Veletrh Japan Mobility Show, který začíná ve čtvrtek, přichází v kritickém okamžiku pro domácí průmysl. Toyota, nejprodávanější světový výrobce automobilů, letos oznámila strategický obrat k bateriovým elektromobilům, včetně plánů na komerční využití pokročilých baterií a zavedení technologie tlakového lití, jejímž průkopníkem je společnost Tesla.
Toyota svým posunem pomohla utlumit kritiku, že s bateriovými elektromobily přichází příliš pomalu. Podle analytiků jsou však vyhlídky některých jejích menších konkurentů, jako jsou Subaru, Mazda a Mitsubishi Motors, kteří mohou při zavádění elektromobilů čelit mnohem větší výzvě, chmurnější.
Mezitím bude přední čínská automobilka BYD první čínskou automobilkou, která na veletrhu vystaví své modely, a jedním z pouhých tří zahraničních výrobců automobilů, kteří tak učiní spolu s německými značkami Mercedes a BMW.

A na rozdíl od mnoha japonských společností, které budou vystavovat koncepční vozy, všechny zahraniční automobilky předvedou bateriové elektromobily, které se již vyrábějí nebo se budou vyrábět.
Zdá se, že mezi silnějšími japonskými automobilkami, jako jsou Toyota a Honda, které dosahují rekordních zisků, a slabšími hráči „roste propast“, uvedl Koji Endo, vedoucí akciového výzkumu ve společnosti SBI Securities.
Japonský automobilový průmysl také čelí tlaku vysokých vstupních nákladů a poklesu prodeje v Číně, kde byly japonské značky jako Nissan a Mitsubishi, která se údajně rozhodla ukončit tamní výrobu, zasaženy více než ostatní nečínští výrobci.
Toyota na veletrhu vystaví různé koncepční modely poháněné bateriemi, včetně sportovně-užitkového vozidla, středně velkého pickupu a sportovního vozu.
Největší světová automobilka podle prodejů dlouhodobě prosazuje vícestranný přístup ke snižování emisí uhlíku, který kromě bateriových elektromobilů zahrnuje i další elektrifikované a alternativní energetické možnosti.
Společnost ukáže nové modely svých řad Century a Crown, které již dříve představila jako plug-in hybridní a hybridní vozy.
Nissan plánuje vystavit modely Ariya, Leaf a Sakura poháněné bateriemi, kromě nových koncepčních modelů bateriových elektromobilů, jako je například luxusní minivan.
ZMENŠUJÍCÍ SE DOMÁCÍ TRH
Výstava, která se koná každé dva roky, se v roce 2021 nekonala kvůli pandemii. Letos se na něm představí řada technologií mobility včetně autonomních vozidel, motocyklů, nákladních automobilů a takzvaných „létajících aut“.

I přes snahu oslovit širší publikum se však japonské automobilky potýkají s rostoucím tlakem rychle stárnoucí a klesající populace, která má méně mladých lidí, kteří by si kupovali auta, což tlačí na prodej automobilů.
Podle údajů Japonské asociace výrobců automobilů, které sahají až do roku 1993, dosáhly loni registrace nových osobních automobilů nejnižší roční úrovně v historii.
Registrace se v roce 2022 snížily o 6,2 % oproti předchozímu roku na 3,4 milionu vozů.
Podle vládních údajů byla k 1. květnu téměř třetina ze 124 milionů obyvatel Japonska ve věku 65 let a více.
Loňský rok byl již třetím rokem v řadě, kdy se prodeje nových automobilů udržely pod 4 miliony, ačkoli byly také zasaženy následky pandemického nedostatku čipů, který narušil výrobu a dodávky automobilů.
Na rozdíl od zhoršujících se vyhlídek v Japonsku údaje automobilové federace ASEAN ukazují, že automobilový trh v jihovýchodní Asii roste.
Podle těchto údajů se prodej osobních vozidel v sedmi zemích jihovýchodní Asie v roce 2022 meziročně zvýšil o 24 % na 2,2 milionu, ačkoli japonské automobilky bojují s čínskými elektromobily o udržení podílu na klíčových trzích, jako je Thajsko.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky