Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    NAVN 31 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    BETA 3 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

    NP 1 října, 2025

    Americká technologická společnost využívající AI k predikci rizik

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    NAVN 31 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    BETA 3 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

    NP 1 října, 2025

    Americká technologická společnost využívající AI k predikci rizik

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Automobilový průmysl a hrozba cel: jak to zasáhne americké výrobce a dodavatele

Automobilový průmysl v USA se nachází na křižovatce.

Michael Klos Autor: Michael Klos
4 března, 2025
5 min. čtení
Zdroj: Getty images

Zdroj: Getty images

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • Hrozba cel na automobilové produkty z Mexika a Kanady narušila plánování a způsobila zpoždění rozhodnutí v automobilovém průmyslu
  • Menší dodavatelé automobilových dílů by byli nejvíce postiženi zvýšenými náklady na výrobu kvůli celním sazbám
  • Automobilky se připravují na změny, ale dlouhodobé celní sazby by mohly vyžadovat přesun výroby a nové dodavatele

 

Ať už budou 25% cla na výrobky z Mexika a Kanady zavedena, nebo ne, jejich hrozba již začala mít své dopady na celý sektor. Tento krok, plánovaný Trumpovou administrativou, vyvolal obavy nejen mezi velkými automobilkami, jako jsou General Motors (GM) nebo Ford (F), ale i mezi menšími výrobci autodílů, kteří se stali páteří celé automobilové výroby.

Nejistota spojená s možným zavedením cel narušila plánování a způsobila zpoždění rozhodnutí, která by normálně byla přijata bez větších problémů.

Automobilový průmysl je jedním z nejvíce postihovaných odvětví v případě zavedení cel, a to nejen díky clům na ocel a hliník, ale i vzhledem k 25% celním sazbám na všechny dovážené vozy. Ačkoli mnoho lidí si pod tímto pojmem představí především velké hráče na trhu, jako jsou GM a Ford, v zákulisí se ukazuje, že klíčovými aktéry jsou spíše malé společnosti, které vyrábějí klíčové součástky pro automobilky.

Většina moderních vozidel obsahuje až 30 000 různých dílů, včetně drobných součástek, jako jsou matice a šrouby. Tyto díly vyrábějí zejména takzvaní výrobci dílů třetí úrovně, kteří mají roční tržby mezi 10 a 50 miliony dolarů. I když nejsou tolik vidět, jsou pro celý automobilový průmysl naprosto zásadní. Jak uvedl Glenn Stevens, výkonný ředitel MichAuto, tyto menší společnosti často nemají dostatečný finanční polštář, který by jim umožnil absorbovat zvýšení nákladů spojených s cly, a v některých případech nejsou schopny ani přenést zvýšené náklady na své zákazníky.

Pokud by tedy celní sazby byly skutečně zavedeny, celkový dopad na cenu vozidel by mohl být značný. Odhaduje se, že cena vozidla by mohla vzrůst o 3 000 až 9 000 dolarů. A to v době, kdy se průměrná prodejní cena automobilů pohybuje kolem rekordních 49 000 dolarů. Jak varoval jeden z odborníků, spotřebitelé by pravděpodobně na takové zvýšení cen nereagovali pozitivně, což by vedlo k propouštění a snížení počtu pracovních míst v celém odvětví.

Advertisement
Zdroj: Getty images
Chcete využít této příležitosti?

Jak se automobilky připravují na hrozbu cel

Vzhledem k nejasnosti ohledně budoucího vývoje si americké automobilky, jako Ford, připravují plány na to, jak se s hrozbou cel vyrovnat. Sam Fiorani, viceprezident pro globální předpovědi vývoje vozidel ve společnosti AutoForecast Solutions, uvedl, že výrobci automobilů se budou snažit absorbowat náklady a doufat, že situace nebude trvat příliš dlouho. Tento přístup je jedním z nejpravděpodobnějších způsobů, jak se průmysl pokusí vyhnout přímým negativním důsledkům.

I přesto se v zákulisí intenzivně lobbují snahy o zmírnění dopadu cel. Výrobci automobilů, kteří se snaží minimalizovat tento dopad, tvrdí, že dlouhodobé cla by měla devastující efekt na jejich podnikání, vymazala by miliardy dolarů zisků a vedla by k poklesu pracovních míst v USA. Šéf Fordu, Jim Farley, v této souvislosti uvedl, že pokud by cla byla zavedena, mělo by to obrovský dopad nejen na automobilky, ale i na celý hodnotový řetězec tohoto odvětví.

Pokud by se cla udržela dlouhodobě, výrobci by byli nuceni hledat nové dodavatele nebo dokonce přemístit výrobu. Jak uvedl Fiorani, přesun výrobních linek nebo hledání nových zdrojů dílů by nebylo snadné a vyžadovalo by velké investice a čas. To, co by mohl trh získat rychle, je výrazně komplikovanější a nákladné, než by se na první pohled mohlo zdát.

Strategie a struktura cel: jak ovlivní americký automobilový průmysl?

V rámci nové obchodní dohody mezi USA, Mexikem a Kanadou, která v roce 2020 nahradila dohodu NAFTA, mají všechny tři země fungovat jako jednotný region. Tento přístup je pro automobilky nezbytný, pokud mají být schopny konkurovat Evropské unii a Číně na globálním trhu. Pokud by byla Severní Amerika rozdělena nebo by se jí neumožnilo fungovat jako celistvé obchodní zóně, stala by se ekonomickým ostrovem, který by měl vážné problémy udržet konkurenceschopnost.

Na otázku, zda bude 25% clo skutečně zavedeno, nebo jak bude celá situace vypadat, odpověděl Shay Natarajan, partner v soukromé kapitálové společnosti Mobility Impact Partners, že nejde ani tak o to, zda cla budou zavedena, ale jak budou strukturována. Některé části automobilového průmyslu, zejména menší dodavatelé, mohou být postižené nepřiměřeně, protože jejich konkurenceschopnost je založena především na ceně. Lobbistické úsilí se zaměřuje na to, aby byla určitá vozidla vyloučena z cel, pokud mají komponenty vyrobené v USA.

Zatímco americký automobilový průmysl se připravuje na případné zavedení cel, klíčovou otázkou zůstává, jak tato rozhodnutí ovlivní globální konkurenceschopnost USA. Cílem cel je snížit obchodní deficit a chránit domácí průmysl, ale jejich implementace může mít hluboké ekonomické důsledky nejen pro samotné výrobce, ale i pro pracovní trh a ceny pro spotřebitele. Pro automobilky bude klíčové vyrovnat se s těmito změnami tak, aby se dokázaly i nadále přizpůsobit náročným podmínkám a zůstaly konkurenceschopné na globálním trhu.

V současné době tedy zůstává nejisté, jak se celý průmysl vypořádá s tímto rizikem, ale jedno je jasné – stabilita, na kterou se automobilky dlouhodobě spoléhají, byla v posledních měsících výrazně narušena.

Zdroj: Getty Images
Ať už budou 25% cla na výrobky z Mexika a Kanady zavedena, nebo ne, jejich hrozba již začala mít své dopady na celý sektor. Tento krok, plánovaný Trumpovou administrativou, vyvolal obavy nejen mezi velkými automobilkami, jako jsou General Motors nebo Ford , ale i mezi menšími výrobci autodílů, kteří se stali páteří celé automobilové výroby. Nejistota spojená s možným zavedením cel narušila plánování a způsobila zpoždění rozhodnutí, která by normálně byla přijata bez větších problémů.Automobilový průmysl je jedním z nejvíce postihovaných odvětví v případě zavedení cel, a to nejen díky clům na ocel a hliník, ale i vzhledem k 25% celním sazbám na všechny dovážené vozy. Ačkoli mnoho lidí si pod tímto pojmem představí především velké hráče na trhu, jako jsou GM a Ford, v zákulisí se ukazuje, že klíčovými aktéry jsou spíše malé společnosti, které vyrábějí klíčové součástky pro automobilky.Většina moderních vozidel obsahuje až 30 000 různých dílů, včetně drobných součástek, jako jsou matice a šrouby. Tyto díly vyrábějí zejména takzvaní výrobci dílů třetí úrovně, kteří mají roční tržby mezi 10 a 50 miliony dolarů. I když nejsou tolik vidět, jsou pro celý automobilový průmysl naprosto zásadní. Jak uvedl Glenn Stevens, výkonný ředitel MichAuto, tyto menší společnosti často nemají dostatečný finanční polštář, který by jim umožnil absorbovat zvýšení nákladů spojených s cly, a v některých případech nejsou schopny ani přenést zvýšené náklady na své zákazníky.Pokud by tedy celní sazby byly skutečně zavedeny, celkový dopad na cenu vozidel by mohl být značný. Odhaduje se, že cena vozidla by mohla vzrůst o 3 000 až 9 000 dolarů. A to v době, kdy se průměrná prodejní cena automobilů pohybuje kolem rekordních 49 000 dolarů. Jak varoval jeden z odborníků, spotřebitelé by pravděpodobně na takové zvýšení cen nereagovali pozitivně, což by vedlo k propouštění a snížení počtu pracovních míst v celém odvětví.Chcete využít této příležitosti?Jak se automobilky připravují na hrozbu celVzhledem k nejasnosti ohledně budoucího vývoje si americké automobilky, jako Ford, připravují plány na to, jak se s hrozbou cel vyrovnat. Sam Fiorani, viceprezident pro globální předpovědi vývoje vozidel ve společnosti AutoForecast Solutions, uvedl, že výrobci automobilů se budou snažit absorbowat náklady a doufat, že situace nebude trvat příliš dlouho. Tento přístup je jedním z nejpravděpodobnějších způsobů, jak se průmysl pokusí vyhnout přímým negativním důsledkům.I přesto se v zákulisí intenzivně lobbují snahy o zmírnění dopadu cel. Výrobci automobilů, kteří se snaží minimalizovat tento dopad, tvrdí, že dlouhodobé cla by měla devastující efekt na jejich podnikání, vymazala by miliardy dolarů zisků a vedla by k poklesu pracovních míst v USA. Šéf Fordu, Jim Farley, v této souvislosti uvedl, že pokud by cla byla zavedena, mělo by to obrovský dopad nejen na automobilky, ale i na celý hodnotový řetězec tohoto odvětví.Pokud by se cla udržela dlouhodobě, výrobci by byli nuceni hledat nové dodavatele nebo dokonce přemístit výrobu. Jak uvedl Fiorani, přesun výrobních linek nebo hledání nových zdrojů dílů by nebylo snadné a vyžadovalo by velké investice a čas. To, co by mohl trh získat rychle, je výrazně komplikovanější a nákladné, než by se na první pohled mohlo zdát.Strategie a struktura cel: jak ovlivní americký automobilový průmysl?V rámci nové obchodní dohody mezi USA, Mexikem a Kanadou, která v roce 2020 nahradila dohodu NAFTA, mají všechny tři země fungovat jako jednotný region. Tento přístup je pro automobilky nezbytný, pokud mají být schopny konkurovat Evropské unii a Číně na globálním trhu. Pokud by byla Severní Amerika rozdělena nebo by se jí neumožnilo fungovat jako celistvé obchodní zóně, stala by se ekonomickým ostrovem, který by měl vážné problémy udržet konkurenceschopnost.Na otázku, zda bude 25% clo skutečně zavedeno, nebo jak bude celá situace vypadat, odpověděl Shay Natarajan, partner v soukromé kapitálové společnosti Mobility Impact Partners, že nejde ani tak o to, zda cla budou zavedena, ale jak budou strukturována. Některé části automobilového průmyslu, zejména menší dodavatelé, mohou být postižené nepřiměřeně, protože jejich konkurenceschopnost je založena především na ceně. Lobbistické úsilí se zaměřuje na to, aby byla určitá vozidla vyloučena z cel, pokud mají komponenty vyrobené v USA.Zatímco americký automobilový průmysl se připravuje na případné zavedení cel, klíčovou otázkou zůstává, jak tato rozhodnutí ovlivní globální konkurenceschopnost USA. Cílem cel je snížit obchodní deficit a chránit domácí průmysl, ale jejich implementace může mít hluboké ekonomické důsledky nejen pro samotné výrobce, ale i pro pracovní trh a ceny pro spotřebitele. Pro automobilky bude klíčové vyrovnat se s těmito změnami tak, aby se dokázaly i nadále přizpůsobit náročným podmínkám a zůstaly konkurenceschopné na globálním trhu.V současné době tedy zůstává nejisté, jak se celý průmysl vypořádá s tímto rizikem, ale jedno je jasné – stabilita, na kterou se automobilky dlouhodobě spoléhají, byla v posledních měsících výrazně narušena.
Tagy: automobilový průmyslclaTrumpUSA

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. Pokud Nejvyšší soud potvrdí překročení práva, USA mají problém
      2. USA pokračují v obchodních jednáních i přes verdikt soudu o nelegálnosti cel
      3. Trumpova cla: rekordní příjmy a otázka jejich využití ze strany vlády USA
      4. Trumpova obchodní válka se mění v chaos: soudy zpochybňují cla
      5. Evropská komise navrhla zrušení cel na průmyslové zboží z USA
      6. Bessent hájí cla a odmítá, že by byla zátěží pro spotřebitele
      7. Luxusní automobilky pod tlakem cel: Náklady už přesáhly 889 milionů dolarů
      Advertisement

      Breaking.

      04:27

      Sallie Mae roste v půjčkách, zisky však překvapivě klesají

      04:22

      Průlomová imunoterapie HanchorBio: Naděje pro boj s rakovinou!

      04:11

      McGrath RentCorp: Nájemní růst kompenzuje prodejní pokles, akcie klesají

      04:06

      Newmont: Rekordní zisky a změna na vrcholu vedení

      04:02

      NVIDIA: Milionové obchody a strategické partnerství s Uberem

      03:51

      24 let stabilních dividend: Provident pokračuje v tradici navzdory očekáváním

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Shutterstock
      Příležitost

      Robinhood Markets dnes hlásí návrat v éře boomu krypta a opcí

      23 října, 2025

      Od pandemického vrcholu k novému růstu Robinhood Markets (HOOD), symbol investiční revoluce poslední dekády, zažívá výrazný obrat. Po období prudkého...

      Zdroj: Getty Images

      Akcie U.S. Bancorp mohou znovu růst díky silnému řízení rizik

      23 října, 2025
      Zdroj: Bloomberg

      Citigroup věří, že akcie BioAge Labs mohou téměř zdvojnásobit svou hodnotu

      23 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Deutsche Bank vidí v AppLovin jasného lídra digitální reklamy

      22 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      RBC doporučuje koupit akcie Deere, lídra v oblasti chytrého zemědělství

      22 října, 2025

      IPO Radar.

      Navan, Inc.

      Datum IPO: 31 října, 2025
      Potenciální ocenění: 6,45 miliardy USD

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      Warner Bros. Discovery zvažuje prodej, akcie prudce rostou

      22 října, 2025

      Dow uzavřel na rekordní úrovni, 3M a Coca-Cola zazářily na poli zisků

      21 října, 2025

      Banky varují před napětím v úvěrech, ekonomika zůstává stabilní

      19 října, 2025

      Byty v Praze stály v pololetí podobně jako v Berlíně, Vídni či Madridu

      21 října, 2025

      HSBC zvyšuje cílovou cenu Nvidie na 320 dolarů, věří v další růst

      19 října, 2025

      S&P 500 klesá kvůli obavám z obchodní války USA a Číny a propadu Netflixu

      22 října, 2025

      S&P 500 stoupá díky technologiím a uvolnění napětí mezi USA a Čínou

      23 října, 2025

      S&P 500 posiluje před rušným týdnem plným výsledků hospodaření

      20 října, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: Burzovní svět
      Akcie

      Tři hvězdné IPO roku 2025: od čínských elektromobilů po evropské alarmy

      14 října, 2025

      Po dvou letech opatrnosti se globální trh s primárními emisemi (IPO) znovu probouzí. Rok 2025 přinesl několik mimořádně úspěšných debutů,...

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.