Vzpomeňte si na všechna školení a kurzy, které jsou k dispozici, abyste se naučili, jak být skvělým řečníkem. Abychom se ve většině organizací vyšvihli na vyšší pozice, často se nám doporučuje absolvovat kurzy mluvení, abychom zlepšili své komunikační dovednosti. Přitom naslouchání může být pro efektivní komunikaci stejně důležité jako mluvení.
I když si možná myslíme, že rozumíme tomu, co znamená naslouchat, k tomu, aby se z nás stal špičkový posluchač, je často zapotřebí nedoceněná dávka sebeuvědomění a zájmu o druhé. A naslouchání s emoční inteligencí může pomoci druhým, aby se cítili vyslyšeni a pochopeni. Zde je pět věcí, které dělají emočně inteligentní lidé a které z nich dělají skvělé posluchače:
ZJISTÍ, JAK SE ŘEČNÍK CÍTÍ
Při probírání technik silného naslouchání se často učíme, že máme naslouchat a opakovat zpětně úseky toho, co druhá osoba říká, abychom jí ukázali, že jí nasloucháme. Emocionálně inteligentní člověk jde ještě o krok dál a dokáže rozluštit, co dotyčný cítí. Dělá to tak, že si představí, jak by se druhá osoba v dané situaci cítila, a podělí se o to, jak by se ve stejné situaci cítili oni sami. Například: „Představuji si, že bych se cítil opravdu frustrující.“. Nebo: „Já bych byl tak nadšený, kdybych byl na tvém místě!“.
Tento trik může mluvčímu pomoci zamyslet se nad vlastními pocity a může mu dát pocit bezpečí, že může být otevřený a zranitelný.
VŠÍMAT SI NEVERBÁLNÍCH SIGNÁLŮ A REAGOVAT NA NĚ

Když lidé mluví, vysílají neverbální signály, které mohou být stejně cenné jako slova, která říkají. Například zkřížené ruce mohou naznačovat defenzivu. Tón hlasu může naznačovat cokoli od radosti až po hněv. Výraz obličeje navíc může ukazovat nesoulad s tím, co osoba říká – například když říká, že je velmi šťastná, ale ve tváři má zamračený výraz.
Emočně inteligentní lidé mají schopnost tyto neverbální formy komunikace dekódovat. Navíc dokáží vyjádřit to, co pozorují, neohrožujícím způsobem, který dotyčnou osobu neuzavře, ale umožní jí jít hlouběji a podělit se o to, co se jí skutečně děje.
NENABÍZEJTE HNED RADY
Emočně inteligentní lidé chápou, že často to, co někdo potřebuje, když se s někým o něco podělí, není rada, ale jen to, aby ho někdo vyslechl. Chápou, že nevyžádaná rada je málokdy oceněna, a nenabízejí radu, pokud o ni není požádán.
Ve skutečnosti někdy není nutné vůbec reagovat. Stačí jen naslouchat a drobnými gesty dávat najevo, že mluvící osoba je slyšet. Povzdechnutí, zavrtění hlavou a přikývnutí ve vhodných chvílích jsou způsoby, jak dát najevo, že jsme přítomni a nasloucháme. K tomu je zapotřebí být plně přítomen a naladěn na osobu, která mluví, a to nejen verbálně, ale také emocionálně.
ODPOVÍDAT MLUVČÍMU SLOVNĚ I FYZICKY

Emočně inteligentní lidé si velmi dobře uvědomují tón hlasu a řeč těla mluvčího a dokáží se mu přizpůsobit způsobem, který naznačuje, že naslouchají, a povzbuzují mluvčího, aby pokračoval. Když se někdo nakloní, následují ho. Když řečník sníží tón hlasu, dobrý posluchač ho následuje. Toto zvýšené uvědomění a přizpůsobení umožňuje řečníkovi cítit, že je slyšen, a to nejen prostřednictvím svých slov, ale také prostřednictvím své energie a přítomnosti.
POKLÁDEJTE UPŘESŇUJÍCÍ OTÁZKY
K některým frázím se váže určitý význam. Například: „To je jedno“ může znamenat, že vás stejně nezajímá, co vám chci říct. Nebo může být nevinná a znamenat, že se k situaci staví neutrálně. Když je význam něčích slov nejasný, emočně inteligentní lidé si ověřují, co tím dotyčný myslí. Tón hlasu by mohl napovědět, jaký je skutečný význam, a mohl by být použit k dalšímu zkoumání. Emočně inteligentní lidé mají citlivost potřebnou k tomu, aby mohli sondovat dál, aniž by vyvolávali zbytečný hněv nebo odstrkování.
Podobné triky nám mohou pomoci, aby se lidé v našem životě, od přátel a členů rodiny až po spolupracovníky a klienty, cítili vyslyšeni a respektováni.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky