Léto 2025 přineslo závažné lobbovací aktivity ze strany belgického pivovarnictví, výrobce tequily v Mexiku a společnosti Heineken, které se postavily proti záměrům Světové zdravotnické organizace (WHO) na zavedení přísnějších pravidel ohledně alkoholu. Tyto snahy reflektují postoj průmyslu, jehož hodnota přesahuje 1 bilion dolarů, a ukazují na vážnou nesouhlas s tvrzením WHO o rizicích spojených s jakýmkoliv množstvím alkoholu.
WHO a další zdravotnické autority uvádějí, že i malé množství alkoholu je spojeno s vyšším rizikem některých rakovin a jiných onemocnění. Dag Rekve, technický úředník WHO, potvrdil, že zdravotní škody jsou „konzistentní a dobře zdokumentované“. Na druhou stranu průmyslové sdružení tvrdí, že vědecké poznatky ukazují na možnost nízkého rizika při umírněné konzumaci.
Jako klíčový bod v této debatě se zdá být nová dohoda OSN, která má být přijata 25. září, jež stanoví cíle pro řešení neinfekčních onemocnění souvisejících s alkoholem. Původní návrhy týkající se alkoholu byly však oslabeny nebo zcela odstraněny během lobbovacích aktivit.
Řada lobbistických aktivit včetně dopisů zaslaných vládám byla zaznamenána, zejména od mexické Národní komory tequilového průmyslu (CNIT) a společnosti Heineken, které navrhly změny v návrzích týkajících se reklam a daní na alkohol. Tyto návrhy, které měly obavy o zdraví občanů, byly výrazně zmírněny.
Chcete využít této příležitosti?
Julian Braithwaite, generální ředitel Mezinárodní aliance pro zodpovědnou konzumaci alkoholu (IARD), sdělil, že jejich cílem je „vzít zpět kontrolu nad debatou o alkoholu“. Upozornil však, že je důležité rozlišovat mezi umírněnou a škodlivou konzumací alkoholu.
Podle posledních informací WHO se od roku 2023 přestala zaobírat myšlenkou existujícího bezpečného množství alkoholu a nyní tvrdí, že neexistuje žádná bezpečná úroveň konzumace alkoholu. Tato změna v narativu znepokojuje výrobce alkoholu, kteří se snaží prosadit pozitivní viry o umírněném pití.
Šéf společnosti Diageo, Nik Jhangiani, na konferenci uvedl, že sektor lihovin je „přehlušován“ negativním poselstvím a měl by lépe řídit dialog o alkoholu a jeho vlivu na společnost.
Léto 2025 přineslo závažné lobbovací aktivity ze strany belgického pivovarnictví, výrobce tequily v Mexiku a společnosti Heineken, které se postavily proti záměrům Světové zdravotnické organizace na zavedení přísnějších pravidel ohledně alkoholu. Tyto snahy reflektují postoj průmyslu, jehož hodnota přesahuje 1 bilion dolarů, a ukazují na vážnou nesouhlas s tvrzením WHO o rizicích spojených s jakýmkoliv množstvím alkoholu.
WHO a další zdravotnické autority uvádějí, že i malé množství alkoholu je spojeno s vyšším rizikem některých rakovin a jiných onemocnění. Dag Rekve, technický úředník WHO, potvrdil, že zdravotní škody jsou „konzistentní a dobře zdokumentované“. Na druhou stranu průmyslové sdružení tvrdí, že vědecké poznatky ukazují na možnost nízkého rizika při umírněné konzumaci.
Jako klíčový bod v této debatě se zdá být nová dohoda OSN, která má být přijata 25. září, jež stanoví cíle pro řešení neinfekčních onemocnění souvisejících s alkoholem. Původní návrhy týkající se alkoholu byly však oslabeny nebo zcela odstraněny během lobbovacích aktivit.
Řada lobbistických aktivit včetně dopisů zaslaných vládám byla zaznamenána, zejména od mexické Národní komory tequilového průmyslu a společnosti Heineken, které navrhly změny v návrzích týkajících se reklam a daní na alkohol. Tyto návrhy, které měly obavy o zdraví občanů, byly výrazně zmírněny.Chcete využít této příležitosti?
Julian Braithwaite, generální ředitel Mezinárodní aliance pro zodpovědnou konzumaci alkoholu , sdělil, že jejich cílem je „vzít zpět kontrolu nad debatou o alkoholu“. Upozornil však, že je důležité rozlišovat mezi umírněnou a škodlivou konzumací alkoholu.
Podle posledních informací WHO se od roku 2023 přestala zaobírat myšlenkou existujícího bezpečného množství alkoholu a nyní tvrdí, že neexistuje žádná bezpečná úroveň konzumace alkoholu. Tato změna v narativu znepokojuje výrobce alkoholu, kteří se snaží prosadit pozitivní viry o umírněném pití.
Šéf společnosti Diageo, Nik Jhangiani, na konferenci uvedl, že sektor lihovin je „přehlušován“ negativním poselstvím a měl by lépe řídit dialog o alkoholu a jeho vlivu na společnost.