Ačkoli prodeje elektromobilů pokračují ve své vzestupné trajektorii a v průběhu roku až do září vzrostly o 51 %, tempo růstu se ve srovnání s předchozím rokem výrazně zpomalilo. V důsledku toho se u některých značek hromadí nadbytečné zásoby elektromobilů, což vede k přehodnocení strategií.
Hlavní hráči v odvětví, jako jsou Ford Motor a Toyota Motor, v reakci na vlažnou reakci trhu na elektromobily přehodnocují svá očekávání. Tyto tradiční jednotky následně přesměrovávají více zdrojů do hybridních vozidel, která přitahují zákazníky ve vyšší míře.
Zdá se, že zjevný propad je důsledkem toho, že se trh vyrovnává se skutečností, že počáteční vlna kupujících, kteří ochotně investovali příplatky do vlastnictví automobilu poháněného bateriemi, se zmenšila. V důsledku toho se odvětví nyní potýká s váhavějšími zákazníky, a to právě v době, kdy se na trh v příštích několika letech chystá příliv nových modelů elektromobilů.

Na konferenci, která se konala v září, finanční ředitel společnosti Ford Motor John Lawler poukázal na zplošťující se křivku tempa zavádění elektromobilů. Tvrdil: “Křivka se nezrychluje tak rychle, jak si myslím, že mnoho lidí očekávalo.”
Nedávný propad prodejů elektromobilů je v příkrém kontrastu se situací na trhu před pouhým rokem. Tehdy se výrobci automobilů potýkali s nečekaně dlouhými pořadníky na osobní a nákladní automobily poháněné bateriemi – což byl ukazatel toho, že se pro alternativu čisté energie rozhodlo stále více zákazníků. Nedávný pokles je znepokojivý pro výrobce, kteří investovali velké prostředky do vybudování továren a závodů na výrobu baterií, aby uspokojili naději na trvalý nárůst poptávky po plug-in modelech.
V posledních několika letech došlo v tomto odvětví k dramatickému posunu směrem k elektrickým a hybridním vozům pod vlivem rostoucí popularity vozů Tesla a přísných globálních předpisů týkajících se škodlivin ve výfukových plynech.
Administrativa prezidenta Bidena otevřeně podporuje elektromobily a učinila z nich hlavní součást své průmyslové politiky. Současně přitvrzující zájem o elektromobily vedl odborový svaz United Auto Workers ke stávce proti detroitským automobilkám, částečně znepokojen vyhlídkou na ztrátu pracovních míst v závodech na výrobu motorů a převodovek.
Navzdory těmto posunům značná část spotřebitelů stále váhá, zda naskočit na dráhu elektromobilů. K tomuto váhání přispívá vysoká cena a obavy z praktičnosti požadavků na pravidelné nabíjení a omezený dojezd.

V reakci na nedostatečnou poptávku snižují výrobci automobilů ceny a nabízejí slevy na elektromobily. Ford odložil své plány na výrobu 600 000 elektrických vozidel ročně až do konce roku 2024, což je posun oproti původnímu harmonogramu, podle kterého měl tohoto cíle dosáhnout do konce roku 2021. Deník Wall Street Journal uvedl, že Ford zvažuje přehodnocení strategie výroby pickupu F-150 Lightning, protože prodeje elektrifikovaného modelu klesají.
Společnost Hyundai Motor pravděpodobně s cílem vyvolat obnovený zájem pořádá propagační akce, v rámci kterých nabízí nabíječku zdarma a slevu na instalaci. Hodnota této nabídky je přibližně 1 100 USD. K výraznému snížení cen se po letošním celosvětovém zpomalení prodejů uchýlila také společnost Tesla, současná jednička na trhu.
Podle údajů společnosti Cox Automotive, která poskytuje služby v tomto odvětví, činila průměrná cena, kterou spotřebitelé zaplatili za vozidlo poháněné bateriemi, v září 50 683 USD, což představuje pokles oproti 65 000 USD ve stejném měsíci loňského roku. Komentátoři trhu uvádějí rostoucí úrokové sazby jako faktor, který přispívá k obavám kupujících z vysokých počátečních nákladů, což naznačuje, že ceny možná budou muset dále klesat, aby přilákaly širší okruh kupujících.
Trend zvyšování zásob neprodaných elektromobilů byl zaznamenán nejen u dealerství Ford, ale také u těch, která prodávají vozy Hyundai, Kia a Volkswagen, což znamenalo prudký nárůst zásob ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.

Mluvčí společnosti Ford však toto tvrzení zpochybnil a namísto toho tvrdil, že prodeje jejich elektromobilů zůstávají silné, přičemž zásoby vozů Mustang Mach-E se od června po plánované odstávce továrny neustále zvyšují.
Naproti tomu Kia přičítala zpomalení dynamiky “krátkodobým výkyvům na trhu”, zatímco Volkswagen připustil zmírnění trhu s elektromobily v USA, ale tvrdil, že poptávka zůstává solidní.
Toto zpomalení se ukázalo jako důvod k obavám pro Hyundai a Kia. Nová omezení nařizují, že nárok na federální daňovou úlevu ve výši 7 500 USD pro elektromobily je omezen na vozy vyrobené v Severní Americe, čímž tito výrobci od srpna nemají na tuto pobídku nárok.
Kromě zavedených subjektů se s realitou pomalejšího než očekávaného růstu prodejů potýkají také začínající výrobci elektromobilů, jako jsou Rivian Automotive a Lucid Group.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky