V průmyslu ceny proti loňskému červnu stouply o 1,9 procenta, stavební práce zdražily o šest procent a tržní služby pro podniky o 6,1 procenta. Ceny v zemědělství v meziročním srovnání klesly poprvé po více než dvou letech v květnu, a to o 10,2 procenta, v červnu byly meziročně nižší o 13,8 procenta. Vyplývá to z informací, které dnes na webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Ceny výrobců naznačují budoucí vývoj cen pro spotřebitele.
Loni v červnu meziroční růst cen v zemědělství přesáhl 40 procent. Následně zdražování postupně od loňského prosince zpomalovalo a letos v dubnu se téměř zastavilo. Květnový pokles cen byl prvním zlevněním u zemědělských výrobců od února 2021. V červnu snížení cen v zemědělství kladně ovlivnila rostlinná výroba, kde byly ceny meziročně nižší o čtvrtinu. Zlevnily zejména olejniny a obiloviny. Naopak v živočišné výrobě ceny proti loňskému roku stouply o 6,3 procenta. Zdražila vejce, prasata a drůbež.
V průmyslu růst cen zpomaluje od loňského října a nyní je meziroční zdražení nejnižší od února 2021. V červnu stouply třeba ceny elektřiny, plynu, páry a klimatizovaného vzduchu zhruba o pětinu, potravinářských výrobků o 7,4 procenta, ceny černého a hnědého uhlí a lignitu o 69,3 procenta a ostatních nekovových minerálních výrobků o 13,7 procenta. Naproti tomu zlevnil zejména koks a rafinované ropné produkty.
Ve stavebnictví se v šestém měsíci cena prací meziročně zvýšila o šest procent a používané materiály a výrobky zdražily o 1,2 procenta. Ve službách vzrostly ceny za služby v zaměstnání o 22 procent, za programování o 9,5 procenta, za reklamní služby a průzkum trhu o 7,8 procenta, za služby v oblasti nemovitostí o sedm procent a za služby v pozemní dopravě o necelých pět procent.
V meziměsíčním srovnání se ceny výrobců většinou snížily. U zemědělských o 0,9 procenta, u průmyslových o 0,3 procenta a ceny tržních služeb pro podniky klesly o 0,1 procenta. Ceny stavebních prací proti květnu mírně stouply, o 0,1 procenta.
Zdroj: Ilustrační foto
Výbor pro investice řešil dopravní infrastrukturu, zaměstnávání cizinců
Vládní výbor pro strategické investice se na prvním jednání věnoval strategii výstavby dopravní infrastruktury a zajištění dostatku kvalifikované pracovní síly pro podniky. Po jednání výboru to novinářům řekl premiér Petr Fiala (ODS). Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na jednání představil plán rozvoje dopravní infrastruktury, který do deseti let počítá s dostavbou dálniční sítě a zahájením stavby vysokorychlostní železnice. Podle ministra práce Mariana Jurečky (KDU-ČSL) je potřeba získávat cizince pro české firmy, kterým nyní chybí na 200.000 pracovníků.
„České ekonomice začne ujíždět vlak, pokud něco neuděláme,“ řekl Fiala. Podle něj předchozí vlády zanedbaly v řadě oblastí rozvoj země a bez rychlých kroků hrozí, že se sníží česká konkurenceschopnost. Zmínil zejména stavbu dopravní a energetické infrastruktury a zajištění dostatku pracovníků pro české firmy.
Kupka na jednání výboru představil desetiletý plán pro rozvoj dopravní infrastruktury včetně možností financování. V oblasti dálniční sítě označil za priority dostavbu Pražského okruhu, dokončení dálnice D35 a stavbu dálničních spojení na hranice. „Požadavek snadno procestovat Českou republiku je klíč k tomu, jak být úspěšnou zemí,“ řekl. Dalším zásadním krokem je stavba vysokorychlostních tratí, které podle Kupky nejen pomohou propojení metropolí, ale také uvolní kapacitu současných tratí pro regionální a nákladní dopravu.
Podle Kupky bude po roce 2026 nutné zvýšit investice do stavby dopravní infrastruktury na více než 300 miliard korun ročně. V letošním roce Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) funguje s rozpočtem 150 miliard korun, který je dosud nejvyšší. Kupka také očekává zapojení soukromého sektoru do financování dopravní infrastruktury, využití evropských fondů nebo vydávání takzvaných zelených dluhopisů.
Jurečka zdůraznil, že nedostatek pracovních sil limituje možnosti růstu českého hrubého domácího produktu. Pokud by se podařilo zaplnit chybějících 200.000 pracovních míst, přineslo by to navíc do rozpočtu dodatečných 40 miliard korun, řekl. Vláda podle něj potřebuje přivést do Česka kvalifikované zahraniční pracovníky, kteří volná místa zaplní. „Potřebujeme efektivně, bezpečně a rychleji získávat lidi ze zemí, které jsou nám kulturně a hodnotově blízké,“ řekl Jurečka. Kromě tradiční spolupráce s postsovětskými státy zmínil Vietnam a Filipíny.
Vláda zřídila výbor na konci června. Jeho úkolem je koordinovat podmínky pro zajištění strategických investic v oblasti dopravní infrastruktury, bydlení, energetiky, vzdělávání, vědy a výzkumu. Na dnešním zasedání podle Fialy vznikly první pracovní skupiny pro legislativu a pro financování. Další jednání výboru premiér očekává na začátku září.
Zdroj: Unsplash
V průmyslu ceny proti loňskému červnu stouply o 1,9 procenta, stavební práce zdražily o šest procent a tržní služby pro podniky o 6,1 procenta. Ceny v zemědělství v meziročním srovnání klesly poprvé po více než dvou letech v květnu, a to o 10,2 procenta, v červnu byly meziročně nižší o 13,8 procenta. Vyplývá to z informací, které dnes na webu zveřejnil Český statistický úřad . Ceny výrobců naznačují budoucí vývoj cen pro spotřebitele.Loni v červnu meziroční růst cen v zemědělství přesáhl 40 procent. Následně zdražování postupně od loňského prosince zpomalovalo a letos v dubnu se téměř zastavilo. Květnový pokles cen byl prvním zlevněním u zemědělských výrobců od února 2021. V červnu snížení cen v zemědělství kladně ovlivnila rostlinná výroba, kde byly ceny meziročně nižší o čtvrtinu. Zlevnily zejména olejniny a obiloviny. Naopak v živočišné výrobě ceny proti loňskému roku stouply o 6,3 procenta. Zdražila vejce, prasata a drůbež.V průmyslu růst cen zpomaluje od loňského října a nyní je meziroční zdražení nejnižší od února 2021. V červnu stouply třeba ceny elektřiny, plynu, páry a klimatizovaného vzduchu zhruba o pětinu, potravinářských výrobků o 7,4 procenta, ceny černého a hnědého uhlí a lignitu o 69,3 procenta a ostatních nekovových minerálních výrobků o 13,7 procenta. Naproti tomu zlevnil zejména koks a rafinované ropné produkty.Ve stavebnictví se v šestém měsíci cena prací meziročně zvýšila o šest procent a používané materiály a výrobky zdražily o 1,2 procenta. Ve službách vzrostly ceny za služby v zaměstnání o 22 procent, za programování o 9,5 procenta, za reklamní služby a průzkum trhu o 7,8 procenta, za služby v oblasti nemovitostí o sedm procent a za služby v pozemní dopravě o necelých pět procent.V meziměsíčním srovnání se ceny výrobců většinou snížily. U zemědělských o 0,9 procenta, u průmyslových o 0,3 procenta a ceny tržních služeb pro podniky klesly o 0,1 procenta. Ceny stavebních prací proti květnu mírně stouply, o 0,1 procenta.Výbor pro investice řešil dopravní infrastrukturu, zaměstnávání cizincůVládní výbor pro strategické investice se na prvním jednání věnoval strategii výstavby dopravní infrastruktury a zajištění dostatku kvalifikované pracovní síly pro podniky. Po jednání výboru to novinářům řekl premiér Petr Fiala . Ministr dopravy Martin Kupka na jednání představil plán rozvoje dopravní infrastruktury, který do deseti let počítá s dostavbou dálniční sítě a zahájením stavby vysokorychlostní železnice. Podle ministra práce Mariana Jurečky je potřeba získávat cizince pro české firmy, kterým nyní chybí na 200.000 pracovníků.„České ekonomice začne ujíždět vlak, pokud něco neuděláme,“ řekl Fiala. Podle něj předchozí vlády zanedbaly v řadě oblastí rozvoj země a bez rychlých kroků hrozí, že se sníží česká konkurenceschopnost. Zmínil zejména stavbu dopravní a energetické infrastruktury a zajištění dostatku pracovníků pro české firmy.Kupka na jednání výboru představil desetiletý plán pro rozvoj dopravní infrastruktury včetně možností financování. V oblasti dálniční sítě označil za priority dostavbu Pražského okruhu, dokončení dálnice D35 a stavbu dálničních spojení na hranice. „Požadavek snadno procestovat Českou republiku je klíč k tomu, jak být úspěšnou zemí,“ řekl. Dalším zásadním krokem je stavba vysokorychlostních tratí, které podle Kupky nejen pomohou propojení metropolí, ale také uvolní kapacitu současných tratí pro regionální a nákladní dopravu.Podle Kupky bude po roce 2026 nutné zvýšit investice do stavby dopravní infrastruktury na více než 300 miliard korun ročně. V letošním roce Státní fond dopravní infrastruktury funguje s rozpočtem 150 miliard korun, který je dosud nejvyšší. Kupka také očekává zapojení soukromého sektoru do financování dopravní infrastruktury, využití evropských fondů nebo vydávání takzvaných zelených dluhopisů.Jurečka zdůraznil, že nedostatek pracovních sil limituje možnosti růstu českého hrubého domácího produktu. Pokud by se podařilo zaplnit chybějících 200.000 pracovních míst, přineslo by to navíc do rozpočtu dodatečných 40 miliard korun, řekl. Vláda podle něj potřebuje přivést do Česka kvalifikované zahraniční pracovníky, kteří volná místa zaplní. „Potřebujeme efektivně, bezpečně a rychleji získávat lidi ze zemí, které jsou nám kulturně a hodnotově blízké,“ řekl Jurečka. Kromě tradiční spolupráce s postsovětskými státy zmínil Vietnam a Filipíny.Vláda zřídila výbor na konci června. Jeho úkolem je koordinovat podmínky pro zajištění strategických investic v oblasti dopravní infrastruktury, bydlení, energetiky, vzdělávání, vědy a výzkumu. Na dnešním zasedání podle Fialy vznikly první pracovní skupiny pro legislativu a pro financování. Další jednání výboru premiér očekává na začátku září.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky
Farmaceutický průmysl je jedním z klíčových sektorů, který těží z globálních demografických změn, zejména ze stárnutí populace. S rostoucí průměrnou...