem.
Počáteční růst společnosti Walmart byl z velké části podpořen malými maloobchodními akvizicemi a agresivní cenovou taktikou. Od samého počátku se společnost neustále snažila odstraňovat neefektivitu – od nových technologií, jako jsou počítačové mzdové systémy a systémy hlášení prodeje, až po vyjednávání výhodných dodavatelských smluv – aby zefektivnila svůj dodavatelský řetězec a ochránila své hospodářské výsledky.
Růst společnosti Walmart díky zvýšené efektivitě je úspěchem, který dlouho rozděloval její příznivce i odpůrce:
Kritici společnosti předpokládají, že tato „agresivní cenová taktika“ a její protiodborový postoj sehrály roli při posilování zisku Walmartu, i když se zprávy o nízkých mzdách zaměstnanců objevily až v 90. letech.
Strategie nasycení společnosti Walmart „cookie-cutter“ (jak ji nazval Sam Walton) spočívala ve vytvoření centra prodejen v blízkosti skladu, snížení výdajů na reklamu, zahlcení místní oblasti přítomností na trhu a opakování procesu v dalším městě a státě. Do konce šedesátých let založil Sam Walton 18 obchodů Walmart a nashromáždil 17 obchodů Ben Franklin ve čtyřech státech – všechny tyto obchody generovaly roční tržby v celkové výši 30,8 milionu dolarů (což se v roce 2023 rovná 257 milionům dolarů v dolarech).
Sedmdesátá léta 20. století byla pro společnost Walmart desetiletím transformace – obdobím rychlé expanze a inovací, které položily základy budoucí dominance společnosti Walmart v maloobchodním odvětví.
Zdroj: iStock
Když se společnost Walmart stala v roce 1970 veřejně obchodovanou společností, učinila velký skok do oblasti veřejných investic. V tomto roce také společnost založila své první distribuční centrum v Bentonville v Arkansasu.
Další finanční milník se odehrál v roce 1972, kdy akcie společnosti Walmart čtyřnásobně zvýšily svou hodnotu a začaly se obchodovat na newyorské burze. Do té doby prošly akcie společnosti Walmart dvěma rozděleními v poměru 2:1.
Jak expanze společnosti do dalších států nabírala na obrátkách, Walmart pokračoval v zavádění pokročilých počítačových technologií, včetně systému IBM System/370, který byl průkopníkem virtuální paměti, a v rozsáhlém zavádění elektronických pokladen.
Společnost Walmart také zahájila akvizice společností, počínaje 16 obchody Mohr Value a následně Hutcheson Shoe Company. V této době začal Walmart rozšiřovat nabídku svých prodejen, zavedl lékárny, autoservisy a oddělení šperků. Na konci 70. let 20. století měla společnost Walmart 276 obchodů s ročním obratem 1,24 miliardy dolarů (v dolarech v roce 2023 to odpovídá 10,35 miliardy dolarů).
1980-1990: Od diskontního obchodu k supercentru
Osmdesátá léta znamenala pro nabídku obchodů a cenu akcií společnosti Walmart desetiletí téměř exponenciálního růstu. Společnost dosáhla nových výšin díky vytvoření rozšířených maloobchodních formátů, zavádění technologií a geografické přítomnosti.
Inovace maloobchodního formátu společnosti Walmart začala debutem Sam’s Clubu v Midwest City v Oklahomě v roce 1983. Sam’s Club je superstore založený na členství a fungující jako sklad, kde mohou zákazníci nakupovat výrobky ve velkém. Ve druhé polovině desetiletí představil Walmart své první Supercentrum Walmart ve Washingtonu ve státě Missouri. Velikost supercentra, až 200 000 čtverečních stop (oproti 100 000 čtverečních stop Walmartu), umožnila obchodu nabízet mnohem širší sortiment zboží a služeb.
Společnost Walmart jako první zavedla univerzální kódy výrobků (UPC) u pokladen a nahradila archaické pokladny systémy POS (point-of-sale), které kromě evidence tržeb a rozměňování peněz sledovaly i skladové zásoby a další údaje. Společnost také dokončila svou satelitní síť Walmart Satellite Network, komunikační síť, která propojila všechny její jednotky s domovskou kanceláří pomocí hlasu, dat a videa.
Pokud jde o geografickou expanzi, společnost Walmart vstoupila do 15 států na americkém jihu, středozápadě a východním pobřeží. Mezi její obchodní akvizice patřily obchody Kuhn’s Big K (1981), Woolco (1983), Grand Central Shoes (1985) a Super Saver (1988).
Na konci desetiletí měla společnost působnost ve 27 státech s 1 528 obchody. Její roční tržby se zvýšily na téměř 26 miliard dolarů (v roce 2023 to odpovídá 217 miliardám dolarů).
Zdroj: pymnts
Dne 20. února roku 2018 Walmart oznámil výsledky hospodaření za čtvrté čtvrtletí, které ukázaly výrazný růst online prodeje, což znamenalo významný posun v jeho obchodní strategii, aby mohl konkurovat gigantům v oblasti elektronického obchodu, jako je Amazon. Walmart se zkrátka vždy dokázal ubránit moderním vlivům. A jeho strategie mu stále vychází…Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1547 – Eduard VI. byl ve Westminsterském opatství korunován králem Anglie a Irska.
1570 – Císař Maxmilián II. Habsburský vydal mandát, v němž nařizoval, aby se v Praze prodávalo maso, ryby a chleba na váhu a na libry s pevně stanovenými cenami. Nový pořádek se vůbec neosvědčil a po třech týdnech bylo nařízení opět zrušeno.
1811 – Císař František I. podepsal finanční patent, kterým snížil cenu papírových peněz o čtyři pětiny nominální hodnoty. Šlo vlastně o velkou měnovou reformu.
1919 – V Polsku byla přijata tzv. Malá ústava, platící do roku 1921.
1948 – Nekomunističtí ministři československé vlády podali demisi .
1952 – Praga – Automobilové závody Klementa Gottwalda vyrobily první funkční vzorek vojenského třítunového speciálního automobilu Praga V3S.
1975 – Na náměstí Republiky v Praze byl otevřen obchodní dům Kotva.
1985 – Z observatoře na Kleti objevil Antonín Mrkos planetku Purkyně.
2014 – Během protestů Euromajdan na Ukrajině bylo zabito na 100 protestujících, většina z nich zastřelena ostřelovači
2017 – Soukromá vesmírná raketa Falcon 9 společnosti SpaceX dopravila na oběžnou dráhu nákladní loď Dragon se zásobami pro Mezinárodní vesmírnou stanici a první stupeň rakety přistál na letecké základně Cape Canaveral.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1792 — Založení Newyorské burzy cenných papírů , kdy 24 makléřů podepsalo Buttonwoodskou dohodu.
1962 – John Glenn uskutečnil historický let do vesmíru, který měl i obchodní dopady, neboť upozornil na pokrok Spojených států v oblasti vesmírných technologií a jejich možné komerční využití.
2008 – Londýnská burza cenných papírů oznámila, že vede jednání o fúzi s milánskou burzou cenných papírů, což vedlo k diskusím o vytvoření celoevropské burzy cenných papírů.
Společnost Walmart, Inc. je americký nadnárodní provozovatel diskontních prodejen a jedna z největších společností v celosvětovém maloobchodním průmyslu. Sídlo společnosti se nachází v Bentonville ve státě Arkansas.Obchodní strategie společnosti Walmart vychází z maloobchodního modelu „five and-dime“ z konce 19. století, ale přidává k němu silnou kombinaci provozní efektivity, nejmodernějších technologických přístupů a soutěživosti „na loket“ připomínající kapitalismus zlatého věku.Produkty a službySpolečnost Walmart, která vzešla z obchodního prostředí „obchodů s pěti desítkami dolarů“, se transformovala v globálního maloobchodního giganta, kterým je dnes, a to díky rozšíření a inovacím strategií a principů, které definovaly její odvětví.Tyto přepracované běžné obchodní postupy se staly konkurenční výhodou společnosti Walmart:Geografické „měkké“ monopoly. Strategie společnosti Walmart umisťovat prodejny do venkovských oblastí, aby se vyhnula velké maloobchodní konkurenci, byla klíčem k jejímu počátečnímu úspěchu. Šla však ještě dál a nasytila obchody oblasti v blízkosti svých hlavních distribučních center, čímž vytvořila koncentrované, ale rozsáhlé středisko působení na trhu. Tento přístup se stal také předmětem kritiky a sporů, protože pravděpodobně vedl k uzavření místních malých podniků, které nebyly schopny konkurovat.Agresivní snaha o efektivitu. Walmart se zaměřil na zefektivnění dodavatelských řetězců, zavádění nových technologií, snižování množství odpadu a úzkou spolupráci s dodavateli. Společnost expandovala především ve venkovských oblastech, zpočátku proto, aby se vyhnula velkým maloobchodním konkurentům. Kritici tvrdí, že tato strategie zasadila tvrdý úder menším konkurentům, kteří nebyli schopni nebo ochotni vyrovnat se cenám nebo efektivitě Walmartu.Cenová konkurence. Společnost Walmart, která má svůj původ v řetězci Five and Dime, využila své místní konkurenční pozice, modelu efektivity, rozsáhlého výběru výrobků a značky, aby přenesla úspory na své zákazníky. Walmart byl také jednou z prvních společností v maloobchodním odvětví, která dosáhla úspor z rozsahu – schopnosti výrazně snížit výrobní náklady zvýšením produkce.Soukromé značky. Společnost Walmart nabízí několik výrobků soukromých značek, včetně značek Great Value, Sam’s Choice a Equate. Tyto privátní značky umožňují společnosti Walmart nabízet výrobky se značkou obchodu za nižší ceny než značková konkurence.Na počátku 60. let 20. století zahájil Sam Walton, vizionář, který stál za vznikem jednoho z nejvýznamnějších maloobchodních řetězců na světě, svou cestu otevíráním diskontních prodejen ve venkovských oblastech. Jeho cílem bylo dosáhnout růstu tím, že se zaměří na zákazníky, kteří nebyli dostatečně obslouženi maloobchodními giganty, jako jsou Sears a Kmart, a zároveň se vyhne přímé konkurenci s nimi a dalšími dominantními obchodními domy.Walton otevřel svůj první obchod Walmart v roce 1962 v Rogersu v Arkansasu pod názvem Wal-Mart Discount City. Tento nový podnik vznikl po deseti letech zkušeností s provozováním diskontního obchodu v Bentonville v Arkansasu s názvem Walton’s 5&10 . Na letáku k otevření tohoto prvního obchodu bylo uvedeno 22 oddělení včetně obuvi, všech druhů oděvů, domácích potřeb, drobných spotřebičů, dárků, péče o vlasy a sportovních potřeb.Model Walmartu kombinoval pocit rodného města jako v obchodech s pěti desítkami s velikostí, výběrem a efektivitou dodavatelského řetězce velkoměstského obchodního domu – v době, kdy se americká maloměsta stávala mobilnějšími, propojenějšími a s větším volným příjmem.Počáteční růst společnosti Walmart byl z velké části podpořen malými maloobchodními akvizicemi a agresivní cenovou taktikou. Od samého počátku se společnost neustále snažila odstraňovat neefektivitu – od nových technologií, jako jsou počítačové mzdové systémy a systémy hlášení prodeje, až po vyjednávání výhodných dodavatelských smluv – aby zefektivnila svůj dodavatelský řetězec a ochránila své hospodářské výsledky.Růst společnosti Walmart díky zvýšené efektivitě je úspěchem, který dlouho rozděloval její příznivce i odpůrce:
Kritici společnosti předpokládají, že tato „agresivní cenová taktika“ a její protiodborový postoj sehrály roli při posilování zisku Walmartu, i když se zprávy o nízkých mzdách zaměstnanců objevily až v 90. letech.
Strategie nasycení společnosti Walmart „cookie-cutter“ spočívala ve vytvoření centra prodejen v blízkosti skladu, snížení výdajů na reklamu, zahlcení místní oblasti přítomností na trhu a opakování procesu v dalším městě a státě. Do konce šedesátých let založil Sam Walton 18 obchodů Walmart a nashromáždil 17 obchodů Ben Franklin ve čtyřech státech – všechny tyto obchody generovaly roční tržby v celkové výši 30,8 milionu dolarů .
Sedmdesátá léta 20. století byla pro společnost Walmart desetiletím transformace – obdobím rychlé expanze a inovací, které položily základy budoucí dominance společnosti Walmart v maloobchodním odvětví.Když se společnost Walmart stala v roce 1970 veřejně obchodovanou společností, učinila velký skok do oblasti veřejných investic. V tomto roce také společnost založila své první distribuční centrum v Bentonville v Arkansasu.Další finanční milník se odehrál v roce 1972, kdy akcie společnosti Walmart čtyřnásobně zvýšily svou hodnotu a začaly se obchodovat na newyorské burze. Do té doby prošly akcie společnosti Walmart dvěma rozděleními v poměru 2:1.Jak expanze společnosti do dalších států nabírala na obrátkách, Walmart pokračoval v zavádění pokročilých počítačových technologií, včetně systému IBM System/370, který byl průkopníkem virtuální paměti, a v rozsáhlém zavádění elektronických pokladen.Společnost Walmart také zahájila akvizice společností, počínaje 16 obchody Mohr Value a následně Hutcheson Shoe Company. V této době začal Walmart rozšiřovat nabídku svých prodejen, zavedl lékárny, autoservisy a oddělení šperků. Na konci 70. let 20. století měla společnost Walmart 276 obchodů s ročním obratem 1,24 miliardy dolarů .1980-1990: Od diskontního obchodu k supercentruOsmdesátá léta znamenala pro nabídku obchodů a cenu akcií společnosti Walmart desetiletí téměř exponenciálního růstu. Společnost dosáhla nových výšin díky vytvoření rozšířených maloobchodních formátů, zavádění technologií a geografické přítomnosti.Inovace maloobchodního formátu společnosti Walmart začala debutem Sam’s Clubu v Midwest City v Oklahomě v roce 1983. Sam’s Club je superstore založený na členství a fungující jako sklad, kde mohou zákazníci nakupovat výrobky ve velkém. Ve druhé polovině desetiletí představil Walmart své první Supercentrum Walmart ve Washingtonu ve státě Missouri. Velikost supercentra, až 200 000 čtverečních stop , umožnila obchodu nabízet mnohem širší sortiment zboží a služeb.Společnost Walmart jako první zavedla univerzální kódy výrobků u pokladen a nahradila archaické pokladny systémy POS , které kromě evidence tržeb a rozměňování peněz sledovaly i skladové zásoby a další údaje. Společnost také dokončila svou satelitní síť Walmart Satellite Network, komunikační síť, která propojila všechny její jednotky s domovskou kanceláří pomocí hlasu, dat a videa.Pokud jde o geografickou expanzi, společnost Walmart vstoupila do 15 států na americkém jihu, středozápadě a východním pobřeží. Mezi její obchodní akvizice patřily obchody Kuhn’s Big K , Woolco , Grand Central Shoes a Super Saver .Na konci desetiletí měla společnost působnost ve 27 státech s 1 528 obchody. Její roční tržby se zvýšily na téměř 26 miliard dolarů .