Klíčové body
- Ford pozastavil výhled na rok 2025 kvůli clům a tržní nejistotě
- Očekávané ztráty z cel dosahují 1,5 miliardy dolarů, přesto firma překonala odhady tržeb
- Ford čelí kritice za absenci sedanů a pokles podílu na trhu v USA
- Administrativa Trumpa nabídla kompenzace, ale 25% clo na dovoz stále platí
V pondělí pozdě večer společnost oznámila, že pozastavuje své finanční prognózy pro rok 2025, a to v reakci na rostoucí nejistotu spojenou s obchodní politikou Spojených států, zejména v souvislosti s novými cla prezidenta Donalda Trumpa. Ford zároveň oznámil, že v důsledku cel očekává ztrátu ve výši přibližně 1,5 miliardy dolarů, což představuje výrazný zásah do plánovaného zisku.
Automobilka označila současnou situaci za mimořádně nejistou a poukázala na čtyři klíčové faktory, které vedly k rozhodnutí stáhnout výhled. Prvním je riziko narušení dodavatelských řetězců, které by mohlo ovlivnit výrobu nejen Fordu, ale celého automobilového průmyslu. Druhým faktorem je možnost zavedení nových nebo zvýšení stávajících cel v USA, které by zvýšily výrobní náklady. Třetí obavou je možnost odvetných opatření ze strany jiných zemí, což by mohlo poškodit exportní kapacity amerických automobilek. Čtvrtým bodem je nejistota ohledně daňové a emisní politiky, která komplikuje plánování investic a vývoje.

Ford ve svém prohlášení uvedl, že v současnosti není možné přesně odhadnout finanční výsledky pro celý rok, a slibuje aktualizaci prognózy až při zveřejnění výsledků za druhé čtvrtletí v polovině léta. Podobný krok učinila nedávno i konkurenční společnost General Motors, která také snížila své výhledy kvůli nejistotě v oblasti obchodní politiky.
I přes snahu minimalizovat dopady cel pomocí alternativních logistických řešení, jako je využívání celních skladů a speciálních přepravních dohod mezi Mexikem a Kanadou, zůstávají očekávané ztráty ve výši 1,5 miliardy dolarů citelné. Podle analytika Garretta Nelsona ze společnosti CFRA je tato ztráta navíc „výrazně nižší“ než předchozí odhadovaný upravený zisk mezi 7 až 8,5 miliardami dolarů, který Ford zveřejnil v únoru.
Vedle cel se automobilka potýká i s dalšími strukturálními problémy. Ford za poslední roky ztratil významný podíl na americkém trhu a stále se nedokázal plně zotavit z dopadů pandemie ani z napjaté situace na trhu práce. Podle analytiků je problémem i nedostatek nabídky v segmentu sedanů a kompaktních vozů, což je v aktuálním ekonomickém prostředí, kdy spotřebitelé více zvažují větší výdaje, velmi podstatné. Ford se již v roce 2018 rozhodl vyřadit z nabídky sedany jako Taurus nebo Fiesta, a kromě Mustangu se nyní zaměřuje především na SUV a pickupy – vozy s vyšší marží, ale i vyšší cenou.
Spotřebitelé dnes čelí vyšším úrokovým sazbám a zvyšujícím se životním nákladům, což snižuje jejich ochotu investovat do nových automobilů. To se odráží i na výsledcích: v prvním čtvrtletí poklesly tržby Fordu o 5 % na 40,7 miliardy dolarů, a to především kvůli globálním výrobním odstávkám. Patřila mezi ně i odstávka závodu v Kentucky, kde se vyrábějí klíčové modely pickupů.
Přesto Ford ve výsledcích překvapil – jak podle standardu GAAP, tak v rámci upraveného zisku. Oznámil upravený zisk 14 centů na akcii, zatímco Wall Street očekával výsledek poblíž nuly. Odhadované tržby 38,2 miliardy byly nakonec překonány skutečným výsledkem 40,7 miliardy dolarů.
Akcie společnosti Ford v reakci na oznámení po uzavření burzy klesly o 2,4 %, což není dramatické, ale ukazuje na zvýšenou nervozitu investorů. Analytik Jeff Windau z Edward Jones upozornil, že v nadcházejících měsících očekává volatilitu, která bude vycházet především ze zpomalení spotřeby a vývoje celní politiky. Na druhé straně vyzdvihl pokrok společnosti Ford v oblasti komerčních produktů, který může pomoci stabilizovat růst tržeb v dalších obdobích.
Ford Motor Company
Administrativa prezidenta Trumpa mezitím představila plán na zmírnění dopadů cel pro automobilky. Nabízí kompenzace až do výše 3,75 % hodnoty automobilu vyrobeného v USA po dobu jednoho roku, přičemž v dalších letech bude tato podpora postupně snižována. Trump rovněž potvrdil, že nedojde ke kumulaci cel – clo na ocel a hliník se nebude vztahovat na již zdaněné automobily, s výjimkou vozidel z Číny, která zůstávají pod nejpřísnějšími opatřeními.
Ford uvádí, že tyto kompenzace již zahrnul do svých odhadů, ale celkový obraz zůstává nepříznivý. 25% clo na dovážené automobily i díly zůstává v platnosti, což bude mít dlouhodobý dopad na ceny a marže. I když letos zatím akcie Fordu posílily o přibližně 2 %, kontrastuje to s propadem akcií GM o 15 % a poklesem indexu S&P 500 o 4 %. Trh však bude velmi pozorně sledovat další kroky společnosti i vývoj politického prostředí, které nadále zůstává hlavním rizikem pro celý automobilový průmysl.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky