Obvykle jsou odměňovány zisky, které překonají očekávání, a ty, které zklamou, se potýkají se ztrátami. Je však nezbytné občas poodstoupit a zhodnotit širší obrázek.
Porozumět automobilovému byznysu, zejména v současné situaci, může být náročné vzhledem ke komplexním faktorům, jako jsou narušení dodavatelského řetězce, eskalace cen automobilů, zvyšující se úrokové sazby a přechod na elektromobily. Ne vždy je jasné, jak ziskové by automobilky měly být za těchto okolností.
Vezměme v úvahu společnost Rivian Automotive (RIVN). Za třetí čtvrtletí Wall Street očekává provozní ztrátu ve výši přibližně 1,4 miliardy dolarů. Tyto očekávané ztráty by však neměly být překvapivé. Automobilový byznys je ze své podstaty byznys velkého rozsahu. Klasickým příkladem je společnost Tesla (TSLA), která se stala trvale ziskovou až po prodeji téměř 100 000 kusů za čtvrtletí. Pro srovnání: společnost Rivian dodala ve třetím čtvrtletí necelých 16 000 kusů, což znamená ohromující ztrátu na jeden vůz ve výši přibližně 90 000 USD.
Když si vzpomeneme na dobu, kdy Tesla dodávala čtvrtletně jen asi 12 000 vozů, dosahovala ztráty přibližně 20 000 USD na každý vůz. Přesto tyto ztráty nezabránily společnosti Tesla v dosažení jejího obchodního modelu. Podařilo se jí získat výrobní závod v Kalifornii od General Motors (GM) a Toyota Motor (TM) za mimořádnou cenu a prodávala převážně luxusní vozy vyšší třídy.
Při pohledu na čísla je vidět, že Ford Motor (F), jedna z mála tradičních automobilek, která odhaluje zisky a ztráty podle jednotlivých typů vozidel. Ve druhém čtvrtletí vykázala provozní ztrátu přibližně 32 000 USD na každý elektromobil (EV), přičemž v tomto období prodala přibližně 34 000 plně elektrických a hybridních vozidel.
Zdroj: Ford
Pokud přejdeme k budoucím očekáváním, Wall Street předpokládá, že Ford ve třetím čtvrtletí dosáhne provozního zisku přibližně 2 500 USD na jedno vozidlo. Pro srovnání, Tesla a Toyota by měly vydělat přibližně 5 000 USD, resp. 3 000 USD na vozidlo. Výrazný rozdíl v hodnotách zisku je klíčovým ukazatelem toho, že každý začínající výrobce elektromobilů si klade za cíl realizovat provozní zisk v řádu tisíců na jeden vůz.
Aby investoři pochopili cesty vedoucí k takovým ziskům, mohou během konferenčních hovorů za třetí čtvrtletí položit manažerským týmům jednu relevantní otázku: Jak plánují dosáhnout svých cílů v oblasti ziskovosti?
Příští týden ve středu Tesla oznámí své hospodářské výsledky. Pozorovatelé trhu předpovídají, že upravený zisk na akcii se bude pohybovat kolem 75 centů, což je pokles oproti 1,05 dolaru dosaženého ve třetím čtvrtletí roku 2022. Pokles lze přičíst snížení cen, které ovlivnilo ziskovost.
V uplynulém roce zaznamenaly akcie společnosti Tesla nárůst o přibližně 23 %, zatímco indexy jako S&P 500 a Nasdaq Composite vzrostly zhruba o 21 %, resp. 30 %.
Při zamyšlení nad těmito statistikami je zřejmé, že ačkoli je dosahování zisků v odvětví elektromobilů výzvou poznamenanou několika faktory, nejedná se o nemožný úkol. Investování do tohoto odvětví však vyžaduje pečlivé pochopení dynamiky a trendů na trhu spolu s pozorným sledováním neustále se vyvíjejících strategií zavedených i nově vznikajících hráčů.
Obvykle jsou odměňovány zisky, které překonají očekávání, a ty, které zklamou, se potýkají se ztrátami. Je však nezbytné občas poodstoupit a zhodnotit širší obrázek.Porozumět automobilovému byznysu, zejména v současné situaci, může být náročné vzhledem ke komplexním faktorům, jako jsou narušení dodavatelského řetězce, eskalace cen automobilů, zvyšující se úrokové sazby a přechod na elektromobily. Ne vždy je jasné, jak ziskové by automobilky měly být za těchto okolností.Vezměme v úvahu společnost Rivian Automotive . Za třetí čtvrtletí Wall Street očekává provozní ztrátu ve výši přibližně 1,4 miliardy dolarů. Tyto očekávané ztráty by však neměly být překvapivé. Automobilový byznys je ze své podstaty byznys velkého rozsahu. Klasickým příkladem je společnost Tesla , která se stala trvale ziskovou až po prodeji téměř 100 000 kusů za čtvrtletí. Pro srovnání: společnost Rivian dodala ve třetím čtvrtletí necelých 16 000 kusů, což znamená ohromující ztrátu na jeden vůz ve výši přibližně 90 000 USD. Když si vzpomeneme na dobu, kdy Tesla dodávala čtvrtletně jen asi 12 000 vozů, dosahovala ztráty přibližně 20 000 USD na každý vůz. Přesto tyto ztráty nezabránily společnosti Tesla v dosažení jejího obchodního modelu. Podařilo se jí získat výrobní závod v Kalifornii od General Motors a Toyota Motor za mimořádnou cenu a prodávala převážně luxusní vozy vyšší třídy.Při pohledu na čísla je vidět, že Ford Motor , jedna z mála tradičních automobilek, která odhaluje zisky a ztráty podle jednotlivých typů vozidel. Ve druhém čtvrtletí vykázala provozní ztrátu přibližně 32 000 USD na každý elektromobil , přičemž v tomto období prodala přibližně 34 000 plně elektrických a hybridních vozidel.Pokud přejdeme k budoucím očekáváním, Wall Street předpokládá, že Ford ve třetím čtvrtletí dosáhne provozního zisku přibližně 2 500 USD na jedno vozidlo. Pro srovnání, Tesla a Toyota by měly vydělat přibližně 5 000 USD, resp. 3 000 USD na vozidlo. Výrazný rozdíl v hodnotách zisku je klíčovým ukazatelem toho, že každý začínající výrobce elektromobilů si klade za cíl realizovat provozní zisk v řádu tisíců na jeden vůz.Aby investoři pochopili cesty vedoucí k takovým ziskům, mohou během konferenčních hovorů za třetí čtvrtletí položit manažerským týmům jednu relevantní otázku: Jak plánují dosáhnout svých cílů v oblasti ziskovosti?Příští týden ve středu Tesla oznámí své hospodářské výsledky. Pozorovatelé trhu předpovídají, že upravený zisk na akcii se bude pohybovat kolem 75 centů, což je pokles oproti 1,05 dolaru dosaženého ve třetím čtvrtletí roku 2022. Pokles lze přičíst snížení cen, které ovlivnilo ziskovost.V uplynulém roce zaznamenaly akcie společnosti Tesla nárůst o přibližně 23 %, zatímco indexy jako S&P 500 a Nasdaq Composite vzrostly zhruba o 21 %, resp. 30 %. Při zamyšlení nad těmito statistikami je zřejmé, že ačkoli je dosahování zisků v odvětví elektromobilů výzvou poznamenanou několika faktory, nejedná se o nemožný úkol. Investování do tohoto odvětví však vyžaduje pečlivé pochopení dynamiky a trendů na trhu spolu s pozorným sledováním neustále se vyvíjejících strategií zavedených i nově vznikajících hráčů.