Klíčové body
- Generální ředitel společnosti Hapag-Lloyd řekl, že námořní dopravce zaznamenal oživení po čínském Novém roce.
- Kvůli přetrvávajícím problémům s útoky Hútíů v Rudém moři a suchu v Panamském průplavu platí americké společnosti za námořní přepravu více.
- Sazby na klíčových trasách od začátku roku vzrostly o 75 % až 150 %.
- Očekává se, že hlavní sezóna námořní dopravy začne letos o něco dříve, kvůli hrozbě podzimních stávek zaměstnanců v přístavech na východním pobřeží a na pobřeží Mexického zálivu.
K nově se objevujícímu pozitivnímu postoji přispěly diskuse s klienty a dalšími logistickými společnostmi, které signalizují možný lepší výhled poptávky ve druhé polovině roku, než naznačovaly předchozí prognózy.
S odkazem na širší ekonomický obraz Jansen poznamenal, že vyčerpané zásoby v mnoha případech vyvolaly zlepšení situace po oslavách čínského nového roku. Oživení bylo podle něj uspokojivé. Kontrastní obrázek se však naskytne, když se vezmou v úvahu finanční výsledky společnosti Hapag-Lloyd za rok 2023 – prudký pokles čistého zisku a následné snížení dividend vedly počátkem tohoto týdne k propadu akcií. Přesto byl zaznamenán třetí nejlepší zisk skupiny v historii společnosti, a to i přesto, že byl výrazně nižší než v předchozím roce 2022, kdy zisky ovlivnilo masivní přetížení a zvýšené poplatky za přepravu.
Hapag-Lloyd Aktiengesellschaft
Jansen při úvahách o problémech řekl: “Poslední čtvrtletí roku 23 bylo obtížné, protože sazby byly na neudržitelné úrovni.” Ani začátek roku 2024 nebyl méně turbulentní. V souvislosti s krizí v Rudém moři, která narušila námořní svět, prudce stouply sazby za kontejnery. Tato situace dále podnítila nejistotu na trhu lodní dopravy.
Krize způsobila, že společnost Hapag-Lloyd, přestože v letošním roce očekává pokles svých příjmů, může počítat se zvýšenými náklady v důsledku odklonění obchodu v Rudém moři. Podle údajů společnosti SONAR začaly ceny 40stopých kontejnerů v USA stoupat 3. ledna, přičemž začínaly na sazbě 3 063-3 763 USD a vrcholu dosáhly 9. února, kdy se ceny pohybovaly v rozmezí 5 353-7 329 USD. V důsledku toho nyní americké firmy platí vyšší sazby, přičemž náklady na přepravu z Asie do různých amerických přístavů od počátku roku výrazně vzrostly.
Na místě se krize v Rudém moři dotkla obchodní lodní dopravy více způsoby. Neustálé útoky Hútíů jsou stálým zdrojem obav. Nedávný příklad se týkal tankeru směřujícího na sever Rudého moře, který byl napaden, když byl prázdný. Loď pokračovala v cestě bez hlášených zranění posádky, a to jen den poté, co došlo k téměř nehodě 47 mil jihovýchodně od jemenského Adenu.
Jansen o této rostoucí hrozbě prohlásil: “Je to znepokojující situace a myslím, že vyhlídky [Rudého moře] jsou velmi obtížné.” Vyjádřil naději, že se situace během několika měsíců zlepší, a zároveň připustil, že podle mnohých může trvat déle. Vzhledem k prudkému nárůstu nákladů zůstává podle Jansena bezpečnost na prvním místě – i kdyby bezpečnost znamenala prodloužení doby přepravy.
Krize má i další dopady na životní prostředí. Alternativní trasa kolem Afrického rohu kvůli krizi v Rudém moři znamená delší cesty a vyšší spotřebu paliva. Podle výpočtů společnosti Sea-Intelligence by tyto odklony mohly zvýšit emise oxidu uhličitého o 260-354 %. V důsledku toho budou námořní dopravci směřující do Evropy čelit vyšším emisním závazkům v rámci systému EU pro obchodování s emisemi.
Tyto ekologické problémy představují pro společnost Hapag Lloyd významný problém při její snaze o uhlíkovou neutralitu do roku 2045. Potřeba plout rychleji a častěji vzhledem k současné situaci není v souladu s jejími cíli udržitelnosti. Jansen však doufá, že se jedná o dočasné narušení, a vyjadřuje optimismus, že společnost by se mohla vrátit k původní trajektorii, jakmile bude možné Suez opět bezpečně využívat.
Společnost skutečně přidala 5 % kapacity plavidel, aby čelila zpožděním a vytíženosti kontejnerů – tím, že pluje rychleji než obvykle, Hapag-Lloyd rozšířil kapacitu svých plavidel přibližně o 8-10 %.

Významnou událostí bylo, že společnosti Maersk a Hapag-Lloyd začátkem letošního roku oznámily vznik aliance Gemini, která začne fungovat v příštím roce. Předpokládají, že po zavedení systému bude spolehlivost harmonogramu přesahovat 90 %, což je podstatné zlepšení ve srovnání se současnou celosvětovou spolehlivostí, kterou společnost Sea-Intelligence vypočítala na přibližně 51,6 %.
V rámci aliance budou oba dopravci společně nasazovat přibližně 290 plavidel, přičemž budou využívat model “hub and spoke” podobný modelům v jiných odvětvích dopravy. Jansen vyjádřil svou víru v tento systém a uvedl jeho odolnost a efektivitu.
Oznámení aliance Gemini přichází poté, co Maersk a největší světový dopravce MSC prohlásili, že v roce 2025 ukončí svou alianci 2M. Partnerstvím se společností Hapag-Lloyd chce Maersk výrazně zvýšit spolehlivost pro své zákazníky.
V souvislosti s nedávnými událostmi, jako jsou odklony v Rudém moři a omezení v Panamském průplavu kvůli suchu, začali američtí rejdaři plánovat vrchol lodní sezóny v očekávání možných stávek v přístavech na východním pobřeží a v Perském zálivu. Společnost Jansen rovněž očekává brzký začátek vrcholné sezóny, neboť několik maloobchodníků hodlá přivézt své zboží v období od června do srpna. Vzhledem k problémům s udržením spolehlivosti harmonogramu v odvětví, které se nejistě potácí mezi zvyšováním sazeb a politickými krizemi, je úloha aliancí, jako je Gemini, zásadnější než kdykoli předtím.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky