Elektromobilový trh čelí zpomalení růstu z důvodu vyšších úrokových sazeb a technologických problémů, což způsobuje propad tržní kapitalizace začínajících výrobců elektromobilů.
Společnosti jako Nikola, Fisker, Rivian a Lucid zažily dramatický pokles své tržní hodnoty, která klesla o 87 % od vrcholu v letech 2019-2021.
Prodeje bateriových elektromobilů (BEV) v USA, Evropě a Číně stále rostou, přestože trh s elektromobily čelí zpomalení.
Investoři a společnosti se musí přizpůsobit nové realitě a klást důraz na reálné výsledky a ziskovost místo na nadhodnocená očekávání a potenciální čísla na trhu elektromobilů.
Odvětví elektromobilů (EV) čelí výraznému zpomalení růstu, což je částečně přičítáno vyšším úrokovým sazbám, technologickým problémům v oblasti EV a vnímanému poklesu příklonu amerických spotřebitelů k elektrickým možnostem. Jasným důkazem tohoto znepokojivého trendu je převažující pokles tržní kapitalizace několika začínajících podniků, který signalizuje, že bublina elektromobilů možná oficiálně splaskla.
Společná nejvyšší tržní kapitalizace společností vyrábějících elektromobily, mezi něž patří Nikola, Fisker, Rivian Automotive, Lucid, NIO, XPeng, Polestar Automotive, Canoo a Lordstown Motors, kdysi dosahovala ohromujících 470 miliard dolarů. Nejvyšší ocenění spadalo do období 2019-2021, tedy do doby nulových až 2% referenčních úrokových sazeb. Dnes je však přítomen výrazný kontrast, neboť tyto tržní hodnoty dosahují odhadem 59 miliard USD, což představuje dramatický pokles o 87 %.
Chuť investorů po akciích, které negenerují volný peněžní tok, nyní klesá. Tyto přidružené společnosti od svého vzniku spálily na rozvoj svého podnikání přibližně 46 miliard dolarů v hotovosti. Na oplátku společné prodeje vozidel těchto společností přinesly v uplynulém roce přibližně 420 000 kusů, což v podstatě znamená náklady přesahující 100 000 USD na jeden prodaný kus.
Podstatnou část prodeje tvořily společnosti NIO, XPeng a Rivian, které se na 420 000 jednotkách podílely více než 80 %. Předpokládá se, že tržby z těchto devíti zařízení budou do roku 2024 činit přibližně 36 miliard USD, přičemž NIO, XPeng a Rivian z nich vygenerují téměř 70 %.
Na seznamu ziskových výrobců elektromobilů jsou i společnosti Tesla, BYD a Li Auto. Jejich nejvyšší tržní kapitalizace činila přibližně 1,4 bilionu dolarů, ale v současné době se pohybuje kolem 900 miliard dolarů, což představuje výrazný pokles. Většinu tohoto čísla tvoří společnost Tesla, jejíž kapitalizace klesla z přibližně 1,2 bilionu dolarů na 770 miliard dolarů.
Poklesu trhu se nevyhnuli ani tradiční výrobci automobilů, jako jsou General Motors, Ford Motor, Stellantis a Volkswagen, a to i přes aktivní investice do trendu elektrických vozidel. Se sníženým oceněním klesla jejich celková tržní kapitalizace z vrcholných 425 miliard dolarů na zhruba 220 miliard dolarů. Důsledek je jasný; tržní hodnota ve výši přibližně 1,4 bilionu dolarů byla v posledních několika letech vymazána, protože přehodnocení ocenění elektromobilů ze strany investorů zaznamenalo prudký pokles.
Tváří v tvář tomuto propadu se zdá, že trh s hybridními vozidly vzkvétá. Přední výrobce hybridních vozidel, společnost Toyota Motor, zaznamenal v říjnu meziroční nárůst prodejů hybridních vozidel o přibližně 28 %. Tento nárůst představoval prakticky veškerý růst prodejů společnosti v roce 2023, což vyhnalo cenu jejích akcií vzhůru a za posledních 12 měsíců zaznamenaly růst o více než 35 %.
Bez ohledu na celkové zpomalení trhu vykazovaly prodeje bateriových elektromobilů (BEV) povzbudivé známky. Do konce třetího čtvrtletí vzrostl prodej BEV v USA a Evropě meziročně přibližně o 50 %. Dokonce i v Číně, kde BEV tvoří přibližně 25 % všech prodejů nových automobilů, se růst blížil 20 %.
Paul Jacobson, finanční ředitel společnosti GM, vyjádřil přesvědčení, že poptávka po elektromobilech v USA bude i nadále stoupat s tím, jak se bude zlepšovat nabíjecí infrastruktura, budou se představovat nové modely a američtí zákazníci se s touto technologií lépe seznámí. Tento názor podpořilo i několik analytiků z Wall Street, včetně Toma Narayana z RBC a Toniho Sacconaghiho z Bernstein.
V tomto moři nejistoty zažívá zpomalení růstu i Tesla. Analytici z Wall Street předpokládají, že společnost v roce 2024 dodá přibližně 2,2 milionu kusů, což představuje nárůst pouze o 20 až 25 % oproti roku 2023, což je výrazný pokles oproti 50% ročnímu růstu udržovanému v letech 2020 až 2023.
Z širšího pohledu pokles poptávky neznamená konec technologie elektromobilů. Problémem tohoto odvětví není růst prodejů, ale nadhodnocené ocenění začínajících elektromobilů, které ještě musí prokázat ziskovost. S tím, jak trh s elektromobily dozrává a odvětví se rozšiřuje, budou muset investoři i společnosti upravit svá očekávání a strategii a klást důraz na reálné výsledky namísto potenciálních čísel.
Odvětví elektromobilů čelí výraznému zpomalení růstu, což je částečně přičítáno vyšším úrokovým sazbám, technologickým problémům v oblasti EV a vnímanému poklesu příklonu amerických spotřebitelů k elektrickým možnostem. Jasným důkazem tohoto znepokojivého trendu je převažující pokles tržní kapitalizace několika začínajících podniků, který signalizuje, že bublina elektromobilů možná oficiálně splaskla. Společná nejvyšší tržní kapitalizace společností vyrábějících elektromobily, mezi něž patří Nikola, Fisker, Rivian Automotive, Lucid, NIO, XPeng, Polestar Automotive, Canoo a Lordstown Motors, kdysi dosahovala ohromujících 470 miliard dolarů. Nejvyšší ocenění spadalo do období 2019-2021, tedy do doby nulových až 2% referenčních úrokových sazeb. Dnes je však přítomen výrazný kontrast, neboť tyto tržní hodnoty dosahují odhadem 59 miliard USD, což představuje dramatický pokles o 87 %. Chuť investorů po akciích, které negenerují volný peněžní tok, nyní klesá. Tyto přidružené společnosti od svého vzniku spálily na rozvoj svého podnikání přibližně 46 miliard dolarů v hotovosti. Na oplátku společné prodeje vozidel těchto společností přinesly v uplynulém roce přibližně 420 000 kusů, což v podstatě znamená náklady přesahující 100 000 USD na jeden prodaný kus. Podstatnou část prodeje tvořily společnosti NIO, XPeng a Rivian, které se na 420 000 jednotkách podílely více než 80 %. Předpokládá se, že tržby z těchto devíti zařízení budou do roku 2024 činit přibližně 36 miliard USD, přičemž NIO, XPeng a Rivian z nich vygenerují téměř 70 %. Na seznamu ziskových výrobců elektromobilů jsou i společnosti Tesla, BYD a Li Auto. Jejich nejvyšší tržní kapitalizace činila přibližně 1,4 bilionu dolarů, ale v současné době se pohybuje kolem 900 miliard dolarů, což představuje výrazný pokles. Většinu tohoto čísla tvoří společnost Tesla, jejíž kapitalizace klesla z přibližně 1,2 bilionu dolarů na 770 miliard dolarů. Poklesu trhu se nevyhnuli ani tradiční výrobci automobilů, jako jsou General Motors, Ford Motor, Stellantis a Volkswagen, a to i přes aktivní investice do trendu elektrických vozidel. Se sníženým oceněním klesla jejich celková tržní kapitalizace z vrcholných 425 miliard dolarů na zhruba 220 miliard dolarů. Důsledek je jasný; tržní hodnota ve výši přibližně 1,4 bilionu dolarů byla v posledních několika letech vymazána, protože přehodnocení ocenění elektromobilů ze strany investorů zaznamenalo prudký pokles. Tváří v tvář tomuto propadu se zdá, že trh s hybridními vozidly vzkvétá. Přední výrobce hybridních vozidel, společnost Toyota Motor, zaznamenal v říjnu meziroční nárůst prodejů hybridních vozidel o přibližně 28 %. Tento nárůst představoval prakticky veškerý růst prodejů společnosti v roce 2023, což vyhnalo cenu jejích akcií vzhůru a za posledních 12 měsíců zaznamenaly růst o více než 35 %. Bez ohledu na celkové zpomalení trhu vykazovaly prodeje bateriových elektromobilů povzbudivé známky. Do konce třetího čtvrtletí vzrostl prodej BEV v USA a Evropě meziročně přibližně o 50 %. Dokonce i v Číně, kde BEV tvoří přibližně 25 % všech prodejů nových automobilů, se růst blížil 20 %. Paul Jacobson, finanční ředitel společnosti GM, vyjádřil přesvědčení, že poptávka po elektromobilech v USA bude i nadále stoupat s tím, jak se bude zlepšovat nabíjecí infrastruktura, budou se představovat nové modely a američtí zákazníci se s touto technologií lépe seznámí. Tento názor podpořilo i několik analytiků z Wall Street, včetně Toma Narayana z RBC a Toniho Sacconaghiho z Bernstein. V tomto moři nejistoty zažívá zpomalení růstu i Tesla. Analytici z Wall Street předpokládají, že společnost v roce 2024 dodá přibližně 2,2 milionu kusů, což představuje nárůst pouze o 20 až 25 % oproti roku 2023, což je výrazný pokles oproti 50% ročnímu růstu udržovanému v letech 2020 až 2023. Z širšího pohledu pokles poptávky neznamená konec technologie elektromobilů. Problémem tohoto odvětví není růst prodejů, ale nadhodnocené ocenění začínajících elektromobilů, které ještě musí prokázat ziskovost. S tím, jak trh s elektromobily dozrává a odvětví se rozšiřuje, budou muset investoři i společnosti upravit svá očekávání a strategii a klást důraz na reálné výsledky namísto potenciálních čísel.