Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Automobilový průmysl a hrozba cel: jak to zasáhne americké výrobce a dodavatele

Automobilový průmysl v USA se nachází na křižovatce.

Michael Klos Autor: Michael Klos
4 března, 2025
5 min. čtení
Zdroj: Getty images

Zdroj: Getty images

5 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Klíčové body

  • Hrozba cel na automobilové produkty z Mexika a Kanady narušila plánování a způsobila zpoždění rozhodnutí v automobilovém průmyslu
  • Menší dodavatelé automobilových dílů by byli nejvíce postiženi zvýšenými náklady na výrobu kvůli celním sazbám
  • Automobilky se připravují na změny, ale dlouhodobé celní sazby by mohly vyžadovat přesun výroby a nové dodavatele

 

Ať už budou 25% cla na výrobky z Mexika a Kanady zavedena, nebo ne, jejich hrozba již začala mít své dopady na celý sektor. Tento krok, plánovaný Trumpovou administrativou, vyvolal obavy nejen mezi velkými automobilkami, jako jsou General Motors (GM) nebo Ford (F), ale i mezi menšími výrobci autodílů, kteří se stali páteří celé automobilové výroby.

Nejistota spojená s možným zavedením cel narušila plánování a způsobila zpoždění rozhodnutí, která by normálně byla přijata bez větších problémů.

Automobilový průmysl je jedním z nejvíce postihovaných odvětví v případě zavedení cel, a to nejen díky clům na ocel a hliník, ale i vzhledem k 25% celním sazbám na všechny dovážené vozy. Ačkoli mnoho lidí si pod tímto pojmem představí především velké hráče na trhu, jako jsou GM a Ford, v zákulisí se ukazuje, že klíčovými aktéry jsou spíše malé společnosti, které vyrábějí klíčové součástky pro automobilky.

Většina moderních vozidel obsahuje až 30 000 různých dílů, včetně drobných součástek, jako jsou matice a šrouby. Tyto díly vyrábějí zejména takzvaní výrobci dílů třetí úrovně, kteří mají roční tržby mezi 10 a 50 miliony dolarů. I když nejsou tolik vidět, jsou pro celý automobilový průmysl naprosto zásadní. Jak uvedl Glenn Stevens, výkonný ředitel MichAuto, tyto menší společnosti často nemají dostatečný finanční polštář, který by jim umožnil absorbovat zvýšení nákladů spojených s cly, a v některých případech nejsou schopny ani přenést zvýšené náklady na své zákazníky.

Pokud by tedy celní sazby byly skutečně zavedeny, celkový dopad na cenu vozidel by mohl být značný. Odhaduje se, že cena vozidla by mohla vzrůst o 3 000 až 9 000 dolarů. A to v době, kdy se průměrná prodejní cena automobilů pohybuje kolem rekordních 49 000 dolarů. Jak varoval jeden z odborníků, spotřebitelé by pravděpodobně na takové zvýšení cen nereagovali pozitivně, což by vedlo k propouštění a snížení počtu pracovních míst v celém odvětví.

Advertisement
Zdroj: Getty images
Chcete využít této příležitosti?

Jak se automobilky připravují na hrozbu cel

Vzhledem k nejasnosti ohledně budoucího vývoje si americké automobilky, jako Ford, připravují plány na to, jak se s hrozbou cel vyrovnat. Sam Fiorani, viceprezident pro globální předpovědi vývoje vozidel ve společnosti AutoForecast Solutions, uvedl, že výrobci automobilů se budou snažit absorbowat náklady a doufat, že situace nebude trvat příliš dlouho. Tento přístup je jedním z nejpravděpodobnějších způsobů, jak se průmysl pokusí vyhnout přímým negativním důsledkům.

I přesto se v zákulisí intenzivně lobbují snahy o zmírnění dopadu cel. Výrobci automobilů, kteří se snaží minimalizovat tento dopad, tvrdí, že dlouhodobé cla by měla devastující efekt na jejich podnikání, vymazala by miliardy dolarů zisků a vedla by k poklesu pracovních míst v USA. Šéf Fordu, Jim Farley, v této souvislosti uvedl, že pokud by cla byla zavedena, mělo by to obrovský dopad nejen na automobilky, ale i na celý hodnotový řetězec tohoto odvětví.

Pokud by se cla udržela dlouhodobě, výrobci by byli nuceni hledat nové dodavatele nebo dokonce přemístit výrobu. Jak uvedl Fiorani, přesun výrobních linek nebo hledání nových zdrojů dílů by nebylo snadné a vyžadovalo by velké investice a čas. To, co by mohl trh získat rychle, je výrazně komplikovanější a nákladné, než by se na první pohled mohlo zdát.

Strategie a struktura cel: jak ovlivní americký automobilový průmysl?

V rámci nové obchodní dohody mezi USA, Mexikem a Kanadou, která v roce 2020 nahradila dohodu NAFTA, mají všechny tři země fungovat jako jednotný region. Tento přístup je pro automobilky nezbytný, pokud mají být schopny konkurovat Evropské unii a Číně na globálním trhu. Pokud by byla Severní Amerika rozdělena nebo by se jí neumožnilo fungovat jako celistvé obchodní zóně, stala by se ekonomickým ostrovem, který by měl vážné problémy udržet konkurenceschopnost.

Na otázku, zda bude 25% clo skutečně zavedeno, nebo jak bude celá situace vypadat, odpověděl Shay Natarajan, partner v soukromé kapitálové společnosti Mobility Impact Partners, že nejde ani tak o to, zda cla budou zavedena, ale jak budou strukturována. Některé části automobilového průmyslu, zejména menší dodavatelé, mohou být postižené nepřiměřeně, protože jejich konkurenceschopnost je založena především na ceně. Lobbistické úsilí se zaměřuje na to, aby byla určitá vozidla vyloučena z cel, pokud mají komponenty vyrobené v USA.

Zatímco americký automobilový průmysl se připravuje na případné zavedení cel, klíčovou otázkou zůstává, jak tato rozhodnutí ovlivní globální konkurenceschopnost USA. Cílem cel je snížit obchodní deficit a chránit domácí průmysl, ale jejich implementace může mít hluboké ekonomické důsledky nejen pro samotné výrobce, ale i pro pracovní trh a ceny pro spotřebitele. Pro automobilky bude klíčové vyrovnat se s těmito změnami tak, aby se dokázaly i nadále přizpůsobit náročným podmínkám a zůstaly konkurenceschopné na globálním trhu.

V současné době tedy zůstává nejisté, jak se celý průmysl vypořádá s tímto rizikem, ale jedno je jasné – stabilita, na kterou se automobilky dlouhodobě spoléhají, byla v posledních měsících výrazně narušena.

Zdroj: Getty Images
Ať už budou 25% cla na výrobky z Mexika a Kanady zavedena, nebo ne, jejich hrozba již začala mít své dopady na celý sektor. Tento krok, plánovaný Trumpovou administrativou, vyvolal obavy nejen mezi velkými automobilkami, jako jsou General Motors nebo Ford , ale i mezi menšími výrobci autodílů, kteří se stali páteří celé automobilové výroby. Nejistota spojená s možným zavedením cel narušila plánování a způsobila zpoždění rozhodnutí, která by normálně byla přijata bez větších problémů.Automobilový průmysl je jedním z nejvíce postihovaných odvětví v případě zavedení cel, a to nejen díky clům na ocel a hliník, ale i vzhledem k 25% celním sazbám na všechny dovážené vozy. Ačkoli mnoho lidí si pod tímto pojmem představí především velké hráče na trhu, jako jsou GM a Ford, v zákulisí se ukazuje, že klíčovými aktéry jsou spíše malé společnosti, které vyrábějí klíčové součástky pro automobilky.Většina moderních vozidel obsahuje až 30 000 různých dílů, včetně drobných součástek, jako jsou matice a šrouby. Tyto díly vyrábějí zejména takzvaní výrobci dílů třetí úrovně, kteří mají roční tržby mezi 10 a 50 miliony dolarů. I když nejsou tolik vidět, jsou pro celý automobilový průmysl naprosto zásadní. Jak uvedl Glenn Stevens, výkonný ředitel MichAuto, tyto menší společnosti často nemají dostatečný finanční polštář, který by jim umožnil absorbovat zvýšení nákladů spojených s cly, a v některých případech nejsou schopny ani přenést zvýšené náklady na své zákazníky.Pokud by tedy celní sazby byly skutečně zavedeny, celkový dopad na cenu vozidel by mohl být značný. Odhaduje se, že cena vozidla by mohla vzrůst o 3 000 až 9 000 dolarů. A to v době, kdy se průměrná prodejní cena automobilů pohybuje kolem rekordních 49 000 dolarů. Jak varoval jeden z odborníků, spotřebitelé by pravděpodobně na takové zvýšení cen nereagovali pozitivně, což by vedlo k propouštění a snížení počtu pracovních míst v celém odvětví. Chcete využít této příležitosti?Jak se automobilky připravují na hrozbu celVzhledem k nejasnosti ohledně budoucího vývoje si americké automobilky, jako Ford, připravují plány na to, jak se s hrozbou cel vyrovnat. Sam Fiorani, viceprezident pro globální předpovědi vývoje vozidel ve společnosti AutoForecast Solutions, uvedl, že výrobci automobilů se budou snažit absorbowat náklady a doufat, že situace nebude trvat příliš dlouho. Tento přístup je jedním z nejpravděpodobnějších způsobů, jak se průmysl pokusí vyhnout přímým negativním důsledkům.I přesto se v zákulisí intenzivně lobbují snahy o zmírnění dopadu cel. Výrobci automobilů, kteří se snaží minimalizovat tento dopad, tvrdí, že dlouhodobé cla by měla devastující efekt na jejich podnikání, vymazala by miliardy dolarů zisků a vedla by k poklesu pracovních míst v USA. Šéf Fordu, Jim Farley, v této souvislosti uvedl, že pokud by cla byla zavedena, mělo by to obrovský dopad nejen na automobilky, ale i na celý hodnotový řetězec tohoto odvětví.Pokud by se cla udržela dlouhodobě, výrobci by byli nuceni hledat nové dodavatele nebo dokonce přemístit výrobu. Jak uvedl Fiorani, přesun výrobních linek nebo hledání nových zdrojů dílů by nebylo snadné a vyžadovalo by velké investice a čas. To, co by mohl trh získat rychle, je výrazně komplikovanější a nákladné, než by se na první pohled mohlo zdát.Strategie a struktura cel: jak ovlivní americký automobilový průmysl?V rámci nové obchodní dohody mezi USA, Mexikem a Kanadou, která v roce 2020 nahradila dohodu NAFTA, mají všechny tři země fungovat jako jednotný region. Tento přístup je pro automobilky nezbytný, pokud mají být schopny konkurovat Evropské unii a Číně na globálním trhu. Pokud by byla Severní Amerika rozdělena nebo by se jí neumožnilo fungovat jako celistvé obchodní zóně, stala by se ekonomickým ostrovem, který by měl vážné problémy udržet konkurenceschopnost.Na otázku, zda bude 25% clo skutečně zavedeno, nebo jak bude celá situace vypadat, odpověděl Shay Natarajan, partner v soukromé kapitálové společnosti Mobility Impact Partners, že nejde ani tak o to, zda cla budou zavedena, ale jak budou strukturována. Některé části automobilového průmyslu, zejména menší dodavatelé, mohou být postižené nepřiměřeně, protože jejich konkurenceschopnost je založena především na ceně. Lobbistické úsilí se zaměřuje na to, aby byla určitá vozidla vyloučena z cel, pokud mají komponenty vyrobené v USA.Zatímco americký automobilový průmysl se připravuje na případné zavedení cel, klíčovou otázkou zůstává, jak tato rozhodnutí ovlivní globální konkurenceschopnost USA. Cílem cel je snížit obchodní deficit a chránit domácí průmysl, ale jejich implementace může mít hluboké ekonomické důsledky nejen pro samotné výrobce, ale i pro pracovní trh a ceny pro spotřebitele. Pro automobilky bude klíčové vyrovnat se s těmito změnami tak, aby se dokázaly i nadále přizpůsobit náročným podmínkám a zůstaly konkurenceschopné na globálním trhu.V současné době tedy zůstává nejisté, jak se celý průmysl vypořádá s tímto rizikem, ale jedno je jasné – stabilita, na kterou se automobilky dlouhodobě spoléhají, byla v posledních měsících výrazně narušena.
Tagy: automobilový průmyslclaTrumpUSA

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Advertisement

      Breaking.

      14:48

      Morgan Stanley tvrdí, že nový model ES8 by mohl přinést další zisky akciím společnosti Nio

      14:36

      Rubio oznamuje zastavení vydávání pracovních víz pro řidiče nákladních vozidel

      14:24

      Americké akciové futures mírně posilují před projevem Powella v Jackson Hole

      14:12

      Musk požádal Zuckerberga o pomoc s nabídkou na OpenAI, vyplývá z soudních dokumentů

      14:00

      Zaměstnanci Boeing Defense trvají na lepších podmínkách a zastavili výrobu stíhacích letadel

      13:48

      Starbucks má podle Reuters obdržet nabídky na podíl v čínském podniku během dvou týdnů

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Reuters
      Akcie

      Morgan Stanley doporučuje nákup akcií Hewlett Packard Enterprise

      22 srpna, 2025

      Analytici vidí růstový potenciál díky akvizici Juniper Networks a AI katalyzátorům.

      Zdroj: Reuters

      UBS zvyšuje cílovou cenu akcií Nvidia před výsledky. Čeká se další růst

      21 srpna, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Akcie CoreWeave rostou díky investici Jane Street a podpoře analytiků

      21 srpna, 2025
      Zdroj: Archer Aviation

      Archer Aviation má velký růstový potenciál, ale neignorujme rizika

      21 srpna, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      Uran a jaderná renesance pohání akcie těžařů a technologických firem září

      21 srpna, 2025

      Tip editora.

      Zdroj: Getty Images
      AI

      Arm přetahuje klíčového manažera Amazonu a akceleruje plán na vlastní čipy

      19 srpna, 2025

      Společnost Arm Holdings posouvá svou strategii do nové fáze: najala Ramiho Sinna, dosavadního ředitele pro umělou inteligenci v Amazonu, aby...

      Nejčtenější zprávy.

      Americké akcie klesají po datech z trhu práce; pozornost se upírá na Jackson Hole

      21 srpna, 2025

      Trump využívá proces výběru předsedy Fedu k prosazení nižších sazeb

      20 srpna, 2025

      Dolar posiluje před klíčovým týdnem pro monetární politiku USA

      18 srpna, 2025

      Index S&P 500 klesá v důsledku pokračujícího propadu technologických akcií

      20 srpna, 2025

      S&P 500 končí mírně níže před projevem Powella v Jackson Hole

      18 srpna, 2025

      S&P 500 klesá pátý den v řadě, pozornost se přesouvá na projev Powella

      21 srpna, 2025

      Nvidia pod tlakem čínských zákazů a rostoucí geopolitické nejistoty

      22 srpna, 2025

      Akcie klesají, investoři se přesouvají z technologického sektoru

      19 srpna, 2025
      Advertisement

      IPO Radar.

      Revolut Group Holdings Ltd

      Datum IPO: 2025
      Potenciální ocenění: 45 miliard USD

      Buďte u toho
      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.