Zahraniční turisté se Spojeným státům stále více vyhýbají kvůli politickému napětí a Trumpově celní politice
Cestovní ruch podporuje 9,5 milionu pracovních míst a tvoří klíčovou část amerického exportu služeb
Spotřebitelská důvěra v USA prudce klesá, což ohrožuje domácí poptávku i zaměstnanost
Růst napětí ve světě, kontroverzní politická rozhodnutí a nepřívětivá image USA v zahraničí mají za následek prudký pokles příjezdů zahraničních turistů. To přitom není jen symbolický problém – ekonomické dopady se už nyní měří v desítkách miliard dolarů.
Cestovní ruch tvoří důležitý pilíř americké ekonomiky. Podle údajů Mezinárodní obchodní asociace (ITA) při americkém ministerstvu obchodu podporuje přibližně 9,5 milionu pracovních míst a přispívá více než 2,3 bilionu dolarů ročně. Jedná se o největší vývozní službu Spojených států – v roce 2023 tvořila 22 % vývozu služeb a 7 % celkového vývozu.
Tato čísla odrážejí, jak významnou roli hraje turistika v rámci širšího sektoru služeb, který zaměstnává více než 135 milionů Američanů. Ve srovnání s tím průmyslový sektor zaměstnává přibližně 13 milionů pracovníků, tedy méně než desetinu. Přesto právě na průmyslové výroby se prezident Donald Trump dlouhodobě soustředí, často na úkor sektoru služeb, včetně cestovního ruchu.
Zdroj: Unsplash
Cizinci ztrácejí zájem o návštěvu USA
Důsledkem této politiky a rétoriky je dramatický pokles zájmu zahraničních turistů o USA. Nejde jen o Evropany, Asiaty nebo cestovatele z Latinské Ameriky – značný pokles zaznamenává i největší zdroj amerických turistických příjmů, Kanada. Počet leteckých rezervací z Kanady na letní sezónu klesl o více než 70 %. Kromě směnného kurzu, který znevýhodňuje kanadské turisty, se k poklesu přidává i politická rétorika Washingtonu – včetně výroků o tom, že by se Kanada mohla stát „51. státem USA“.
Tato arogance je v zahraničí vnímána jako nepřátelská. Odráží se to nejen v počtu turistů, ale i v ochotě utrácet. Města jako New York, Los Angeles nebo Miami, která jsou přirozenými branami pro cizince, začínají pociťovat důsledky. Zahraniční turisté totiž bývají ochotni utrácet více, zůstávat déle a platit vyšší ceny než domácí cestovatelé.
Spotřebitelský sentiment a dopady na trh
Nálada mezi americkými spotřebiteli také není příznivá. Podle průzkumu Michiganské univerzity poklesl spotřebitelský sentiment od prosince 2024 o více než 30 %. Lidé mají rostoucí obavy z vývoje obchodní války, osobních financí, inflace i trhu práce. Tato skepse se promítá do nižší spotřeby a nižší ochoty cestovat – což se dotýká i vnitřní turistiky.
Znepokojivé jsou i údaje z trhu. ETF sledující letecký sektor (JETS) letos odepsal asi 25 %, hotely (BEDZ) kolem 20 % a spotřebitelský sektor (XLY), který zahrnuje i restaurace či výletní lodě, ztratil 16 %. Delta Airlines dokonce snížila svůj odhad tržeb za první čtvrtletí o 500 milionů dolarů, tedy o 4 %. Její generální ředitel Ed Bastian hovoří o současné situaci jako o „přehlídce hrůz“.
Na trhu panuje obecná nervozita. Analytik Michael Bellisario z Baird hovoří o „extrémně negativní“ náladě investorů v oblasti hotelových realitních fondů. Zmiňuje nízký zájem a chybějící přesvědčení, přičemž upozorňuje na rostoucí rizika refinancování a možné recesní scénáře.
Neochota cestovat a nejistota ničí důvěru
Otázkou zůstává, kdy se nálada zlepší. Vše záleží na tom, jak se bude vyvíjet celní válka, jak dlouho potrvá a jaký bude její ekonomický dopad. Tato nejistota vede firmy k nižším investicím, omezenému najímání a obavám o budoucnost. Souběžně s tím domácnosti snižují výdaje a vyčkávají. Tato kombinace se pro americkou ekonomiku může ukázat jako velmi nebezpečná.
Bílý dům by měl proto zvážit, jaký signál vysílá do světa. Odrazování zahraničních návštěvníků a zhoršování image USA na globální scéně má konkrétní hospodářské důsledky. Podle analýzy Goldman Sachs může kombinace poklesu turistického ruchu a nižší poptávky po americkém zboží znamenat ztráty až 90 miliard dolarů.
Je zřejmé, že strategie zaměřená výhradně na výrobu bez zohlednění služeb a cestovního ruchu vede k vážnému narušení rovnováhy v americké ekonomice. V době, kdy se svět rychle mění a ekonomická nejistota sílí, si Spojené státy nemohou dovolit ztrácet důvěru ani peníze, které jim mezinárodní cestovní ruch přináší.
Zdroj: Getty images
Růst napětí ve světě, kontroverzní politická rozhodnutí a nepřívětivá image USA v zahraničí mají za následek prudký pokles příjezdů zahraničních turistů. To přitom není jen symbolický problém – ekonomické dopady se už nyní měří v desítkách miliard dolarů.Cestovní ruch tvoří důležitý pilíř americké ekonomiky. Podle údajů Mezinárodní obchodní asociace při americkém ministerstvu obchodu podporuje přibližně 9,5 milionu pracovních míst a přispívá více než 2,3 bilionu dolarů ročně. Jedná se o největší vývozní službu Spojených států – v roce 2023 tvořila 22 % vývozu služeb a 7 % celkového vývozu.Tato čísla odrážejí, jak významnou roli hraje turistika v rámci širšího sektoru služeb, který zaměstnává více než 135 milionů Američanů. Ve srovnání s tím průmyslový sektor zaměstnává přibližně 13 milionů pracovníků, tedy méně než desetinu. Přesto právě na průmyslové výroby se prezident Donald Trump dlouhodobě soustředí, často na úkor sektoru služeb, včetně cestovního ruchu.Cizinci ztrácejí zájem o návštěvu USADůsledkem této politiky a rétoriky je dramatický pokles zájmu zahraničních turistů o USA. Nejde jen o Evropany, Asiaty nebo cestovatele z Latinské Ameriky – značný pokles zaznamenává i největší zdroj amerických turistických příjmů, Kanada. Počet leteckých rezervací z Kanady na letní sezónu klesl o více než 70 %. Kromě směnného kurzu, který znevýhodňuje kanadské turisty, se k poklesu přidává i politická rétorika Washingtonu – včetně výroků o tom, že by se Kanada mohla stát „51. státem USA“.Tato arogance je v zahraničí vnímána jako nepřátelská. Odráží se to nejen v počtu turistů, ale i v ochotě utrácet. Města jako New York, Los Angeles nebo Miami, která jsou přirozenými branami pro cizince, začínají pociťovat důsledky. Zahraniční turisté totiž bývají ochotni utrácet více, zůstávat déle a platit vyšší ceny než domácí cestovatelé.Spotřebitelský sentiment a dopady na trhNálada mezi americkými spotřebiteli také není příznivá. Podle průzkumu Michiganské univerzity poklesl spotřebitelský sentiment od prosince 2024 o více než 30 %. Lidé mají rostoucí obavy z vývoje obchodní války, osobních financí, inflace i trhu práce. Tato skepse se promítá do nižší spotřeby a nižší ochoty cestovat – což se dotýká i vnitřní turistiky.Znepokojivé jsou i údaje z trhu. ETF sledující letecký sektor letos odepsal asi 25 %, hotely kolem 20 % a spotřebitelský sektor , který zahrnuje i restaurace či výletní lodě, ztratil 16 %. Delta Airlines dokonce snížila svůj odhad tržeb za první čtvrtletí o 500 milionů dolarů, tedy o 4 %. Její generální ředitel Ed Bastian hovoří o současné situaci jako o „přehlídce hrůz“.Na trhu panuje obecná nervozita. Analytik Michael Bellisario z Baird hovoří o „extrémně negativní“ náladě investorů v oblasti hotelových realitních fondů. Zmiňuje nízký zájem a chybějící přesvědčení, přičemž upozorňuje na rostoucí rizika refinancování a možné recesní scénáře.Neochota cestovat a nejistota ničí důvěruOtázkou zůstává, kdy se nálada zlepší. Vše záleží na tom, jak se bude vyvíjet celní válka, jak dlouho potrvá a jaký bude její ekonomický dopad. Tato nejistota vede firmy k nižším investicím, omezenému najímání a obavám o budoucnost. Souběžně s tím domácnosti snižují výdaje a vyčkávají. Tato kombinace se pro americkou ekonomiku může ukázat jako velmi nebezpečná.Bílý dům by měl proto zvážit, jaký signál vysílá do světa. Odrazování zahraničních návštěvníků a zhoršování image USA na globální scéně má konkrétní hospodářské důsledky. Podle analýzy Goldman Sachs může kombinace poklesu turistického ruchu a nižší poptávky po americkém zboží znamenat ztráty až 90 miliard dolarů.Je zřejmé, že strategie zaměřená výhradně na výrobu bez zohlednění služeb a cestovního ruchu vede k vážnému narušení rovnováhy v americké ekonomice. V době, kdy se svět rychle mění a ekonomická nejistota sílí, si Spojené státy nemohou dovolit ztrácet důvěru ani peníze, které jim mezinárodní cestovní ruch přináší.