Globální summit leteckých společností se bude zabývat rozmachem cestování a klimatickými cíli
Letecké společnosti se příští týden na summitu, který bude podpořen návratem k běžnému podnikání, svezou na hřebeni rychlejšího oživení, než se očekávalo, a budou diskutovat o způsobech, jak promítnout závazky v oblasti klimatu do praxe.
Vlivná Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) pořádá ve dnech 4.-6. června své výroční zasedání, na němž se mnoho z jejích 300 dopravců těší z vyšších cen letenek po pandemii, které mírní pouze nedostatek letadel a ochabující dodavatelské řetězce.
Poté, co světové letecké společnosti během pandemie hleděly do propasti s kumulovanými ztrátami ve výši 190 miliard dolarů a zvýšenými dluhy, znamená jejich istanbulský summit bod obratu pro 800miliardové odvětví, které se má letos vrátit k zisku.
„Stále panuje silná důvěra v poptávku po letecké dopravě a je to … trend po celém světě,“ řekl investorům šéf společnosti Qantas Alan Joyce, veterán krizového řízení, který se zúčastní svého posledního setkání IATA předtím, než v listopadu odejde do důchodu.
Globální napětí včetně války na Ukrajině a ekonomická nejistota zatím jen málo přispěly k zastavení přívalu letenek na mnoha trzích, což přimělo odborníky prohlásit, že oživení je trvalejší než loňské „cestování za pomstu“ po uzavření letadel.
„Poptávka po cestování je mimo tabulky. Je na rekordní úrovni, protože lidé nejenže dohánějí tříletou pauzu, kdy necestovali, ale na přední místa svých seznamů přání staví cestování a zážitky,“ uvedl odborník na cestování Paul Charles, zakladatel agentury The PC Agency.
Zdroj: Getty Images
„Ceny budou i nadále závratně vysoké,“ dodal Charles.
Na loňském setkání IATA se sešlo odvětví, které se stále vzpamatovává z nejhorší krize, neboť bylo přesunuto ze Šanghaje do Kataru v době, kdy čínské hranice zůstaly uzavřené.
Na letošním setkání, které bude hostit turecká společnost Pegasus Airlines, by IATA měla aktualizovat široce sledované prognózy odvětví, a to za situace, kdy se situace neustále zlepšuje.
Je to poprvé, kdy toto setkání, jehož formální charakter a řady delegací ve stylu OSN odrážejí kořeny IATA jako mezinárodního orgánu státních dopravců, vede nízkonákladová letecká společnost.
Nízkonákladoví dopravci jsou považováni za jedny z největších vítězů pandemie COVID-19 díky své větší flexibilitě.
RIZIKA
IATA v současné době vidí, že celé odvětví se v roce 2023 vrátí do zisku 4,7 miliardy dolarů z loňské ztráty 6,9 miliardy dolarů.
Vnitrostátní cestování se vrátilo na úroveň před pandemií a celkový počet cestujících v dubnu vzrostl o 46 %, uvedla skupina ve čtvrtek.
Navzdory silným letním rezervacím zůstávají podle mnoha analytiků rizika. Letecká doprava zůstává na mušce ekologů a některých politiků, zejména v Evropě.
Šéf největší světové leasingové společnosti AerCap, generální ředitel Aengus Kelly, řekl v předvečer zasedání agentuře Reuters, že omezení nabídky by mohlo trvat „mnoho let“.
Ropa mezitím zůstává o 20 % nad úrovní před krizí a mnozí se ptají, jak dlouho mohou spotřebitelé ignorovat rostoucí náklady na půjčky.
Zdroj: Getty Images
Z dlouhodobého hlediska čelí letecké společnosti tlaku, aby na summitu uvedly, jak chtějí dosáhnout cíle nulových čistých emisí v roce 2050.
Generální ředitel Qatar Airways Akbar Al Baker minulý týden zpochybnil, že by tohoto cíle bylo možné dosáhnout, s odkazem na nedostatečnou výrobu alternativního udržitelného leteckého paliva (SAF). Zdůraznil však, že letouny nové generace jsou čistší než ty, které nahradily.
Shoda nepanuje ani v otázce, kdo by měl zvýšení produkce SAF zaplatit, zatímco ekologové tvrdí, že plány jsou chybné.
Letecké společnosti na setkání v Istanbulu budou také poprvé diskutovat o emisích jiných než CO2, jako jsou protiraketové clony letadel.
Bruselská ekologická skupina T&E uvedla, že letecké společnosti odkládají opatření týkající se kondenzačních pruhů, které podle vědců mohou způsobovat škodlivý oteplovací efekt. Letecké společnosti tvrdí, že vyhýbání se contrails by mohlo vést ke spalování většího množství paliva a uvolňování většího množství CO2.
V rámci dalšího ožehavého tématu budou letecké společnosti diskutovat o tom, jak se vyhnout opakování loňského rozsáhlého narušení cestování, a zároveň povedou kampaň za harmonizovaná pravidla pro odškodnění cestujících.
Vlivná Mezinárodní asociace leteckých dopravců pořádá ve dnech 4.-6. června své výroční zasedání, na němž se mnoho z jejích 300 dopravců těší z vyšších cen letenek po pandemii, které mírní pouze nedostatek letadel a ochabující dodavatelské řetězce.Poté, co světové letecké společnosti během pandemie hleděly do propasti s kumulovanými ztrátami ve výši 190 miliard dolarů a zvýšenými dluhy, znamená jejich istanbulský summit bod obratu pro 800miliardové odvětví, které se má letos vrátit k zisku.„Stále panuje silná důvěra v poptávku po letecké dopravě a je to … trend po celém světě,“ řekl investorům šéf společnosti Qantas Alan Joyce, veterán krizového řízení, který se zúčastní svého posledního setkání IATA předtím, než v listopadu odejde do důchodu.Globální napětí včetně války na Ukrajině a ekonomická nejistota zatím jen málo přispěly k zastavení přívalu letenek na mnoha trzích, což přimělo odborníky prohlásit, že oživení je trvalejší než loňské „cestování za pomstu“ po uzavření letadel.„Poptávka po cestování je mimo tabulky. Je na rekordní úrovni, protože lidé nejenže dohánějí tříletou pauzu, kdy necestovali, ale na přední místa svých seznamů přání staví cestování a zážitky,“ uvedl odborník na cestování Paul Charles, zakladatel agentury The PC Agency.„Ceny budou i nadále závratně vysoké,“ dodal Charles.Na loňském setkání IATA se sešlo odvětví, které se stále vzpamatovává z nejhorší krize, neboť bylo přesunuto ze Šanghaje do Kataru v době, kdy čínské hranice zůstaly uzavřené.Na letošním setkání, které bude hostit turecká společnost Pegasus Airlines, by IATA měla aktualizovat široce sledované prognózy odvětví, a to za situace, kdy se situace neustále zlepšuje.Je to poprvé, kdy toto setkání, jehož formální charakter a řady delegací ve stylu OSN odrážejí kořeny IATA jako mezinárodního orgánu státních dopravců, vede nízkonákladová letecká společnost.Nízkonákladoví dopravci jsou považováni za jedny z největších vítězů pandemie COVID-19 díky své větší flexibilitě.RIZIKAIATA v současné době vidí, že celé odvětví se v roce 2023 vrátí do zisku 4,7 miliardy dolarů z loňské ztráty 6,9 miliardy dolarů.Vnitrostátní cestování se vrátilo na úroveň před pandemií a celkový počet cestujících v dubnu vzrostl o 46 %, uvedla skupina ve čtvrtek.Navzdory silným letním rezervacím zůstávají podle mnoha analytiků rizika. Letecká doprava zůstává na mušce ekologů a některých politiků, zejména v Evropě.Šéf největší světové leasingové společnosti AerCap, generální ředitel Aengus Kelly, řekl v předvečer zasedání agentuře Reuters, že omezení nabídky by mohlo trvat „mnoho let“.Ropa mezitím zůstává o 20 % nad úrovní před krizí a mnozí se ptají, jak dlouho mohou spotřebitelé ignorovat rostoucí náklady na půjčky.Z dlouhodobého hlediska čelí letecké společnosti tlaku, aby na summitu uvedly, jak chtějí dosáhnout cíle nulových čistých emisí v roce 2050.Generální ředitel Qatar Airways Akbar Al Baker minulý týden zpochybnil, že by tohoto cíle bylo možné dosáhnout, s odkazem na nedostatečnou výrobu alternativního udržitelného leteckého paliva . Zdůraznil však, že letouny nové generace jsou čistší než ty, které nahradily.Shoda nepanuje ani v otázce, kdo by měl zvýšení produkce SAF zaplatit, zatímco ekologové tvrdí, že plány jsou chybné.Letecké společnosti na setkání v Istanbulu budou také poprvé diskutovat o emisích jiných než CO2, jako jsou protiraketové clony letadel.Bruselská ekologická skupina T&E uvedla, že letecké společnosti odkládají opatření týkající se kondenzačních pruhů, které podle vědců mohou způsobovat škodlivý oteplovací efekt. Letecké společnosti tvrdí, že vyhýbání se contrails by mohlo vést ke spalování většího množství paliva a uvolňování většího množství CO2.V rámci dalšího ožehavého tématu budou letecké společnosti diskutovat o tom, jak se vyhnout opakování loňského rozsáhlého narušení cestování, a zároveň povedou kampaň za harmonizovaná pravidla pro odškodnění cestujících.