Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    Minulé IPO.

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

    2788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    Minulé IPO.

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

    2788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Komunikace je základ všeho. Jak tedy vést úspěšnější rozhovory?

Vyjednávání o zvýšení platu nebo povýšení v zaměstnání patří k nejtěžším rozhovorům v práci a bez plánu není o nic snazší.

Michal Kmeť Autor: Michal Kmeť
7 října, 2023
5 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

„Lidé si myslí: ‚Prostě zaklepu na jejich dveře, sednu si k nim, budu se s nimi bavit a uvidíme, kam to povede.‘ To není plán. Chce to mít na mysli konkrétní cíl,“ řekl Maurice Schweitzer, whartonský profesor operací, informací a rozhodování. „Lidé často nedosahují svých cílů v rozhovorech, protože si nedokážou určit své cíle.“

Ve své nejnovější práci Schweitzer a jeho spoluautoři představují rámec, který pomáhá lidem vést úspěšnější rozhovory tím, že identifikují a pochopí motivy každého účastníka. Tento model se nazývá „konverzační cirkumplex“ a mapuje konverzace podél dvou klíčových os: informační a vztahové.

Konverzační partner s vysokými informačními cíli se snaží sdílet nebo shromažďovat informace na podporu rozhodnutí nebo akce, například sdílet nejnovější prodejní čísla, aby mohl navrhnout strategii pro získání podílu na trhu. Konverzační partner s vysokými relačními cíli usiluje o rozvoj nebo prohloubení vztahu. Tato osoba může například chtít vytvořit příznivý dojem, utajit tajemství nebo se bavit při společně stráveném čase.

„Pokud budeme přesněji formulovat cíle rozhovoru, pomůže nám to při přípravě a plánování, bude nám to jasnější a nakonec přinese větší úspěch,“ řekl Schweitzer.

Schweitzer uvedl, že on a jeho spoluautoři se zajímali o to, co to znamená mít dobrý rozhovor nad rámec vágní představy, že proběhl dobře nebo špatně. Při čtení literatury na toto téma si uvědomili, že neexistuje jasná definice toho, co představuje úspěšný rozhovor, a tak se rozhodli vytvořit plán. Výsledek – konverzační okruh – lze aplikovat na téměř jakýkoli rozhovor na pracovišti i mimo něj, ať už si povídáte se šéfem, kolegou, manželem, příbuzným, dítětem nebo přítelem.

Advertisement

„Naše cíle se budou měnit v závislosti na různých partnerských rozhovorech a v různých časových okamžicích,“ řekl Schweitzer. „A strategie, jak vést dobrou konverzaci v jednom kontextu, může být v jiném kontextu zcela odlišná.“

Zdroj: Getty Images

Schweitzer se zajímal zejména o cíle konverzace, protože vyučuje obchodní kurz o vyjednávání, což je typ konverzace, která je typická jak pro informační, tak pro vztahovou konverzaci. Zaměstnanec, který žádá o zvýšení platu, chce například vypracovat argumenty pro zvýšení platu založené na faktech, ale také pěstovat vztah s manažerem, který bude nakonec rozhodovat.

Konverzační okruh: Tento rámec klasifikuje cíle konverzace podle dvou klíčových dimenzí: informační a vztahové. Tento panel ukazuje, kam může konverzační pracovník zakreslit některé ze svých cílů na cirkumplexu. Umístění motivů na cirkumplexu je subjektivní a cíle zde zobrazené představují podmnožinu rozsáhlé škály motivů, které mohou konverzační pracovníci mít.

„Když mluvím se svými studenty o vyjednávání o platech, říkám jim, že první, co je třeba udělat, je nasednout na vlak do New Yorku nebo na letadlo do Chicaga – jedna věc je říct, že mi na vztahu a na této práci záleží, ale něco úplně jiného je se tam ukázat,“ řekl. „Ukázat se znamená, že mi na vztahu záleží a chci, abyste věděli, že mi na něm záleží a že je pro mě prioritou.“

Vedoucí pracovník, který se účastní vyjednávání, má povinnost shromáždit informace, pochopit motivy zaměstnance a poskytnout mu vhodnou zpětnou vazbu. Pokud zvýšení platu není možné z důvodu rozpočtových omezení nebo obav o spravedlnost, existují jiné možnosti nebo budoucí příležitosti pro vyšší plat?

Dalším příkladem komunikace, která má informační i vztahový charakter, je celopodniková porada, uvedl Schweitzer. Na celopodnikové poradě chce generální ředitel předat informace, ale také vybudovat pocit sounáležitosti, podpořit pozitivní pocity a motivovat zaměstnance.

„Když jako generální ředitel mluvím se svými zaměstnanci, snažím se jim předat informace, ale také pocit identity, obavy o naše vztahy, obavy o naši komunitu,“ řekl. „Chci dělat takové věci, jako je ocenění lidí, kteří mentorují ostatní. Jsme v tom všichni společně, všichni se obětujeme, všichni se zapojujeme a společně můžeme dosáhnout něčeho transformačního.“

Chcete využít této příležitosti?

Hledání společné řeči

Zdroj: Getty Images

Výzkumníci provedli rozsáhlou studii, jejímž cílem bylo vytvořit konverzační okruh, a shromáždili údaje, které potvrdily, že body na osách jsou správně umístěny a odpovídají skutečnosti. Při sledování více konverzačních cílů, jako je například hledání rady a brainstorming nápadů, platí, že čím blíže jsou cíle na cirkumplexu, tím je pravděpodobnější, že se podaří dosáhnout obou. Například přihlásit se o zásluhy za nápad je něco zcela jiného než omluvit se, zatímco upřímnost sousedí s brainstormingem nápadů.

„Když máme více cílů, je snazší, když jsou si tyto cíle podobné,“ řekl Schweitzer. „Je těžké být upřímný a zatajovat informace, protože to jsou protichůdné cíle. Je však snazší požádat o radu a být upřímný. To jsou podobnější, souznějící cíle.“

Článek také identifikuje specifické chování, které vyplývá z konfliktních cílů v rozhovoru, jako jsou komplimenty („Na svůj věk toho víš hodně o skvělých kapelách“), skromné chlubení („Bolí mě ruka z tolika autogramů“) a prosociální lhaní („Vypadáš skvěle“). Pro konverzaci je zásadní, aby si uvědomili, zda toto chování podporuje jejich cíle, či nikoli.

Při důležitých rozhovorech – na pracovišti i mimo něj – Schweitzer doporučuje, aby si lidé pomocí cirkumplexu předem promysleli své cíle. Poté by se měli zamyslet nad tím, do jaké míry těchto cílů dosáhli nebo nedosáhli, a následně zvážit, co mohli udělat jinak.

„Myslím, že se to všichni můžeme naučit.“ Schweitzer řekl. „Když budeme mít jasný cíl, povede nás to k tomu, abychom byli přesnější v tom, co děláme a kdy to děláme.“

„Lidé si myslí: ‚Prostě zaklepu na jejich dveře, sednu si k nim, budu se s nimi bavit a uvidíme, kam to povede.‘ To není plán. Chce to mít na mysli konkrétní cíl,“ řekl Maurice Schweitzer, whartonský profesor operací, informací a rozhodování. „Lidé často nedosahují svých cílů v rozhovorech, protože si nedokážou určit své cíle.“Ve své nejnovější práci Schweitzer a jeho spoluautoři představují rámec, který pomáhá lidem vést úspěšnější rozhovory tím, že identifikují a pochopí motivy každého účastníka. Tento model se nazývá „konverzační cirkumplex“ a mapuje konverzace podél dvou klíčových os: informační a vztahové. Konverzační partner s vysokými informačními cíli se snaží sdílet nebo shromažďovat informace na podporu rozhodnutí nebo akce, například sdílet nejnovější prodejní čísla, aby mohl navrhnout strategii pro získání podílu na trhu. Konverzační partner s vysokými relačními cíli usiluje o rozvoj nebo prohloubení vztahu. Tato osoba může například chtít vytvořit příznivý dojem, utajit tajemství nebo se bavit při společně stráveném čase.„Pokud budeme přesněji formulovat cíle rozhovoru, pomůže nám to při přípravě a plánování, bude nám to jasnější a nakonec přinese větší úspěch,“ řekl Schweitzer.Schweitzer uvedl, že on a jeho spoluautoři se zajímali o to, co to znamená mít dobrý rozhovor nad rámec vágní představy, že proběhl dobře nebo špatně. Při čtení literatury na toto téma si uvědomili, že neexistuje jasná definice toho, co představuje úspěšný rozhovor, a tak se rozhodli vytvořit plán. Výsledek – konverzační okruh – lze aplikovat na téměř jakýkoli rozhovor na pracovišti i mimo něj, ať už si povídáte se šéfem, kolegou, manželem, příbuzným, dítětem nebo přítelem.„Naše cíle se budou měnit v závislosti na různých partnerských rozhovorech a v různých časových okamžicích,“ řekl Schweitzer. „A strategie, jak vést dobrou konverzaci v jednom kontextu, může být v jiném kontextu zcela odlišná.“Schweitzer se zajímal zejména o cíle konverzace, protože vyučuje obchodní kurz o vyjednávání, což je typ konverzace, která je typická jak pro informační, tak pro vztahovou konverzaci. Zaměstnanec, který žádá o zvýšení platu, chce například vypracovat argumenty pro zvýšení platu založené na faktech, ale také pěstovat vztah s manažerem, který bude nakonec rozhodovat.Konverzační okruh: Tento rámec klasifikuje cíle konverzace podle dvou klíčových dimenzí: informační a vztahové. Tento panel ukazuje, kam může konverzační pracovník zakreslit některé ze svých cílů na cirkumplexu. Umístění motivů na cirkumplexu je subjektivní a cíle zde zobrazené představují podmnožinu rozsáhlé škály motivů, které mohou konverzační pracovníci mít.„Když mluvím se svými studenty o vyjednávání o platech, říkám jim, že první, co je třeba udělat, je nasednout na vlak do New Yorku nebo na letadlo do Chicaga – jedna věc je říct, že mi na vztahu a na této práci záleží, ale něco úplně jiného je se tam ukázat,“ řekl. „Ukázat se znamená, že mi na vztahu záleží a chci, abyste věděli, že mi na něm záleží a že je pro mě prioritou.“Vedoucí pracovník, který se účastní vyjednávání, má povinnost shromáždit informace, pochopit motivy zaměstnance a poskytnout mu vhodnou zpětnou vazbu. Pokud zvýšení platu není možné z důvodu rozpočtových omezení nebo obav o spravedlnost, existují jiné možnosti nebo budoucí příležitosti pro vyšší plat?Dalším příkladem komunikace, která má informační i vztahový charakter, je celopodniková porada, uvedl Schweitzer. Na celopodnikové poradě chce generální ředitel předat informace, ale také vybudovat pocit sounáležitosti, podpořit pozitivní pocity a motivovat zaměstnance.„Když jako generální ředitel mluvím se svými zaměstnanci, snažím se jim předat informace, ale také pocit identity, obavy o naše vztahy, obavy o naši komunitu,“ řekl. „Chci dělat takové věci, jako je ocenění lidí, kteří mentorují ostatní. Jsme v tom všichni společně, všichni se obětujeme, všichni se zapojujeme a společně můžeme dosáhnout něčeho transformačního.“Chcete využít této příležitosti?Hledání společné řečiVýzkumníci provedli rozsáhlou studii, jejímž cílem bylo vytvořit konverzační okruh, a shromáždili údaje, které potvrdily, že body na osách jsou správně umístěny a odpovídají skutečnosti. Při sledování více konverzačních cílů, jako je například hledání rady a brainstorming nápadů, platí, že čím blíže jsou cíle na cirkumplexu, tím je pravděpodobnější, že se podaří dosáhnout obou. Například přihlásit se o zásluhy za nápad je něco zcela jiného než omluvit se, zatímco upřímnost sousedí s brainstormingem nápadů.„Když máme více cílů, je snazší, když jsou si tyto cíle podobné,“ řekl Schweitzer. „Je těžké být upřímný a zatajovat informace, protože to jsou protichůdné cíle. Je však snazší požádat o radu a být upřímný. To jsou podobnější, souznějící cíle.“Článek také identifikuje specifické chování, které vyplývá z konfliktních cílů v rozhovoru, jako jsou komplimenty , skromné chlubení a prosociální lhaní . Pro konverzaci je zásadní, aby si uvědomili, zda toto chování podporuje jejich cíle, či nikoli.Při důležitých rozhovorech – na pracovišti i mimo něj – Schweitzer doporučuje, aby si lidé pomocí cirkumplexu předem promysleli své cíle. Poté by se měli zamyslet nad tím, do jaké míry těchto cílů dosáhli nebo nedosáhli, a následně zvážit, co mohli udělat jinak.„Myslím, že se to všichni můžeme naučit.“ Schweitzer řekl. „Když budeme mít jasný cíl, povede nás to k tomu, abychom byli přesnější v tom, co děláme a kdy to děláme.“
Tagy: businesskomunikace


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    11:31

    Akcie Naturgy klesly o 5 % po odprodeji BlackRock.

    11:24

    Akcie Brunello Cucinelli rostou, společnost předpovídá rekordní tržby pro rok 2025.

    11:12

    Zdroje naznačují, že Bank of Japan váhá s jednáním o zvýšení výnosů.

    11:06

    Optimismus pro většinu asijských měn roste, zatímco krátké pozice na indickou rupii se zvyšují.

    11:00

    Asijské akcie zaznamenávají největší odliv zahraničních investic za téměř šest let kvůli obavám z ocenění technologických společností.

    10:54

    Čína oznamuje obnovení jednání s EU ohledně plánu minimální ceny pro elektrická vozidla.

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Raymond James sází na obrat u Blue Owl Capital a zvyšuje rating

    10 prosince, 2025

    Společnost Blue Owl Capital se v posledních měsících potýkala s výraznou volatilitou a její akcie za letošní rok poklesly o...

    Zdroj: Getty Images

    JPMorgan zaujímá optimističtější postoj k akciím společnosti PepsiCo

    10 prosince, 2025
    Zdroj: Getty images

    GE Vernova se veze na vlně elektrifikace, akcie stoupají na rekordní úroveň

    10 prosince, 2025
    Zdroj: CNBC

    Proč dát přednost akciím TSMC před Nvidií, když boj o AI čipy sílí

    10 prosince, 2025
    Zdroj: Shutterstock

    Vzrostou akcie kontroverzní společnosti Joby Aviation v roce 2026?

    10 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Medline Inc.

    Datum IPO: 17 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 55,3 miliardy USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    CSG získává mnohamiliardový kontrakt na munici a posiluje svou globální pozici

    10 prosince, 2025

    Akcie jsou před rozhodnutím Fedu volatilní; pozornost se soustředí na trh práce

    9 prosince, 2025

    Goldman Sachs vidí další růst u akcií Nvidia, Wynn Resorts i dalších titulů

    7 prosince, 2025

    S&P 500 uzavřel níže, investoři jsou opatrní před rozhodnutím Fedu

    9 prosince, 2025

    Akcie Victoria’s Secret rostou, výsledky potvrzují úspěch strategie oživení

    7 prosince, 2025

    S&P 500 končí výše, Fed snížil sazby již potřetí v tomto roce

    10 prosince, 2025

    Broadcom zveřejní výsledky, trh čeká na signály z boomu čipů pro AI

    11 prosince, 2025

    Regulátoři vyzývají k přijetí opatření proti „front-runningu“ od tvůrců trhu

    8 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: BurzovníSvět.cz
    Tip editora

    Bublina na trhu nezastavila boom umělé inteligence v Silicon Valley

    30 listopadu, 2025

    Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • DIP
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost

      Používáme soubory cookie a podobné technologie, které jsou nezbytné pro provoz webových stránek. Další soubory cookie se používají k provádění analýzy používání webových stránek. Pokračováním v používání našich webových stránek vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. Další informace naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.