Klíčové body
- Generální ředitel tvrdí, že přímý prodej spotřebitelům je dražší, než se očekávalo
- Firma plánuje místo toho využívat tradiční prodejce
- Společnost Fisker věří, že zvýšení počtu fyzických prodejen přiláká více lidí k nákupu
Generální ředitel Henrik Fisker se vyjádřil, že společnost v současné době jedná s americkými prodejci a v průběhu roku 2024 chce navázat spolupráci s nejméně 50 prodejci.
To znamená významný strategický obrat pro startup, který byl zpočátku skeptický ohledně životaschopnosti dealerského modelu. Společnost Fisker začala prodávat svůj debutový vůz, sportovní užitkový vůz “Ocean”, v roce 2023, ale brzy se setkala se složitými logistickými problémy při rychlé přepravě svých vozidel americkým zákazníkům z rakouského výrobního centra.
V roce svého uvedení na trh společnost Fisker dodala 10 142 kusů sportovně-užitkových vozidel “Ocean”. Zákazníkům se však podařilo dodat méně než polovinu tohoto počtu. Podle společnosti Fisker byl prodej ovlivněn nedostatkem fyzických prodejen – zákazníci si rezervovali vozy z celých Spojených států, ale má pouze dva showroomy – sídlící v Los Angeles a New Yorku – běžně označované jako Fisker Lounges. Tyto showroomy měly spíše než prodávat vozidla nebo nabízet zkušební jízdy poskytnout potenciálním kupujícím možnost vyzkoušet si produkt na vlastní kůži.

Fisker předpokládá, že v nadcházejícím roce, kdy společnost plánuje uvést na trh vůz za 30 000 USD s názvem “PEAR” určený pro běžné zákazníky a nový elektrický pickup známý jako “Alaska”, budou další problémy, a domnívá se, že nedostatek prodejních míst v USA by mohl bránit zviditelnění těchto novinek a omezit objem prodeje.
Po vzoru společnosti Tesla přijalo několik začínajících výrobců elektromobilů, včetně společností Rivian Automotive a Lucid Group, model online prodeje, který obchází potřebu tradičních prodejců, což je vedeno snahou snížit náklady tím, že se odstraní potřeba zprostředkovatelů a odstraní se frustrace často spojená se smlouváním o ceně, které spotřebitelé běžně považují za vyčerpávající. Obavy však vzrostly kolem neochoty prodejců tlačit na prodej vozidel stejným způsobem jako u zavedených výrobců automobilů.
Společnost Fisker si uvědomuje nevýhody online modelu a odráží nový trend nastolený dalšími startupy, a tak se připojuje k firmám jako VinFast Auto, vietnamský výrobce elektromobilů, a švédský startup Polestar Automotive, který se pouští do modelu dealerství. Společnost VinFast Auto nedávno podepsala prvních pět franšízových dealerských smluv v Texasu, New Yorku, Severní Karolíně a Kansasu.
Trend nakupování vozidel online jistě zažil vzestup během pandemie Covid-19, která si vynutila dočasné uzavření showroomů a přiměla prodejce k rozvoji jejich webové prezentace. Společnost Hyundai Motor nedávno uzavřela dohodu se společností Amazon.com o nabízení svých vozidel k prodeji na této online prodejní platformě.

Protože společnost Fisker viděla neudržitelnost tohoto modelu, rozhodla se přiklonit k osvědčenému modelu franšízových prodejců, který dominuje americkému automobilovému trhu od počátku 20. století. Model dealerství nabízí solidní výhody, například automobilovým společnostem poskytuje možnost registrovat příjmy hned, jakmile vozidlo opustí továrnu, zbavuje výrobce starostí s prodejem vozidel a zabraňuje tomu, aby museli nést náklady na držení neprodaných zásob.
Navzdory omezením daným státními zákony, které trvají na tom, že výrobci mohou prodávat pouze prostřednictvím franšízantů, společnost Tesla zpochybnila tradiční model tím, že v roce 2008 otevřela svou první prodejnu v oblasti Los Angeles. Za posledních 15 let Tesla značně rozšířila síť svých prodejen po celých Spojených státech, Fisker je však zřejmě opatrnější, pokud jde o investice, a odvolává se na časová a finanční omezení při budování podobné sítě firemních showroomů.
Fisker sice potenciálně provozuje jak strategii přímého prodeje zákazníkům, tak model dealerství v Evropě, ale uvědomuje si omezení modelu online. Jiní průkopníci v oblasti elektromobilů, včetně společnosti Rivian, trpěli navzdory relativně nižšímu objemu výroby nadměrnými skladovými zásobami, a to především v důsledku rušení objednávek, kdy zákazníci museli na svůj vůz čekat příliš dlouho.

Poté, co Tesla v loňském roce čelila problémům s hromaděním zásob v důsledku rostoucí konkurence na trhu a zvyšujících se úrokových sazeb, musela nést břemeno držení neprodaných vozidel. Reagovala snížením cen, aby stimulovala poptávku, nabídla slevy na vozy v zásobách a nadále spravuje neprodané vozy.
Společnost Fisker věří, že zvýšení počtu fyzických prodejen přiláká více lidí k nákupu jejích vozů. Údaje naznačují, že spotřebitelé projevují větší pravděpodobnost nákupu, když si mohou “ocean” osobně vyzkoušet, ale vzhledem k tomu, že se dosud podařilo uskutečnit pouze přibližně 1 000 zkušebních jízd, Fisker zastává názor, že k tomu, aby se společnost mohla vypracovat na velkoobjemovou, je zapotřebí více změn ve strategii.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky